Vissen op kanaal


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom Smeekes
Berichten: 3
Lid geworden op: 26-07-2010 00:23

26-07-2010 01:21

Ik ben nog beginnend karper vissen en stond gister ochtend met een bek vol tanden. We hadden net een nacht achter de rug op de Lage Vaart in Almere, in totaal één slijmbakkes gevangen, verder de hele avond 1-3 piepjes. Elke keer weer werden we blij gemaakt met een dooie mus.

Vanaf dat ik begin dit jaar begonnen ben, heb ik 40+ uur gezeten aan de waterkant daar, ter hoogte van de Vaarplas, en geen enkele vis weten te landen. Op een paar windes en brasems na. Voor voeren of niet, een lege mat. In het sierwater van Almere-haven weet ik zonder voor voeren in een nacht er leuk 1-6 vissen uit te trekken. Altijd wel 1. Dit is kleiner water en de vissen dus ook. 28 pond hebben we gevangen, naar schijnt het grootste dat er zwemt.

Het is en blijft leuk om de kleinere te vangen, want ik krijg er wel eens vechtersbaasjes van 16 pond aan de haak die doen geloven dat het een ''hele grote'' is. Toch lijkt mij het leuker om op de Vaart een grotere eruit te halen. Ik wil wel richting gewichtheffen voor de ervaring. Net als veel van jullie dat ook doen.

Wat mijn vraag is; Hoe pakken jullie het vissen op een kanaal aan? ik gok dat het tussen de 30 en 40 meter breed is en het heeft een zanderige bodem. Loopt vrij steil af tot 3 meter, ik ben geen koning in het peilen en vraag me daarnaast ook af hoe ik dat goed moet doen. De diepte op 1 plek weten is het probleem niet, maar een goede indruk krijgen van kuilen, zandbanken e.d. vind ik erg moeilijk. Zie het zo; ik weet verticaal goed uit te zoeken hoe de structuur is, maar vervolgens weet ik dat van één rechte lijn. Horizontaal gaat dat al veel moeilijker zonder boot, en ik weet dus steeds maar van één lijn de structuur. Zeer frustrerend ook als ik een kuil vindt en het mij weer niets oplevert.

Ik vis daarnaast met classic freezerbaits van Flevobaits.nl op een stiff rig of een standard rig haak maatje 7. Een maat van me vist combi rig en weet ook geen run te voorschijn te toveren. Ik heb verschillende andere boilies ook al geprobeerd, zoete, vismix en anijspopups. Alles wat ik op de lage vaart probeer levert mij voor de deur in dat sierwater goed vis op. Heeft iemand tips of ideeën?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

26-07-2010 01:42

stijf tegen het kantje vissen
je kunt als je wil de kant afwaden om plekjes te vinden waar het interessant zou kunnen zijn, denk aan mosseltjes, bredere vlakke stukjes etc.
doe wel waterschoenen aan, en vergeet de eigen kant niet
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-07-2010 11:59

Op de Lage Vaart zwemt nu eenmaal een berg kleinere karper. Volhouden en erdoorheen blijven vissen tot je eens die grotere treft..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie