Lachen om beginners fouten. (leedvermaak).


Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

23-07-2002 23:08

Ik had altijd de slip dicht, gewoon op de 'gevechtsstand' ingesteld, maar er is nooit een hengel in het water gevlogen. Ik wist niet eens dat je ook met de slip los kon vissen. Ik zat altijd wel echt letterlijk direct naast m'n hengels en mij ogen keken geen moment ergens anders naar, dus ik had eer nooit problemen mee.

Groetjes, Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-07-2002 23:17

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Christiaan van Klaveren op 2003-04-12 16:34 ]</font>
robbie tas
Berichten: 29
Lid geworden op: 04-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

12-04-2003 11:30

Om nog effe op het (belachelijke)verhaal van marc terug te komen een flinke karper is al een stuk ouder dan de meeste van ons .
Dus je hebt er maar respect voor te hebben ,zoiezo voor alles wat zwemt .
Wat is nou de moeite om effe het water in te lopen, mischien scheelt het wel een karperleven.
Henk Schonewille
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-04-2003 02:00
Locatie: Hoogezand

12-04-2003 17:30

Veel beginners fouten worden gemaakt omdat er (teveel) karpervissers zijn die een beginnend visser niets vertellen.
Ik ben 2 jaar geleden begonnen te karperen en de 1e keer dat ik een karper aan de haak had (opervlakte met een broodkorst)verspeelde ik die omdat ik dacht dat een karper net zo iets was als een snoek alleen iets groter, dus geen slip los.
de eerste tijd dat ik met boillies viste ging ook alles verkeerd, ik sprak wel vissers aan maar deze mensen gaven geen antwoord.
vorig seizoen was het precies andersom,toen gaven de vissers al(bijna) antwoord voordat ik ze wat vroeg.
op deze site heb ik trouwens het idee dat elke vraag wel serieus wordt behandeld.
dus heren karperaars (stom woord trouwens)ga zo door en jullie hebben er op termijn (zeeeeer langeeee) een goede karper vissende visser bij.
groetjes Henso
Willem Backer
Berichten: 47
Lid geworden op: 17-03-2003 01:00
Locatie: Den Haag

13-04-2003 13:03

Amen...

Mooie verhalen allemaal!
Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

13-04-2003 13:13

enige gekken verhaal was toen ik klein was met een bamboe hengeltje een snoek van 70 cm gevangen. alleen maar omdat ik niet opletten en ik al een witvisje er aan had zitten. Stom he maja toen was k 8 jaar ofzo .
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

14-04-2003 18:28

Het "gekste" (is trouwens nog nix met wat hier allemaal gebeurt :razz: ) wat mij is overkomen, is tijdens het binnendraaien van m'n broodkorst er een klein snoekje op dook.
Verder weleens een paar runs van meerkoeten gehad, maar dat was het wel.

mvg
Robbert
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

14-04-2003 23:40

Het volgende is geen beginnersfout, maar het was wel vrij vreemd!

Een paar jaar geleden ging ik een keer op een mooie winterdag met de vaste stok vissen in een klein stroompje van +- anderhalve meter diep. Ik had wat gevoerd en viste met twee maden aan haakmaatje 16 of 18 of zo. Op een gegeven moment verdween mijn dobber héél langzaam onder water. Toen ik ophaalde leek het alsof ik vast zat aan de bodem, totdat ik plots heel langzaam beweging begon te voelen aan de andere kant van de lijn! Wat bleek nou, had een knappe snoekbaars mijn maden voor een lekker hapje aangezien! Gelukkig was het water nog stikkoud en lag hij na een klein kwartiertje in mijn net.

Resultaat: schitterende vis van 66 cm, en dat aan een lijntje van 12/00! :grin:
Willem Backer
Berichten: 47
Lid geworden op: 17-03-2003 01:00
Locatie: Den Haag

15-04-2003 15:53

Op 2003-04-13 13:13, schreef Alexander Ton:
enige gekken verhaal was toen ik klein was met een bamboe hengeltje een snoek van 70 cm gevangen. alleen maar omdat ik niet opletten en ik al een witvisje er aan had zitten. Stom he maja toen was k 8 jaar ofzo .

hoe heb je dat beest binnen gekregen dan?? :S
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

15-04-2003 16:41

willem,

ik heb het ook welleens gehad dat een snoek mijn witvisje pakte, maar dat haakje komt meestal nooit goed vast te zitten in de bek van de snoek, omdat het haakje te klein is en meestal nog vast zit in dat witvissie, dus schiet de snoek zo weer los.

mvgr Richard
Willem Backer
Berichten: 47
Lid geworden op: 17-03-2003 01:00
Locatie: Den Haag

15-04-2003 22:48

ja ok richard, maar dan vind ik gevangen een groot woord, ik vond het namelijk al knap... een snoek van 70 cm met een bamboe hengel :grin:
Gebruikersavatar
Theo Smids
Berichten: 177
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

17-04-2003 19:37

Ik heb wel eens `smorgens naar mijn hengels gezocht in m`n slaapkamer, nadat de wekker was afgegaan.
Pieep pieep pieep keep on dreaming

Groeten teejoo
Fishing, an excuse for being there
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

17-04-2003 22:23

Ik besloot om op zondag middag eens een keertje te gaan vissen maar omdat het bovenste dopje van mijn staafwaker eraf was (zodat dat hele ding van de pin afkan) kon ik dus niet vissen. Ik heb daarom met wat tape een dopje gemaakt en een paar keer getest. Toen ging het goed.

Al snel greeg ik een zakker met die staafwaker. Ik sloeg aan en alles ging zoals dat moest. 3 uur later op die zelfde hengel een oplopende run. Ik sla aan. En de hele staafwaker schiet uit de grond en draait helemaal in mijn lijn. Zoals gewoonlijk zwemt de karper weg. die staafwaker bleef in mijn 2e ook hangen en ging niet verder omhoog. Ik kreeg hem ook niet los. Dus niet veel later brak de lijn op het punt waar die in de knoop zat met de waker. :sad:

De week erna heb ik goeie swingertjes gekocht en ik heb er (nog) geen problemen mee gehad. :smile:

GRoeten,

Luuk
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

19-04-2003 12:53

Niet echt een beginnersfout, maar wel lachen;
We schrijven vrijdag 18 april 2003, gisteren dus.
We visten op een water met vrij hoge oevers, toen ik tegen de avond eindelijk de verlossende gil van mijn Delkim hoorde. Er nog net op lettend dat mijn avondeten niet alle kanten uitvloog, een sprintje naar m'n hengels en tegen 200 per uur de oever af...
Slip, val, dender, stuiter... ik tegen de vlakte, mijn rodpod met hengels en al tot halverwege het water, mijn vismaat en een hoopje anderen allemaal in een breuk. Maar vis, dat wel.
Mvg Rob 'CrashBoomBang' Buteneers.
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

19-04-2003 13:42

Deze is ook geen beginnersfout maar toch..

Na al een goede dag achter de rug te hebben met 4 mooie schubs en een goudkarper kreeg ik rond 22h00 een zakker. Ik mistte hem en draaide rustig binnen. plots toen ik in de helft was voelde ik lichte weerstand en merkte ik dat er een vis aanhing. even later kwam ik erachter dat ik een snoekbaars van 91cm had gevangen. Deze had nog een onderlijntje in met nog een wartel eraan. in het oog van de wartel had ik hem gehaakt...

MVG
Piotr
bart joosen
Berichten: 83
Lid geworden op: 18-08-2002 02:00
Locatie: Brecht (Belgie)

19-04-2003 13:44

Ik had een namiddagje gevist, en bij het indraaien duikt er ineens een vis op mijn boilie. In een reflex sla ik aan:....... mis. Ik legde direct mijne hengel in de steunen, 5 min gewacht, maar geen reactie. Dan maar terug ingedraait, duikt die vis er opnieuw op! Ik sla terug aan en de vis hangt.

Na een dril van 10 min heb ik de vis in mijn net liggen, en wat blijkt: een snoekje, en wat voor een: 92 cm!!! De haak zat juist buiten zijn bek, zodat hij mijn onderlijn niet kon doorbijten!!

