gevlogtelijn op de molen .


Gebruikersavatar
Wesley Raven
Berichten: 19
Lid geworden op: 23-11-2006 19:01
Locatie: geleen limburg

30-11-2006 09:40

hallo mensen heb nog een vraagje. over gevlogtelijn
nu is er al een tijdje gevlogtelijn voor op de molen. en ik heb me dan ook 2 rollen gekocht bij de hengelsport zaak maar het is maar 110m lijn. is dit niet wat weinig voor op de molen. ik wou er mee vissen op het kanaal en de maas bij ons in de buurt.

MVG wesley Raven :wink:
waar een wil is is een weg. geduld moet je wel hebben.
Willem Barnas

30-11-2006 09:55

Effe een situatieschets....

Nou ken ik die Maas niet zo goed want ik heb er nog nooit gevist, maar ik neem aan dat als je 110 meter op de spoel hebt liggen je niet verder gaat vissen dan een meter of 70-80, want je zal er maar een torpedo op krijgen die de stroming induikt. Als je dus niet verder vist dan die afstand zou het op zich niet zo'n probleem zijn, maar waarom niet gewoon je spoelen vol met dikke nylon als je op die afstanden op de rivier zelf vist?

Vergeet niet dat dik nylon (zo vanaf 45/00) wel effe wat schuurvaster is dan een gevlochten lijn van zeg 20/00 en zeker op de rivier zou ik me daar drukkerom maken dan om een beetje rek, zeker als ik niet ver vis.

Ik zou eerder voor gevlochten lijn kiezen als ik echt ver ga vissen, of misschien wanneer ik op afstanden vanaf 60 meter bij obstakels vis, om meer controle te hebben, maar dit is niet iets wat je zomaar effe doet, het vergt wel wat feeling met het materiaal en de vis.

Mocht je toch met die gevlochten lijn gaan vissen, zet er dan wel een nylon voorslag voor van een meter of vijftien, die vangt dan de ergste klappen op, want is wat elastisch. Ook zorgt het ervoor dat de meest kwetsbare eerste meters van de gevlochten lijn (de eerste 10-15 meter - zelf gebruikt ik weleens 20 m. nylon-buffer, vooral op ondiep water waar de lijn ver over de bodem loopt) niet teveel in cintact komen met de bodem. Zo voorkom je dat dat eerste stuk gaat pluizen en rafelen. Het is economischer om af en toe dat stuk nylon te vervangen, dan om telkens 10-20 meter van je gevlochten lijn weg te gooien.

Gebruik alsjeblieft wel een mooi slank voorslagknoopje en een absoluut fatsoenlijk visvriendelijk systeem en test het voor je ermee gaat vissen. Als je inlines gebruikt moeten die echt heel vlot over de knoop heen kunnen en wanneer je wartellood aan clips gebruikt, zorg dan dat die ook werken en er verder niet teveel andere dingen aan te pa skomen.

Gebruik ook GEEN sliders of andere shit op die voorslag, die kunnen vaak niet over de knoop en blokkeren je inline lood als de lijn breekt!!!

Ik vis nu sinds een anderhlf-twee jaar veel met gevlochten lijn en het bevalt me super, ik heb er in specifieke situaties de voordelen wel van ontdekt.

Succes, maak er geen moord- of sloopwapen van en dril relaxed.


jo,
WB 8)
Gebruikersavatar
Wesley Raven
Berichten: 19
Lid geworden op: 23-11-2006 19:01
Locatie: geleen limburg

30-11-2006 11:10

Bedankt voor de informatie en hulp Willem. ik zal er aan denken.

MVG Wesley Raven :wink:
waar een wil is is een weg. geduld moet je wel hebben.
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

30-11-2006 11:16

Ik vind gevlochten lijn zo ideaal nog niet, vooral in stromend water niet, het heeft natuurlijk dan meer weerstand dan nylon. Maar goed, elk nadeel heeft ergens ook weer zijn voordeel, zo heeft gevlochten lijn andere voordelige eigenschappen. :)
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

30-11-2006 12:35

Even ander vraagje over gevlochten lijn... klopt het dat het niet goed is voor delkims?
Gebruikersavatar
Wesley Raven
Berichten: 19
Lid geworden op: 23-11-2006 19:01
Locatie: geleen limburg

30-11-2006 16:58

wat zijn dan de voor en nadelen van gevlogte lijn.Dat heeft die vent van de winkel niet tegen me gezegd. hij zij alleen dat het beter was.

MVG Wesley Raven.
waar een wil is is een weg. geduld moet je wel hebben.
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

30-11-2006 17:04

Wesley Raven schreef:wat zijn dan de voor en nadelen van gevlogte lijn.Dat heeft die vent van de winkel niet tegen me gezegd. hij zij alleen dat het beter was.

MVG Wesley Raven.

1 voordeel is zoizo dat het bijna niet rekt
Gebruikersavatar
Wesley Raven
Berichten: 19
Lid geworden op: 23-11-2006 19:01
Locatie: geleen limburg

30-11-2006 17:10

bedankt Robin. nu weet ik dat ook weer.

MVG Wesley Raven :wink:
waar een wil is is een weg. geduld moet je wel hebben.
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

30-11-2006 21:00

Wesley,

Kijk wel uit met het knopen en drillen, dat je niet (per ongeluk) met je vingen te strak langs de lijn gaat.

