chodrig of helicopterrig?


R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

19-02-2013 20:00

Heb al een beetje door het forum heen lopen zoeken maar word me npg niet echt duidelijk. Wat is nou daadwerkelijk het verschil tussen de chod en heli rig? Behalve dat bij de heli rig de wartel meteen tegen het lood aan zit? En wat zijn de voor en nadelen van beide?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

19-02-2013 20:31

De chodrig word bevist met een popup bevestigd aan een klein meestal stijf en kort onderlijntje dat bevetigd zit tussen kralen die op een leader of leadcore zitten .
Dit systeem is bedoeld om op wier en of blub te vissen zodat het lood erin wegzakt en het onderlijntje met de popup erbovenop blijft staan .
Let wel op dat de kralen over de leader of leadcore kunnen schuiven bij lijnbreuk .

viewtopic.php?f=36&t=60139


Een helicopter systeem word meestal bevist met een zinkende bol .
Deze hoeft ook niet altijd tegen het lood aan bevist te worden zoals jij aangeeft.

Beide systemen zijn best aardig tangle free en visveilig .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

19-02-2013 21:35

maar voor zover ik info kon vinden hoeft de chod ook niet tegen het lood aangevist te worden, als ik bij google chod rig in type zie ik bijna geen 1 chod tegen het lood aanzitten, idem dito voor de heli, dus wat is dan nou het exacte verschil afgezien van een zinkende bol of een pop up? en afgezien van de stijfheid van een chodje
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

19-02-2013 21:48

Niets .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

21-02-2013 20:12

En chod dient niet tegen het lood gevist te worden omdat de vis het lood dan kan gebruiken om de haak uit de bek te slingeren. In het eerste Urban Banx filmpje van Nash ( youtube) kun je goed zien welke oplossing Alan Blair hiervoor gebruikt, wat mij betreft een 'pucca' oplossing.

De chod onderscheidt zich wel degelijk van een helicopter! Bij een chod zit de rig namelijk niet gefixeert tussen twee kralen. Bij een helicopterrig prikt de vis op het lood, bij de chod op het totale gewicht van de leader + afgezonken lijn.

Gr
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

21-02-2013 20:30

Philip ,

Ik fixeer mijn chod wel degelijk tussen kralen ..maakt het daarom minder chod ?
Ik gebruik het daar op harde bodem , niet vanwege de blubber maar vanwege het " anders dan normaal " presentatie.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

21-02-2013 20:35

Technisch gezien vis je een chod rig aan een helicopter montage, hoe je het went of keert.

Het idee achter de chod is toch echt dat het hakend vermogen vanaf de (zware) lijn komt en niet direct vanaf het lood, wat met een gefixeerde onderlijn dus wel gebeurt. Eigenlijk vis je dus niet 100% chod :oops: :wink: . Ik benoem jouw montage tot chopter rig :lol: !
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Will v Dongen
Berichten: 43
Lid geworden op: 24-02-2013 08:38

24-02-2013 11:33

Na het bestuderen van d.i.v afbeeldingen van de Chod en Heli Rigg, is de Chod in mijn ogen een veredelde Heli-rigg met als enig verschil dat er het ingrediënt fluorcarbon in wordt gedaan.

De afstand van de wartel tussen de kralen en het lood kan je variëren zowel bij Chod en Heli.

Chod-Rigg is uitsluitend bedoeld door de experts om te bevissen met een pop-up.
Heli-Rigg kan je bevissen met pop-up, sneeuwman/vrouw en een zinkende Boilie, dus meer mogelijkheden.

Om de Heli-rig niet in de war te gooien doe ik er een Camoantienietinhetwarretjegooisiliconenrubbertje aan van vos tekkel die zijn nieuw voor 2013 8) .

Het aanbieden van aas moet zo natuurlijk mogelijk en aantrekkelijk zijn, en anders vissen dan andere.
Ik doe er altijd een mes en vork bij dan kunnen ze tafelmanieren leren, maarja ben snel door me bestek heen :roll:.

Kortom: Chod-Rigg een leuke maar dure veredelde Heli-Rigg.

Gr Will

P.S: Is de wereld nou plat of rond??? het is maar net hoe je het wil bekijken :wink:
Dit is de uitspraak, Hier zult u het mee moeten doen.... ( De Meester Visser )
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

24-02-2013 12:33

De wereld is plat, net als de plank die je misslaat.