Door het inhalen draaide die gele boilie (bird seed met aardbeien) rond als een tol, en dat heeft die snoek niet kunnen verdragen :smile:

Ik ben er achteraf nog op snoek gaan vissen, maar de grootste die ik nog heb gevangen was 86 cm, maar dat was dan niet meer met boilies!!!
dennis Ganzevoort
Berichten: 193
Lid geworden op: 08-12-2002 01:00
Locatie: Zeist

19-04-2003 18:59

ben vandaag ff bij m'n voerstek geweest, bij m'n aankomst zag het er meteen al goed uit, belletjes en grote kringen, zo vlug als ik kon m'n hengel met aas voorzien, en plop!! percies bij die flinke schuimkraag!!
loop naar m'n foudraal om m'n steunen en verklikkers te pakken, nog voordat ik bij m'n foudraal was, rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, m'n beetrunner ging door het lint, ik sprint naar m'n hengel en sla aan,zware klappen op m'n hengel volgden,rrrrrrrrrrrrrrr slip gaat goed zo, maar waar is m'n schepnet!!! tuurlijk nog keurig in m'n foudraal,netjes opgevouwen!!
hengel tussen m'n benen en m'n arm, rrrrrrrrrr daar gaat hij weer, als een klojo het schepnet in elkaar gezet,nu kon het gevecht beginnen, na een flinke dril van ongeveer 20 a 25 min had ik hem onder de kant, (hij liet me ff alle hoeken van water zien)vlak voor het net, tuurlijk, rrrrrrrrrr,gaan we weer, moedig visje, 5 min later lag hij in m'n net , schitterde schubkarper van 26 pond, moraal van het verhaal, eerst je schepnet, dan je hengels
groeten Dennis
patrick hoepie
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: callantsoog (nh)

21-04-2003 12:00

nou beginners fouten, ik heb er genoeg gehad.

laten we beginnen met het eerste
nou ik heb bijna een jaar gedaan om mijn eerste karper te vangen (dit was al een hele klucht) nou ik stond op de camping naast een heel mooi vis water.
dus wat doe je dan je hengels gewoon neerleggen met je piepers en voor de tent zitten een boek te lezen.
en oppeens kreeg ik een run. na een paar keer over een stoel te vallen en van een talut te rollen was ik bij mijn hengels.
nou de pieper ging nog als een tierelier dus ik sloeg aan................
en kleng ja hoor mijn eerste vis (dacht ik) en mijn top in de boom. nooit nagedacht over de boom. echt stom.
nou mijn lijn die ging de hele tijd heen en weer. nou de top uit de boom gehaalt zat mijn draad in de boom. gotver de gotver. dus eerst proberen te trekken niet lukken. en mijn lijn ging nog steeds heen en weer nou dat is echt erg. dus mijn vader snel een trap halen.
nou ik stond nog steeds met mijn hengel in mijn handen en probeerde te drillen (zoveel als mogelijk) maar de karper bleef steeds lijn pakken. toen had mijn vader eindelijk de trap te pakken zetten hem onder de boom en ting daar brak het draad.
mijn vader schrok zo dat hij bijna van het trappetje af donderde.
ik vraag me af wat er met de vis is gebeurt.
ik heb niks zien drijven de laatste 2weken. :???:

dus hopelijk hebben jullie wat geleert na dit verhaal.
nooit onder een boom staan. teminste denken met aanslaan. :lol:

gr pat.
patrick hoepie
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: callantsoog (nh)

21-04-2003 12:09

ten tweede
het was de zelfde vakantie.
ik had dus nog steeds geen karper.
maar aan de anderen kant stonden hele mooie bomen. dus ik denk ik neem mais mee en ik doe een licht loodje aan mijn lijn om onder de bomen te vissen. (ik wist nie hoe ik met de pen moest vissen)
dus na een tijdje lopen kwam ik bij de anderen kant ik denk ik hou mijn hengel gewoon vast. en ik legde mijn hengel op een paaltje net een meter van de kant. en ik strooide wat mais onder de bomen.
na een 30min schiet mijn top te water. ik pak mijn hengel en sla aan.
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ging mijn slip.
ja nadat ik op mijn hoogste punt was met aanslaan dacht ik k.u.t. ik had mijn lijn vergeten vast te houden.
dus overral lijn. ik proberen uit de knoop te halen. het leek alleen maar erger te worden.
nou ik denk ik haal gewoon die lijn binnen. nooit gedacht dat er nog wat aanzat.
ik begon te trekken en te trekken. ik denk ik heb een tak te pakken. toen dacht ik wat komt daar aan. nee he............
maar ja het was een brasem.

dit is was dus echt erg.

