voerboten


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-03-2010 12:11

Net eventjes een paar keer geprobeerd met een mobieltje Samsung Jet.
Op diverse plaatsen, zelfs in de tuin geeft de GPS een verschil met aan de voorkant van de woning.
Nu niet zeggen dat de plaatsbepaling niet nauwkeurig is.

Ook met het mobieltje op Google Maps een duidelijk verschil waar je bent en ook nog nauwkeurig.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

06-03-2010 13:27

Ook ik heb nog even gegoogled erover en heb gelezen dat de gps op 1 meter nauwkeurig kan zijn maar dit meestal niet is en vaak een afwijking heeft tussen de 1~5 meter of hoger.
Natuurlijk is die nauwkeurig genoeg om je te vertellen waar je ongv bent maar 1 of 2 meter is nogal een verschil.

K. van den Herik wat jij aanhaalde over Galileo, dit kan idd erg interesant worden en ben ook erg benieuwd over de prestaties wanneer het zover is.
Tot die tijd vind ik het bij lange na nog niet betrouwbaar genoeg, want de ene keer zet ie je wel op de meter en de andere keer heeft die een afwijking.
K. van den Herik

06-03-2010 15:37

eigenlijk was mijn reactie ebdoeld bij terugvinden stek, maar vooruit, een heel klein beetje wind of stroming en jou metertje is al meer.

Het blijven allemaal hulpmiddelen. Ik merk nu aan mezelf dat ik te lang niet heb gevist. Alle praktijk wordt ingeruild voor theorie en verdomd als die gabber van de Jong niet gelijk heeft, van die theorie wordt je zo blind als een mol.
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

06-03-2010 16:34

Ga je die wind en stroming van jou meerekenen dan zit je al gauw heel wat meer meters met de gps ernaast...
Met de wind en stroming kun je rekening houden met een gps afwijking niet.

Heb ook al eerder gegezegd als het voor je visserij niet uitmaakt geen probleem dan voldoet zo'n gps prima, maar voor veel wateren gaat dat niet op.

Geen enkel systeem is perfect, maar om nou de gps van tegenwoordig de hemel in te prijzen bij het terug vinden van je visstek gaat bij mij niet op.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-03-2010 17:34

Heb ook met het idee rond gelopen om een 276/278 te kopen, of een 60 Csx. Ben toen naar Notter gegaan met het idee om ze te vergelijken en de 278 te kopen, ziet er gewoon veel beter uit dan de 60. Na een praatje over het doel en dergelijke, een rondje rond de kerk gelopen met in de ene hand een 278 en de andere een 60 Csx. Schermpje op satellieten en kijken hoeveel de afwijking was, aanzienlijk dus in het voordeel van de 60 Csx. Heb daarom toch boven functionaliteit gekozen ipv uiterlijk.

Mocht je dus al een externe antenne hebben, gaat bovenstaande mss niet op, maar de 60 is ook wat gebruiksvriendelijker om bijv mee te nemen op de fiets, bij een wandeling icm met het handzame formaat. Heb iig nog geen dag spijt gehad van mijn aankoop.

Tijdens het rondje rond de kerk gaf de 60 Csx met de zgn speciale SiRF III antenne regelmatig aan dat er nog een paar METER verschil kan zijn.
Let wel, deze GPS heb ik gekocht voor op de motor, dus niet eens draadloos voor op een voerboot.

Meten = weten,
wie gaat er eens ergens een marker uitzetten, positie markeren op de GPS en daarna verschillende keren proberen hetzelfde punt terug te vinden ?
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

06-03-2010 18:09

Marco Mensing schreef:Meten = weten,
wie gaat er eens ergens een marker uitzetten, positie markeren op de GPS en daarna verschillende keren proberen hetzelfde punt terug te vinden ?


Erwin van Capel schreef:Ok, dat bedoel ik dus. Zelf meerdere testen gedaan door een staafmarker te plaatsen en dan met behulp van GPS er naar toe varen. Gemiddeld: 10x varen, 5x meer dan 5 meter er naast, 4x tussen 1 en 5 meter en slecht 1 maal "op de vierkante meter".
Geef mij maar een staafmarker......weet ik het 100% zeker.
MVG Erwin :wink:
PS: test gedaan met 5 verschillende GPS apparaten, toen heb ik de moed opgegeven.


