Peilen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Casper Heuver
Berichten: 103
Lid geworden op: 23-09-2012 17:37

11-02-2013 14:41

Beste mede karpervissers ,

Ik vis nu zo'n jaar op karper en vis vooral op water waarvan ik weet waar de karper zit .

Voor dit jaar wil ik een paar nieuwe wateren gaan bevissen .

Peilen is hierbij dus van groot belang .

Mijn vraag is hoe doe je dit ?

Heb het forum al uitgespit maar kom er geen wijs uit , ook geen filmpjes kunnen vinden op internet .

Alle informatie is welkom .

Vriendelijke groet ,

Casper
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-02-2013 15:00

Je neemt gewoon een karperhengel. Molen er op met gevlochten lijn op de spoel. Schuif nu een lood op de lijn. Niet te licht en met een groot oog. Je lijn moet er makkelijk doorheen kunnen glijden. Schuif nu een rubber kraal op de lijn en knoop een wartel aan het uiteinde van de lijn. Hang een (hele) flinke dobber aan de wartel. Markeer op je hengel (stukje witte tape) een afstand van 0,5 meter, gemeten vanaf de molenbeugel. Ga naar het water. Gooi in. Draai de dobber tot tegen het lood. Laat de molenbeugel dicht en trek een halve meter (gemarkeerd op je hengel) lijn van je spoel. Herhaal dit tot je de dobber boven ziet komen en onthoud hoeveel keer je 0,5 meter lijn hebt gegeven. Zo diep is het dus.

Zal niet altijd precies op een halve meter uitkomen, maar dat kun je zelf wel inschatten. Of eventueel een preciezere maatverdeling op je hengel aanbrengen.

Haal je dobber van de wartel en je kunt met het lood de bodem “verkennen”. Gewoon ingooien tot over de te bevissen plek en strak draaien. Dan rustig het lood naar je toe slepen door de hengel te bewegen. Niet door in te draaien dus! Dan voel je hoe de bodemgesteldheid is. Dit doe je normaal gesproken net zo lang totdat je het hele te bevissen gebied verkend hebt. Zo weet je waar eventueel obstakels onder water liggen, maar ook of er zich ergens wat keien, mosselen of weet-ik-veel-wat op de bodem bevinden.

Zelf gebruik ik graag de Marker Float Kit van Korda: http://www.db-hengelsport.nl/Korda-Drop-Zone-Marker-Float-Kit
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-02-2013 18:29

Prima omschrijving van Mart, weinig aan toe te voegen. Belangrijkste tip als je eenmaal weet hoe het werkt is om het gewoon eindeloos te doen, ervaring is heel belangrijk in het interpreteren van wat je voelt en wat je zoekt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Sander Hoogdoorn
Berichten: 31
Lid geworden op: 11-08-2012 19:30

14-02-2013 13:35

Het is aardig omschreven dacht ik bedankt daarvoor, ik heb wat dingetjes gelezen enzo over peilen.

Ik heb nog nooit gepeild, dus even een fox kitje gekocht en gisteren der eens op uit, na een uurtje met het loodje over de bodem te hebben getrokken kwam ik maar tot een conclusie:

Er ligt gigantisch veel wier op de bodem, soms ging het wat makkelijker soms wat moeilijker maar ik ben er niet echt veel wijzer op geworden.

Ik heb nog nooit gepeild omdat het karpervissen 2 jaar geleden lang niet zo moeilijk was als nu.

Ik vis op een oud kanaal dat in 4 stukken is verdeeld, ik vis graag in de grootste omdat ik hier in de zomer bij de warme temperaturen op de meeste dagen 20-30 vissen heb gespot.

Ik heb hier afgelopen jaar zoon 15-20 sessies gemaakt en heb maar 2 sessies vis gevangen.

Een x ook nog een dubbel run lol, en een x een grote grashapper.

Ik denk dus wat doe ik verkeerd....

Heb tijgernoten geprobeerd boilies in verschillende maten en smaken.

Maar ik denk dus dat het misschien aan de stekkeuze ligt 15-20 sessies en dan 3 vissen is niet al te best namelijk.

Ben ongeveer een uurtje aan het slepen geweest met het loodje, en heb paar x wel een paar tikkies gevoeld en de ene meter ging makkelijker als de andere meter maar heeeeeeel vaak bleef ik haken en kwam een wierplant aan het lood.


Kan iemand me helpen?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-02-2013 13:50

Dat is nou peilen Sander, net zo lang doorgaan totdat je iets afwijkends hebt gevonden. En vergeet vooral de kanten niet hè. Als er nu al veel wier te bekennen is, dan is dat in de zomer al helemaal snel het geval lijkt me.

Wat je dan kunt gaan doen is je eigen stekjes gaan creeëren. Met een hark verwijder je gewoon een zooi van die rommel. Voorzie die plek een paar dagen flink met hennep, wat nootjes en boilies en indien het wier terugkomt: gewoon weer harken.

Je moet ook niet verwachten dat je alles in één keer onder de knie hebt. Doen, doen, doen.. DAt is het met peilen. Je leert vanzelf interpreteren. En om nog even terug te komen op het volgende:

Sander Hoogdoorn schreef:Ik heb nog nooit gepeild omdat het karpervissen 2 jaar geleden lang niet zo moeilijk was als nu.


Pertinent niet waar. Probleem is, dat men te veel TE bruut gaan nadenken. Peilen, precieze plaatsing etc, ingewikkelde rigs. Soms is dat heel niet nodig.

Zeker op kanalen, als jij ze zoals je zegt nog wel eens kunt spotten dan doe je er wijs aan in die directe omgeving wat voer te droppen. Hou die vissen ook eens een tijdje in de gaten zonder ze direct te willen vangen. Zeker in veel wier nemen ze vaak dezelfde routes en kun je aan het eind van een zonnige dag toch wel een bepaald patroon herkennen in het wegzwemmen van zulke plekken. Dan moet je er klaar voor zijn en zorgen dat je ze te pakken krijgt. Vergeet ook de struinhengel met brokjes en wormen niet, indien de mogelijkheiden dit toelaten.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Sander Hoogdoorn
Berichten: 31
Lid geworden op: 11-08-2012 19:30

14-02-2013 14:50

Ja in de zomer is het helemaaaaaaal drama daarom wil ik er ook vroeg bij zijn, ik zei 2 jaar geleden was het niet zo moeilijk, omdat ik toen wel vaker viste.

Ben 2 jaar gestopt en me maatje heeft me het virus gegeven dus wil ik dit jaar echt gaan knallen.
Ik kon niet het hele water peilen omdat de voorste helft dicht ligt met ijs.

Ik heb de afgelopen week ongeveer 5 uurtjes naar het water gekeken en niks kunnen spotten daarom kwam ik bij het peilverhaaltje.

Vorig jaar kan ik me nog herrineren is het overdag vrij rustig en 1,5 uur voordat het donker word ong. gaan de vissen helemaal los, op de karpers na dan;p.

Overal kringen en springende vissen, dan wacht ik even tot het ijs ondooid is en dan ga ik er eens een hele middag met de peilhengel tegenaan.

Als ik dan nog niks vind dan ga ik eens de hark pakken.
bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Lars van der Heide
Berichten: 399
Lid geworden op: 01-10-2009 10:27
Locatie: Groningen

14-02-2013 19:00

Sander Hoogdoorn
Berichten: 31
Lid geworden op: 11-08-2012 19:30

15-02-2013 12:01

Had ik al gelezen maar misschien voor de topicstarter
Plaats reactie