HELP!! Wat gaat er fout?!?!?


Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

11-05-2007 15:47

Hallo medekarper vissen. Ik ben nu een weekje bezig met het vissen met boilies en een vastloodsysteem op karper. Ik heb nu 2 sessies achter de rug en 5 runs gehad, 2 gemist en 3 hangers. Maar helaas zijn die 3 hangers er weer na 3 a 4 seconden afgevlogen. Wat is het probleem dat dit gebeurd terwijl mijn maat dit niet heeft,,, Hier de foto's van mijn riggen, haken vlijmscherp :-?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

11-05-2007 16:38

ik zou als ik jou was wat betere rigs gaan knopen/kopen. ziet er wat wamkel uit en de haken zijn wat groot. dat tube kan beter wat langer omdat het klauwhaken zijn. ga wat zoeken op internet en op board.
groet`n ramon
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

11-05-2007 16:42

Dit is mijn vraag niet :wink: Wat moet ik hieraan veranderen dat het beter gaat!
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

11-05-2007 16:45

Op zich zien de onderlijen er goed uit maar er zijn wel een antal dingen die ik zelf anders zou doen,

* Ik zou de hair korten maken -+ 1,5 cm ruimte tussen haak en aas.

* Zorgen dat de hair achter de haak loopt.

* de wartel mee knopen zodat je een soort schanier efect krijgt,dit doe je op de volgende manier , neem een stuk nylon steek het door een gaatje van de wartel en knoop hem nu door net als of je een hair maakt.

* een beetje kneedbaar lood op het midden doen een knijploodje is ook goed niet de strak want dan beshadigd de lijn, het lood zorgt er voor dat de onderlijn plat ligt en zo schrikt het de karper niet af.

* Je zou in bijvoorbeeld in een hengelsportzaak bij je in de buurt kunnen vragen of de karpers op het water bij jou in de buurt een harde "bek"hebben, is dit het geval knijp dan de weerhaak plat hierdoor pakt de haak meet vlees en is de karper sneller los in geval van lijnbreuk.


zelf vis ik veel met dit soort onderlijnen,






Gerarduzzz :wink:
KSN
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

11-05-2007 16:52

Bedankt voor de informatie, ik doe overal een klein stukje lood in het midden van de onderlijn, zoals je kunt zien is de weerhaak al platgeknipt :wink: Dit doe ik standart bij karper en roofvis, het is beter voor de vis en het geef veel gemakt met het onthaken... Om het lusje aan de onderkant korter te maken kan je dan ook het draad een paar keer om de haak doen? En ik snap het niet helemaal met dat verhaal van de wartel, heb je foto's?
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

11-05-2007 16:58

janieck spithoff schreef:Bedankt voor de informatie, ik doe overal een klein stukje lood in het midden van de onderlijn, zoals je kunt zien is de weerhaak al platgeknipt :wink: Dit doe ik standart bij karper en roofvis, het is beter voor de vis en het geef veel gemakt met het onthaken... Om het lusje aan de onderkant korter te maken kan je dan ook het draad een paar keer om de haak doen? En ik snap het niet helemaal met dat verhaal van de wartel, heb je foto's?


zal binnen krt wel ff wat maken.
KSN
Gebruikersavatar
Rob van Burik
Berichten: 158
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00

11-05-2007 17:00

Van welk materiaal is die onderlijn?
Tandflos?

Inderdaad de hair wat korter, bind hem desnoods vast met PVA zodat de hair niet met boilie en al om je haak kan slaan, als dat namelijk gebeurt kan het zo zijn dat je een hele foute inhaaking krijgt, met als gevolg lossers......
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

11-05-2007 17:02

Rob van Burik schreef:Van welk materiaal is die onderlijn?
Tandflos?

Inderdaad de hair wat korter, bind hem desnoods vast met PVA zodat de hair niet met boilie en al om je haak kan slaan, als dat namelijk gebeurt kan het zo zijn dat je een hele foute inhaaking krijgt, met als gevolg lossers......


volgens mij is het dynema-smoke snijd als een gek heb ik gehoort.
KSN
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

11-05-2007 17:03

Nope.... lijn van x-tension..
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

11-05-2007 17:34

Nog meer tips en commentaar?
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Rob van Burik
Berichten: 158
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00

11-05-2007 17:39

Welke haak is dat?
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

11-05-2007 17:40

ja wat ik doe is voor mijn hair is nog een stukje krimpkouse op de haak net voor of in de bocht. zodat de bolie dicht op de haak zit en die afstand dan zo een 1 à 2 cm lang.

http://havelaar.be/silures/wp-content/w ... s/rig2.jpg

hier hebben ze de tube wat langer door laten lopen maar kan ook met een klein apart stukje.

als je snapt wat ik bedoel

Mietek
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

11-05-2007 17:43

Dit zijn verschillende haken... deze had ik gemaakt toen ik nog geen nieuwe karper haken had gekocht, zijn niet de duurste haken :wink:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Rob van Burik
Berichten: 158
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00

11-05-2007 19:22

Op zich zou het wel goed moeten zijn, ik denk alleen dat de hairlengte je parten heeft gespeeld, vissen werden waarschijnlijk maar nipt gehaakt.

Ik vis zelf al 15 jaar met Drennan Continental Bolie hooks, dit is iig een haak die ik je kan aanbevelen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

11-05-2007 21:43

Rob van Burik schreef:Op zich zou het wel goed moeten zijn, ik denk alleen dat de hairlengte je parten heeft gespeeld, vissen werden waarschijnlijk maar nipt gehaakt.

