beginnend boilie draaiers opgelet.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-01-2010 16:21

hallo jongens/meiden ?

mischien wel handig ben je nieuw met boilies zelf draaien,en wil je een beetje weten hoe en wat? er staan natuurlijk zat mixen op dit forum
maar wil je zelf toch wat unieks proberen te maken (wat overigens erg lastig in deze tijd 8) ) kun je door middel van deze site
je samengesteld boilie mix bij elkaar stellen,kijken hoeveel eieren je nodig heb etcetra.

succes.

http://www.karperstek.be/bmv.php
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

13-01-2010 19:17

ja deze site zoek ik al een tijdje :D
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-01-2010 19:18

mooi zo,hoop dat je er een hoop aan heb.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

14-01-2010 22:26

Rik,

Dit is toch echt de beste online boilie calculator,check it out!

http://www.baitcalculator.com/

gr

viktor
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-01-2010 22:33

tof,geef ik je meeteen gelijk in,en dan heb ik nog niet eens een mix bedacht daar ;)
ik gebruik zelf nooit die calculators hoor.heb een mix die ik al jaren draai.en die pas ik een enkele keer in het jaar aan.
maar toch bedankt wel intressant zo op het eerste gezicht
Gebruikersavatar
Stefan van Grunsven
Berichten: 124
Lid geworden op: 09-01-2010 21:56

15-01-2010 15:11

Hey mensen

Weet je wat een goed programa is
karpervoer 2000 van Evert Aalten
Dit is het eertste jaar dat ik zelf de mix ga maken
en met dit programma gaat het zeker lukken
heel duidelijk !!
heb andere jaren telkens readymades of 50/50 mixes
gekocht
maar wil toch dit jaar mijn eigen touch er aan geven
Less is More That is The way 2 succes
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

15-01-2010 20:31

Stefan,

De touch van Aalten dus.
:lol:

gr

Viktor
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

22-01-2010 18:35

viktor,

Ik zie dat bij de site die je aangaf niet polenta bloem staat staat dat onder een andere naam dat je weet of is er een goeie vervanger voor??

jasper,
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

22-01-2010 19:57

jasper,

Ingrediëntenlijsten -> nog niet beschikbaar instellingen menu

Ook nog niet functioneel voor gewone bezoekers, maar het is technisch zeer wel mogelijk om je eigen lijst met ingrediënten te importeren, of om je eigen ingrediënten toe te voegen aan de huidige lijst.
Wellicht vooral interessant voor boiliedraaiers of leveranciers van ingrediënten die graag hun eigen prijzen willen hanteren i.p.v. de prijzen zoals die nu in de lijst staan.

De lijsten zouden dan door jou zelf, of door ons gemaakt kunnen worden. Gegevens kunnen dan aangeleverd worden in een MS-Excel sheet of "platte" tekstfile volgens onderstaande formats.

ingredientenlijst voorbeeld Excel (rechtermuis gebruiken en "downloaden" kiezen)
ingredientenlijst voorbeeld "platte tekst" (rechtermuis gebruiken en "downloaden" kiezen)

Neem contact op om meer te weten te komen over de mogelijkheden!
bron http://www.baitcalculator.com

je hebt ook een pb


gr

viktor
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-01-2010 12:09

Stefan van Grunsven schreef:Hey mensen

Weet je wat een goed programa is
karpervoer 2000 van Evert Aalten
Dit is het eertste jaar dat ik zelf de mix ga maken
en met dit programma gaat het zeker lukken
heel duidelijk !!
heb andere jaren telkens readymades of 50/50 mixes
gekocht
maar wil toch dit jaar mijn eigen touch er aan geven


Whaha, waarom hoor je danniks meer van knul Aalten en kornuiten? Als er een programma is wat absoluut niet realistisch omgaat met karpervoer dan is het Karpervoer wel. Externe factoren worden in zijn geheel niet meegenomen en er wordt uitgegaan van een idealistische voedingswaarde (mits je volgens de afroommethode vist dan). Tuurlijk zul je vissen vangen met mixen die op deze theorie gebaseerd zijn.