gr pat.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-04-2003 21:45

Om nog even terug te komen op het geklungel van Marc, Als een vis in een opstakel zit maar je voelt hem nog wel, gewoon je lijn strak houden, komt ie meestal vanzelf los. Als de vis losgeschoten is kan je altijd nog gaan trekken.
Beginersfouten, dat zijn er nog al wat, af en toe heb ik er nog wel eens last van. Laat ik maar bij het begin beginnen, niet echt ernstig, maar toen knap irritant was dat ik vroeger vaak vergat de lijn onder de beugel door te halen bij het optuigen. Toen ging ik karperen na een paar jaar witvissen en snoeken. De eerste twee runs heb ik gemist omdat ik vergat dat ik er baitrunner los had staan. Ik was een keer aan het struinen op zeelt, met een vrije lijn en een blokje kaas. De hele dag nog niets gevangen, mijn maatje en ik gingen een klein kampvuurtje maken. Ik legde mijn hengel op de grond met de beugel open, maar ik had niet gezien dat de beugel op de grond was dichtgeklapt. Even later hoorde ik achter me bonk, bonk, plons en werd mijn hengel in het water getrokken. Later moest ik hem met een surfplank uit het eiland gaan halen. Later is iets soortgelijks me nog een keer overkomen. Toen ik begon met nachtvissen ( gelukkig niet alleen) sliep ik altijd door mijn runs heen. Werd ik 's morgens wakker, hè iets te rustige nacht gehad. Vismaat wakker: Nou de nacht was wel iets minder rustig dan jij denkt, je hebt zoveel runs gehad, maar we hebben ze allenmaal misgeslagen of verspeeld. Later presteerde een vismaat van me het zelfs om terwijl ik een vis aan zijn hengel had drie keer in slaap te vallen terwijl hij bezig was zijn slaapzak uit te kruipen. Op mijn 4de nacht was ik weer eens door een run heen geslapen. Ik werd wakker en liep naar buiten omdat ik zag dat mijn vismaat niet in de tent was. Ik zag hem bij het water staan en liep slaapdronken naar hem toe. Hij drukte me mijn hengel in de hand enb ik dacht: Ik moet mijn hengel even vasthouden, ik laat de hengel zakken, zet de baitrunner aan. Ineens zzzzzzzzzz! Wow een run. Ik sla hrd aan, voel de vis even en hiuj schoot los. Julie raden het al, ik had niet staan opletten. Vorig jaar heb ik 2 keeren mijun maat een keer met de verkeerde hengel aangeslagen. Vorig jaar op een avondsessie kreeg ik een piep op mijn linker hengel. Toen ik naar mijn hengels keek zag ik de top van mijn rechter krom staan en de slip lopen, vergeten de optonic aan te zetten. In een bepaalde periode had ik daar iedere keer weer last van. Ik stond een keer iets verderop op een stijger toen ik dacht: Wat is dat ge tung, tung, tung daar toch wat al vijf minuten bezig is? Shit, het is mijn optonic! De vis bleef gewoon op het wijd heen en weer zwemmen. Ik ben nog nooit vergeten mijn baitrunner er op te zetten omdat dit voot mij een vrij uitgebreide handeling is, de slinger moet precies naar mijn zin staan en de lijnverdeler ook. Mijn vismaat heeft hier echter wel eens last van gehad, hij had geluk dat hij rodlocks had, anders was hij twee hengels kwijt geweest. Vroeger, toen ik nog geen baitrunners had, dus gewoon de slip los zette vertelde iemand mij dat ik de slip vrij zwaar moest zetten omdat ik dicht bij het riet lag. Dit heb ik geweten, twee keer op een avond werd mijn hengel bijna het water in getrokken. Op het moment dat ik hem wou grijpen werd het startoog al achter de optonic weggetrokken. Vorig jaar heb ik een keer mijn swinger er verkeerd aangehangen, kreeg ik een run sloeg ik mijn swinger kapot! Ik had een keer in een harde wind mijn paraplu niet goed verankerd, waaide mijn paraplu het water in en midden een een 14 meter diep gat zonk hij naar de bodem. Een exvismaat van mij had een keer toploodjes gekocht die van je lijn af klippen als je aanslaat. Ideaal systeem, alleen wist hij niet dat je er een touwtje aan moest knopen. Ik geloof dat hij wel tien toploodjes is kwijtgeraakt.
Af en toe heb ik nog steeds last van beginers fouten, zo vergat ik een paar week geleden nog mijn optonic aan te zetten.
Begin maar vast te lachen mensen.
groeten Daaf
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

22-04-2003 16:21

een ezel stoot zich nooit... mja... laat ook eigenlijk maar zitten...