Mvg, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

25-02-2013 19:44

Oke nu snap ik er nog steeds niks van, verschillende meningen hierover. Echter als ik de verpakking bekijk van PB Products staan er 2 plaatjes op 1. de heli rig, hier is 1 kraal gebruikt boven de rig waarbij de rig vanaf het lood tot aan de bovenste kraal vrij over de leader kan bewegen en op afbeelding 2 de chod rig, hier bij is eem rubbrr over de leader heen geschoven waarbij de rig tussen 2 kralen gefixeerd zit, als je op google intypt pb chod rig iod kom je wel bij de afbeelding uit, ben benieuwe wat jullie er van vinden en of er nog meer mensen zijn met een mening hierover
Gebruikersavatar
rocco molenberg
Berichten: 21
Lid geworden op: 07-01-2013 15:31

25-02-2013 19:47

geen van bijde :D
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

25-02-2013 21:19

Beide is chod .
Maar je hoeft niet altijd je chod over je leader te laten glijden .
Meestal word dit gedaan om in/op de blub/prut te vissen .

Persoonlijk vis ik de chod ook op knoer harde bodem .
Dan fixeer je hem bijvoorbeeld .

Gr. Jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-03-2013 14:11

Wat zitten we eigenlijk weer lekker onzinnig theoretisch te bazelen. Als je maar weet met welk doel je de beide rigs inzet, wat maakt het dan uit welke naam eraan hangt?

Maar vooruit, mijn duit in het zakje: Chod zegt volgens mij alleen wat over die laatste paar centimeter, dus van haak t/m wartel. het gaat er dat je een pop-up vist aan een stukje gebogen fc voor een ideale presentatie van de pop-up. Het idee is dat de vis zich meteen prikt na opname, als gevolg van het hele korte onderlijntje en weerstand van de hoofdlijn. Al dan niet gefixeerd tussen 2 kralen maakt volgens mij geen biet uit. Je kunt de chod-rig ook tussen 2 kralen fixeren op ruim een meter boven het lood oid. Aan de andere kant kun je ook elke willekeurige andere rig via een helicopter montage aanbieden, vrij schuivend over de onderlijn of gefixeerd tussen kralen. Volgens mij is het dan ook niet zozeer helicopterrig, maar meer helicopter montage. Net zoals een hit and run montage of een vastlood montage. Hoofddoel van de helicoptermontage is volgens mij om ervoor te zorgen dat je onderlijn niet verdwijnt in een laag slib oid bij het ingooien, net als bij de chod :-).

Het maakt de fabrikanten volgens mij ook weinig uit welke term je er voor gebruikt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Of slaat iedereen de plank nu mis behalve Philip :P
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

20-03-2013 14:16

Nogmaals, bij een reguliere helicopter rig is de insteek dat de vis zich haakt op het gewicht van het lood.

Over de naam valt genoeg te discussieren, wellicht dat je de chod meer moet zien als een vis techniek. De truc is écht om het lood puur te gebruiken als werpgewicht ( liefst zo licht mogelijk) en dat de vis zich, door de uitgebalanceerde rig, haakt op het langzaam toenemende gewicht van de lijn. Hierbij mag de rig dus een redelijk end over de leader schuiven, een chod dient dus eigenlijk niet gefixeerd gevist te worden.

Dus ik blijf erbij dat iedereen de plank mis slaat :D !
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-03-2013 14:22

Als je t over een chod rig hebt, heb je t volgens mij hierover:

Afbeelding

die imo ook prima tussen 2 kralen, dus als volgt gevist kan worden:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-03-2013 14:25

Philip Du Puy schreef:Nogmaals, bij een reguliere helicopter rig is de insteek dat de vis zich haakt op het gewicht van het lood.



Met name met dit stukje ben ik hiet niet mee eens. Zoals ik al aangaf is de toegevoegde waarde van een helicopter 'montage' dat het lood een eind de blubber in kan gooien, zonder dat ie de onderlijn meteen met zich meetrekt de blubber in. De werking (dus niet inhakend op het lood) is imo hetzelfde als bij een chod rig, alleen deze keer gebruik je dus waarschijnlijk een normale bodemrig, of welke rig dan ook.

edit: bij het 2e plaatje van mij hierboven zal het ook de spanning op de hoofdlijn zijn die moet zorgen voor inhaking en niet het lood. precies zoals je zelf beschrijft dus.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

20-03-2013 14:33

Andre,

Je vist met slappe lijnen, je pakt je hengel op.. wat voel je?
Juist, voordat je lijn strak staat van hengeltop tot lood zul je aardig wat weerstand ondervinden van de lijn die je van de bodem af moet tillen, dit is dan ook de weerstand waar de karper zich op haakt. Als je een helicopter montage in de blubber gooit en de vis pakt de rig, zal de echte prik zich voor doen op het moment dat de lijn vanaf vanaf het lood strak staat naar de kraal toe waar de rig gefixeerd zit.

