nachvissen verschillend met overdag


Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-08-2011 10:39

nico drent schreef:lekker eve off topic :P


We geven alleen maar aan waarom 's nachts verschillend kan zijn met overdag, en al helemaal bij jullie jeugdigen. Niets offtopic aan, Henkie..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
nico drent
Berichten: 71
Lid geworden op: 14-07-2011 12:28

30-08-2011 15:07

srry d8 eve anders maar klopt wel wat jullie zegge :-?
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

07-09-2011 06:19

Wat een slap gelul allemaal, ooitvan toeval gehoord?
Vis zelf regelmatigmet pen en oppervlakte en heb nooit karpers weg zien duiken dat ik stond te ouwehoeren, sterker nog die blijven gewoon rustig liggen totdat je begint te stampen... Zelfs rustig lopen stoort ze niet!
Beetje bijgeloof allemaal....
Karpers storen zich ook niet aan druk verkeer, zit vaak te vissen bij drukke bruggen, als er ergens vibraties in het water veroorzaken zijn dat die betonnenpeilers van een brug wel en toch vang ik als een tierelier.

Niet dat ik druk sta te doen langs de waterkant, want ik hou ook van rust op mijn stek maar heb door de jaren heen met observeren veel geleerd van
karpergedrag en geloof mij... Ze zijn een stuk minder schuw als je zelf denkt.

Gr.

leen goudappel schreef:Tjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Ooit eens een kleine test uitegvoerd,je mag het geloven of niet want dat boeit me geen moer.

Ooit eens de hengels bij de opening van mijn tent gehad omdat ik ten alle tijden snel in actie moest komen,door de omstandigheden onder water.

1 hengel lag onder het kantje en de ander +/- 100 meter uit de kant Bij bijna elke sessie heb ik een radio bij me,alleen de radio had een slechte invloed op mijn vangsten onder het kantje,heb de radio uit gezet en plots in de nacht begon de hengel onder het kantje te lopen!

Ving er 4 in een 5 kwartier,ik dacht laat ik die radio weer eens aan zetten,kant stek was gelijk uitgeblust! Terwijl de andere hengel actie bleef opleveren.

Dit heb ik een paar keer herhaald in een paar sessie's en kwam tot de conclusie dat een radio een slechte invloed heeft als de hengels dicht bij de tent opening staan en als je zelf dicht bij de kant vist.

Op verre afstand zal het signaal van de radio steeds meer verwateren,dan op de korte afstand! Zoals we weten is nylon een zeer goede geleiden draad.

daarom vis ik niet alleen op de reciever omdat het voor de kant rustiger is,maar ook om te voorkomen dat de piepers zelf het geluid voort brengen naar de andere hengel.

tja je kan het zeikactie vinden en te ver zoekende..... Heb er al een tering hekel aan dat er achter me een autoweg loopt met al het verkeer wat je maar kan noemen. En die weg ligt 2 dijken hoger en zal nog van enig invloed zijn wat ik wel 100% zeker weet.

Maar ook geouwehoer en gelach zet trillingen voort in je lijn. Laat staan het heen en weer geloop,hoe zachtjes je het ook doet,want die gaan van grond ook zo het water in.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-09-2011 07:34

Denk dat het ook een beetje afhangt van de plek waar je vist. Zo zijn er in het midden van het land wat watertjes die nogal kut bereikbaar zijn ( en dus heel wat anders dan de meeste plekken waar 80% van de karpervissers neerpleurt ( auto achter je reet, weg, meer van dat)..

Toeval of niet, van het weekend op het TK weer een ouderwets schoolvoorbeeld meegekregen van dit alles..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jeffrey Boven
Berichten: 189
Lid geworden op: 11-08-2010 20:48
Locatie: Winschoten

07-12-2011 20:55

Sven van Anrooy schreef:Nico,

De meesten onder ons, en dan met name de "jeugd" tot en met een jaar of 20 vangen overdag geen reet omdat ze zich gewoonweg niet kunnen gedragen. Er komen vriendjes langs, wordt gelachen en geschreeuwd, brommers, fietsen en meer van dat. Ze beseffen helaas nooit dat het waarschijnlijk wel te maken heeft met het falen overdag. Ikzelf heb een hekel aan die schijtschreeuwwijven die het ook voor anderen komen verpesten.

