Blunder ? Beginnersfout ?


Plaats reactie
adrie vd klugt
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-04-2010 22:52

21-08-2011 21:51

Vandaag weer wat mee gemaakt zeg.
De vangsten waren al slecht de laatste twee weken, had ik vandaag eindelijk een zwaargewicht aan de lijn vast. Al 10 minuten aan het drillen en nog steeds geen schubje gezien :(
Elke keer nam ie weer lijn en kon ik opnieuw beginnen ! Maar dat ie al mijn eerdere vangsten van dit jaar zou overtreffen, stond voor mij vast. De eerdere vangsten zijn de standaard maat schubjes van 60 tot 75 cm en wat lichter gewicht.
En toen...... zwom hij rond een bosje of iets en lag stil. Is deze gaan mokken ? Heeft ie zich vast gezwommen ? Geen idee wat er nog meer op de bodem bij dat bosje lag. Geen beweging meer in te krijgen. Een eind opzij gelopen, wel continue de spanning erop en geprobeerd vanuit een andere hoek los te krijgen, niks.
Toch vast gezwommen ? Ik wist het niet meer.
Heel even de spanning eraf, in de hoop dat ie verder zou zwemmen. Er gebeurde niets. En toen ik daarna wilde trekken, was het "plop" en de haak met aas vloog letterlijk los :evil:
Wat doe ik fout ? Welke ervaren visser geeft mij een goed advies ?
Dat ik even stond te vloeken, is wel begrijpelijk.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

21-08-2011 21:58

Dat is balen ! Je kan maar 1 ding doen maar die moet je dan wel bij je hebben, de boot in en er achteraan.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

21-08-2011 23:10

moet jij eens weten hoevaak ik het water in heb moeten gaan om een vis los te krijgen, extra onderbroek mee en zwemmen :wink:

en rustig blokken leer je vanzelf, maar dit overkomt ook nog de beste hoor.
MVG, Bart Bosch.
adrie vd klugt
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-04-2010 22:52

22-08-2011 13:17

Vandaag hoorde ik van een karpervisser het volgende verhaal:
In het verleden is een experiment gedaan met karpers of zij de haak kwijt kunnen raken. Haak ingehaakt met stuk lijn eraan en afwachten. Door een bepaalde manier van "bekketrekken" waren zij de haak in no-time weer kwijt. Dit werkt natuurlijk alleen als er geen spanning op de lijn staat.
Ik krijg dus meer en meer de indruk dat dit een slimme vis was. Deze is achter een stuk groen gaan liggen, door zijn gewicht niet weg te trekken door mij. Toen ik de spanning eraf haalde, de lijn iets liet vieren, door dat "bekketrekken" de haak los en uitgespuugd.
Moraal van het verhaal: houdt de spanning erop en geduld hebben. :oops:
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

22-08-2011 13:24

Dit gebeurd mij ook wellis hoor denk dat iedereen er wel last van heeft, je kan er vanuit gaan dat hij zich zelf vast zwemt en dan inderdaad gewoon wacht.

heb het mee gemaakt hier op de plas dat ik henm zag zitten op een meter of 10 afstand en gewoon niks deed.. de lijn zat om wat takken heen dus je kan niks anders dan wachten.. uit eindelijk er heen gevaren en hij bleef gewoon rustig zitten tot ik er zowat bovenop zat nam hij een spurt en weg was hij terwijl me lijn nog strak stond.. alleen zat hij niet in de bk van de karper maar zat hij wel in een dikke tak.. rara hopjesvla!!

beesten woren inderdaad steeds slimmer.. ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-08-2011 21:45

Dat de vis een goed ingedrongen haak zo dropt is bullshit. Helaas, vroeger op drukbeviste watertjes te vaak vissen gevangen die nog oude haken in de bek hadden hangen. Als je weerhaakloos vist, dan misschien maar zelfs dan is het geen garantie. Maar wat moet ik me voorstellen bij de vis zwemt rond een bosje? Als ik dat zo lees is dat de hele fout. Natuurlijk zwemt een vis zich vast als hij rond een bosje gaat. Laat hem daar dan ook niet komen! En als je vis vast zit ga hem dan halen. Hup, broek uit en het water in! Als een mooie vis je niet eens een nat pak waard is, notabene in de zomer, wat doe je er dan wel voor? Als je na al die uren vissen eindelijk die bak haakt moet je gewoon alles binnen je macht doen om hem op de kant te krijgen, als dat betekend nat worden be it.
Trouwens: stil liggen mokken van een grote vis zonder dat ie vast ligt is in 90% van de gevallen ook onzin.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

28-08-2011 22:49

spoel open hengel op de pieper.Op het moment dat je pieper weer voluit loopt is de vis los.Dit werkt vooral goed bij de grotere vissen

Dit jaar nog 2 vissen weten te redden op deze manier,Duurt het te lang dan is het eigenlijk een verloren zaak.



En anders zoals Daaf zegt zwemmen 8)
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Plaats reactie