Zelf heb ik ook meer dan eens met een gps gewerkt...
We hebben oefeningen ermee gedaan van dat 1 persoon coordinaten ging prikken met de gps bij herkenbare punten.
De ander ging vervolgens de coordinaten aflopen en vervolgens opschrijven wat er te zien was of waar je stond.
De uitslagen achteraf waren vaak niet kloppend...
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-03-2010 18:15

Da's dus idd precies wat ik bedoel, en dan voornamelijk voor degene die denken dat een GPS minder dan één meter afwijking heeft.
Gebruikersavatar
patrick nes
Berichten: 18
Lid geworden op: 04-07-2007 16:43
Locatie: koekange
Contacteer:

12-10-2010 00:02

wat een onzin licht er aan welke gps je hebt ik heb een v drone voerboot met rf 15 en gps en weet zeker dat ik prima op de stek vis en zeker net zo handig en sneler dan een rubberboot en ben ook op de wal mocht mijn andere hengel af gaan en zelfs in dichte mist kan ik uitvaren en wind wat dacht je met een rubber boot drijf je pas af met wind aleen voor het verkennen van een water en het drillen zeg ik zeker ja tegen een boot maar bekijk de v drone voerboot maar is echt geen last van stroming of wind tegen
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

12-10-2010 00:25

Prachtig hoor, zo`n promo stukje voor een bepaald merk voerboot, maar mag ik je vragen: HOE weet jij zo zeker "dat ik prima op de stek vis" met behulp van de ingebouwde voerboot GPS?
Wanneer de stek een straal heeft van 10 meter vind ik het ook "prima" maar afgelopen zomer weer 3 keer life meegemaakt dat 2 meter links of rechts van de stek hopeloos verloren tijd was, terwijl OP de stek wel resutaat opleverde.
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

12-10-2010 00:31

Als het werkelijk zo is dat het goed werkte dan stond dat allang vol in de aandacht of in de bladen met veel reclame.
Het werkt gewoon niet goed genoeg ook niet bij de V-drone.
Gebruikersavatar
patrick nes
Berichten: 18
Lid geworden op: 04-07-2007 16:43
Locatie: koekange
Contacteer:

12-10-2010 01:17

je hebt gps in kombi met met diepte van de rf 15 en echt mederemalen getest en ik blijf binnen 1 meter maar er zijn verschilende gps ontvangers en dus ook mider naukeurig
Gebruikersavatar
patrick nes
Berichten: 18
Lid geworden op: 04-07-2007 16:43
Locatie: koekange
Contacteer:

12-10-2010 01:19

visvinder oost komt met een demo in assen als het goed is en deze zal je overtuigen
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

12-10-2010 09:06

overtuigen!!!!!! die demonstraties geven ze al een hele tijd, maar om nou te zeggen want zo,n gps systeem werkt perfect nee dat nooit, het kan soms wel handig zijn maar bij het metertje en centimetertje precies niet echt. beste is gewoon noteren in een log boekje, bootje en peilen, op die manier vind ik mijn stekken het beste terug dus heb geen gps nodig.

ps: Hoeft niet alleen die v-drone voerboot te zijn hoor, zijn zat anderen waarop die prima werken.

mvg; jan
Gebruikersavatar
Boyd Meyer
Berichten: 60
Lid geworden op: 17-05-2010 13:02
Locatie: Delft

12-10-2010 12:03

GPS kan best precies werken.
Er zijn wel een paar factoren:
Ontvangst gevoeligheid, Lees aantal satalieten welke de GPS kan gebruiken voor een positie bepaling,
Weer gesteldheid welke de ontvangst gevoeligheid negatief kan beinvloeden,
En! of de eigenaar van het GPS systeem, in dit geval de Amirikaanse defensie, bezig is met het voeren van een frisse oorlog of een speciale aktie ( natuurlijk in het belang van de lokale bevolking).

In het laatste geval wordt er een versleutelde correctie code mee gestuurd om de positie te bepalen. heb je deze code niet, tja dan kan je in het gunstige gevan een paar meters ernaast liggen.
Ik heb geen ervaring met of data van GPS systemen op voerboten, maar ik wel gewerkt met GPS voor geocaching en natuurlijk navigatie.
Ik had bv een wat minder gevoelige externe GPS ontvanger vvor TOMTOM, tomtom 3 bv heeft een wat grotere tolerantie vwb plaatsbepaling. tomtom zette je dan wel op de weg( soms de verkeerde :lol: ).
De nieuwere tomtom heeft een wat kleinere tolerantie, dus met mijn oude GPSontvanger zat ik geregeld in het weiland (volgens tomtom dan) maar met een wat gevoeliger ontvanger welke 12 satelieten kan ontvangen zit ik weer goed.
Ontvangers van bv Garmin worden geroemt om hun nauwkeurigheid.
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

12-10-2010 12:54

Ik heb deze gps met alle waterkaarten van Europa en ben er zeer over te spreken:

Afbeelding

Een investering van een paar honderd dollar, en dan heb je tenminste een normaal (kleuren) scherm.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

12-10-2010 13:39

kleinere wateren, korte afstanden voerboot!!!! JAH.

