Beginnersvragen


Plaats reactie
Stefan van der Wijst
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-08-2010 10:19

10-08-2010 10:25

Goedemorgen,

Sinds een week of 2 ben ik weer begonnen met vissen samen met mijn schoonvader. Beiden hebben wij de hobby jaaaaren links laten liggen. Ikzelf heb vroeger een hengeltje uitgegooid in de sloot achter ons huis maar heb me verder niet serieus bezig gehouden met vissen. Dat wil ik dus nu wel gaan doen.

Dus we hebben een vergunning gehaald bij de locale sportvis zaak. Hengeltje uit het stof getrokken die ik ooit in een supermarkt in frankrijk heb gekocht. Ja, dat is leuk voor op vakantie maar natuurlijk niet voor in de grote plassen hier in de buurt.
En gaan vissen met een 8 grams dobber op een stilstaande plas en dan hopen wat karper te vangen. Dit is 1x gelukt, waarschijnlijk een toevalstreffer :oops: Tja, iedereen maakt fouten.

Dus nu wil ik het wat serieuzer aanpakken. Gister naar de winkel geweest en wat karper spul gehaald. Tubelood, onderlijn met boilie hair enz. Nu word het tijd voor een andere hengel en molen. Ik heb al wat dvds bekeken en weet nu redelijk wat ik wil. Maar doe ik daar ook goed aan? Zit te denken aan een 2.5 ponds hengel van 3.60 met een Shimano baitrunner molen. Dacht zelf aan bijvoorbeeld de 6000RE maar misschien kan ik beter iets anders nemen?!

Ik vis vaak op licht stromend tot stilstaand water en wil niet een heel stugge hengel. Zoek in het 2e hands wereldje. Hopend op wat A-merken voor mooie prijzen.
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

10-08-2010 10:59

Wil je met de pen gaan vissen of met piepers?Als je met piepers gaat zou ik gaan voor een 2,75 lbs fox hengel warrior z of euro warrior icm met een shimano 4500b of als je wat groter wilt een daiwa emcast evo airball.
Als je gaat pennen zou ik een wat lichtere hengel en molen nemen ook voor jezelf en geeft goeie actie.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-08-2010 11:11

wat zijn je eisen,, ga je zoals gezegd met melders of met de pen vissen... en wat is je budget wat je er aan uit wil geven en is dat budget voor 1 hengel of 2..

geef maar wat meer informatie en we zullen eens gaan kieken wat gij wil :P

owja en de keuze die je heb gemaakt qua molens ja het is wel puur persoonlijk he ook met de hengel.. ik zou eens gaan kijken op wat internet winkels...
Oja joh!!!
Stefan van der Wijst
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-08-2010 10:19

10-08-2010 12:22

Ik wil gewoon voor 1 hengel gaan. En dan zit ik te denken aan een eurootje of 100 incl. molen (2e hands). Pen en pieper wil ik weleens afwisselen eigenlijk.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-08-2010 12:40

Ik zou dan gaan inderdaad voor een zwaardere uitvoering van 2,75 zou mooi zijn.. ook al is het best zwaar om mee te pennen, maar het kan wel gewoon..

je kan gaan voor een ABU Phazer Pro Carp, Shakespeare Zeo Carp of kijk eens voor een leuke spo hengeltje die zijn zeer goed en hebben een hele leuke prijs/kwaliteit verhouding.. maar zoals ik al zei het si een persoonlijk iets en voor een molen ja waarom 2e hands??

voor een molen van 50/60 euro euro heb je al echt een goede hoor voor het geen wat je zoekt.. heb laatst iemand het advies gegeven voor een Daiwa Regal Plus BRi AB en die kost 60 euro en dan heb je echt een dijk van een molen.. waar je echt veel plezier van gaat hebben..

als je daarbij een spro hengeltje neemt van zeg 60 euro dan heb je voor 120 euro echt een super set...

owja heb alles gezien bij henkkoster.nl ;)
Oja joh!!!
Stefan van der Wijst
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-08-2010 10:19

10-08-2010 13:11

Bedankt, ik zal er eens naar kijken. Ik zit ook gelijk naar een dobbertje te kijken zodat ik ook eens kan pennen. Wat raden jullie aan voor stilstaand tot licht stromend water? 1 gram goed? Op mijn hengel heb ik nu een zelfhaaksysteem maar nog niet mee gevist. Ben benieuwd of ik wat vang.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-08-2010 13:23

ja je dobbertjes moet je gewoon een paar van nemen verschillende grammen.. ik zelf neem altijd foreldobbertjes om mee te pennen en dan in verschillende gewichten maar wel de zelfde soorten..

zie hier de gene waar ik graag mee vis, ik zeg alleen wel ze zijn klein en soms moeilijk te zien bij ruw water en een beetje afstand van pak hem beet 9/10 meter maar vaak is dat al ver met penvissen en een vooordeel van deze dobbers is dat je er breekstaafjes in kan doen voor savonds of schemering ;)

http://www.henkkoster.nl/epages/6193244 ... ts/1067012
of:
http://www.henkkoster.nl/epages/6193244 ... ts/1007421

en anders zelf maken met wat balsahout en satestokjes en schuurpapier en een dremel of boor in een standaard ;)
Oja joh!!!
Stefan van der Wijst
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-08-2010 10:19

10-08-2010 13:32

Ok en er staat bij dat ze voorgelood zijn. Dat is wel een voordeel of niet? Dan hoef je alleen nog maar de diepte aan te passen toch
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-08-2010 13:39

ja dat heb je heel goed gezien ;) daarom heb ik dus liever dit soort dobbertjes maar sommige zweren bij lange dobbers en weet ik het wat.. ieder zijn ding.

en zelf zet ik vaak 1 loodje halvewege de lijn en 1 net boven het dobbertje voor de diepte..
Oja joh!!!
Gerrit Hees

10-08-2010 15:41

2.75 lb om ook nog eens te pennen :o Als je er ook mee wilt pennen en ook statisch kan je beter iets zoeken in de trent van 2 lb.. Je kan dan geen zware gewichten ver weg gooien maar je hebt des te meer plezier met het drillen.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-08-2010 16:29

ja gerardo ik pen ook liever met een lichtere stok, maar als hij een combinatie wil van pennen en statisch....

ik zelf pen wellis met me statische stokken en die zijn 2.75 en die hebben een hele dunne top, maar als ik 20+ aan de lijn heb, dan heb ik toch best een hele leuke sport eraan hoor. Misschien minder als een 1.75 maar de sport is er zeker wel. Soms zie ik mensen met aardige 'boot' stokken zitten en ja daar moet je idd niet meer gaan pennen, maarja ieder zijn eigen ding ik geef alleen advies ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

10-08-2010 17:05

2,75 zou ik niet aan beginnen. Als jij wilt pennen en vastloodvissen is 2,5 pond al zwaar zat! Je wilt toch ook lekker drillen? Zou een 2.25 of 2.5 hengel
uitzoeken als ik jou was.

Ik gebruik vaak een 1.5 /1.75 ponds hengel op de steunen en tot 50 meter vanuit de kant is daar zat mee te vissen. Mochten ik tegen obstakels vissen pak ik wel mijn 2.5 ponders en daar heb ik dan meer dan genoeg aan.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

10-08-2010 17:20

Ik vis zelf statisch met 2.25 ponds hengels en die vind ik zelf een stuk fijner vissen dan mijn vorige 2.75 ponds hengels.

Ik vaar mijn lijnen altijd uit met de voerboot dus ik hoef dan ook geen afstanden te gooien met de 2.25's, maar met 60 gram lood gooi ik met gemak een metertje of 80.

Verder kan je ook nog redelijk pennen met de 2.25's, al zou ik liever zelf met een 1.50 of 1.75 ponds hengel gaan, maar wil je pennen en statisch vissen dan zou een 2.25 ponds hengel mijn inziens het beste zijn voor jouw situatie en deze dan uitvoeren met een Shimano USA 3500 molentje.

Let wel dat de ene 2.25 blank weleens stugger of juist soepeler kan zijn dan de andere :wink:

Laatste tip: neem een hengel met een klasiek karakter, want deze hebben vaak meerdere ogen ipv 6 op de meeste afstandhengels. Ook hebben deze klasieke hengels vaak een kurken handvat wat weer fijner is tijdens het pennen.
Stefan van der Wijst
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-08-2010 10:19

12-08-2010 23:11

Vanavond 2 uurtjes wezen vissen met mijn schoonvader. Waren bezig om een vaste stok klaar te maken toen ik mijn draad ineens voorbij zag gaan. Nee, heb geen pieper. Snel naar mijn hengel gerend en de vis geland. Ging vrij makkelijk, 45cm schub karper met een hengel van 1.80.

Daarna kreeg mijn schoonvader beet op de vaste stok. Hij had hem in het gras liggen en zag zo zijn hengel het water in getrokken worden. Ik kwam niet meer bij. Uiteindelijk de hengel wel te pakken gekregen maar de vis zat er helaas niet meer aan.
Plaats reactie