Karpernetten


Plaats reactie
Ooms Jeroen
Berichten: 64
Lid geworden op: 18-02-2003 01:00
Locatie: Zundert

18-02-2003 14:42

Hoi,
ik heb een vraagje: ik heb een schepnet zien staan van de doorsnede was 0.8m,
Is dit een normale maat want als ik een te klein schepnet zou kopen heb ik er ook niks aan.

Greetz

Jeroen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-02-2003 14:59

0.8m meter vind ik persoonlijk aan de kleine maat, het kan net zeker als je op parkvijvers of ander wateren vist met niet echt heel dikke vissen maar ik zou als ik jouw was toch ff iets verder sparen en voor minimal 1meter gaan....

mvg martijn
Ooms Jeroen
Berichten: 64
Lid geworden op: 18-02-2003 01:00
Locatie: Zundert

18-02-2003 15:06

Hoeveel kost een schepnet van een meter ongeveer? en maakt het uit of ik een carbon aluminium of glasfibre.

met vragende groeten

Jeroen
Martijn Schild

18-02-2003 15:06

Ik ben ook van mening dat je beter een goed schepnet met een doorsnede van minimaal 1 meter moet kopen. Ik kreeg van mijn niet-vissende familieleden enz. elke keer de opmerking: Ga je walvissen vangen ofzo met zo'n net?

Nou lijkt zo'n net misschien ook wel een beetje aan de grote kant, maar een karper of eigenlijk geen enkele vis, moet met een dubbelgevouwen lichaam in een schepnet worden "gepropt". Het is dus beter voor de vis en het is makkelijker voor jou om met een groot schepnet de karper te kunnen scheppen. Misschien is zo'n net wel iets duurder dan die ene die jij hebt gezien, maar je kan er vast en zeker veel meer plezier aan beleven.
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

18-02-2003 15:07

Hey,
als je naar Frankrijk wil, moet je op de meeste wateren een net van min. 1 meter hebben. Ik zou als ik jouw was dit direct kopen zodat je later niet met zo'n netje zit opgescheept.
Ook is het beter voor de vis een groot net te hebben.
Succes
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-02-2003 15:09

ga maar na..als je een net hebt met armen van 1m dan is de afstand van het koord tot het spreider blok nog minder dan een meter je houd dan weinig speling over bij het scheppen....

mvg martijn

ps je hebt zon net al rond de 60/70 euro
Ooms Jeroen
Berichten: 64
Lid geworden op: 18-02-2003 01:00
Locatie: Zundert

18-02-2003 15:13

Maar stelen van carbon aluminium en glasfibre maakt dus niks uit?
ligt er dus aan wat jezelf fijn vindt

Jeroen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-02-2003 15:37

Stelen en spreiderblokken e.d maakt mij niet zoveel uit. Ze schelen hooguit iets in gewicht. Ik til de vis toch niet aan de steel het water uit, maar meestal pak ik het net bij de schepnetarmen, of haal ik de armem uit het spreiderblok.

Neem dus een net van minimaal 1 meter, met zo fijn mogelijke mazen om beschadiging van de vissen te voorkomen.

De Spro schepnetten hebben een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding vind ik

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

18-02-2003 15:58

Spreiderblokken maakt dus naar mijn mening wel wat uit... Dit is meestal het zwakste punt van het schepnet, zorg er in ieder geval voor dat dit stevig is.. Geen plastic ofzo...

Kijk trouwens ook eens naar de nieuwe Midi netten.. Speciaal voor de karpervisser ontworpen... afkoppelbaar net zodat je de steel voor weegstok kan gebruiken.. Scheelt weer een driepoot meenemen...

gr
Rogier Koopal
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-02-2003 16:25

Zodra de vis over de rand van het net gegleden is, pak ik het net bij de armen vast. Bij mijn dient het dus louter om de armen uit elkaar te houden zodat ik de vis kan scheppen ( zoals de naam van het dingetje al zegt :razz: )

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-02-2003 16:34

Aha, ik zie jullie wel weer terug als er zich eens een echt bakbeest aanmeldt. Heeft mij recent een aluminium blok gekost. Steel en blok zijn wel degelijk van belang.

