Pennen op de visvijver


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

12-04-2011 23:29

Hallo allemaal,

Ik ben nu echt al heel wat uren aan het pennen op een visvijver bij mij in de buurt. Vanaf februari toch zeker 8 uur per week. Ik snap dat in februari/maart het misschien niet veel is. Maar nog steeds nu ook weer de afgelopen 2 weken totaal niets! Ook niet met het lekkere weer.
Ga als volgt te werk:
-Voerplekken van mais met hennep
-Elk half uur af vissen en weer terug naar de eerste voerplek
-2 of 3 mais korrels op de haak
-Vis op de bodem of net er boven.

Ik heb nu echt heel de vijver gehad heb elk hoekje af gevist. De laatste 2 weken heb ik een uur of 30 zitten vissen maar mocht blij zijn met 2 brasems en 1 zeelt. Opzich vind ik de bijvangsten van mais niet erg maar ook deze zijn teleurstellend.

Nu ook de door gewinterde lokale vissers zich laten zien heb ik wat na gevraagd en het blijkt dat op een paar specifieke stukken van de vijver de karper zit.
Hier heb ik de laatste week actief gevist met de pen en statisch een hengel een uur of 4 laten liggen.
Ik heb de karper wel een aantal keer boven het water uit zien springen en rollen boven in het water.
Maar vis op de voerplekken ho maar. Ook op drijvend brood reageert geen enkele karper slechts vorentjes.

Ook de lokale vissers wisten te melden dat vissen met boilies of pellets totaal geen zin heeft op de vijver, hier bijt niets op. Dit is echter ook nog steeds mijn ervaring op dit water. Vorig jaar zat ik hier op de witvis met mini boilies en dit werkte totaal niet maar mais in tegenstelling is hier echt een top aas. Normaal gesproken.

Zou toch het water nog te koud zijn? Want om nu te zeggen dat de vis heel actief is geweest die laatste 2 weken... vorentjes zie je constant bezig met zo nu en dan een roofvis er achteraan. Er word door vissers een goede 100 vorentjes op een uur of 2 gevangen. Dit is hier echt geen kunst als je het truckje door hebt dan is het in gooien en het is beet.

Dus dacht dat het dan toch warm genoeg is, dus dat word wel vangen. Maar nog nooit zo'n frustrerende uren zitten vissen als de laatste 2 weken.

Ook hoor ik verhalen van stropers op de vijver, er gaan verhalen de rondte dat er heel veel gestroopt is op de vijver vorig jaar. Want ja er kunnen wel stropers actief zijn maar het is de vraag of ze er ook veel gevangen hebben. Echter weet ik nu dus niet of alle vis er van af gestroopt is of dat het toch te koud is en dit de reden is waarom ze niet bijten.

Als er iemand een idee heeft om het toch voor elkaar te krijgen om er 1 te pakken te krijgen zou het fijn zijn want ik zit te twijfelen om een nieuw water te zoeken en deze vijver van de club links te laten liggen.
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

13-04-2011 14:44

je zecht dat je net op of net boven de bodem vist ik zou echt goed op de bodem gaan liggen. je krijgt al wel een paar keer beet dus dat is goed. je ziet ook vis springen dat is ook mooi. mischien een beetje in de buurt vissen waar je ze hebt zien springen? en als ze niet willen bijten op boilies pellets en ander aas kun je mischien een met ander aas aan de slag gaan ( maden wormen bijv) vaak negeren ze dit niet. maar als er veel klijne vis zit word dat lastig. maar zorg er dus in iedergeval voor dat je goed op de bodem licht dit is belangerijk ( vind ik).

maar hoe zwaar is je pen welke haakgrote gebruik je en hoe lood je je pen uit?

gr bart.
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

13-04-2011 14:50

ik vis vaak 10 cm op de grond. Soms net boven de grond puur om te kijken of dit werkt.

