Vragen mbt de montage


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

02-10-2010 00:24

Beste mensen, ik heb uiteraard al veel gelezen hier. Maar zit toch nog wel met wat vraagtekens.

Nouwja niet echt vraagtekens, maar wat nu een fijne manier van werken is.

Ik heb veel kant en klare onderlijntjes gekocht. Echter zit daar een vrij klein lusje aan.
Sommige zijn elastish of zit een soort van tube aan.

Dus als ik hem aan het warteltje wil maken, lukt eigenlijk bijna niet.

Ik maak gebruik van een korda leadclip systeem. Zie foto hieronder:
Afbeelding

Maargoed nu is me wel duidelijk hoe ik dit moet monteren.

Maar nu denk ik dat het het makkelijkste is, om aan al mijn onderlijntjes gewoon wartels te maken. En dan de wartels hier aan te maken.

Maar nu is mijn vraag? Hoe maken jullie die wartel vast aan de hoofdlijn? Want als je hem knoopt, en als je hem wilt vervangen, dan moet je toch elke keer weer de boel loskippen etc.

MIsschien doe ik wel heel dom en moeilijk hoor . Wat ik dacht is om aan de hoofdlijn een lus te maken, dat ik gewoon aan die lus mijn onderlijn kan maken.

Maar dan komt mijn vraag ook, is dit dan wel stevig genoeg?

Hieronder een tekeningetje van wat dan mijn idee is:

Afbeelding


Is dit nu een normale manier van monteren? Ik heb dus aan de hoofdlijn een lus. Waaraan ik dus de onderlijn met het warteltje eraan "lus" "door de lus haal" en dan eraan?

OF doe ik het gewoon helemaal fout en zit ik er gewoon naast? :D Hoop dat iemand mij kan helpen met tips of kan uitleggen hoe hij/zei het gemonteerd heeft. Want je wilt wel snel je onderlijntjes kunnen wisselen neem ik aan? :) Heb het idee dat ik gewoon iets finaal over het hoofd zie en dom doe haha 8)

Graag hoor ik van jullie!

Alvorens bedankt!
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

02-10-2010 01:11

Naja het gaar redelijk goed alleen de manier hoe je je hoofdlijn aan je onderlijn verbindt is "fout". Je moet je hoofdlijn door middel van een wartel knoop aan de wartel van je onderlijn bevestigen. Dus niet met lus door een lus ofzo gaan werken. Wat je ook kan doen is als je onderlijntjes hebt met een lus eraan, de korda kwik links gebruiken. Knoop dan je hoofdlijn aan de kwik link en bevestig je onderlijn hieraan, voordeel is dat je snel van onderlijn kan wisselen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-10-2010 01:16

Aangepast ''Dubbele overhandknoop''
Afbeelding

''Palomar knoop''
Afbeelding
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 04-10-2010 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

02-10-2010 08:50

Kijk dat is handig van die kwik links :-)

Moet je dan extra small hebben? aangezien je normaal je wartel in dat korda lead clip systeem trekt?
Ik zie namelijk dat je ze in normaal hebt en extra small?

Ook die knopen plaatjes zijn handig, had er al wat, maar deze zijn een stuk duidelijker!

Bedankt!

Ik zat zelf ook nog aan een speldwartel te denken. Maar dat is niet echt stevig genoeg lijkt me.
Deze kwik links moet je kwa trekkracht gewoon vergelijken met een wartel?
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

02-10-2010 14:03

Je moet bij een kwik link alsnog een wartel aan je hoofdlijn knopen en deze in je safety cliptrekken, daaraan komt je kwik dinkie en je onderlijn.Ik heb trouwens de stik clip van korda, komt op t zelfde neer. En maatje normaal is wel goed.
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

02-10-2010 20:21

OK super! het is nu helder :-) erg makkelijk dit dus! Nu kan ik tenminste alles klaar maken!

Wel handig alleen dat clipje ertussen!

thanks voor de info 8)
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

04-10-2010 13:59

Beste Leen,

Volgens mij klopt die tekening van die 8 knoop niet. De lus moet een keer om de lijn heen worden geslagen, alvorens deze weer door de opening gaat. Op de manier die in jouw tekening staat, krijg je ook nooit de 8-vorm, zie link hieronder.

http://www.carpfeeling.com/Content.aspx?ContentID=300
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

04-10-2010 14:04

Helemaal waar Jeroen

:lol:

Edit ''Dubbele overhandknoop'' is dat.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

04-10-2010 21:05

Ben nu zelf me onderlijnen aan het maken van jungle braid en gravel braid. maar soms heb je niet echt ruimte om fijn te knopen :)

Maargoed volstaat een normale knoop voor een wartel ook niet dan?
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

04-10-2010 21:16

Nee, simpel weg omdat deze knoop niet sterk genoeg is, slipt etc. Als je geen ruimte meer over hebt om een wartel knoop aan te leggen neem je toch iets meer onderlijn materiaal.... Ik neem altijd zeker een cm of 30 hierdoor zit ik op het einde niet te kloten met lengte gebrek etc.
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

04-10-2010 23:38

Ja klopt idd. Als je het wat langer houd gaat het een stuk makkelijker :-)
Plaats reactie