Hoe een pennetje bevestigen op mijn lijn?


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-02-2008 11:28

Martijn ik heb de voorkeur voor de Engelse manier van pen bevestigen voordeel van de montage is dat je de lijn heel simpel onder water kunt slaan ook op korte afstand.
Desnoods met een klein zinkloodje boven de pen.
Tot een meter of 3 - 4 afhankelijk van je hengellengte kun je zonder schuifpen/slider nog perfect vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

19-02-2008 16:55

maarja we zitten hier niet in engeland :roll:
zal wel......!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-02-2008 18:47

Stefan als je niets zinvollers te melden hebt hou je dan stil.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

19-02-2008 20:21

ken jij je eigen ook wel stil houden :lol:
zal wel......!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

21-02-2008 19:38

ooojah nog een goude tip:
al wil je zo nodig je lijn onder water slaan smeer dan je lijn in met een beetje dreft :wink:
zinkt als een baksteen jaag je je vis ook niet weg met dat gesla met je hengels.
en je hebt een mooie schone lijn :D
zal wel......!
Gebruikersavatar
Dylan Smits
Berichten: 391
Lid geworden op: 17-06-2006 22:09
Locatie: Sliedrecht

22-02-2008 22:53

Maar goed, ik bevestig mijn 'engelse pen' gewoon tussen rubbertjes, werkt prima. Lood werkt trouwens ook prima, alleen gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar 2 rubbertjes.

Gr, Dylan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-02-2008 23:13

Gouden tip valt tegen ik had al eerder gezegd om de lijn te ontvetten.
Je slaat ook niet met hengels integendeel je brengt de hengeltop onder water en tikt hem met een snelle beweging weer boven water.
Je verjaagd helemaal niets en de lijn verdwijnt snel onder water.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-02-2008 23:35

Roel Visser schreef:Douwe, hoewel je wel iets anders aan je hoofd hebt vraag ik mij het volgende af. Wat heeft het voor nut om je dobber dmv twee loodjes te fixeren?
Het gaat toch om het bovenste loodje of in mijn geval stoppertje?

Of heb je dit uit een of ander (Engels) boekje.

Hoeveel uren besteed jij als ik vragen mag aan het penvissen?

Roel Visser


Roel,
in het geval Douwe spreek je toch al gauw in jaren als penvisser.
In jouw geval betwijfel ik of jijzelf er al een uurtje penvissen hebt opzitten, want mocht je uit eigen ervaring wel weten waarom Douwe zijn Engelse pen tussen twee loodhageltjes fixeert dan heb je er zeker meer dan 1 uurte over gedaan om erachter te komen.

Soms zijn de windrichting en weersomstandigheden net iets Te, en dan tikt een Engelse penvisser zijn lijn onder water..

Douwe,
dat je de moeite en energie uberhaupt nog kan opbrengen om zulke betweterige onkundigheid van advies en kennis te voorzien.. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
john smak gregoor
Berichten: 45
Lid geworden op: 23-09-2007 15:43
Locatie: Anna paulowna

23-02-2008 08:46

Ook ik doe het zelfde als douwe....

jaren succes met deze methode en het is simpel..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-02-2008 10:24

Man, man, wat een vaag gedoe.

Mijn penvisserij is die op korte afstand. Tussen het riet of tegen een brugpeiler. Dat is een heel eenvoudige visserij. Liefst geen traditionele pen met antenne, want dat gaat maar stuk. Hier gebruik ik een pen met centraal gat, de zogenaamde vlokdobber. Een stuitje alleen boven de pen, zodat deze kan terugglijden op de loodjes. Dit maakt het compact en makkelijk tussen de rieten te manouvreren. Alternatief is een pauwenpen. Kan op dezelfde manier ingezet met stuitje boven de pen en gebruik ik graag bij brugpeilers. Ook zeer robuust en geen breekbare antenne. Verder niks ingewikkelds. Liggende lijn, een paar loodhagels dicht op elkaar en net zinkend uitgelood. De pen opsluiten tussen twee loodhagels is niet gewenst.

Het vissen op enige afstand met de pen vind ik zelf contraproductief. Is vaker meer problemen oplossen, dan echt scherp vissen. Maar goed, dat is persoonlijk. De truc met de twee loodhagels is een van de oplossingen. Hierdoor trekt de lijn bij de dobber door het wateroppervlak. Dat helpt om de lijn snel onder water te krijgen zodat deze beter op zijn plaats blijft. Prima verder, maar niet nodig voor de visserij onder het kantje. Een schuifdobber kies je oorspronkelijk vanwege de diepte. Als die diepte groter is dan de pak hem beet de hengellengte, kun je de dobber ook niet opsluiten.

Elkaar hier een beetje af te gaan zitten vangen is ook contraproductief. Onderwijzen oke, maar een beetje geduldige uitleg over de verschillen hoort daarbij.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

23-02-2008 22:23

Henk,
Je vergist je
Roel
Laatst gewijzigd door Roel Visser op 25-02-2008 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

23-02-2008 23:37

Roel Visser schreef:Henk,
Volgens mij halen jullie het gebruik met de matchhengel op witvis en het karpervissen met het zgn Engelse systeem doorelkaar.
Ik meen hier ooit wel eens over gelezen te hebben in een van de boeken van Jan Schreiner, maar ben het even vergeten...
Wat is het verschil ook al weer? Volgens mij vis ik op karper met de witvismethode... Ben benieuwd naar je/een antwoord!