Verder, wat Sjors Keij al zegt, gebruik je verstand. Je hebt nogal een tijdje nodig om uit je bedje naar je hengels te komen en in die tijd mag een vis geen obstakels ( zoals palen, lelies, riet of wat dan ook) bereiken om vervolgens vast te raken. Gebeurt dit wel dan moet je daar zelf je maatregelen voor nemen om te voorkomen dat je dat niet meer overkomt.

Leg ook alles klaar. Onthaakmat, weegzak en wegertje eronder, tevoorschijn halen voordat je de vis op de mat legt en je kunt alles vlot opeenvolgend doen. Laat die vis ook niet onbeheerd liggen als je nog wat spulletjes moet pakken, dan kun je beter je schepnet met een haring vastzetten aan de kant en de vis in het water laten hangen tot je er klaar voor bent te wegen en fotograferen.

Je kunt op een plek wel 8 aanbeten krijgen en er dan 6 verspelen, maar dan kun je toch beter op een plek zitten waar je 2 aanbeten krijgt en deze ook gewoon binnen krijgt? Zeg nou zelf, dan doe je het beter dan die knuppel die er 6 verspeeld omdat ie niet nadenkt.

Verder, over je onderlijnen en aas zou ik me maar niet te druk maken. Mag allemaal hetzelfde als overdag.


Ben het er niet mee eens 2 week geleden maat stak nitraat af bij me vis stek weet ook niet waarom :lol:
En de hele dag bezoek enzo bbq en ving er toch nog een fraaie 8) Stadswateren is lawaai normaal karpers zijn daar ook aangewend maar kanaal niet zomaar.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-12-2011 16:19

Één zwaluw maakt nog geen zomer, ouwe witvisser... ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
luuk heesters
Berichten: 676
Lid geworden op: 19-01-2010 16:56
Locatie: Brabant Zuid!

09-12-2011 19:56

Het klopt zeker wat er gezegd wordt!
ik merk het zelf ook, heb de radio altijd heel zachtjes staan buiten mijn tent hoor je hem niet!
leverde ook gelijk meerdere aanbeten op
heb ook wellis snachts met wat vrienden lopen kutte leverde ook geen een aanbeet op,
als ik de radio heel zacht aan had staan leverde mijn kanthengel ook geen vis op en de hengel die verder weg lag wel!
dat van die nitraat is misschien op jou wateren zo dat je dan nog vangt, bij ons draaide vorige maand continue vis toen kwam er een auto langs en gooide vuurwerk naar buiten langs de visvijver vanaf dat moment geen vis meer horen draaien en ook geen piep gekregen!!!
heb zelf ook meegemaakt dat een vis die ik graag wou vangen op de pen onder het kantje lag 20cm uit de kant, ik zat lekker verstopt achter de bosjes de vis bleef gewoon doorgaan met azen en had niets in de gaten, toen kwam er een voetganger voorbij met de hond de hond kwam naar mij toe en blafte gelijk was de vis weg.
toen de hond bij mij was bleef de vis gewoon door azen toen riep het baasje de hond en de hond begon te blaffen ook gelijk was de vis weg!\

het zijn allemaal kleine dingetjes waar je rekening mee kunt houden vele mensen doen het niet ( waaronder ik zelf ook niet altijd want houd toch wel van wat muziek als ik aan het vissen ben anders is het zo stil )
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

09-12-2011 20:19

Bart beentjes schreef:Wat een slap gelul allemaal, ooitvan toeval gehoord?
Vis zelf regelmatigmet pen en oppervlakte en heb nooit karpers weg zien duiken dat ik stond te ouwehoeren, sterker nog die blijven gewoon rustig liggen totdat je begint te stampen... Zelfs rustig lopen stoort ze niet!
Beetje bijgeloof allemaal....
Karpers storen zich ook niet aan druk verkeer, zit vaak te vissen bij drukke bruggen, als er ergens vibraties in het water veroorzaken zijn dat die betonnenpeilers van een brug wel en toch vang ik als een tierelier.

