toplood/backlead?


Plaats reactie
herman derkx
Berichten: 116
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: eindhoven

30-05-2002 14:13

ik heb nu 2x gevist met toplood(omdat we altijd met zijn 3en gaan vissen en ik zo niet door mijn eigen lijn trek)
wat zijn jullie ervaringen met toplood.
waar? wanneer? en waarom?

gegroet,
herman
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-05-2002 14:55

Herman,

Bij voorkeur geen toplood, maar een lichte flying back-lead. Dat is een mond vol voor een klein peervormig schuifloodje op de lijn, net boven de tubing, en eventueel afgestopt met zo’n schuifdobberrubbertje (goed voor veel punten bij Scrabbel, maar ik betwijfel of het wordt goedgekeurd). Met toplood een minder directe beetregistratie. Toplood is echter een noodzakelijk kwaad als er een kans is dat er over de lijnen wordt gevaren. Dan gebruik ik een toploodje van een grammetje of 40. Verder laat ik het loodje op enige afstand afzakken, om de hoek van de lijn met de hengel niet te scherp te maken. Maar dat hangt er vanaf hoe dicht ze langs de toppen van je hengels zullen varen. Heel licht toplood lijkt onbruikbaar omdat het enigszins gaat zweven, waardoor een nog mindere beetregistratie. Ik gebruik nooit toplood omdat er met z’n drieën naast elkaar gevist wordt. In dat geval houd ik liever een behoorlijke afstand van de anderen.

Met vriendelijke groet Kees.
herman derkx
Berichten: 116
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: eindhoven

30-05-2002 18:12

kees bedankt.
ik snap alleen je flying back lead niet.
verder uit elkaar is eigenlijk geen optie omdat daar op de stek die wij bevissen gewoon geen plaats is aan wal.
ik snap wat je wil zeggen maar 9 hengels op 3 meter is wel wat veel.vandaar mijn toplood keuze. ik post hier omdat ik nu 3 lossers heb gehad en ik begin een beetje argwanend te worden.

meer ervaringen/suggesties?

gegroet herman
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-05-2002 19:26

Herman,

Toplood is bedoeld om de lijn op de bodem te houden als de karper schuw is voor uitstaande lijnen. Voor deze functie is een flying back-lead wel zo elegant. Is simpelweg een schuivend loodje van zo’n 10-20 gram op de lijn boven de tubing. Je werpt deze met de rest in. Door de lucht weerstand schuift het loodje terug op de lijn, waardoor de afstand tussen werplood en back-lead groter wordt. Gevolg is dat de laatste paar meter lijn, die tussen werplood en back-lead, vlak op de bodem ligt. Maar ik begrijp dat het gebruik van toplood bij jou ook een noodzakelijk kwaad is. Jammer dat je niet meer ruimte kunt creëren tussen jou en je maten. Het enige wat ik kan toevoegen is dat je het toplood niet te licht moet kiezen. Beperking is echter de hoeveelheid lood die je op de lijn wilt hebben tijdens de dril. Ik vind persoonlijk 40 gram in combinatie met 75 gram werplood wel mooi zat. Er is ook toplood dat met een klemmetje op de lijn zit (Fox, Gardner) en er tijdens de dril vanaf valt. Dit zit met een extra lijntje vast aan de bankstick of aan bijvoorbeeld een tentharing. De één is er enthousiaster over dan de ander. Persoonlijk moet ik al dat geknoei met lijnen niet. De mogelijkheid dat er iets fout kan gaan wordt er alleen maar door vergroot. Aangezien je al bekrompen tussen andere lijnen vist lijkt mij dat helemaal vragen om problemen. Maar goed ik vis altijd alleen dus heb daar niet zo veel ervaring mee. Maar ik kan me er iets bij voorstellen.

Succes, Kees
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

30-05-2002 21:44

Hier gebruiken we het soms als er veel rotzooi op het water drijft, dan komt je lijn daar niet zo snel in.
En inderdaad op dressuurwater, waar de vissen de lijnen al kennnen.

greetz,
stefan
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-05-2002 10:02

Herman, het op één na beste wat je kunt doen is beslissen dat er drie hengels opgeruimd worden.
Het allerbeste is veel effectiever vissen, en dat betekend dat iedereen zijn eigen stekken kiest en niet bij elkaar in de broekzak kruipt.
Als je op jullie manier vist zijn de stekken bij een eventuele vangst onrustig geworden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

31-05-2002 10:57

Ik moet zeggen dat ik het helemaal eens ben met de redenering van Douwe. Ipv 9 hengels nog maar 6 hengels (je mag op de meeste openbare wateren toch maar met 2 hengels aan de slag...) dan kunnen jullie trouwens ook de hengels beter verspreiden ipv alle 3 je hengels op een hoopje te gooien. Om minder problemen te hebben met het in de lijnen zwemmen kun je ook bij een aanbeet de andere hengels met de toppen in 't water leggen. Jullie zijn toch met zijn 3en, lijkt mij dus geen probleem. Mits een beetje oefening kun je de karper ook makelijke tussen de andere lijnen door dirigeren...

