Hengelmateriaal


Plaats reactie
Timo Van Walle
Berichten: 2
Lid geworden op: 01-02-2010 18:32

01-02-2010 18:39

Ik heb een beetje rondgekeken en heb enkele interessante producten gevonden om een set te maken om te beginnen met vissen op karper.

Hengels: Ultimate Redmire Carp 40eur/stuk
Molens: Ultimate Outrunner CRS 5000 40Eur/stuk
Beetmelders: Ultimate Striker Mini VT 17Eur/stuk

Ik ga geen rodpod aanschaffen maar gewoon banksticks, lijkt me voordeliger als beginnend karpervisser.

Nu is mijn vraag of er mensen ervaring met deze spullen hebben en of dit de moeite is om aan te kopen?

MVG
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

01-02-2010 21:46

Timo,

De kwaliteit van dit spul zal niet uistekend zijn. Maar voor een beginnende visser zeker niet verkeerd. Kijk anders eens naar een 2e hands setje. Vaak heb je de betere merken (Fox, JRC enz..) wat dan toch weer bekend staat voor de betere kwaliteit. Er worden trouwens op dit moment best een hoop goede/leuke setjes op Marktplaats aangeboden!

Laat ons anders weten wat je budget zo'n beetje is? Er zijn hier genoeg mensen die je wel kunnen helpen aan een prima beginners-setje! :wink:

Suc6!
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

01-02-2010 22:23

Neem goedkopere hengels duurdere/betere molens en koop 2e hands beetmeldertjes..
Fox Micron S te vinden voor 20€ pst
Fox Warrior te vinden voor 15€pst
KnuckleHeads te vinden voor 20€pst
The Beast te vinden voor 10€ pst

je molens kan je ook nog vrij cheap houden denk aan spro molentjes (hardliner) simpele toch sterk genoege molentjes..

Daarnaast kan je je geld beter gebruiken voor dingen die je vis op de kant brengen,, je loodsysteem,rigs,aas,haken,camo troep etc etc..

En rodpod of banksticks ligt aan de stek ( en jaargetijde:P) waar je vist. Ik zelf vind banksticks zelfs nog beter. Kijk even rond naar X2 ( jajaja) kut merk maar voor banksticks en niet zulke belangrijke dingen best te doen 5€pst en zoek marktplaats af is egt super veel te vinden.
Timo Van Walle
Berichten: 2
Lid geworden op: 01-02-2010 18:32

01-02-2010 23:35

Ik heb nog wat verder gekeken en las dat spro beter was dan ultimate, marktplaats vind ik niet echt iets op dit moment en is vaak ver in Nederland, terwijl ik in België woon. Budget max 250 euro voor 2 stokken(schepnet, onthaakmat etc niet meegerekend) vind ik toch ruim voldoende om te beginnen met karpervissen, ik vis ook nog op andere vis wil het niet te duur maken ook. Nu vond ik dus het volgende wel vrij interessant:
Spro Royalty Carp 55eur/stuk
Spro Hardliner Pro LCS 10000 50eur/stuk (de 40euro versie heeft nogal een kleine spoel moet zijn 150m)

groeten,

Timo
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

02-02-2010 00:06

Je mist mijn punt nogal volgens mij..

Zorg dat de belangrijke dingen van top kwaliteit zijn! Zorg dat je de scherpste haken heb.. het best gecamoufleerde rig tube. De strakste Shrink Tube de sterkste nylon..etc etc..

Zorg voor kwaliteit aas, evt ready's?

En laat je hengel niet teveel kosten! Je kan een vis vangen op vrijwel iederen hengel maar niet zonder juiste kwaliteits producten aan het eind van de lijn. Vergeet ook niet je peil gereedschap je peillood evt een bart smit? bootje of iets..

geef gewoon wat minder uit aan presentatie en wat meer aan dingen die op en top moeten zijn om te vissen..

Kijk btw even op HenkKoster.nl toevallig aanbieding van die SPRO molentjes 20€ de 5000 versie volgens mij. En 150m is zat als je in kleine watertjes vist heb zelf 2 stokken met zulke lijn capiciteit.. Ik neem aan dat je als beginnend visser niet gelijk op het KK zit ?
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

02-02-2010 00:07

je zal trouwens niet de eerste zijn die zo alles helemaal koopt en plant en een redelijk bedrag uit geeft en na 2 keer blanken zegt,, nah toch niet iets voor mij..
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

02-02-2010 10:33

micheal de molen is de belangrijkste schakel in het karpervissen daar zou je dus echt niet op moeten bezuinigen. DIe hardliners zijn rubbish is echt compleet niks.


vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

02-02-2010 11:06

nou jah de molens zijn helemaal niks, dis ook per persoon verschillend maar snap wat je bedoelt, het heeft eerder een aantal nadelen. ik heb de hardliners van spro ook gehad, het werkte allemaal prima, de slip het vrijloopsysteem klopte en werkte goed. pas nadat ik voor de tweede maal mijn spoelen wou op spoelen kwam mijn eerste mankementje, het draad zat er op maar de bovenste slip knop draaide door, zit gelukkig een aantal jaar garantie op en ben met dit molentje dus terug naar viszaak gegaan. natuurlijk er naar gekeken en heb een nieuwe mee terug gekregen, het andere molentje had nog nooit mankementen vertoont nu nog steeds niet en zit nog steeds op mijn reserve hengel. heb zelf nu daiwa infinity molens en deze hebben me nog nooit in de steek gelaten.

mvg; jan
marco berkemeier
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-09-2009 20:25

02-02-2010 21:13

zijn zeker geen slechte molens die hardliners!
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

02-02-2010 23:15

Peter,

Ik ben het zeker niet met je eens kwa molens. De hardliner is een goede budget molen die zeker een stuk sterker is dan X2troep en de goedkope versies van ultimate. ben het ook niet met je eens dat het de belangrijkste schakel is. Ik vind de laaste meter en je hoofdlijn en aas vele malen belangrijker dan die molen.

Ja een goede slip/vrjloopsysteem is mooi meegenomen maar ook de wat minder soepele baitrunners kunnen als beginned visser makkelijk gebruikt worden.

Als je maar 250€ kan uitgeven aan complete hengels dan kun je aannemen dat de rest ook aan een krap budget zit en je dus bij de egt belangrijke dingen erg goedkope versies moet gaan kopen. En ik denk dat je makkelijk hier wat kan besparen zodat je wel perfect kan gaan vissen.. (Stek/rig/Lood/etc)

En vergeet niet hoeveel ''beginnende'' visser voor 1000€ spullen kopen en na 5 blanks er maar mee kappen. Zelf zie ik vaak genoeg gastje langs de kant zitten.. Delkim hier, Fox tentje daar, Pro line sus.. Maar als je dan er achter komt met wat voor onderlijn etc ze vissen.. hahaha dan lach je je rot zeg maar idem met stek keuze.. peilen? etc..

Ik denk serieus dat je beginnende vissers veel meer aan kan raden om te zorgen dat ze vis op de kant hebben dan te zorgen dat ze dure/perfecte spullen hebben staan.

En als je inderdaad 60€ pst kan uitgeven zal ik ook zeker een shimano aanraden ipv de hardliner. Maar voor 18,95€ heb je best een decent molen
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

03-02-2010 09:54

Micheal,

alles kan nog zo mooi in het water liggen en je kunt de beste lijnen gebruiken die er zijn. Als de slip niet naar behoren werkt kost je dat gewoon vis.
Daar veranderd de laatste meter weinig aan. Je haakt de vis perfect krijg een run kkkggg kggg kgggg pieeep pieep kraaak weg vis.

250€ voor 2 hengels en 2 molen moet makkelijk kunnen voor een fatsoenlijk setje. Bezuinig dan op de hengels. Of koop het 2de hands. Beter goed 2de hands dan nieuwe baggerzooi. Uit eindelijk zal je toch duurder uit zijn.
Begrijp me niet verkeerd als het goedkoper kan is het alleen maar mooier maar voor een een spro molentje krijg je ook geen reet terug. Het gaat niet om de perfecte nieuwe spullen er zijn betere alternatieven en soms kan je dan beter even door sparen. Ik heb zelf ook 2 ultimate hangers van 5€ per stuk ik betaal geen 50€ voor 1 hangertje van plastic. Om een voorbeeld te noemen.




vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

03-02-2010 11:21

Het merk Soul komt ook met nieuwe vrijloop molens op de markt, wat ze gaan kosten weet ik niet maar ze zien er verder wel mooi uit. ook het merk soul heeft mij persoonlijk nog nooit in de steek gelaten ik heb er dus wel vertrouwen in.

Molen type: Soul Free Wheel 12000 met zijn two gun metal kleurige jasje en grotere lijn opspoel capiciteit.

Deze zal ook wel in Zwolle staan.

mvg; jan
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

03-02-2010 13:53

Hmmz.. Volgens mij komen we wel ongeveer op hetzelfde neer. Heb echter het idee dat veel jongeren graag alles mooi aan de waterkant hebben en dan maar X2 Nylon erop knallen. En true van alles wat op de kant ligt is je molen toch wel het belangrijkste.

Over de spro molentjes.. Heb ze zelf gehad en werkte perfect. Zeker voor de ABC vissen en simpele recreatie meertjes was het vrij goed te doen. Heb duurdere molens gevoeld die zeker veel minder kwaliteit waren.