Maar op interessante wateren waar de vis de gehele dag door een keur aan voedsel tot zijn beschikking heeft denk ik niet dat een procentje meer of minder voedingswaarde het verschil maakt. En dit zijn meest nog de interesante wateren, waar voedseltekort of vis teveel is besteed ik mijn tijd liever niet..

Verder schort het aardig aan attractiviteitselementen bij Aalten (van wat ik nog weet van een stukje software) en dat is ook een gemis. Een simpele Tarwegries/Soya/Polenta-bol met een schep vismeel, een scheut zoetstof en een knijp visolie zal van Aalten niet ver komen. Maar reken maar dat ie vis vangt, zeker als het wat warmer gaat worden..

Mijn mixen kregen standaard een 2 van heer Aalten, maar vangen als een tiet en mijn beste seizoen ooit. drie keer een PB, een bak grote vissen waar je U tegen zegt en vldoening ten top. Ondanks de "2" van Aalten :D
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

31-01-2010 14:56

aalten zijn theorie is alleen meer gebasseerd op grote voercampagnes,maar waarom zou een vis een boilie verkiezen boven zijn natuurlijke habitat,mijn mening is dat er prikkels aanwezig moeten zijn die dit moeten uitdrukken in azen op boilies.en dat is inderdaad al met de simpelste mixen te verkrijgen door er wat doorheen te gooien.denk aan visolie,aan salminol/aminol,Robin red,knoflookpoeder,kerrie,kaneel,zoetstof,flavours daarbuiten nog gelaten.
er speelt veel meer af dan alleen een goeie bal uiteraard,
mijn mening =

50% de plek waar te vissen
25% de rig die ingezet word
25% de prikkels van een bol

die 3 dingen zijn voor mij het belangrijkste bij het proberen te vangen van een vis,natuurlijk zijn er nog veel meer factoren,maar globaal gezien moet deze volgorde eerst gehandhaaft worden in mijn inziens.
ik blijf erbij en blijf het zeggen,geef mij maar het slechtste aas,op de beste stek.dan mag een ander het beste aas op de slechtste stek.
wedden dat ik er meer pak ?
K. van den Herik

31-01-2010 15:14

precies,

net niet de essentie opgepikt van EA.

Zijn voerbeurten met 430 gram ga je geen deuken trappen.


Mag jij alle plekken van de wereld naar keuze vissen met een tarwegriesmeel stuiter en ik alle c stekken. Aan de andere kant: je hebt gelijk hoor
K. van den Herik

31-01-2010 15:16

sterker: vis ik een uur na dat jij gestopt bent op jou stek
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

01-02-2010 11:14

Klaas, ik moet jouw berichten soms 3x lezen... en dan nog snap ik er soms niks van, zoals nu...
K. van den Herik

01-02-2010 12:01

ik neem de handschoen op:

1 uur na het vissen van Rik met zijn meukbollen start ik op zijn stek met mijn aas.

aalten zijn theorie is alleen meer gebasseerd op grote voercampagnes,


et aas.
Voor de boilies prefereer ik ruwweg 17% tot 18% eiwit, maar meestal zit ik tussen de 15% en 20%. Het vezelgehalte is ongeveer 3-4 gr/240 kcal. De vetten houd ik meestal rond of iets onder de 20%. De algemene norm van Schäperclaus is 15-25%.
Wanneer ik de hoeveelheid boilies in gewicht uitdruk, vind ik 1100-1300 kant en klaar gewogen, voldoende. Maximaal is 1500 gram (hooguit 2000 gram) per dag. In de praktijk had een groter gewicht geen effect. Meerdere testen in die richting leverden niets bijzonders op. Wat kan hiervan de verklaring zijn? Ik denk dat de belangrijkste reden is, dat je niet meer karpers op je voerstek kunt krijgen dan er langskomen tijdens de dagen, dat je voert. Een gemiddeld voergewicht van 1300 gram had een behoorlijke impact. Ook ten aanzien van een school – grote – karpers. Sessies van zes uur vissen met 70-100 pond karper kwamen voor en redelijk vaak kon ik meerdere 20-ponders vangen. Zeer belangrijk is ook de gretigheid, die in combinatie met de voorkeur van de grote kweekkarper voor koolhydraten, ervoor zorgde dat vooral de zwaarste vissen naar verhouding het vlugste terugkwamen.