Roel Visser schreef:Wat mij wel in al deze jaren vissen is opgevallen dat bij draadbreuk meestal je snoer daar knapt waar een loodhageltje heeft gezeten.

Is inderdaad (helaas) meestal het geval. Het is ook net of het zgn. zachte lood harder is dan vroeger...

Roel Visser schreef:Vroeger deed ik dan ook vaak een extra stukje snoer tussen loodje en de lijn.

Goeie tip, bedankt!
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Nick Flip

24-02-2008 02:44

loodje > pen > stuitje 8)

Seg niet van niet :evil:
Maak het je neus wijs, wijsneus :wink:

joooo :D
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-02-2008 10:53

Nah oke dan, iemand ziet geen voordeel om de pen tussen twee loodjes vast te zetten prima is een eigen keuze.
Daarmee is het niet gezegd dat een ander het verkeert ziet.

Die siliconenstuitjes beschadigen de lijn niet, klopt ( niet helemaal ) met de dikke lijn bij het karpervissen merk je het ook niet.
Bij dunnere lijnen - witvissen met de match - gaat de lijn soms krullen bij het verschuiven of breekt spontaan af, er komt kennelijk toch wrijvingswarmte vrij.
Die wrijvingswarmte komt ook bij de dikkere lijn vrij dus om die reden zal ik dat soort stuitjes niet gebruiken, je zal maar een mooie vis haken en door snoerbreuk die vis kwijt raken.
Noem het maar een preventieve stelling, en juist die instelling neem ik graag mee bij het geven van een advies.

Ik zie wel voordelen om de pen of connector vast te zetten tussen twee loodjes je tikt de lijn heel simpel onder water ook op korte afstand en geloof mij je doet het zonder erg dat je het doet.

Goed peilen voor je het lood vast knijpt wil ook wel eens helpen, wil je schuiven kun je dat beter met het onderste loodje doen, moet je op een heel andere diepte vissen peil die dan eerst uit en zet alvast een stuitje waar je dan de pen wilt hebben.
Maak het lood los en zet het weer vast waar het dan moet, je hoeft dan niet weer te peilen, en kunt met het onderste loodje kleinere verschillen opvangen.

Koop niet het goedkoopste lood er is zacht lood in de handel toch moet ik Vincent ook gelijk geven het is inderdaad net alsof het lood harder is dan vroeger.
Vissen is een hobby, geen religie!
robin vd linden
Berichten: 39
Lid geworden op: 02-03-2007 13:58

24-02-2008 21:11

Ik vis eigenlijk meestal gewoon met een siliconen stoppertje.

Echter heb ik wel af en toe dat het stoppertje zelf kapot gaat door het schuiven. Ik heb ze hier gewoon van een simpel merk gehaald in medium en small, large gleed uit zich zelf over mijn lijn.
Welk merk stoppertje in welke maat gebruiken jullie op welke diameter lijn? ik had vorig jaar 25/100

De loodhageltjes gebruik ik ook af en toe. Maar soms zie ik kinkjes in mijn lijn daardoor die ik niet vertrouw. Als ik ze wat zachter aanknijp vallen ze van mijn lijn. Misschien ligt dit aan de kwaliteit van mijn kleine loodhageltjes?

Let wel, de schuifpen of engelse pen, gebruik ik alleen op wateren waar precieze worpjes nodig zijn. bij lelies e.d.
Bij makkelijkere stukken gebruik ik gewoon vaste dobbertjes,
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

24-02-2008 21:42

Vincent,

Klopt
Roel
Laatst gewijzigd door Roel Visser op 25-02-2008 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

24-02-2008 22:30

Voor de mannen die met het probleem zitten van een beschadigde hoofdlijn door het gebruik van loodhagels is er deze topic van vorig jaar voorjaar/zomer:

viewtopic.php?f=51&t=40063

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-02-2008 23:14

Roel een open mind is dat eenrichtingsverkeer of tellen argumenten van een ander daar ook bij?
Ik zou met een dergelijke waarschuwing toch mijn mind een beetje open zetten scheelt misschien een klotegevoel bij een lijnbreuk die je niet kunt (wilt) verklaren.
Wil je die stuitjes toch gebruiken, ik denk overigens niet dat Roel die met al zijn ervaring gebruikt, maak dan de lijn met spuug nat voor je het stuitje opschuift.

Kom op zeg een beetje penvisser maakt zijn stuitjes zelf en zet een kraaltje tussen stuitje en pen/connector.
O ja maak wel twee stuitjes dat scheelt weer mocht er een stuitje sneuvelen je hoeft dan niet weer te peilen.
Enne mocht een stuitje sneuvelen zet er dan wel eerst weer een tweede op stel je voor dat ......
Vissen is een hobby, geen religie!