Nieuw slootje, moeilijk vangbare karpers


Plaats reactie
Bryan Ooo
Berichten: 4
Lid geworden op: 23-04-2010 10:26

23-04-2010 11:21

Hallo,

Ben nieuw hier op t forum, laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen... Ik ben ruim 2 jaar geleden verhuisd. Daar waar ik eerst woonde was het echt een peuleschil om karpers te vangen. Gewoon pennetje erin, handje voer erbij (particles, kattevoer etc), even wachten, en hangen! :D Er werd ook veel gevist in deze wateren (polderwater-achtig), dus minder natuurlijk aas kenden ze wel.

Hier waar ik nu woon is het toch een stuk taaier. Er is hier een sloot van hooguit 6meter breed, gemiddeld 70cm diep, met 1 plek waar het 3 meter diep is, verder mondt het uit in een paar vijvertjes. In dat hele stuk water wordt nauwelijks gevist. Ik heb hier behoorlijk wat mooie karpers zien zwemmen, maar als ik er ga vissen vang ik zelden wat, tot nu toe nog pas 2 stuks in die 2 jaar!! :roll: Heb van alles geprobeerd: mais, kattevoer, kikkererwten, kapucijners, wormen (niet geschikt vanwege witvis en kleine baarsjes). Heb ook enkele malen geprobeerd meerdere dagen van tevoren te voeren, maar niks werkt. :x Ik vis uitsluitend met de schuifpen, met een zinkend systeem en aas direct op de haak.

Heeft iemand enig idee, waarom het hier zo moeilijk is? Zou het kunnen dat er een overschot is aan natuurlijk voedsel en dat ze ander voedsel gewoonweg negeren? Ik heb regelmatig gezien dat ze tegen nabijgelegen rietkraagjes beuken en vervolgens gewoon langs m'n voerplek zwemmen.

Ik hoop dat iemand hier antwoorden op heeft.

Groetjes,
Bryan
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-04-2010 11:28

Probeer eens wat langer te blijven bijvoorbeeld tot een uur of 02:00 met een breekstaafje.
Of 's morgens vroeg met het eerste licht.
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

23-04-2010 11:54

Hallo Bryan,

Heb je ook al kunnen zien hoe de vis op jouw aas reageert, of heb je ze uberhaubt al op je aas gezien?
Dit zijn essentiële zaken. Op 3 meter wordt opserveren al wat lastiger, maar met 70 centimeter moet het zeker
te doen zijn. En met komende maanden kom je met een polaroid een heel eind. Let op het duiken van karper (staart omhoog),
golven welke niet door wind veroorzaakt worden etc.

Mits de karper wel op je aas zit en je vangt niets, moet je je techniek eens herzien is mijn advies.
Bryan Ooo
Berichten: 4
Lid geworden op: 23-04-2010 10:26

23-04-2010 12:39

Ha, thnx voor de reacties!

@ Ron: lang blijven heb ik meerdere keren geprobeerd. 1 van de 2 karpers die ik daar ving was in het donker. Maar dat was ook echt de enige keer dat ik in het donker beet kreeg.

@ Frank: er zijn sporadische momenten geweest dat ik een staartje of kolk boven mn voerplek zag. Maar veel vaker negeren ze het en zwemmen ze gewoon voorbij.
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

23-04-2010 16:04

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Misschien dat de beesten toch op andere stekken azen? Probeer sowieso op zoek te gaan naar variatie qua stek. Denk hierbij aan die 'kuil' van 3 meter diep, duikers, inhammen enzovoorts. Daarnaast kunnen het vissen zijn die vaker gevangen zijn en toch bepaalde aas soorten wantrouwen. Al eens met gekiemde hennep gevoerd?
Indien het om een weinig bevist water gaat, kan het naast de goede stekkeus ook een kwestie zijn van volhouden; zorg ervoor dat je de vis op het aas krijgt door kleine beetjes consequent door te voeren. Kijk steeds of je stekken leeg gegeten zijn en trek je lering hieruit.

Succes!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-04-2010 11:05

ik wou op 1 ding even iets aanhalen,je zegt van alles geprobeerd te hebben,en je zegt ook dat er bijna nooit gevist word daar,
wat in mij opkomt is dat de karper onnatuurlijk aas niet gewend is,die 2 vissen die je ving waren mischien uit nieuwsgierigheid gehaakt,of hadden het vertrouwen in het aas gekregen,ik zou zeggen verander niet van aas,blijf op 1 aas hangen.gewoon doodsimpel met een 50 procent hennep en 50 procent duivenvoer.en hou je hier dan ook aan vast,markeer 3 stekken voor je zelf,en blijf met hetzelfde aas.op dezelfde 3 stekken vissen,de karper zal het aas als voedsel aanschouwen met de tijd.en weet dat het eetbaar is.en weet ook waar het ligt,hou dit vol en er zal een dag komen dat je je pennetje te water laat,en hij gelijk opsteekt of wegduikt en er een karper aan hangt.

belangrijke factor in mijn ogen.zelfde aas aanhouden
3 stekken markeren en doorzetten..

succes MVG RK
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

24-04-2010 23:27

Bryan,

Geef het nu gewoon toe. Je kunt niet vissen! :lol: :lol:
Je hebt hier een aantal goede adviezen gehad, doe daar je voordeel mee.
Ga op zoek naar plekken die Frank aangeeft. Probeer het water te "lezen". En blijf stug volhouden met een bepaald aas .. wek vertrouwen. En dan komt er een dag ........ je blijft vissen .. of .. je gaat blowen.
Ach, weet dat dit goed samengaat.
Nee, ik zit je een beetje te dollen.
Maar doe wat met het gegeven advies en dan wens ik je daar geweldige vangsten toe.
Rinus
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

25-04-2010 18:52

Heb jij een vuurpeil tegen je hoofd gekregen Rinus?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-04-2010 21:55

ron cuyten schreef:Heb jij een vuurpeil tegen je hoofd gekregen Rinus?



hoezo omdat die uit enschede komt ? :o

haha
sjaak dekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-04-2010 08:20

26-04-2010 09:03

ik heb ook zon soort watertje hier bij mij in de buurt liggen

nu vis ik zelf veel met mais maar krijg ze hier ook niet erg makkelijk op

maar een stukkie brood maakt ze helemaal wild of het nou een korst of een vlok is maakt niets uit ze duiken er meteen op

waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de mensen die de eenden hier constant voeren en hun ook elke keer een stukje brood meepikken

misschien is een stukkie brood bij jou ook wel de oplossing
karpers 2015 : 19
Bryan Ooo
Berichten: 4
Lid geworden op: 23-04-2010 10:26

29-04-2010 22:39

Thnx voor de tips iedereen! Over een paar weken maar eens uitproberen.. Momenteel andere ondiepe slootjes bomvol met de bruine rakkers, eerst maar even daar op concentreren :D
Marc Claassen
Berichten: 125
Lid geworden op: 16-03-2010 17:28

16-05-2010 16:59

zoek voor de voerplekjes verandering in het water bijv. een kruispunt of een bruggetje vaak zit daar veel karper.
ge kent de groete uit brabant kriege k*t!
Plaats reactie