voorslag materiaal?


Plaats reactie
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

18-07-2003 22:22

welke kan ik het beste gebruiken bij veel stenen en mossel banken want ben het zat :sad:
vanacht op een moeilijk water 3 kijharde runs gevolg .....kun je raden
grtz
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

18-07-2003 22:36

Neem gewoon een dikke nylon voorslag van bijvoorbeeld, Berkley o.i.d. Werkt prima en kost weinig.

Bart
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

18-07-2003 22:36

bart...

mag ik eens vragen hoelang het precies duurde alvorens je op de vis zat? (lees: met hengel contact maakte met de vis?

Niets persoonlijk, maar men ziet vaak dat met name vanwege het slapen etc vis verspeeld wordt.

Hoe groter het gehalte obstakels, hoe alerter de visser dient te zijn. Dit is de enigste visveilige aanpassing die men kan maken.

Ga naast je hengels zitten, strakke lijnen, zwaar afgestelde baitrunner en pak je hengel op nog voor hij runt, en men kan meer dan de helft van de verspeelde vis voorkomen.

Overigs over voorslag etc is al erg veel geschreven, ook goede tips, en links naar goede tips. zoek eens bij rigs en perikellen.

Vissen met voorslag en lijnen als dynema hebben een andere techniek nodig qua drillen, een nogal veel zachtere, daar onder de kant (bij voorslag) en sowiso bij gebruik van volledig dynema geen rek bestaat in de lijn. Gebruik van stugge hengels en strakke dril betekend beschadigde vis. Zachte parabolische hengels is wel een must geloof ik...

just some beside-info ;o)

groeten ed
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

18-07-2003 23:16

ja ik verspeelde hem 2 keer op een mosselbank maar dit zijn torpedoos van karpers er was geen houden an bolgende keer vis ik op allebij mn hengels 35 /0ste en een goeie voorslag verspeel hem nu niet weer door stenen enz maar is lead core dan een must ?
Willem Barnas

18-07-2003 23:40

Bart,

Wat Edwin schrijft is helemaal okee, je moet gewoon veel en veel alerter zijn en als het echt link is gewoon niet gaan pitten of ervoor kiezen om niet te gaan nachtvissen (is eerlijk gezegd vragen om stront).

Het enige advies dat ik je nog kan geven is het gebruik van een lange vreselijk dikke en slijtvaste voorslag in combinatie met een lekker schuurbestendge en redelijk elastische hoofdlijn. Edwin haalt ook de parabolische stokken en een aanpassing van de driltactiek (zeker onder de top) aan en slaat de spijker waar ie geraakt moet worden.

Ook wat mij betreft:

2.25-2.5 Pounds dikwandige hengels met veel demping en een parabolische buiging (medium tot slow-tapers dus). Qua hoofdlijn zou ik kiezen voor een lijn als Pro Gold (35,5/00 - 15lb) en/of Pro Clear (34/00 - 16lb) van terry Eustace. Dit zijn echt beesten van lijnen, echt heel erg goed. Van de week een wel zeer woeste 20-plusser twee keer om het ankertouw zien gaan maar alles bleef heel, zelfs geen beschadiging... Superlijn! Ook tussen de met mossels begroeide takken was ie goed genoeg voor een veilige landing.(einde reclame)
Een voorslag van 50/00 nylon (Berkley is okee, rekt ook lekker) of Kevlar/Aramide in een dikke diameter en van flinke lengte. Een sterke, weerhaakloze haak is tevens een must bij dit soort 'slachtmateriaal'. Wees niet bang voor extra losschieters, die kans is namelijk veel kleiner bij zwaar drillen. Haken als de ESP Raptor T6 #5/6 en de Fox serie 3 in maat 6 zijn perfect - klauwpunten dus. Sla al aan als de boel sprak springt en geef 'm enkel een piepklein beetje ruimte als ie een andere kant op gaat of als de boel onhoudbaar wordt. De minimale lijnafgifte van een zeer zwaar afgestelde slip sloopt de energie van een vis ook en doet 'm sowieso snel capituleren, maar geef 'm eerst niet teveel (vis je op een talud trouwens?).
Als de vis onder de top komt zet dan de slip wat losser en leg je wijsvinger op de spoel. Spuit ie er dan alsnog vandoor, dan kun je die klap pareren door je wijsvinger los te laten en de hengel om te gooien.
LET OP: Pas bij mossels nooit de (overigens in andere situaties prima) truc toe door je hengel onder water te steken om de vis naar het opervlak te krijgen. Op deze manier breng je de lijn weer in de gevarenzone!

Leadcore is geen must en zelfs geen optie. 't Spul is trouwens niet eens schuurbestendig.

Wat wel een absolute must is (NOGMAALS), is een weerhaakloze haak; GEWOON DOEN! Je wilt niet weten wat een vis tegemoet gaat met zo'n kabel achter z'n kieuwen....
Hopelijk ken je je hengels erg goed en weet je wat je eruit kunt halen, je hebt namelijk het maximale nodig bij die zware, gestroomlijnde wildwaterschubs, zeker als ze richting de 20-30 pond gaan.

SUC6 joh!

WB :wink:
bartje pieck
Berichten: 9
Lid geworden op: 17-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

19-07-2003 10:30

vis met shimano lijn 35/00
2/1/2 - 2/3/4 stokken en ja je heb wel gelijk had mn hengels wel een beetje met de top richting het water gezet maarja nu effe voorslag halen en weerhaakloos haak
en de missie gaat weer verder
grtz
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

19-07-2003 11:02

Op het moment moet ik ook voorslag gebruiken, zelf gebruik ik Quiksilver van Kryston en ben er zeer tevreden over. Geen kapotte lijnen meer, dus dat probleem is opgelost!

Nadeel van Quiksilver is dat het zo duur is!!

MVg
piotr
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-07-2003 13:40

Piotr,

Misschien is Red Ant van "PB Products" iets
voor je? Of de Shimano Technium lijn, in een
dikte van 0,50mm! Je haalt uit beide lijnen
meer voorslagen dan bij de Quiksilver, dus
ben je voordeliger uit en het zijn tevens al-
lebei top lijnen!

groetjes Benny
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

23-07-2003 16:21

Hallo Benny,

weet je toevallig de prijzen van deze lijnen??

MVG
Piotr
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-07-2003 23:13

Piotr,

Technium lijn kost tussen de 35 a 50 Euro,
afhanklijk waar je hem koopt! :wink:
Red Ant kost zo'n 15 a 20 Euro, en zit op
een 100 meter spoel en is alleen verkrijgbaar
in 35lb!
De Technium lijn zit op 1/4 lb spoel!

groetjes Benny
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

24-07-2003 12:19

Ok, bedankt Benny!!!

MVG
piotr
johan breek.
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-07-2003 02:00
Locatie: leeuwarden

28-07-2003 11:09

hou er rekening mee dat gevlochten lijn snel breekt als het langs ietwat scherpe delen komt
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-07-2003 15:30

Johan,

Tussen schuurbestendig en snijbestendig zit
een groot verschil, denk daar maar eens over
na.......!

groetjes Benny
Chris van Brummelen
Berichten: 3
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Putten
Contacteer:

30-07-2003 00:53

Mischien een domme vraag maar wat is een voorslag ben nog nieuw dus wil graag veel leren hier :smile:.
Plaats reactie