welke rig ????


Plaats reactie
Daniel v Gelder
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-12-2012 11:18

27-12-2012 22:45

Hallo ik ben daniel en net nieuw op het forum.... ik wil binnenkort gaan vissen en heb alle spullen al, maar alleen weet ik niet met welke rig ik moet gaan vissen, heb het een en ander al gehoord over helicopter rigs en standaard rigs maar welke van deze twee kan ik het beste gebruiken ? of zou ik juist een hele andere rig moeten gebruiken ?

groeten Daniel
Met Vriendelijke Groet,
Daniel van Gelder
Chee Luiz
Berichten: 117
Lid geworden op: 04-07-2012 16:47

28-12-2012 13:28

Daniel v Gelder schreef:Hallo ik ben daniel en net nieuw op het forum.... ik wil binnenkort gaan vissen en heb alle spullen al, maar alleen weet ik niet met welke rig ik moet gaan vissen, heb het een en ander al gehoord over helicopter rigs en standaard rigs maar welke van deze twee kan ik het beste gebruiken ? of zou ik juist een hele andere rig moeten gebruiken ?

groeten Daniel



Ik zou als ik jou was gewoon een kant en klare rig proberen.. en niet al te moeilijk gaan beginnen.. op een water met een niet al te zachte bodem
Laat je vooral niet gek maken door allerlei geavanceerde trucjes.

Simpel beginnen.. en dan eventueel is een keer kijken naar andere rigs...

Helicopter rigs worden vaak met erg zachte bodems gebruikt omdat dan je onderlijntje (hooklink) rustig op de bodem valt en niet wegzakt.
Daniel v Gelder
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-12-2012 11:18

28-12-2012 13:35

is goed, bedankt voor de hulp :D
Met Vriendelijke Groet,
Daniel van Gelder
justin vd heuvel
Berichten: 74
Lid geworden op: 11-01-2013 17:52
Locatie: Lelystad

14-01-2013 10:16

gw de combi rige met ringetje op de haaksteel werkt perfect zit van 10 keer 9 keer perfect in de onderlip
mvg Justin van den heuvel :D

Vissen zijn het mooist als ze zwemmen niet als ze gemarteld worden
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

14-01-2013 12:41

Ik kan je aanraden met standaard onderlijn van ongeveer 20cm te gaan beginnen. En vanuit daar kun je aanpassingen gaan doen. Ook zou ik als ik jou was beginnen te vissen met een running rig systeem. Dit systeem word zo genoemd omdat het lood niet vast zit en dus vrij over je lijn kan schuiven. Waarom ik je dit aanraad is omdat integenstelling tot vast lood je een veel betere beet registratie hebt. Bij vast lood gaat je pieper pas af wanneer je daadwerkelijk beet hebt. En bij een running rig krijg je al piepen door wanneer de vis bezig is met jou aas. Wanneer ik op een nieuw water kom gebruik ik standaard op 1 hengel het running rig systeem. Heb ik na 2 a 3 uur nog geen piep gehad op die hengel verplaats ik hem. Net zo lang tot ik de vis heb gevonden.. Al is dat brasem. Mocht je met vastlood gaan zitten. Zorg er dan voor dat je de wartel van je onderlijn heel zachtjes in de insert van je inlinelood of safetyclip drukt. Ten eerste raakt de vis het systeem/lood makkelijker kwijt bij een lijnbreuk. Ook kom het je inhaking ten goede als je lood loskomt na de aasopname. Het lood schiet los en de karper kan vervolgens het lood niet meer gebruiken om de haak kwijt te raken.

Succes!
Daniel v Gelder
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-12-2012 11:18

14-01-2013 13:04

hallo,

hardstikke bedankyt voor u reactie, ik hebhier erg veel aan, zal de komende tijd toch nog even moeten wachten met vissen, ijs sneeuw en de kou,

in iedergeval hardstikke bedankt voor u goede uitleg!!
mvg
daan
Met Vriendelijke Groet,
Daniel van Gelder
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-01-2013 03:02

Ik zou het jezelf qua rigs niet te moeilijk maken, zeker als je net begint. Je kan ze kant en klaar kopen, maar zelf knopen is vrij makkelijk te leren, er zijn online volop artikelen en video's te vinden over hoe je zelf rigs maakt. Zoiets als dit is een prima voorbeeld: http://www.karperwereld.nl/community/de ... de-witte-2
De componenten kan je naar eigen wens aanpassen, bijvoorbeeld een andere coated onderlijndraad, een andere of iets grotere haak, etc. Maak een fotootje en post dat in het show je rig topic voor verdere feedback.
De rig is zeker niet onbelangrijk, maar als je net begint denk ik dat je veel meer hebt aan het lokaliseren van de vis en voeren (of niet) goed onder de knie krijgen. Ik zou nu dus de ingewikkelde rigs links laten liggen, die hebben zeker een tijd en plaats, maar het overgrote deel van de vissen wordt nog steeds gevangen met relatief simpele basisrigs.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Daniel v Gelder
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-12-2012 11:18

15-01-2013 07:19

Hallo Daaf,

Ik knoop ze inderdaad al zelf, ik zal binnenkort ook ff een foto make en het in het show je rig topic plaatsen in ieder geval hardstikke bedankt voor u uitleg!
Met Vriendelijke Groet,
Daniel van Gelder
Plaats reactie