MVG

Peter
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

31-05-2002 12:21

Soms vang je met 6 hengels net zoveel als met 9 hengels, tenminste als je het goed doet. Stel je vist met drie hengels op een recht stuk kanaal. Je gooit een hengel tegen de overkant, een in het midden en een onder je eigen kantje. Er kan wel iemand langs je gaan zitten maar je vist het kanaal in je eentje al dicht. Als je dan met zijn tweeen gaat vag je gewoon elkaars vissen weg!

Groetjes
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

31-05-2002 20:53

Afgezien van het feit dat het mag of niet, is het idd verstandig om er 3 hengels uit te halen. Van de andere kant kun je met 6 hengels de boel ook wel door elkaar krijgen.

Toplood zou voor mij in deze situatie wel een oplossing wezen. Het is natuurlijk wel afhankelijk van het feit wat voor water je bevist. In een zandput met een onregelmatig bodemverloop en een boel obstakels op de bodem zou ik aan het twijfelen komen. Maar in een water wat een vrij vlakke bodem kent zal ik dan zeker toplood inzetten.

Verder gebruik ik toplood wanneer er nogal wat dressuur heerst en ik zo weinig mogelijk lijn door het water wil laten lopen. Als dat dan mijn kans op een aanbeet vergroot, neem ik die wat mindere duidelijke beetregistratie voor lief.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-05-2002 21:47

Toplood gebruik ik alleen bij een vlakke schone bodem.En dan alleen nog tot zo`n 70 meter.Dit omdat ik zo`n hekel heb aan de beetregistratie die je krijgt door toplood.Een gierende run hoor je altijd wel met toplood.Maar ik heb ook weleens aanbeten van slechts 1 piepje (zonder toplood).Ik ben ervan overtuigd dat ik dit met toplood niet zal horen.
Op dressuurwateren gebruik ik dan ook liever slappe lijnen en lichte hangers.
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

04-06-2002 20:07

Meestal vis ik met mijn maat, 2 of 3 hengels op ieder zijn eigen rodpod met daartussen genoeg ruimte.

Stel ik lig lang het riet met 2 hengels en ik krijg een run met de linkse, dan haalt mijn maat gewoon de rechtse eruit. Liever een xtje extra ingooien, dan alles door de war en vis weg! Zo ook met 3 hengels.

Krijg je een run op de middelste dan proberen de vis weg te lootsen, en anders ook gewoon een hengeltje eruit halen!

Als ik alleen ben, vis ik alleen maar met 2 hengels en dan gooi ik de ene met de punt in het water, of ik vraag een eventuele omstander of hij de hengel even wil binnen halen.

Met vriendelijke groeten,
Roel
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

28-04-2003 12:44

Hoi,

Dit weekeind heb ik een vis verspeeld, een losschieter!! dat had ik zeker twee jaar niet meer gehad dus ik stond raar te kijken toen na zo'n vijf minuten drillen de haak losschoot.

Ik kon zo snel geen reden verzinnen, de haak was nog steeds vlijmscherp en met het type onderlijn had ik nooit problemen gehad.

De enige reden die ik kan bedenken is de verkeerde loodcombinatie; ik viste meteen inline lood van 85 gram, met daarachter een slider, op afstand gehouden door een sileconenstoppertje. Nadat ik had ingegooid monteerde ik ook een toploodje om er echt zeker van te zijn dat de lijn helemaal over de bodem liep. Tijdens de dril is de combinatie van de slider en het toplood aan de ene kant, en het werplood aan de andere kant niet in balans gebleken. ik denk dat door het schommelen de haak er uit is gewrikt.

jeroen
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

28-04-2003 12:53

ik vis zo min mogelijk met toplood alleen als het echt hard waait en ik m'n hengel toppen niet onder water kan zetten, of natuurlijk met scheepvaart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-04-2003 15:16

jeroen...lijktme sterk dat dat komt door het schommelen van die loodjes denk eens in wat voor krachten er tijdens een dril op de haak komen? en hoe vaak deze van richting veranderd! lijkt me heel sterk dat een schommelend llodje de oorzaak is van het losschieten

mvg martijn
bart joosen
Berichten: 83
Lid geworden op: 18-08-2002 02:00
Locatie: Brecht (Belgie)

28-04-2003 15:41

Een schommelend loodje misschien niet, maar misschien wel het terug veer effect als het backlead het grondlood raakt?
Er heeft ooit een artikel in Beet gestaan ver hoe een vastgelopen lijn vrij te maken door een zwaar lood op de lijn te clippen en dan naar beneden te laten glijden.


Groetjes

Bart
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-04-2003 09:06

ik heb weleens gehad dat m'n toplood vast zat op 2 meter water 3 meter uit de kant tijdens de dril, ik heb de vis mooi verspeeld!
Plaats reactie