Het wil maar niet lukken !


Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

07-01-2013 20:37

Kan iemand mij vertellen of ik iets fout doe ?

Ik ben een paar maanden terug begonnen op een nieuw watertje. Ben begonnen met een beetje voeren met maïs en gebroken boillies. Toen vissen... het begon met een blank en ook geen enkel teken van leven. Wel zie ik zo nu en dan vis springen voor de boompjes waar ik tegenaan vis. Ik heb er nu ongeveer 10 dagsessies opzitten op het betreffende watertje en heb nog geen 1 aanbeet gehad. Wat ik ook doe, wat ik ook probeer er komt geen piep uit mijn beetmelder. Nou ben ik ook al een paar keer verkast om te kijken of de vissen zich daar misschien ophouden. maar ook nu weer helemaal niks. Kan iemand mij misschien helpen om wel wat te vangen of mij iets te adviseren wat ik ook nog eens kan proberen. Ik weet het is winter en het is moeilijk maar ik hoop toch dat er iemand nog wat handige tips heeft waardoor ik ze wel te slim af kan zijn...
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

07-01-2013 21:48

Heb geduld.

Ik zit ook gewoon steeds voor niets aan de waterkant.
Het is winter, je zegt het zelf.

Zoek de vis en je kansen worden groyer.

Wat voor bodem vis je(wat voor watertje ) en met wat voor systeem
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

08-01-2013 09:56

Brent welkom op ons gezellige forum. In je verhaaltje lees ik niets geks. Ik zou het water even links laten liggen en het op wat makkelijker water gaan proberen. En/of wat verder in het jaar proberen. Of een nachtje proberen ?
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Martijn Dijkstra
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-10-2012 14:51
Locatie: Friesland

08-01-2013 14:10

Dit topic moet natuurlijk in de "beginnershoek" staan.

Het is al dapper dat je het nu probeert, de meeste vissers blijven thuis veilig voor hun kacheltje zitten deze maanden. Het gaat om het juiste moment en de juiste plaats bij deze watertempraturen. De aanhouder wint! Als je in maart/april nog steeds zit te blanken zou ik me pas zorgen gaan maken.

Martijn
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-01-2013 16:22

Eea verwijderd en verplaatst naar beginnershoek.
CarpeR Diem
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

08-01-2013 16:28

Bedankt voor de reactie !
@ camiel, ik vis op een klein watertje. Met een redelijk zachte bodem. Ik gebruik een soepele leadcore leader en een loodclip met een loodje van 85 gram. Als onderlijn materiaal gebruik ik strategy select daarvan maak ik onderlijntjes van ongeveer 15 centimeter met haken van Korda kaptor lonkshank. Ik gebruik verschillende aassoorten maïs,popups die ik laat zinken doormiddel van een loodje, ook gebruik ik wel boillies. Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt. Als je nog meer vragen ofso hebt hoor ik het wel.
Sorry dat ik het in het verkeerde topic heb geplaatst ben nog niet zolang op het forum dus moet het allemaal nog een beetje uitvinden.
Nogmaals bedankt voor de reacties. Hoop dat jullie wat met mijn antwoord kunnen
Brent.
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

08-01-2013 16:34

En ik zal zeker nog even doorzetten !!
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

08-01-2013 16:44

als je op een zachte bodem vist zou ik je onderlijnen ietsje langer houden denk aan 17/18cm. je lood zakt dan toch iets weg in de bodem, ik ken het onderlijn materiaal niet wat je gebruikt, maar zou het soepel houden op zachte bodem is dit erg fijn. kijk of je rig wel goed haakt, je kan dit op verschillende manieren testen, en voer nu echt niet te veel, anders kunnen de vissen de helft van je voer laten liggen en jou aas ligt daar nog net bij. wat is de afstand tussen de haak en de boilie? en voer niet te veel. je kan beter met weinig beginnen en dan opbouwen en kijken tot hoever je het best kan voeren.

gr scipio
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

08-01-2013 19:39

Bedank voor je reactie scipio, kan er zeker wat mee .