Een 1 grams pen, haak nummer 6 of 8 geloof ik. Dit zijn fox haken speciaal voor 3 mais korrels, op aanraden van de viswinkel.

Uitloden:
Op de grond:
Ik monteer mijn pen schuivend hang er vervolgens net zoveel lood aan tot hij net paar centimeter boven het water uit komt. Vervolgens doe ik er nog een loodje aan zodat hij langzaam afzinkt. Vervolgens de haak er aan (10cm van het laatste loodje) en vissen maar.

Voor de variatie heb ik ook boven de grond geprobeert en dan zet ik er net genoeg lood op dat de dobber een paar centimeter boven het water staat met aas op de haak.
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

13-04-2011 15:00

daar licht het niet aan de uitloding. zwaarten van de pen enz als ik dit zo hoor dat zit wel goed.

gr bart.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

13-04-2011 21:35

misschien een keer een ander aasje?

frolic
katten of hondevoer uit blik(extreem zacht)
tijgernoten
of idd misschien een pier!

als er nu echt heel veel witvis zit kun je ook nog proberen wat nep wormpjes of made aan een korte hair te bevestigen deze kunnen de kleinere vissen niet leeg zuigen zodat je niet constant je haak opnieuw hoeft te beazen.

nu ben ik niet echt een super goede pen visser maar dit zijn wel aasjes die je eens kan uit proberen!!

veel succes en mvg stefan
Ferdi Pot
Berichten: 20
Lid geworden op: 13-05-2008 20:59

14-04-2011 00:07

Ik zou het loodje wat verder van de haak schuiven zo'n 15-20cm (langer kan ook maar beinvloed gevoeligheid). Verder idd eens vissen met deeg of kattevoer uit blik.

Met mais ook eens 1 of 2 korrels proberen op een maatje 12 (korda wide gape bevalt mij uitstekend bij het penvissen).

Haakje niet aanknopen aan het oog maar door het oog halen en een bledknoop maken. De hoofdlijn moet wel aan de binnenkant van de haak vertrekken.

Succes :).

Ps. Niet te dikke hoofdlijn gebruiken. Hangt natuurlijk ook af van stek, aanwezige obstakels en hengel.
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

15-04-2011 09:31

Ok ik dacht dat pieren in deze tijd niet mochten.

Maar maden ga ik zeker weer proberen, want de vijver zit wel ram vol met vorentjes. 100 in 2 uur vangen is geen kunst, maar in de hoek waar de karper ligt is geen vorentje te vinden dus maden zou goed kunnen.
Ook de pellets en boilies ga ik maar eens proberen. De kattenbrokken heb ik al geprobeert werkte ook niet. Echter ben ik hier ook niet zo'n fan van.

Verder mijn materiaal:
1.5 Lbs ultimate carp float
0.25 nylon (haak direct op de lijn met een bled knoop met de hoofdlijn aan de binnen kant voor het haken)
Mitchel molen uit de 2000 serie

Ook de kleinere haak met 1 mais korrel zal ik eens proberen.
Gebruikersavatar
Eric Jacobsson
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-12-2010 11:36
Contacteer:

15-04-2011 11:56

Aan je materiaal ligt het volgens mij niet.
Misschien een combinatie van bijvoorbeeld 2 maden en een maiskorrel of een mestpier met een maiskorrel.
Als ze boilies enzo niet pakken zou ik het inderdaad bij ''natuurlijk'' aas houden.
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

15-04-2011 12:02

Ok ik ga dit vanmiddag eens proberen, ga op pad met mestpieren mais en maden. Ook ga ik het proberen met voor gekookte krieltjes.