Niet dat ik druk sta te doen langs de waterkant, want ik hou ook van rust op mijn stek maar heb door de jaren heen met observeren veel geleerd van
karpergedrag en geloof mij... Ze zijn een stuk minder schuw als je zelf denkt.

Gr.


Feitelijk geef je al het perfecte antwoord. Afwijkend geluid is erg bepalend.
Schreeuwen tijdens een popconcert en niemand kijkt op of om. Doe dat eens op 4 mei om 20:03 op de dam en je ziet het verschil.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-12-2011 20:24

Bart,

Ligt puur aan het de wateren,misschien zijn ze bij jou niet schuw op andere wateren zijn ze dat overduidelijk.

Cheers
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-12-2011 20:48

Nog nooit in de polder gevist met het pennetje onder de kant merk ik.

Ze zullen natuurlijk wel gewend kunnen raken aan trillingen die zich met grote frequentie herhalen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

10-04-2012 20:48

Ja hoor wel degelijk kijk maar een paar berichten omhoog :wink:
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 10-04-2012 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-04-2012 21:02

Toch wek je niet die indruk.

Ik heb heel wat karpers zien vluchten met de minste of geringste beweging op de kant. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben.

Polders in Hoorn hebben net als bij ons slappe kanten op een bodem van veen.

Weleens met een polaroid op, vissen met een spinhengel of vliegenhengel door de polders gestruind?

Beweging op de kant, rustig lopen, allemaal reden voor vluchtende vis. Of ze op specifieke zaken niet reageren kun je niet zonder meer stellen. Kan natuurlijk zijn dat bepaalde trillingen onvoldoende worden overgebracht. Anderszins zijn de zintuigen van een karper om trillingen op te vangen zeer goed ontwikkeld.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

10-04-2012 21:17

Misschien loop ik dan wel lichtvoetig :wink:
Wat ik al eerder zei gewoon rustig lopen en niet gaan lopen stampen, heb vaak eerder het idee dat ze je hebben gezien als ze wegduiken.
Heb vaak genoeg karpers behoorlijk dicht benaderd en vooral als je ze in hun dooie hoek benaderd schrikken ze niet gauw weg.
En al zeker niet als je gewoon aan het praten ben.......
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

11-04-2012 19:40

Ik snap nu wel waarom ik altijd meer vang als ik alleen vis!

Ik en mijn vismaten maken nooit echt veel lawaai, maar er wordt natuurlijk wel gepraat en gelachen. Maar als ik alleen vis wordt er niet gepraat en ik neem ook nooit een radio mee, en ik vang dan wel altijd beter!

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat gewoon praten mischien wel effect kan hebben op de vangsten,
Ik ga er eens op letten, kijken of het echt verschil maakt!

Mvg tino
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-04-2012 17:41

Niet alleen dat, maar wat dacht je van veel minder lijnen in het water?
In vrijwel alle gevallen waar ik gevist heb zaten we met twee man gewoon de vissen te verdelen die je anders alleen hebt. Soms vang je misschien iets meer doordat je meer spots kan bevissen, soms dus ook wel minder door meer verstoring. Dat is niet per sé erg als je gezellig samen wil vissen en elkaar de vissen gunt, maar als het je puur om maximaal resultaat gaat ben je alleen altijd beter af.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

25-04-2012 12:25

ik zelf let ook steeds meer op het geluid.. ik zet als de situatie het toe laat mijn oval 20 meter van mijn hengels af met de opening de andere kant op en het geluid van de mijn piepers uit.. moet zeggen dat die vooral op druk beviste wateren wel eens werkt