:smile:

Een goed net gaat het langst mee. Edoch, het kaf wordt pas van het koren gescheiden als het echt menens wordt. Geen garantie overigens dat die mooie dure spullen wel heel blijven. Kan in de praktijk best wel eens tegenvallen zodra het er echt op aan komt.

Groetjes, Kees
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

18-02-2003 16:41

Koop een zo'n groot mogelijk net maar hou er rekening mee dat als je een vis moet scheppen en je alleen bent dat dat ook lukt.
Ik heb een net van 1.30 bij 1.30 en 1.30 diep ik zelf kan er zonder problemen mee overweg maar mijn vismaat is is een stuk kleiner als mij en die sleept het net over de grond omdat hij het niet hoog genoeg op kan tillen.
Dat kan vervelend zijn
Ooms Jeroen
Berichten: 64
Lid geworden op: 18-02-2003 01:00
Locatie: Zundert

18-02-2003 16:51

Ik moet dus gewoon investeren in een goed karpernet, met een goede steel en min 1m net.

greetz

Jeroen
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

18-02-2003 16:55

Ik vind dat een landingsnet bijna nooit te groot kan zijn.
Zelf heb ik een net van 42" (108cm) en die maat is tot nu toe voldoende.
Maar als ik nu een nieuw net zou moeten kopen dan zou ik toch kijken naar een groter formaat! (liever mee verlegen dan om verlegen)

Wat je keuze zou moeten beinvloeden voor wat je gaat kopen zijn dingen zoals: vis/land je karper vanuit een boot?? dan is een net die je makkelijk kan in- en uitklappen een pre inverband met mogelijk ruimte gebrek in de boot.
Of vis je juist vanuit hele smallen stekken en kan een net van 130cm nooit en te nimmer praktisch gebruikt worden.
Als je penvisser bent dan zal het gewicht van een net weer belangrijker worden.
En als je vist van hoge kades/dijken of wat dan ook dan is de diepte van het net weer een belangrijk iets.
maar een paar algemene tips
-Koop geen handgeknoopt net, deze beschadigen de vis. Liever een net van micromesh of een combi van hexamesh met een micromesh bodem.
-Zorg dat de armen van het net van een stug en stijf materiaal gemaakt zijn zodat deze niet met alleen een nat net al zwaar doorhangen.
-Net zoals met de armen moet ook de steel niet bij het minste of geringste doorbuigen
-het spreiblok is een belangrijkpunt maar niet alleen het blok ook de busverbindingen van de armen die hierin rusten, zorg dat deze lang genoeg zijn! (zijn ze van messing hou er dan rekening mee dat ze kapot zullen gaan! die van mij heb ik laten draaien van rvs en dat blijft wel goed!)
-Een landingsnet mag best wat meer kosten je doet er per slot van rekening bijna heel je karpervis carriere mee! (en het net gedeelte kan je altijd om de paar jaar vervangen!)

Groeten,
Sjoerd Koster

ps. het is een landingsnet geen schepnet, trek de vis naar het net en ga niet in het wilde weg proberen een vis te scheppen!
gert-jan terluin
Berichten: 74
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00
Locatie: Steenwijk

18-02-2003 16:56

neem een net met een goede degelijke steel. Stelen van carbon hoeven echt niet beter te zijn als glas of compositie. (carbon/glas)

kies voor een degelijk uitzien blok. Als je een vis op de juiste nanier land gaat dit blok echt niet zo stuk.

Kies een net van een materiaal wat geen vocht opneemt. Dit zorgt ervoor dat je niet een loeizwaar moeilijk te plaatsen net hebt als het eenmaal nat is, droogt ook sneller en stinkt minder. (dus geen net met van dat bewaarzakkendoek onderin want daar krijg je spijt van.. ik kan het weten.