Ik vis zelf al 15 jaar met Drennan Continental Bolie hooks, dit is iig een haak die ik je kan aanbevelen:
Afbeelding


ik had ze zelf ook egt top haken,voral dat bogtje hakt perfect
KSN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-05-2007 22:20

Moeilijk te zeggen zo, Janieck.

Hoe zwaar is trouwens je lood? Als je met niet zo zwaar lood vist moet je bij een run een beheerste tik geven als de lijn strak is. Vis je met zwaar lood, dan moet het voldoende zwaar zijn voor zelfhaking en is dat niet nodig. Dit is pas zo vanaf circa 3 ounce.

Het is een eenvoudige rig, maar op het eerste gezicht zie ik nogal wat variaties.

Je gebruikt iets van een tube op de haak, maar de lengte varieert. Laat de hair aan de achterkant van de haak uit de tube komen en zeker niet voor de punt van de haak.

De tube wordt ook niet toegepast als line-aligner zo te zien. Voor een standaard line-aligner, krimpkous zo een 5 mm voorbij het oog van de haak laten stoppen en een 2 mm daarvoor de lijn aan de binnenkant van de haak uit de krimpkous laten komen met behulp van een naald.

Gewoon netjes strak aanknopen op de wartel met een palomar knoop en de knoop afschermen met een 3 cm silicone tube over het oog van de wartel.

Ik zie trouwens geen boilie, dus kan niet beweren dat je hair te lang is. Is die trouwens niet zo snel. Houdt voor de goede orde 2 cm aan tussen de bocht van de haak en de onderkant van de boilie. Langer mag ook. Liever niet korter bij deze rig.

In de winkel moeten veel van dit soort rigs kant-en-klaar liggen die netjes geknoopt zijn. Probeer er ééntje exact te kopïeren voor het idee.

Probeer de variatie er uit te krijgen door meer seriematig rigs te knopen. Anders weet je nooit wat er precies loos is als het niet goed gaat en wat je precies aan moet passen. Dus 10 tegelijk, onderdeel voor onderdeel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
peter andrae

12-05-2007 07:48

Ik zie dat je bij sommige rigs de onderlijn in de haakbocht knoopt op zich niets mis mee maar dan zal je een langstellige haak moeten hebben bijv een korda longshank en ik zou mijn krimpkous veranderen anders werkt het nog niet.


Je kan idd ook een winkel inlopen wat verschillende onderlijnen pakken en wat Kees al aangaf een kopie maken.


Wat ook nog kan is even richting rigs en knopen te gaan daar heeft Jeroen verschillende onderlijnen neergezet inclusief de te gebruiken matrialen.
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

12-05-2007 11:17

Vandaag opnieuw 1 verspeeld en ik heb jullie tips gebruikt :cry: Misschien moet ik vanaf nu maar aanslaan, ik vis met 70 gram lood en weer na ciarca 10 seconden loste de vis...
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-05-2007 12:11

Janieck,

Toen ik ooit met karpvissen begon waren de eerste runs allemaal missers. Probleem bleek achteraf dat ik een te zachte hengel had voor de afstand waarop ik viste en de haak dus nooit goed kon zetten. Ik beweer niet dat dit bij jou zo is, mijn haak zat tenslotte verborgen in een aardappel, maar met 70 gram lood is de zelfhaking zeer beperkt. Nu moet je niet als een gek gaan rammen, maar beheerst de hengel heffen zodat de lijn goed strak staat en dan de hengel naar achteren bewegen is genoeg om de haak goed te zetten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

12-05-2007 12:21

ik vis zelf bijna altijd met 70 gram, en heb nog geen missers gehad.

ik zal vanmiddag wel een fototje maken van mijn std rigje janieck
Gebruikersavatar
Rob van Burik
Berichten: 158
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00

12-05-2007 14:49

Ik vis al jaren met 60 gram lood, nog nooit problemen mee gehad......
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-05-2007 16:32

Op zich ook heel knap om jarenlang elke run te verzilveren in een karper op de kant. :lol:

Janieck dus niet. En eerlijk gezegd, ik ook niet altijd. Er zijn van die periodes dat je aan alles gaat twijfelen.

Als het altijd mee zit zal dat wel fijn zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rob van Burik
Berichten: 158
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00

12-05-2007 16:57

Nee natuurlijk niet, ik zeg niet dat ik nooit verspeel, maar ik heb echt zelden dat de vis na het aanslaan een paar seconden hangt en dan weer lost....
peter andrae

12-05-2007 18:28

in 2006 nog geen vis verspeelt door losschieters en we zitten nu in 2007 en het gaat prima,even afkloppen.


klop klop.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

13-05-2007 10:02

Ik zie het niet zo goed, is dit (semi)stugge onderlijn waar je mee vist? Zo ja:

Ik zou als eerst een lus maken bij je wartel in plaats vane en knoop die tegen je wartel aan komt. Dit geeft het wat meer speling.

Bovendien raad ik je aan om je lijn niet parralel te laten lopen met je haaksteel, er zou een hoek in moeten zitten (naar je haakpunt toe). Dit, in combinatie met je lus, zou in principe je inhaking moeten verbeteren.

P.S: Probeer eens te experimenteren met een D-lus.

Een een foto van hoe ik het zou doen: Afbeelding

Mocht dit geen (semi)stugge onderlijn zijn, raad ik je zowieso aan om je lijn niet parralel met je haaksteel te laten lopen, maar er een hoek in te zetten (dmv krimpkous bijvoorbeeld) om je inhaking te verbeteren.