Hoe moet ik een voerplek aan maken als ik met maden ga vissen? gewoon maden in het water gooien?
Dito voor de mestpieren?
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

15-04-2011 16:36

Maden/wormen kun je uiteraard gewoon in het water gooien...
Mocht je op plekken willen vissen die je met het gooien van de wormen/maden niet kunt bereiken, dan kun je de beestjes altijd nog verwerken in lokvoerballen :wink:
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-04-2011 16:53

Andere optie is gewoon met een Floatcontrol aan de slag te gaan,met een meter onderlijntje(Nylon) eraan.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

17-04-2011 11:57

Ik heb het gevonden denk ik. Ik heb helaas geen vis gevangen maar de mais korrel met een worm op een klein haakje heeft voor 5 aanbeten gezorgt in 3 uur. Ook de pieper heeft voor 2 aanbeten gezorgt in 1 uur tijd.

1 ding wat me heel erg op valt op deze vijver, als je eenmaal een aanbeet hebt gehad en aanslaat en je slaat mis dan krijg je ook geen enkele aanbeet meer op die plek voor een uur...

Vanmiddag/avond ga ik weer terug met piepers, wormen en mais en toch nog op de vlok proberen!

Maar echt makkelijk maken ze het me niet!!
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

18-04-2011 13:19

Christian Litjes schreef:Vanmiddag/avond ga ik weer terug met piepers, wormen en mais en toch nog op de vlok proberen!


Ik heb het geprobeert maar helemaal niets! Ik dacht kijk eens even met een kleine haak en een mais korel en een worm en wat blijkt op al mijn voerplekken maakt niet uit met wat ik gevoert had zitten vorens van centimeter of 15-20. Geen enkele grote vis te bekennen.

Ik sprak toevallig nog wat karpervissers en zei zeggen dat 2 jaar geleden het super karper vijvertje was vorig jaar werd het al minder ivm de stropers en tot nu toe hebben ook zei nog niets gevangen.

Er is nog 1 stek waar ze af en toe bezig zie, deze is niet te bevissen met de pen. Daarom dat ik het toch maar statisch ga proberen. Deze manier ga ik ook nog 15 uur proberen. Als dit niet lukt laat ik de vijver voor wat het is voorloopig. Nu moet ik nog gaan kijken naar ander water...

Zuidwillemsvaart zou kunnen, echter weet niet of hier te pennen valt?
Andere wateren de Aa, ook hierbij heb ik geen idee hoe ik dit aan moet pakken.
Anders word het uit wijken naar andere visvijvers in de buurt van andere vereningingen.

Statisch kan ik overal wel vissen ga ik vanuit, echter is dit niet mijn favoriete manier van vissen. Vind pen vele malen leuker.

Toch wil ik nu eindelijk wel eens een kaper vangen na al die uren proberen proberen proberen en nog niets.
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

22-04-2011 22:21

Beste allemaal,

Bedankt voor alle tips. Vandaag was het dan zo ver, heb helaas 3 los schieters gehad omdat hij het riet in schoot en binnen de korste keren waren ze los.

Maar toen!
Afbeelding
Afbeelding
Deze bleef wel hangen!

Ik weet niet hoe ik de los schieters kan voorkomen, want alles zit nog aan de lijn. Haak lood en dobber.

Op de mais en hennep. Ook een brasem van 55 cm kwam even kijken. Echter zijn ze nog niet heel actief aan het azen en nog erg voorzichtig maar ik weet ze tevinden en weet hoe ik ze kan vangen. Nu nog gedult en heel wat uurtjes maken.
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

24-04-2011 06:56

Gefeliciteerd! Dit zal je zeker wel voldoening geven na al die uren! Je heb nu de manier van vissen gevonden :D
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

08-05-2011 10:58

los schieters.. mischien te vroeg pakken? als je met een hair vist mischien je hair inkorten. haakpunt goed vrijhouden.
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

13-05-2011 01:09

Ik zal zorgen dat ik de haak goed vrij houd. Maar met de hair vissen zie ik niet zo zitten, want weg is de simpelheid.
Dit vind ik het mooiste aan pennen.
Hengel,net,onthaakmat,krukje, paar dobbers,paar haken en een bakje met mais en hennep mee en vissen/struinen maar!
Plaats reactie