Waarom zo kort voeren?



Invalshoeken

Er zijn meerdere invalshoeken. Bij meer voerdagen wordt de piek op de stek echt niet beter en vaak genoeg zelfs slechter. Er zijn vissers die wel een week of nog langer voeren en denken dat zij goed vangen. Maar wat is goed? Wat is de norm? Na tien dagen moet je natuurlijk ook wel goed vangen, wil het de moeite waard zijn geweest. Minimaal een flink aantal aanbeten (vijf tot tien), waar ook forse karper bij moeten zitten. Dit lukt misschien een enkele keer, maar ik durf te stellen dat dit toch niet de doelmatigste manier is. Afgezien van de teleurstelling, dat het wel eens een zeer slechte stek kan zijn en dat zou ik al op de vierde dag weten, kunnen er met de aanbevolen methode minstens evenveel en vrijwel zeker meer karpers in hetzelfde tijdsbestek gevangen worden.


Weinig en kort dus
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

01-02-2010 13:59

@sven van anrooy

Voor een jochie van 16 jaar heb je wel een wereld aan kennis zeg.
Je klinkt wijzer dan dat je bent wat meer vissen en wat minder lezen vriend.
En wat meer respect voor de oude "kornuiten"zal je goed staan.


Vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-02-2010 16:16

K.van den herik

dus je wilt via 1 of andere weg wijsmaken dat jouw ballen het beter zouden doen dan mijn ( meukbollen ) ?
je hebt wel een hoge eigendunk van je eigen visserij moet ik zeggen,ik heb je al eerder gevraagd, dat als je wat post, het aub in ABN gesproken kan worden,wat jij zo nu en dan neerzet dan snapt denk ik 99% van dit forum geen bal van.
maar wat ik nu dus hierop uitmaak??
is dat mijn bollen onder doen aan de jouwe,
vind het wel knap dat je dat zo al weet dat ik meukbollen heb.
je kent me niet,je kent me visserij niet,mijn bollen ken je ook niet,je weet niet eens hoe of waar ik vis,wat mijn vangsten op mijn home made bollen zijn niet,
dus bij deze !!

ik zou graag een beredenering willen zien op welke theorie je dit trekt, en waarom je zo sarcastisch zegt na een uur dat rik met zijn meukbollen heb gezeten ik ga zitten vissen ?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-02-2010 16:25

EDIT :

waarschijnlijk weet ik je beredenering al,omdat ik natuurlijk zei met de simpelste mixen kan je al vangen zus en zo.
wel eens afgevraagd wat er in een simpele basismix bepaalde ingredienten bijvoegd wat er gebeurt ?
aminol,l-zero30,green lipped mussel,vis olie,haringmeel,robin red,de eieren zelf,vitamelo etcetra ?
ik weet niet of je daarom zegt dat rik zijn meukbollen etc. maar ga je eens wat verdiepen wat er in deze ingredienten zit.en wat er dan gebeurt met de voedingswaarden van je bol.
nogmaals.ik weet niet of je dat basseert op dit.maar ik wil je best eens een paar kilo opsturen van mijn meukbollen voor een mooi prijsje.dan kan je ze testen,en dan mag je me nog een keer vertellen wat een meukbol volgens jouw inhoud.
mijn meukbol voor in de zomer waar ik altijd mijn vis mee vang kan je trouwens zo krijgen beredeneer maar of het een meukbol is by the way
100 gram haringmeeL
250 gram vogeL eivoer (cede) of (witte moLen)
50 gram LammermeLkpoeder
150 gram vette sojabLoem
250 gram poLentabLoem
200 gram tarwemeeL
50 gram robin red
2A3 eetLepeLs kaneeL
2a3 eetLepeLs zout


marceL van den eynden. strawberry
nutramino 30 mL
corn steep liquor
mapLe ade (mainLine)
candy sweetner (soLar)
betaine
hc1
fruit cajuiser

mijn meukboilie voor in de zomer.mischien heb je er wel wat aan.vangt zijn vis altijd overal
Plaats reactie