Mijn onderlijn haakt sowieso perfect in. Ik zal mijn onderlijn langer maken. De afstand tussen haak en boillie is bij mij ongeveer 1 tot een halve centimeter. Ze zijn niet soepel maar heb nog wel een rolletje soepel onderlijn materiaal liggen zal daar wel even een paar mee knopen en uitproberen. Ik voer nu ongeveer 3,4 handjes voer ( maïs met gebroken boillies ) . Dat is wel een beetje te veel ofniet ?
jans de boer
Berichten: 233
Lid geworden op: 05-01-2006 14:20
Locatie: emmen

08-01-2013 19:46

ik lees dat je een longshank haak gebruikt
op zich geen probleem juist een hele snelle inhaking wat eventueel nog is te verbeteren met een shot on the hook
een stukje draad met een loodhagel is dat
maar pas wel op dat je de onderlijn niet te lang maakt met deze haken
martin sb
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

08-01-2013 19:52

Bedankt voor je reactie Jans ,

Ik had op YouTube een filmpje gezien over hoe je een shot on the hook maakt, zal het eens proberen. Hoe lang zou ik mijn onderlijn moeten maken met diezelfde haak en een shot on the hook ?
jans de boer
Berichten: 233
Lid geworden op: 05-01-2006 14:20
Locatie: emmen

08-01-2013 19:55

een richtlijn is 15 cm niet langer
martin sb
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
jans de boer
Berichten: 233
Lid geworden op: 05-01-2006 14:20
Locatie: emmen

08-01-2013 20:00

85 gram lood in de blubber lijkt me ook niet echt handig
als je met 2 hengels vist zou je een met een helicopter systeem of bv een chod kunnen vissen
maar zou in ieder geval eens gaan proberen om met pva bags te gaan vissen
zet er eerst eens iets heel witvisgevoelig aan bv maden of mais ja ik weet het het klinkt dom maar zo kan je wel zien als je bovenop de blubber ligt of dat het zaakje onder ligt
succes
martin sb
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

08-01-2013 21:18

Bedankt voor het meedenken Jans,

Heb net twee onderlijntjes gemaakt met een shot on the hook en het werk heel erg goed !
Waarschijnlijk ga ik het in het weekend weer proberen op het desbetreffende watertje. Waarschijnlijk ga ik dan met twee hengels vissen, maar de vissen zijn erg schuw dus is het dan nog wel zo'n goed idee om een helikopter systeem of chod rig te gebruiken ? Heb namelijk gehoord dat je die rigs beter niet in kan zetten op een water waar de vissen erg schuw zijn... ?
Ik zal ook lichter lood halen, zat te denken aan 60 gram zou dat goed zijn ?
Ook ga ik met pva bags vissen viste hier ook al mee maar denk dat het goed werkt.
Mvg Brent
jans de boer
Berichten: 233
Lid geworden op: 05-01-2006 14:20
Locatie: emmen

09-01-2013 08:05

probleem helicopter of chod
kun je wel omzeilen hoor
bv als je dit gebruikt met een leader van piet vogel of carpleader of een andere soepele leader
dan kun je dit echt wel gebruiken
zou er ook liever voor kiezen dan maar een paar gemiste vissen en een paar gevangen dan helemaal niets
maar dat is je persoonlijke keuze
zit zelf ook op een water waar je zeer weinig aanbeten krijgt dus echt wel moet nadenken wat je gaat inzetten
gr
martin sb
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
Gebruikersavatar
Tom ter weele
Berichten: 675
Lid geworden op: 20-02-2011 21:46

09-01-2013 16:03

veel overdreven reactie's hier.. hij zegt dat hij op een zachte bodem vist, dan is 85 gram licht genoeg en die zou de rig waarschijnlijk niet mee de blubber in trekken. (tenzij je telkens vuil aan je haak hebt bij binnenhalen) shot on the hook vind ik zelf ook overdreven, je moet het niet moeilijker maken dan het al is de eerste paar keer.. hou het simpel, probeer wat vaker een andere stek of gewoon een andere smaak aas. je hebt ook de kans dat je teveel voert waardoor het wachten op een aanbeet veel langer kan duren vooral in de wintermaanden. Als jij zegt dat je vis op de stek ziet springen zou een pva zakje vol al genoeg moeten zijn. :wink: ook ligt de vis vaak stil in de winter gooi bijvoorbeeld ieder half uur je hengel ergens anders neer. (handig is wel als je dan lichter lood gebruikt zodat je minder kans hebt dat de vis schrikt.)
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

09-01-2013 17:29

Bedank Tom voor je reactie,

Ik ben net terug van de hengelsport winkel. Heb daar 3 loodjes gehaald van 56 gram ( niet te licht ?) en wat Pva . Ik ga het waarschijnlijk zaterdag of zondag weer proberen. Ik denk dat ik dan met 2 hengels ga vissen tegen de bosjes, als het steeds helemaal niks is ga ik misschien wel verkassen. Ook ga ik wat minder voeren denk ik. Ik hoop dat het gaat lukken ! Als ik wat vang zal ik de foto' s wel posten.
Brent
jans de boer
Berichten: 233
Lid geworden op: 05-01-2006 14:20
Locatie: emmen

09-01-2013 17:35

tom
ooit geprobeerd 85 gr op een zachte bodem denk het niet gezien je reactie
shot on the hook hoeft niet maar verbeterd de inhaaking
brent ik zie de fotos wel haha
martin sb
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

09-01-2013 17:55

Ik zat hier met 85 gram en een pop up.

Pop up kwam zwart boven omdat de onderlijn dus iig 15 cm mee de blub in ging.

50 gram werkt prima.....heb ik zelf nu dus ook.
jans de boer
Berichten: 233
Lid geworden op: 05-01-2006 14:20
Locatie: emmen

09-01-2013 18:10

dat bedoel ik
wat niet boven de drap ligt zal de karper zeker nu niet pakken
het moet er echt bovenop liggen liefst zweven
theorie zegt dat maar 20 jaar ervaring ook
je hoeft echt niet zwaar te vissen hoor in dit geval beter licht gevist of zoals gezegd met een helicopter cq chod
dit is echt niet te moeilijk gezocht
alwel mischien het beter is om de bodem af te tasten naar harde schone platen
martin sb
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
Gebruikersavatar
Tom ter weele
Berichten: 675
Lid geworden op: 20-02-2011 21:46

09-01-2013 20:55

hij zegt 'een redelijk zachte bodem' en dat vind ik dan niet zo erg, dat de 85 grams lood die onderwater ook nog minder is mee word getrokken in de bodem.. en waar denk je anders dat die vissen hun natuurlijk voedsel vandaan halen?
Succes brent, bij eventueel succes zien we graat foto's! :wink:
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

10-01-2013 10:35

Tom ter weele schreef:Succes brent, bij eventueel succes zien we graat foto's! :wink:


Liever niet van de graat, doe maar gewoon een gezonde karper... :-P
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Tom ter weele
Berichten: 675
Lid geworden op: 20-02-2011 21:46

10-01-2013 17:56

bijdehandje :P haha'
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

10-01-2013 20:40

Hartstikke bedankt iedereen voor het meedenken en voor de tips !
Als ik dit weekend nog ga vissen zal ik de foto's posten, het gaat vriezen dus als het meertje nog open ligt ga ik misschien nog een poging wagen !
Mvg Brent
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

26-03-2013 13:21

Ik lees veel tips over rigs en lood.
Maar ik lees in zijn verhaal niets over de gemeten diepte.. Begin eerst eens te peilen op het watertje. Het is winter en de vis is koudbloedig dus zoekt de warmere plekken op (klinkt gek maar het is vaak het diepste gedeelte / zonkant ondiepe / uit de wind / natuurlijke voerplekken denk aan bruggen mosselbanken e.d.).
Daarnaast denk ik ook dat het voeren een grote impact heeft, ik zou aanraden om niet meer dan 400-500 gram per stek/hengel verspreid te voeren, en daarnaast klein en makkelijk verteerbaar voer te gebruiken (denk aan 10-16 mm hennep/graan boilies oid icm paar handjes duivenvoer/frolic/pellets).
Voer regelmatig maar halfveer (of zelfs minder) je voer de dag voordat je gaat vissen.

succes!
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu