grondvoer


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-03-2008 11:23

ok douwe wat jij wil. Maar waarom probeer jij me niet uit te leggen waarom ik fout zit? Jij wil graag beargumenteerd discussieren. Dus leg jij maar uit met argumenten dat het wél slecht is. Dat jou beeld naar mij toe ineens is veranderd zegt meer over jou dan over mij. Ik weet dat ik verantwoord vis en ik zal er zoveel mogelijk aan doen om dat zo te houden, dat wil niet zeggen dat ik achter de meute aanloop met mijn iedeen. Ik kook mijn particles indaad maar om een reden ik ben een visser die wil vangen, en ik weet dat het de vangkracht verhoogt dat is de reden dat je kookt. Maar goed dit is mijn laatste reactie in deze topic want hij verzand weer in een welles nietes spelletje en ik en anderen heben wel wat beters te doen'.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-03-2008 11:38

De forumleden hebben mijn inziens meer baat bij een onderbouwd verhaal waarom ze die partikels dan wel moeten koken dan dit soort schermutselingen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-03-2008 14:12

Forumleden hebben ook baat bij antwoorden geven ik stel vragen en het enige wat terug komt zijn tegenvragen.
Toedeloe ik heb hier geen trek in, en dat zegt MEER over de ONTWIJKER dan over de VRAAGSTELLER.

Schermutselingen?? Kees dit forum begint mij steeds meer tegen te vallen, geen antwoorden krijgen van de beheerder, achter de rug om geouwehoer op een chat waar moderators bij betrokken zijn, dit soort gelul over baten van de leden, willen jullie mij kwijt?? kom dan met dat antwoord dan ben ik weg.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

22-03-2008 14:25

in de natuur is er niet zoveel gekookt.

Koken is in elk geval beter voor de vangst. Wel wordt menig karpertje bij gevoerd met rauwe, droge tarwe en rogge ook door bekende kwekers. Tarwe en rogge ook, wordt na opname water nog 3 keer groter.

Ben bang dat er 2 met een waas zitten want a zegt niet heel veel anders dan b en doet ook zeker niet anders.

Ik vermaak me weer kotselijk.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-03-2008 14:28

Ik ook zeker met dit soort kotselijke antwoorden maar waarom verbaast mij dit niet?
Weer eens last van ledenachtigebeschermingsdrang?
Oeps dat zouden wij niet meer doen he, sorry studiegenoten beschermen doen wij niet aan immers.

Misschien kan ik zelf een moddereter wel een reden geven om te bannen dat is tenminste beter dan van de fantasie van een stakker afhankelijk te zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-03-2008 14:30

Ik beperk mij tot de laatste serie berichten van dit topic en denk dat een goede onderbouwing waarom ongekookte particles kwaad kunnen meer op zijn plaats is dan dit. De rest weet ik té weinig van om daar op in te kunnen gaan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-03-2008 14:36

Kees ik heb al eens eerder gezegd dat ik met jou geen spelletjes wil spelen, dat verdien jij niet ik zal het dus ook in dit geval niet gaan doen.
Wel succes met het beperken tot enkele niet ter zake doende reacties.

Ik geef in ieder geval wel antwoord, willen ze de redenen weten bij de zoekfunctie staan tich antwoorden van mij op dit brandend standpunt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-03-2008 17:00

[Zucht, ik heb al eerder gezegd dat er verkeerde ideeën zijn over de IP ban e.d. Er zijn mij geen plannen bekend en ik vind het nogal nutteloos te praten over iets dat zich niet voordoet. Iets denken te weten van hear-say is een slechte raadgever.]

Is niet mijn tekst. Uit het Engels vertaald.

Over het geheel genomen kan worden gesteld dat de overgrote meerderheid van de partikels ook niet geweekt of gekookt hun werk zullen doen. Het moet echter gezegd worden dat koken een beter aas produceert waarbij de volle smaak vrij kan komen. Koken breekt de buitenste schil af waardoor de natuurlijke oliën kunnen ontsnappen. Zelfs als je niet kookt moeten de partikels eerst geweekt worden. Het is echter belangrijk de partikels wel te koken om eventueel schadelijke organismen te doden, en het kiemen te voorkomen. Gebruik zonder koken is daarom niet aanbevolen. Sommige deeltjes kunnen ook verontrustend zwellen in water tot twee keer hun oorspronkelijke grootte. Als de karper ze niet geweekt eet kan deze zwelling plaatsvinden in de darm van de vis en tot de dood leiden. In het algemeen partikels weken voor tenminste 24 uur, maar in het geval van tijgernoten en onbereide maïs is 48 uur beter. Dit is het moment om eventuele smaken of additieven toe te voegen.

