boilie af en toe verversen??


Plaats reactie
wilco meppelen
Berichten: 19
Lid geworden op: 21-09-2010 21:05

10-11-2010 15:07

mijn vraag is of je als je aan het vissen ben je boilie af en toe moet verversen (ookal vang je niks) zoja om de hoeveel tijd?
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

10-11-2010 19:26

Onzin, bij het ene water werkt een heel verse boillie goed, de ander juist 1 die bijv. 3 dagen thuis in een bakje met water van dat desbetreffende water heeft gelegen/geweekt zodat het vertrouwde lijkt.

Het is heel divers in ieder geval. Ook hangt het vind ik van je boillie merk en soort af.
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

10-11-2010 20:00

Eigenlijk doe ik het standaard twee keer per dag voor het donker wordt check ik de lijnen en 's ochtens doe ik om een uurtje of 10 het zelfde weer. Wel zitten er veel meerkoeten op het water waar ik nu bezig ben dus is de noodzaak er ook wel echt. Als ik op het kanaal vis ga ik meestal maar voor een nachtje en dan laat ik alles liggen tot ik wegga. Dus ben ik het wel met Martin eens situatie afhankelijk.
K. van den Herik

11-11-2010 07:22

waarom voert een witvisser regelmatig bij? Waarom verlegt hij bij geen aanbeet zijn aas? Ken je de verhalen van: voerstel leeg, alleen haakaas ligt er nog? Waarom verkast een penvisser regelmatig?

Het begint op vissen te lijken maar in sommige gevallen op sommige (dressuur) wateren ververs ik elke 2 uur 1 hengel. Verversen betekent niet perse nieuw aas. Kan ook zelfde aas 1 meter verder op worden. Kut, zeker 's nachts, maar geloof me dat het werkt, zodanig dat ik soms niet hoef te verversen, daar er al een kerp op de mat ligt.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

11-11-2010 10:04

Sluit mij aan bij Klaas. Bij geen aanbeten de vis zoeken, dus hengel verleggen. Ook voer ik om de zoveel tijd een x aantal bollen bij. Puur voor mijn eigen gevoel dat niet alleen mijn haakaas op een leeg gevreten plek ligt.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

11-11-2010 12:47

Ik moet zeggen dat ik het na al die jaren (ongeveer 15 jaar nu) nog nooit zo heb bekeken, Klaas. Ik ga het zeker ook proberen (inderdaad met 1 hengel, zoeken)!

Ik heb mezelf altijd aangeleerd: zo weinig mogelijk verstoring (je moest mij eens zien lopen langs de waterkant). Hengel binnen draaien en opnieuw uitwerpen (of leggen) = verstoring dus dat probeerde ik tot een minimum te beperken...

Logisch bekeken is er eigenlijk niets stommer dan uren en uren achter elkaar op dezelfde vierkante centimeter te liggen met je aas (of dezelfde vierkante decimeter als mijn grote, stalkende vriend brasem weer met mijn aas speelt), zonder enig teken van leven.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-11-2010 16:43

Nog een reden om iets vaker je rig opnieuw te plaatsen. Soms ligt het er onder water op de een of andere manier bij dat de rig zijn werk niet kan doen.; Je kent dat wel, je verwacht een aabeet maar die komt niet, je werpt opnieuw in en na 10 min loopt ie af. Grote kans dat het verkeerd lag. Wat ik zelf ook vaak doe, en klaas geeft dat ook al aan, is wat frequenter bijvoeren. Witvissers doen dat ook, in plaats van alle voer in een keer voeren ze steeds kleine beetje bij, kwestie van de vis actief houden. Ik ben in ieder geval blij dat ik elk jaar met de familie een brasem weekend heb, leer je een hoop van bij!
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

12-11-2010 22:37

heb vertrouwen in je laatste meter als je geen beet hebt gehad is er geen vis geweest dus liggen je (voer)bollen er nog (weet ook wel dat het een beetje gelul is maar bij wijzen van spreken he:wink: )
en als jij dan je haakaas gaat verversen is de kleur, grofheid, geur etc. anders
met andere woorden hij valt op als niet identiek aan de andere bollen
zelf vis ik toch regelmatig met voorgeweekte bollen (weken in zelfde water als waar je gaat vissen ivm, ph waardes etc,) en daar voer ik dan ook mee
vertrouwen is "the key to succes" i guess :wink:
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

13-11-2010 19:07

Boilies weken in het water ivm ph waardes?
Hoe werkt dat dan?
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

14-11-2010 19:17

als je ze gewoon weekt in het water van de put waar je gaat vissen
dan neemt hij water op en dus de ph waarde van het water waar je het in weekt
hierdoor denkt de karper dat het er al even ligt en merkt hij geen verschil doordat de ph waarde het zelfde is (de karper blijkt het te kunnen merken)
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

14-11-2010 19:31

Ik snap het, maar als de ph waarde van het aas en van het water hetzelfde is, hoe kan de karper dan een boilie waarnemen?
Karpers kunnen erg goed verschillen in ph waarde opmerken, dus vanuit dat opzicht lijkt het me juist niet handig.
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-11-2010 19:44

Gewoon bijgeloof

Zonder enig voordeel.
Pleur in het water en het komt vanzelf goed. Hoef je echt niet moeilijk om te doen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

15-11-2010 07:28

als je maar lang genoeg wacht...
Plaats reactie