Als hij dan slnog rond de 125€ kan uitgeven aan molens kan hij inderdaad beter naar een shimano kijken of decent 2e hands..( Al zijn 2e hands molens nog vrij prijzig)
Gebruikersavatar
Bryan van der Wal
Berichten: 141
Lid geworden op: 18-05-2010 17:20
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

21-11-2010 18:35

ik zit met ongeveer het zelfde budget

maar ik weet al ongeveer wat ik ga halen
hengels:
Shimano vengeance 2x 120,-
Fox warrior es 3x 130,-
JRC j4 carp 3x 150,-

molens:
zou ik zelf toch maar eens kijken op http://www.bfpproducts.nl
- Shimano 50,- per stuk

en bij henkkoster
- Spro longcast 50,- per stuk
- spro hardliner die grote met 9 kogellagers ook 40-50,- is

opzich is ie gwoon goed hoor mn maat heeft ze ook hij heeft al verschillende 30 ponders ermee gevangen
het is gwoon een goeie molen
maar het is niet zo dat ie ze over 2 jaar nog heeft..
Gebruikersavatar
Boyd Meyer
Berichten: 60
Lid geworden op: 17-05-2010 13:02
Locatie: Delft

22-11-2010 00:06

Ik heb destijds gekozen voor een wat goedkopere hengel en een leuke molen om te beginnen met het belagen van karper.
Ik voor de hengel gekozen voor een Yaris trend en voor de molen ben ik uit gekomen bij een Spro incognito LCS8000.
Voordeel van de incognito is de grotere spoel.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

22-11-2010 00:55

Bryan van der Wal schreef:ik zit met ongeveer het zelfde budget

maar ik weet al ongeveer wat ik ga halen
hengels:
Shimano vengeance 2x 120,-
Fox warrior es 3x 130,-
JRC j4 carp 3x 150,-

molens:
zou ik zelf toch maar eens kijken op http://www.bfpproducts.nl
- Shimano 50,- per stuk

en bij henkkoster
- Spro longcast 50,- per stuk
- spro hardliner die grote met 9 kogellagers ook 40-50,- is

opzich is ie gwoon goed hoor mn maat heeft ze ook hij heeft al verschillende 30 ponders ermee gevangen
het is gwoon een goeie molen
maar het is niet zo dat ie ze over 2 jaar nog heeft..



:lol: :lol: :lol:

hoe vaak heb jij nou al een lijsje neer gezet hier op het board bryan.
en het is elke keer weer wat anders.
eerst was je nog helemaal weg van X2

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-11-2010 07:28

En dan pas van plan in Februari nieuws aan te schaffen. Tegen die tijd zal het wel weer anders zijn. Leuk dat ie ook eventjes erbij zegt waarom ie juist dat zou gaan kiezen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Bryan van der Wal
Berichten: 141
Lid geworden op: 18-05-2010 17:20
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

22-11-2010 18:29

jaa haha klopt
veel te vaak eigelijk zo lijstje.. :lol: :lol:

kdenk dat ik maar eens met wat anders moet bezig houde haha
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

22-11-2010 22:19

Lijkt me een goed plan. Zo langzamerhand heb je een loods nodi om alle spullen van je lijstje te stallen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-11-2010 06:33

Bryan van der Wal schreef:
kdenk dat ik maar eens met wat anders moet bezig houde haha


Dat zei ik een maand geleden al :lol:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

23-11-2010 21:38

zelf de shimano st 10000 baitrunners en een vismaat van me heeft de spro longcasts

allebei zeer leuke molens in die prijsklasse(50euro) , denk zelfs dat de spro's nog wat meer bieden.

instap hengels van shimano zijn leuke hengels. alivio, vengeance, catana. allemaal dezefde hengel(basis) maar dan steeds iets opgedirkt. vengeance is een knap hengeltje, is er ook met kurk.

spro heeft leuke hengels, kwaliteit is goed. zelf vind ik de stiletto wel een mooie stok. zachte actie, mooie dunne blank.

heb nu de yaris trend stokken. zeker niet verkeerd kwa actie al had een 2.5ponds voor mij achteraf beter geweest dan de 2.75 die ik nu heb.

kijk dus ook goed naar de stugheid van de stokken. op m,n penhengel is een 8tot 10kg vis een zeer leuke sport, valt me met de 2.75 stokken dan vies tegen.

verder denk ook ik dat je presentatie van je aas en de kwaliteit van je lijn het allerbelangrijkste is . een betrouwbare molen en een redelijke hengel is dan verder voldoende

op de kleinere waters vis ik vaak met een shimano exage 2500 molentje, heeft een. met zo,n sliphendel die je in een beweging van bijna dicht naar helemaal open kunt zetten, werkt perfect op kleine waters en dat geluid van de gierende slip bij een run is zooooo mooi :lol:
Plaats reactie