Dit zijn de overwegingen en dat is méér dan alleen zwellen (weken!). Ook schadelijke organismen en kiemen worden genoemd (koken!). Je kunt erover twisten in hoeverre een karper dit risico in de praktijk loopt. Maar waarom een risico nemen als dat niet nodig is. In elk geval, een karper kan gepreoccupeerd raken van dit aas en er grote hoeveelheden van innemen. Als de darmen daardoor al zwaar onder druk staan, zal het zwellen de druk verder vergroten, wat mogelijk toch schade zou kunnen veroorzaken. Er zijn wel degelijk dode karpers gevonden die hun darmen overvol hadden met partikels. Die heb ik zelf niet gevonden. Maar soms moet je wel eens wat aannemen. In dit geval door je partikels goed voor te bereiden en langdurig te weken en dan kort te koken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

22-03-2008 18:16

naapen he? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Heb ik es een woordspelling, verkeerd om dan, nog niet goed.



Mijn nl is ook gewoon van microschoft hoor...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-03-2008 18:23

Kees zucht, dat had geen probleem geweest als er op mijn mail gereageerd was, slaat niet op jou hoor in dit geval heb ik de moderator overgeslagen.
Je kunt wel iets verzuchten laat onverlet dat het tegendeel daarmee ook niet is aangetoond.
Ik hou de waarheid maar in het midden ook omdat diegene waar het over gaat zachtjes uitgedrukt niet bekent staat als een Douwe voorstander en dit ook duidel;ijk laat blijken.
Popie Jopie doen tegenover anderen omdat hij "iets" te zeggen heeft gekregen, bah en heel zielig.

Denken dat er iets niet waar is omdat je er niets van afweet is ook een slechte raadgever.

Uit jou vertaling blijkt totaal niets over de omzetting van heel nuttige stoffen, is ook niet onbelangrijk te vermelden omdat de meesten zich niks aantrekken van het welzijn maar wel over de vangsten dan die weg maar kiezen werkt het mes toch nog aan twee kanten.

Aan je eigen bijdrage in deze heb ik niks toe te voegen volkomen mee eens maar daar twijfelde ik ook niet aan.

Klaas :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D 8) 8) :wink: :wink:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-03-2008 20:19

[Pfff. Ik ben doorgaans goed op de hoogte hoor van dit board. Hou mij verder niet bezig met de chat. Niks voor mij. Is volgens mij een nog grotere spraakverwarring dan hier. De rest van je uitspraken richting één van de moderatoren zijn gewaagd en herken ik niet.]

Is niet mijn verhaal, dus verwacht van mij geen compleetheid over suikers en dergelijke.

Groet, Kees.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-03-2008 16:48

Het voordeel van een forum is dat iedereen zijn visie kan geven, zeker als die onderbouwd kan dat zeer nuttig zijn. Dat je het niet met elkaar eens bent hoeft geen probleem te zijn. Het is alleen jamer dat er zoveel op de persoon gespeeld word. En je soms verbaal hard onderuit gehaald word zonder een goed onderbouw argument.
Waarom reageerik hier eigenlijk toch nog? Ik ben immers toch maar alleen op vangst beluste karpervisser :roll:
Ik had gehoopt dat we hier een intresante discussie konden voeren over het wel/niet koken maar wederom verzand het in oeverloos geouwehoer. Dé reden waarom sommige zelden of nooit meer iets posten
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-03-2008 12:45

Martijn je kunt nu wel verongelijkt gaan doen maar als jezelf nu eens begint met antwoorden te geven op de vragen die NA jou reactie gesteld worden schiet het al aardig op.
Om nu zielig te gaan doen en zeggen "waarom reageer ik eigenlijk toch nog" schiet ook niet op.
Wil je een discussie? prima begin dan maar met antwoorden te geven.

Wat mij in deze steekt is dat jij begint te zeggen dat je voor koken en weken bent maar DAARNA stelt dat het een broodje aap verhaal is.
En dat is nu net datgene wat de gemiddelde visser?? wil LEZEN, oke je zou het moeten doen maar het is een broodje aapverhaal.
Het is verdomme wat dat ik een intelligent persoon uit moet gaan kauwen wat de bedoeling is.

