Vissen op een algbodem


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel vDijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-07-2007 07:25
Locatie: Deventer

05-07-2007 22:28

Ik heb nog nooit eerder op een alg bodem gevist..
Hoewel ik zeker geen fan van popup aas ben, zat zelf te denken aan een uitgebalanceerd aas dat rust op het alg, maar niet er in wegzakt.

De omstandig heden zijn min of meer 5 cm alglaag.

is het uberhaupt wel erg dat je haak er een beetje er in ligt .. want er zijn zo goed als geen schone plekken te vinden op de bodem en ik denk dat het eigenlijk onvermijdelijk is tenzei je een pop up aas hoog presenteerd, maar zoals ik al zei ik ben daar niet echt happig op.

Heeft iemand misschien tips or truuks waarmee het vissen op een algbodem meer zekerheid geeft?

alvast vriendelijk bedankt.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

05-07-2007 23:38

Wat je kan proberen is een stukje pva foam op je haak prikken de boilie zal dan heel langzaam op de bodem vallen dit zal absoluut in je voordeel werken. want als je het werpt dan plopt het meteen onder de algen. denk verder niet dat de vissen er last van hebben als alles bedekt is met algen ze weten dan niet beter. je zou ook nog wat dichter op elkaar kunnen voeren op een vierkante meter bv dan probeer je je boilie daar boven op te werpen dan heb je ook geen last meer van de algen bodem. het zijn een paar iedeen.

veel succes

groeten peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Maikel vDijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-07-2007 07:25
Locatie: Deventer

06-07-2007 06:50

Ik heb vanochtend gezeten en had 2 aanbeten gehad. de eerste run ging wat stotterend en ik sloeg een gat in de lucht en de haak zat er helemaal onder.
nog geen 10 minuten later een keiharde oploper die stopte toen de lijn strak kwam te staan. grote schuimplakkaat en een boeggolf als troostloze resultaat.

(ik viste ook met slappe lijnen om mijn aas zo min mogelijk door het alg te trekken)

ik zat zelf al te denken aan een pva foampje op de haak maar dan zit ik nog steeds met mijn keuze van lood.
ik zat met een inline lood dat toch niet echt een goed idee was naar mijn mening.
maar op het moment heb ik niet veel anders in mijn viskoffertje :p

En de haakkeuze of het verschil van een kromme of een rechte haakpunt veel uitmaakt op zon bodem, omdat mijn gevoel zegt dat een rechte haakpunt sneller het alg in zou schieten dan een kromme haakpunt.

Ik ben niet echt bekend op dit soort van bodem visserij dus ik kan me beter voorbereiden voor de volgende ochtend sessie.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

06-07-2007 08:10

gewoon wartellood gebruiken.. liefst zo licht mogelijk 40-50gr.

en als je de mogelijkheid hebt. misschien de bodem vrij harken?

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

06-07-2007 08:32

probeer toch maar eens een zon roze popupje 15 mm en dan de haak op 5 cm uitballanceren.

zelf lijkt me het mooiste om een helicopter systeem te gebruiken met een kleine stifrigje van zon 6 a 7 cm met een enkel popup erboven.
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

06-07-2007 09:50

idd, geen inline, die kan rechtop gaanstaan.
zou bij blubber/ zachte bodems, vastlood gebruiken en dan plat ofzo.

en waarom geen popup ?
ben er wel tevreden over.
You know youve played warcraft too much when....

Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

06-07-2007 11:42

Mietek Wojtaszek schreef:idd, geen inline, die kan rechtop gaanstaan.
zou bij blubber/ zachte bodems, vastlood gebruiken en dan plat ofzo.

en waarom geen popup ?
ben er wel tevreden over.


Weet jij wel wat een inline lood is..? Denk dat je in de war bent met een tube-lead. Inline lood heeft een centraal gat en zal bij gebruik van een zachte of geen tube niet rechtop gaan staan. Toch zou ik in deze situatie kiezen voor een wartellood (niet al te zwaar 50/60 gr.) aan een safetyclip. Dit in combinatie met een 20 cm lange onderlijn van soepel materiaal, line aligner met haak met rechte punt en pop up die op het gewicht van de haak uiterst langzaam zinkt. Moet goed komen! :wink:
©
Plaats reactie