Grote wateren, grotere afstanden, snellere stroming, hogere golven, voerboot !!!!! NEE

mvg; jan
Gebruikersavatar
Boyd Meyer
Berichten: 60
Lid geworden op: 17-05-2010 13:02
Locatie: Delft

12-10-2010 14:37

jan de jager schreef:kleinere wateren, korte afstanden voerboot!!!! JAH.

Grote wateren, grotere afstanden, snellere stroming, hogere golven, voerboot !!!!! NEE

mvg; jan


Hangt er vanaf hoe groot je voorboot is.
Met een 4 meter rubberboot en een 15pk Mercury moet denk wel lukken :D
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

12-10-2010 20:16

Vriendelijk verzoek aan allen die vanaf nu lopen te gillen dat zij een perfect GPS apparaat hebben: doe de volgende test even aub.
Zet een stok, H marker, staafmarker, je vismaat?, oude hengel.....op 150 meter van je stek. Vaar daar met je GPS naar toe en zet het als point. Nu terug naar je stek en er 10 keer op de GPS naar het point toe varen. De eerste die mij weet te melden dat zijn (voer)boot 9 keer binnen een meter en 1 keer binnen 2 meter van het markeerpunt terecht komt (wel je marker laten staan hé, komt de klap alleen wat harder aan) mag mij bellen.
Overigens vind ik 1 en 2 meter nog een behoorlijke marge, maar dit zou 9 van de 10 sessies voldoende zijn.
Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

13-10-2010 08:10

2 Meter a 1 meter te veel - 1,5 zit je ongeveer weer op je stek, belachelijk zoiets :roll:
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

13-10-2010 09:06

Hoi Erwin,

Dit heb ik al meerdere malen met de Garmin Astro geprobeerd zonder problemen . . . .

Ik zet de zender aan het einde van de straat, en loop er met de handheld zonder problemen heen . . .

Gr. Reinder
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

13-10-2010 09:26

Maar die is om je hond op te zoeken Reinder ! Is wel te hopen dat men je markers met zenders laat staan :D
De GPS zoekt dan dus het signaal van de zender op, is uiteraard nauwkeuriger dan een GPS gebruiken zonder.
De manier van een Waypoint maken en dan terug zoeken werkt veel minder secuur.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

13-10-2010 09:59

De manier van een Waypoint maken en dan terug zoeken werkt veel minder secuur???
Vertel vertel vertel?

Ik vaar met mijn voerboot naar een interessante plek, drop mijn voer en rig, sla deze plek op als waypoint, en vaar er de volgende keer weer heen.
Hoe makkelijk moet het zijn?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

13-10-2010 12:39

Een zender aan het eind van de straat zetten en dan met de GPS opzoeken is wat anders dan een fictieve stek (waypoint) midden op het water. Gemakkelijk wel met voerboot !

Maar ga eens een test doen zoals Erwin aangaf, indien dat lukt met jouw GPS, Erwin bellen !
Dan ben ik pas overtuigd :lol:

Tot die tijd ga ik er vanuit dat een gewone GPS er gemakkelijk 1 tot 3 meter naast zit.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
patrick nes
Berichten: 18
Lid geworden op: 04-07-2007 16:43
Locatie: koekange
Contacteer:

13-10-2010 21:07

al zou je er een meter of ander half naast zou zitten denk je dat je dat zonder staafmarker beter kunt met een rubber bootje dan
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-11-2010 11:19

GPS is handig te gebruiken om een beetje ten opzichte van je andere hengels op een heel donkere plaats waar je zonder markers vist (omdat er duikers/surfers/zwemmers zijn die ze niet kunnen laten staan) te bepalen of je ongeveer goed zit qua plekje. Dieptemeter vertelt me de rest wel op dat moment.

Waypointje van je visplek op de kant kan met dikke mist ook wel handig zijn met de rubberboot. Ik heb mezelf verwend met een nieuwe dieptemeter en GPS. Als ik de tijd eens kan vinden zal ik wel eens een paar testjes doen. MAar durf er stelling op te nemen dat er heus wel wat afwijking aan zit.

Heb het niet voor het nauwkeurig terugvinden van de plek gekocht, maar wel voor het ongeveer-werk. De rest doe ik zelf wel. Eventjes voelen met lood, wat voertjes ruim eromheen, kruimeltjes etc. Lukt me nog steeds niet met een voerboot ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm