Dubbele run als je in je 1tje bent


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

08-10-2010 14:37

Mijn vraag hoe doen jullie dat nou?

Ik kom uit het feeder wereldje. Als je dan aan 2 hengels beet had, liet je gewoon 1 hengel liggen. Dat is niet zo'n ramp.

Maar met een knots van een karper is het toch een ander verhaal lijkt me zo?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-10-2010 16:05

Waarom zou dat?

Ik zal eens proberen uit te leggen hoe ik dat doe:

Ik krijg beet op hengel nummer één. Ik wurm mezelf in mijn waadpak, plons en strompel naar de hengel en begin te drillen. Terwijl ik de vis onder controle krijg vertrekt de andere stok.

Nu leg ik hengel één neer op de steunen, zet de beeper uit (!) en pak hengel twee. Met beleid zet ik de haak (met beleid aanslaan zoals je wilt) zodat losschieten niet meer gaat gebeuren. Vervolgens is het een kwestie van prioriteit. Welke hengel lag het verste weg? Welke vis gaat een gevaarlijke kant uit? (sowieso vind ik obstakelvissen met twee hengels niet netjes, om deze reden dus)

De verste hengel krijgt als eerste een poging binnen te komen om te voorkomen dat de vele uitstaande lijn iets kan pakken wat niet de bedoeling is. Hengel twee gaat met beeper uit (!) weer terug op de steunen. Een beetje opletten dat ze elkaar niet gaan bevlechten met de lijnen is wel gewenst. In de meestel gevallen gaat de tweede vis (waarvan de hengel op de steunen ligt) liggen mokken zolang er geen druk gegeven wordt en heb je daar geen last van.

Vis één wordt geschept, indien klein onthaakt en meteen laten zwemmen, indien groot blijft ie maar even in het net.

Hengel twee gaat in de drilmodus en als het goed is komt ook deze vis in zicht. Nu heb ik de weighsling van Venture met drijvers aan de zijkant en als ik die aan één kant openrits heb ik een mooie landingsbaan waar ie zo in kan komen schuiven.

Het is goed om op voorhand dit soort situaties te analyseren en te bedenken wat je op dat moment zou gaan doen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

08-10-2010 20:16

Ben het helemaal met je eens, dat je zulke dingen van te voren moet weten. Niet dat je denkt van aaaaaaaah wat gebeurt mij nu weer.

Maar ik neem aan dat je dus je dus gewoon je baitrunner open laat staan? Is het niet zo dat een vis dan gigantisch hard wegzwemt? Dat is wat ik dus dacht :-)

Wel een mooie aanpak!. Zowieso is in zo'n situatie met 2 hengels bij opstakels vissen geen optie. Mijn bedoeling is, is om gewoon 1 hengel bij het riet / bomen te gooien en de ander de hele andere kant uit. Waardoor je theoretisch al eigenlijk niet in de knup moet kunnen komen. Of het moet wel heel raar lopen natuurlijk!

Ik zit zelf nog een beetje met het feeder verhaal in me kop. Als je daar 2 beten krijgt, maakt het opzich niet uit. omdat die vissen niet zo erg sterk zijn.
Maargoed dan heb je natuurlijk ook geen baitrunner. :lol:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-10-2010 21:14

Kevin Bosch schreef:
Maar ik neem aan dat je dus je dus gewoon je baitrunner open laat staan? Is het niet zo dat een vis dan gigantisch hard wegzwemt? Dat is wat ik dus dacht :-)



Nope, redelijk strakke slip, maar wel dat mijn hengel er niet uit gaat.. Vis altijd met losse steunen, dus hengel wijst in die richting. Scheelt een hoop tov rodpodvisserts en hoeken


Ik zit zelf nog een beetje met het feeder verhaal in me kop. Als je daar 2 beten krijgt, maakt het opzich niet uit. omdat die vissen niet zo erg sterk zijn.
Maargoed dan heb je natuurlijk ook geen baitrunner. :lol:


Nu ook niet, althans geen traditionele. Gebruik nochtans alleen m'n slipknop..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-10-2010 21:53

Zodra de lijndruk van de karper wegvalt wordt hij weer rustig. Ik haal de spanning van de lijn door de slip los te zetten. In elk geval zodanig dat de karper gemakkelijk lijn kan afnemen en geen tegendruk meer voelt. Doorgaans kun je de dril dan weer oppikken zodra je daar de tijd voor hebt. Is geen 100% garantie, de karper kan de haak bijvoorbeeld lossen of toch ergens het riet inzwemmen, maar het werkt meestal wel goed. Hij gaat er zeker niet als een gek vandoor.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

09-10-2010 01:00

Kan je dan niet netzogoed je baitrunner open zetten ipv de slip? of sla ik de plank mis hier
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2010 09:32

Ja, dat is hetzelfde Kevin.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
karl van dam
Berichten: 142
Lid geworden op: 12-04-2008 14:59
Locatie: ede

09-10-2010 14:04

Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

09-10-2010 19:30

Mooi om te zien. Hij doet het echt relaxed op ze dooie akkertje haha!

Geweldig!

http://www.youtube.com/user/carpsafari# ... aq3ddX2Mdg

als je deze kijkt, hij is wel een beetje moe hahah. hoor maar op het eind :-)

Druk dagje!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

10-10-2010 10:45

Met 1 hengel bij obstakels kan opzich wel,de andere op het openwater.Heb je dan een dubbel run dan pak je altijd de obstakel hengel,ook als je al staat te drillen met de vrije hengel.

Had gisteren met feederen op allebei de hengels een karper :lol: dan word het een stukje lastiger
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

11-10-2010 20:51

Zat je specifiek met je feeder op karper?

Zoja wat voor hengels heb je?

Ik neem aan dat je toch wel een heavy feeder moet hebben dan?

Vraag me af of mijn light feeder shimano nexave wel een karper trekt :P
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

12-10-2010 19:28

Heavy is zeker niet nodig,een hengel kan wel wat hebben.En de vissen daar zijn niet al te groot.Stok met 50grams werpgewicht is zeker voldoende.

feederen op karper is helemaal te gek :lol:
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

16-10-2010 21:35

Had er nog nieteens aan gedacht eigenlijk. om dat te doen.

Heb zelf meerdere feeders haha. En heb speciaal 2 karperhengels/molens gekocht.

Maar word je op een gegeven moment niet gaar als je een tijd geen beet krijgt?

Met wat voor aas vis je btw?

Merk wel als ik met pallets vis (kaas), dat je dan ook nog wel brasem etc eraan krijgt :) Das wel leuk!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-10-2010 22:00

Ik hou van actie,vis dus op aantallen.Dus kies ook wateren waar veel vis zit zodat ik niet lang hoef te wachten.Vorige week had ik 7karpers,4 kroeskarpers en 2 brasems in een kort dagje vissen.

Op de grote vissen wateren pak ik de delkims wel :lol: ga niet de hele dag naar me topje zitten kijken in de hoop dat ie een keer krom gaat.

Kwa aas gebruik ik dumbels,soft pellets,mini boiles,alles eigelijk.
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

16-10-2010 22:42

Dat was wat ik wel wilde weten! Kwa aas.

aangezien een brasem al moeite had met wat grote kaas pallets die ik gebruikte haha :-)

Lijkt me wel mooi! Wel mooi systeem joh met die mal! :D

wel gaaf :D
Plaats reactie