voerboten


Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

22-02-2010 08:06

Ik kan 6 km varen op 1 accu . . . .
K. van den Herik

22-02-2010 08:12

N N Bevalt prima
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-02-2010 12:18

varen doen ze allemaal prima klaas,maar ook jij ben het toch wel eens dat je met een zodiac beter uit de voeten kan op groot water ?
althans ik kan er meer voordelen van bedenken dan nadelen voerboot vergeleken zodiac(ander type),
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

22-02-2010 13:07

Dag Rik,

Hij vraagt ook niet de voordelen of nadelen van een voerboot tegenover een zodiac.
Zodiac is altijd plezanter en heb je minder kans dat je onderlijn in de war is plus je kunt ruim voeren.

Nu noem je ook wel twee voerboten op die volgens mij niet echt top zijn.
Het eerste kan ik van meespreken want heb ik zelf gehad en was ik blij dat ik hem kwijt was.
Hij werkte niet goed op groot water maar ook niet op klein water. Een rommelding in mijn ogen. (in die tijd dan toch als ik hem had)

Kwa precies wegleggen ook geen probleem. Je hebt je dieptemeter je hebt de richting en als je je draaid markeer lig je ook altijd heel dicht bij je stek. Voordeel is wel dat het bij de eerste keer er aan de overkant iemand zegt hoever je net moet varen eens je je draad hebt gemarkeerd dan lig je altijd juist.

Gr Ronny
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-02-2010 13:21

ronny mijn baitboat deed het perfect hoor,alleen wat ik zeg.met groot water en met wind kom je gewoon niet zo snel op je stek en het vreet accu.vooral als je in de avond vaart met licht aan.ik wil hem er alleen op wijzen dat een zodiac vele voordelen meer heeft tot betrekking van een voerboot,en dat die er later geen spijt van krijgt dat die een voerboot gekocht heeft ipv een zodiac.verder is dit ieder zijn eigen beslissing en mening.ik geef alleen mijn advies.
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

22-02-2010 14:15

Ik heb een voerboot, en een zodiac, maar ik neem altijd de voerboot mee, en heeeeel af en toe eens de zodiac.
Zodiac neemt toch meer plaats in, helemaal met accu en electromotor . . . en dan nog opblazen op plaats van bestemming!
jelle putten
Berichten: 12
Lid geworden op: 05-02-2010 17:00

23-02-2010 21:46

hoi tis wel leuk aan aardig die zodiacs maar als je auto hebt ja dan kan dat maar als je met een fietse kar moet gaan tjs wordt het toch moeilijk he ook nog een boot mee pff
wordt wel lastig.

maar ik kijk nog ff verder ga binne kort na de winkel weer en mag ik proefvaart maken..
groetjes jelle
roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

25-02-2010 23:23

http://www.youtube.com/watch?v=u0xej8idBTQ&translated=1

Top boot raad hem iedereen aan :D gaat lekkr door harde stroming zonder problemen..
heb hem pas paar weken ben er super blij mee

gr roel Silvrants

Fishing team Silvrants
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

25-02-2010 23:31

Rik koster schreef:nogmaals hoe je het wend of keert,een voerboot is niet geschikt voor het zware werk.het is leuk op kleinere putten of voor met mooi weer te vissen op het grote water,de accu"s gaan veel te snel op.je bent niet met precisie op grote afstanden.in vergelijking met een zodiac type is de keus voor mij snel gemaakt.



Welkom op de wereld met de huidige technische mogelijkheden.

GPS :wink:

Wat nou voerboot niet op grotere wateren geschikt. Ik gooi mijn aasje binnen de vierkante meter op mijn stek, door de gebruik van mijn navigator met gps en dieptemeter :wink:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

26-02-2010 12:13

Inderdaad, ik heb de anatec mono icm met een gps . . . . super !!
Ik kan zelfs zien hoeveel meter mijn boot uit de kant is, en hoever ik van de overkant vandaan ben . . .
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-02-2010 16:59

Koop een baitboat waarvan de maker in de buurt zit.
Ze verschillen allemaal niet zo in de zin van betrouwbaarheid :D
Dus hoe dichter bij huis jouw "reperateur" (lees : verkoper) des te gelukkiger jij word.

Btw , heb de Scenboat das voor mij dichtste bij, heb er "pas" 1x heen gereden voor een kapotte rubberen koppeling, die ik achteraf zelf had kunnen vervangen
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

04-03-2010 20:57

Mag ik even vragen....hoe weet je dat je aas "op de vierkante meter ligt" wanneer het uitgevaren is met een voerboot voorzien van GPS?
MVG Erwin
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
R. Vos
Berichten: 268
Lid geworden op: 30-06-2008 21:53

05-03-2010 06:05

GPS - Positienauwkeurigheid
In dit artikel een aantal punten waarbij men even aandacht moet schenken.

-Een GPS unit die enige tijd heeft uitgestaan, verliest zijn "almanak", zijn gegevensboek die hij nodig heeft om de in omloop zijnde GPS satellieten te kunnen meten. Er zit een backup condensator in de GPS unit, die enige dagen de klok en de almanak vast houdt. Zodra de GPS in werking is gezet gaat hij zoeken naar satellieten. Vrij snel ziet u onder in het scherm de klok komen met de juiste tijd. Voor het downloaden en berekenen van de almanak kan enige tijd overheengaan. Soms hebt u binnen 30 seconden een positiefix, soms kan dit 10 minuten duren. Zodra er een positiefix is gekomen met minimaal 4 satellieten kunt u de GPS al gaan gebruiken, echter de nauwkeurigheid kan een fout hebben van 50 meter. Na mate dat er meer satellieten komen, wordt de nauwkeurigheid beter, tot een fout van 10 meter.. Satelliet fixen met 6 of meer satellieten zijn goed bruikbaar.

Dus trek je conclusie :wink:
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

05-03-2010 13:51

Idd ik zou nog niet gaan vertrouwen op GPS, die dingen zijn verre van nauwkeurig als het op vissen aankomt...
Defensie heeft nog eens extra satalieten en die zijn nog niet eens nauwkeurig op de vierkantemeter...
Dus de kans dat je op de verkeerde plek zit te vissen is dus groter als dat je wel op je plekje zit waar je je aasje wilt hebben...
Want een paar meter ernaast is nogal wat in vele gevallen.

Dat het een hulpmiddel kan zijn tot daar aan toe,maar erop vertrouwen kun je simpelweg niet.
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-03-2010 14:10

De nauwkeurigheid varieert afhankelijk van het gebruikte systeem en de omstandigheden van enkele tientallen meters tot enkele centimeters.

Het is een militair systeem dat de overheid van de Verenigde Staten (met beperkte nauwkeurigheid) aan iedereen beschikbaar stelt.

Bron Wiki.


iig denk dat in combinatie met dieptemeter, op groot water alles doet wat het moet doen, 2 meter verschil op +- 4 meter diep , verspreid zich toch wel.
Vertrouw je het niet dan zal je toch moeten doen met op de cm preciese

Marker :D
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

05-03-2010 14:26

Ok, dat bedoel ik dus. Zelf meerdere testen gedaan door een staafmarker te plaatsen en dan met behulp van GPS er naar toe varen. Gemiddeld: 10x varen, 5x meer dan 5 meter er naast, 4x tussen 1 en 5 meter en slecht 1 maal "op de vierkante meter".
Geef mij maar een staafmarker......weet ik het 100% zeker.
MVG Erwin :wink:
PS: test gedaan met 5 verschillende GPS apparaten, toen heb ik de moed opgegeven.
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

05-03-2010 14:47

Ik heb ook een gps (Garmin) op mijn voerboot, maar ik moet zeggen dat ik vrij nauwkeurig terug vaar naar mijn waypoints.
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

05-03-2010 16:09

Heeft er iemand trouwens wel eens meegemaakt dat zijn tomtom pas een afslag aangaf nadat je de afslag al voorbij was?
Ik niet . . .
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

05-03-2010 16:25

Gelukkig hoeft een tomtom niet op de meter nauwkeurig te zijn he ;)
Maar als jij prima met jou gps kan werken geen probleem toch?
Maar houd wel in je achterhoofd dat je er maar zo een aantal meters naast kunt zitten...
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

05-03-2010 16:30

Inderdaad, maar hij is het wel :roll:

Onnauwkeurigheden van meer dan 2 meter heb ik nog niet meegemaakt, gelukkig voer ik redelijk verspreid dus dat zit wel goed 8) 8)
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

05-03-2010 16:36

Vind ik knap dat jou gpsje van een paar euro beter is als een defensie gps van paar 1000 euro waar ik mee heb gewerkt.
En die heeft zelfs nog extra satalieten vergeleken met de burger gps..

En nog was die niet altijd even nauwkeurig vaker op 10 vierkante meter als op 1 vierkantemeter

Maar als jij op jou water prima met jou gps overweg kan is het goed toch..
Ken tal van wateren waarbij je door die afwijking op de verkeerde plek terecht kunt komen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2010 17:54

Wel vreemd dat een Tom Tom of iets degelijks je voor de deur neerzet.

De "ingebouwde" afwijking is volgens mij niet meer aan de orde tegenwoordig
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

05-03-2010 18:03

Idd en hoeveel meter is dat van de deur?
Een tomtom hoeft jou niet op de meter voor de deur te zetten daarvoor zijn die ook niet gemaakt, maar mijn rigje wil ik wel binnen die vierkantemeter hebben liggen het liefst.
Ga anders maar eens blind op je tomtom rijden wil ik wel eens weten of je heel op de bestemming aankomt....
En dan is er ook nog altijd de vertraging van de verbinding die er is.. ook iets wat de precisie niet bevorderd.

Wil er niet mee zeggen dat de gps geen goed hulpmiddel is, maar hij is niet zo nauwkeurig als dat er beweerd wordt.
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

05-03-2010 22:37

Mag ik hier uit concluderen dat we het er over eens zijn dat vissen op de vierkante meter met de huidige GPS apparatuur 9 op de 10 keer niet lukt en dat je er toch tevreden over kunt zijn wanneer je accepteert dat je het voldoende vindt als de haaklijn in de buurt ligt.
Ik kan met deze regel wel leven maar niet met het resultaat. Te vaak meegemaakt dat die 9 keer niet goed vele uren blanken oplevert.
MVG Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
K. van den Herik

06-03-2010 08:33

ooit die fout ook gemaakt, gps zou niet werken.Ben ik eens gaan googlen. tot 5 of 10 jaar geleden klopte het. Toen was het zelfs verboden om iets te leveren van 10 meter nauwkeurig was. Helaas of gelukkig liepen allerlei patenten af, daarnaast zijn de mititairen met een ander satelietsysteem begonnen en kon de commercie zich opmaken voor de race voor het meest nauwkeurige machientje.

Inmiddels zijn er betaalbare dingetjes op de markt die minder dan een meter afwijken. Galileo brengt je straks op een cm nauwkeurig.

Zoek maar eens op hicking enzo, dat is een wereldsport in sommige landen.