Kijk ok ff naar de kwaliteit van de stiksels. soms is dit dieptriest.

het formaat? 1 meter tot 1,2 meter is het meest ideaal. naarmate je vaker snachts vist ga je steeds meer een groot net waarderen. koop deze dus direct maar.

prijs? tussen 50 en 100 euro is zeker iets goeds te krijgen
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

26-03-2003 23:32

Naar mijn mening hangt het meest geschikte soort net volledig af van de visserij die je beoefent. Vis je slechts statisch, dan is een zo groot mogelijk net (1 meter+) inderdaad de beste optie. Vis je echter bijvoorbeeld alleen op kleine vijvers, of verwacht je simpel weg geen groot wild, mag het best wat kleiner en voldoet een 0,6-0,8 m net ook wel.

Ik vis zelf bijvoorbeeld enkel met de pen, en ik kan je vertellen dat het niet erg lekker struinen is met je hengel in de ene hand en een net met een vaste steel van 2 meter en een net met een spanwijdte van 1.2 meter in je andere hand! Natuurlijk snap ik ook wel dat zo'n groot net beter is voor de vis, maar in zo'n geval moet je gewoon jammer genoeg een compromis sluiten. Daarom prefereer ik een wat kleiner en lichter net met een inschuifbare steel, omdat dit in de ongerepte natuur simpelweg veel makkelijker te hanteren is.
Het soort net hangt dus naar mijn mening volledig af van de situatie waarin je je op dat moment bevindt, maar LET OP: het liefst zo groot als mogelijk!
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

27-03-2003 15:03

hallo,

naar mijn mening kan een net wel te groot zijn, want als je niet zo groot bent en je tilt dat net uit het water, dan heb je kans dat je die vis per ongeluk over de grond sleept, ik heb een net van 1 meter, maar vroeger moest ik echt op mijn tenen lopen om de vis niet over de grond te laten slepen.
en wat sjoerd verteld over dat je met een goed net je hele viscarriere doet, daar sluit ik mij helemaal bij aan.

ps. sjoerd, waar kun je die nieuwe netten dan kopen en wat is dan zo ongeveer de prijs, want mijne is binnenkort ook welleens aan vervanging toe, maar ik heb nog geen losse netten zien liggen in de viswinkel.

mvgr Richard
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

27-03-2003 23:01

dankjewel dirk :smile:
zo klein ben ik nu ook weer niet he:)

maar jeroen hou inderdaad ook rekening ermee dat je een net koiopt naar jou egen lichaamslengte, denk dat je aan een net van 1 m wel genoeg hebt!!
ik heb zelf nu ook een net met 130 bij 130 en kan je zeggen dat ik niks anders meer wil maar kijk inderdaad uit dat je de vis goed kan tillen

groeten rob
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

28-03-2003 08:03

En heeft iemand een ideetje van zo'n los net (zonder steel, die heb ik nog) kost? Mijn net is HEEL erg nodig aan vervanging toe.. :oops:

mvg
Robb
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

28-03-2003 08:45

Volgens mij heb ik indertijd iets van 70 piek betaald voor alleen een los net.
Gewoon even een paar hengelsport zaken rondbellen lijkt me de beste optie en als ze het niet hebben dan kunnen ze het altijd bestellen.

En het probleem over een te groot net ivm de lengte van de visser... als ik een vis geland heb dan hoef ik toch echt hooguit 1 1/2 meter met de vis in het landingsnet te lopen omdat mijn onthaak mat zo dicht mogelijk bij het water ligt!!
en als je dan nog een grote mat heb die je dicht kan klappen dan verplaats je de vis (indien nodig) in de veiligheid van de onthaak mat naar hoger gelegen land...
Gast

28-03-2003 12:53

Ik heb een merkloos net van 1 m bij een hengelsportzaak gevonden. Betaalde er 25 gulden voor en heb er nooit spijt van gehad. Duidelijk een voorbeeld dat goedkoop niet altijd slecht hoeft te zijn.
Plaats reactie