Wil je niet meer posten mij ook prima hoor dat soort reacties kan ik in ieder geval missen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Kaj de Jager

22-08-2008 21:11

Douwe en de rest ik kan zien dat jullie een groot hart voor de vis hebben! Super!
Maar even terug naar het topic:

Ikzelf heb een heel goedkoop maniertje van grondvoer. Koop bij de C1000 4 pakjes roggebrood. Gewoon het goedkoopste en koop dan ook een potje appelstroop. Verkruimel het roggebrood en voeg er appelstroop aan toe. Maak bollen bevries ze en gooi ze in het water. Door de temperatuur van het water zal het langzaam uiteen vallen zodat er een mooie voerstek ontstaat. Succes!
Gebruikersavatar
Joey van Huet
Berichten: 55
Lid geworden op: 21-08-2008 17:54
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

26-08-2008 15:01

Karpers zijn slim. Jij moet slimmer zijn!
Kaj de Jager

26-08-2008 17:12

Hahaha ja ;) ik zal zelf ook nog wel wat bollen maken zodat jij dat niet hoeft te doen :wink:
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

26-08-2008 17:57

Kees, over het doodkoken van mechanismen is wat mij betreft geen reden. Tuurlijk zal op het moment van koken de bacterien gedood worden, maar wat gebeurt er nadat je gekookt hebt? Of in het water? Voor je het weet zitten ze weer vol troep. Zoals je zelf aangeeft zal de karper hier naar alle waarschijnlijkheid totaal geen last van hebben, gezien de levenssitatie van de vis.

Over deze topic valt weinig meer toe te voegen. Ik ben het wel met Douwe eens. Zolang het niet is uitgesloten dat het niet koken/weken van de particles schadelijk kan zijn voor de vis, moeten we als karpervissers de verantwoordelijkheid op ons nemen en er van uitgaan dat het WEL schadelijk kan zijn voor de karper. Dit met bijkomend voordeel dat het koken van de particle een betere attractie geeft. Linksom of rechtsom, ik raad iedereen aan om de particle toch juist te bereiden, wat de motieven ook mogen zijn.

Mitchel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2008 19:27

Vermoed dat in de tekst met het koken verwezen wordt naar het verlengen van de houdbaarheid.

Is natuurlijk onzin om dan te verwijzen naar eventuele besmetting na het koken. "Nee dokter, je hoeft van mij je handen niet te wassen want ze worden toch weer vuil." Besmetting voorkomen door een goed afgesloten emmer te gebruiken zal de ellende verminderen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Joey van Huet
Berichten: 55
Lid geworden op: 21-08-2008 17:54
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

26-08-2008 22:59

Goed afdekken en eventueel invriezen :)
Karpers zijn slim. Jij moet slimmer zijn!
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

27-08-2008 01:10

Kees, als je bijvoorbeeld het mais weer op je voerplekje stort, wat denk je dat er allemaal in het water rond zwemt en zweeft. Niet veel soeps hoor.

Als de dokter je met schone handjes aan het opereren is en vervolgens de wond open laat en jij gaat daarna met je mooie wond in een sloot vol met bacterien zwemmen, dan kan de dokter nog zo goed zijn handjes gewassen hebben, je zal hoe dan ook een infectie oplopen.

We dwalen nu erg ver af, maar goed, op het moment na het koken heb je gelijk en zijn de bacterien gedood. Maar is dat nog steeds het geval op de bodem van de sloot?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-08-2008 08:38

Kees Ouwehand schreef:Vermoed dat in de tekst met het koken verwezen wordt naar het verlengen van de houdbaarheid.


Nogmaals bovenstaande dan. Ik denk dat je op het verkeerde spoor zit. Zo te lezen is het de schrijver niet te doen om eventuele buikloop van de karper maar om de houdbaarheid van het product. Rottende beschimmelde partikels worden door de schrijver kennelijk niet zo gewaardeerd.

Wie dwaalt eraf? Ik haalde slechts een stukje tekst aan om de discussie uit het slop te halen. De schrijver geeft zijn argumenten over het klaarmaken van partikels die volgens mij algemeen goed zijn. Er is verder nog nooit aangetoond dat karpers buikloop krijgen van beschimmelde partikels of dat deze minder lekker gevonden worden. Als er enige analogie is met mensen zal het echter niet zo gezond en erg lekker zijn.

Wat mij betreft is het in de week zetten van partikels een goede voedingsbodem voor allerhande bacteriën en is even de kook erover geen slechte gedachte. Dus zoals je zelf al beweert; baat het niet, dan schaadt het niet.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

27-08-2008 12:10

Ik had mijn twijfels m.b.t. het volgende stukje [schadelijke organismen te doden]

[quote="Kees Ouwehand"]
baat het niet, dan schaadt het niet.
[quote]

Daar heb jij helemaal gelijk in ;) Of het nou wel of niet functioneel is voor hetgeen, het koken van de particles zal ik toch wel doen..

Mitchel