Tuurlijk is het bij de chod ook mogelijk dat de vis naar de hengel toe zwemt en zich alsnog prikt op het lood zoals een normale heli. Zal de vis opzij of van de hengel af zwemmen ( er vanuit gaande dat het geen meerval is die tegen de bodem geplakt zit) zal hij hoe dan ook de lijn optillen. Het gaat juist om deze onbekende prik bij een chod, dat maakt hem zo dressuur doorbrekend. De rig zelf is natuurlijk niet veel meer dan een FC banana op een heli montage.

Daarbij draait het bij de chod ook voornamelijk om de uitloding van de rig ( de wartel moet rechtop staan). Dit maakt hem geschikt om hem bovenop wier neer te donderen.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-03-2013 15:20

Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar ik blijf het er niet mee eens. Geeft niet, we bedoelen hetzelfde, we geven er alleen een andere naam aan ;-). Wanneer jij zegt dat chod meer een een techniek is dan een rig, denk ik dat het bepaald type onderlijn is die volgens een helikopter techniek wordt gevist. Dat digitaal achtige plaatje van mij is in mijn ogen een volwaardige chod rig. Wanneer je aan de dezelfde montage een normale bodemrig knoopt, is het een helikoptermontage in mijn ogen. Als je de kralen achterwege laat, kan het nog steeds zowel een helicopter of een chod rig zijn. Een 'normale' pop-up rig die vrij over de hoofdlijn schuift werkt volgens dezelfde techniek, maar noem ik b.v. absoluut geen chodrig.

Eigenlijk is het allemaal onzin, want volgens mij heeft niemand 'officieel' vastgelegd welke naam voor welke techniek moet worden gehanteerd. T is dus jouw feestje :-)
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

21-03-2013 08:48

Ik heb het al wel een beetje door, meningen blijven een beetje verschillen. Ga dit seizoen eens gewoon aan 2 hengels de verschillende manieren van chods toepassen. 1 gefixeerd en de ander niet gefixeerd eens kijken wat het resultaat word. Echter snap ik het punt wel van de bovenste kraal weglaten, hierdoor voelt die geen weerstand van de bovenste kraal en word die dus echt geprikt door het gewicht van de hoofdlijn/leader, zit de kraal wel op de leader, stuit die ertegen aan en word die alsnog geprikt door het gewicht van het lood voordat die oook maar het gewicht van de hoofdlijn voelt. Am i right??
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

21-03-2013 09:04

Absolutley
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

21-03-2013 10:20

chod : drijvend aas , een 2e kraal is niet persee nodig tenzij je op een bepaald diepte wil vissen wanneer je de 2e kraal niet vist of met voldoende afstand kan de pop up bijv. wegzakken tot dat hij het bijv het wier raakt en daar mooi op blijft drijven omdat hij een stuk vrij over de lijn kan glijden.

helicopter : was origineel puur tegen het wegzakken in de modder dus die word ook aan de onderkant vast gezet met een kraal .
verwacht je dat je je lood 20 cm de blubber in getrokken word zet je de onderste kraal dus ook op minimaal 20 cm ( het stuk dat je verwacht dat de blubber in gaat )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

21-03-2013 12:35

Het is mij helemaal helder. Bedankt voor de reacties idd geval
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

22-03-2013 15:50

Np, hopen dat hij een beetje de gewenste vangsten oplevert!

Om even terug te komen op een uitspraak eerder in dit topic.
De Chod rig is een uiterst goedkope rig indien je hem zelf maakt.

- Ring swivel
- Korda mouthtrap/ESP Bristle Filament ( vrij goedkoop in vergelijking met normale braided hooklink)
- Korda Choddy/ Atomic Chodda
- Micro rig ring

That's al, ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde bottombait rig duurder is.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
wilco heek
Berichten: 12
Lid geworden op: 21-03-2013 18:38
Locatie: rijssen
Contacteer:

22-03-2013 21:57

That's al, ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde bottombait rig duurder is.[/quote]

dat kan van mij maar als ik nog geen chod rig nodig heb gebruik ik de rig niet.
alleen in wier maar op een vlakke bodem dan vis ik gewoon graag met bottombait rig maakt mij de prijs niet uit het vangt.(de prijs boeit me niks)
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

23-03-2013 18:57

Ik laat het hier weten zodra ik de eerste chod vis heb, is alleen even wachten op iets beter weer