Kan helaas uit ervaring zeggen dat het snijdt als de neten. Vandaar ook tevens die voorslag, kan het ook minder insnijden.

Groetz
Ted
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Gebruikersavatar
Wesley Raven
Berichten: 19
Lid geworden op: 23-11-2006 19:01
Locatie: geleen limburg

30-11-2006 21:04

wow bedankt dat je het even zegt. had er nog niet aan gedacht.
dat het zomaar in je vinger kan snijden. lijkt me wel pijnlijk.

MVG Wesley Raven
waar een wil is is een weg. geduld moet je wel hebben.
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

02-12-2006 10:47

wat ik me afvraag,

waar koop je die speciale gevlogtelijn?
:lol: :lol: :P
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

02-12-2006 12:00

Wesley Raven schreef:wow bedankt dat je het even zegt. had er nog niet aan gedacht.
dat het zomaar in je vinger kan snijden. lijkt me wel pijnlijk.

MVG Wesley Raven
niet alleen in je vinger,maar nog veel belangrijker ook dus in de karper tijdens de dril, :wink:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

02-12-2006 17:13

ja inderdaad gebruik daarom ook tube 8)
Robert

Niet zeiken,, Gewoon vissen!!
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

02-12-2006 18:42

en het is zo als je gevlochten lijn op een kunstof spoel aanbrengt en er word kracht uitgeoefent door het drillen bijv. dan gaat de spoel snel scheuren
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

02-12-2006 18:45

niet alleen de spoel,ook je ogen,en optonic krijgen het zwaarder te voorduuren
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Luc Maessen
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-07-2006 11:02
Locatie: Nieuwegein

02-12-2006 19:01

Daarom is het ook niet de bedoeling dat je te hard drillt :D
Willem Barnas

03-12-2006 10:33

Jo,

Stef Dijkstra schreef:Ik vind gevlochten lijn zo ideaal nog niet, vooral in stromend water niet, het heeft natuurlijk dan meer weerstand dan nylon. Maar goed, elk nadeel heeft ergens ook weer zijn voordeel, zo heeft gevlochten lijn andere voordelige eigenschappen. :)


Dan heb jij vast nog nooit met 45/00 nylon op stromend water gevist... En voor vervelende piepjes zit er een knop op je beetverklikkers.
Goed opspannen aan een stevig stuk Big-Grppa lood helpt ook enorm.

En dat van die scheuren in kunststof spoelen heb ik ook totaal geen last van, lijkt me meer een bangmakertje van anti-gevlochtenlijn-mensen.

:P

Ik vis met een gevlochten lijn die ongeveer 30/00 dik is en op molens met kunststof spoelen en als je het muurvast op de spoel zet (strakke knoop leggen en vastlijmen met Loctite) en vervolgens extreem strak opspoelt (rol lijn in bak water, lijn dubbel door natte theedoek en dan bomvast erop spoelen) heb je daar geen last van. Dat extreem strakke is belangrijk, anders gaan bovenliggende wikkelingen de boel afknellen en krijg je pruiken. En je slipwerking is ook beter en directer als je het hard opspoelt.

Houd het voor de vis in godsnaam veilig met dit spul!!!!

WB 8)
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

03-12-2006 17:31

En dat van die scheuren in kunststof spoelen heb ik ook totaal geen last van, lijkt me meer een bangmakertje van anti-gevlochtenlijn-mensen.


nee dat is het niet ik heb het er zelf om die reden weer vanaf gehaald omdat ik een scheur in mijn spoel kreeg toen ben ik terug gegaan naar de winkel om te vragen wat er aan de hand was en toen zij deze man dat het door de gevlochten lijn komt.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

03-12-2006 17:33

heeft het ook nog voordelen :o :o (sarcastisch) :wink:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

03-12-2006 19:01

En als je met GEVLOCHTEN :D lijn gaat vissen let
er dan ook ff op dat de henegel een parabolische actie heeft anders
is de verbinding te direct en zal de haak uit de karperbek schuren met alle gevolgen van dien....

:wink:

M.V.G

Gerard
KSN
Gebruikersavatar
Wesley Raven
Berichten: 19
Lid geworden op: 23-11-2006 19:01
Locatie: geleen limburg

04-12-2006 20:16

hallo mensen na dit alles over gevlogtelijn te hebben gelezen.
en de nadelen er van heb gehoord en de voor delen.
heb ik toch maar mijn gevlochtelijn van de molens af gehaald.
en er gewoon 35/00 nylon op gezet.
kijk je moet natuurlijk wel aan het welzijn van de karper denken.
zo denk ik er tenminste over.

MVG Wesley Raven :wink:
waar een wil is is een weg. geduld moet je wel hebben.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

05-12-2006 16:11

:P :lol: :P :lol: :wink:
aldejekes loat goan!
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

09-12-2006 20:15

Sorry hoor, maar naar mijn mening zijn kunstofspoelen zowiezo geen ene flikker waard! Gevlochten lijn: 1 geen rek( kan je over langere afstanden beter de haak zetten)
2 hoge schuurbestendigheid ( bij mosselbanken etc)
3 je hebt al een zeer hoge trekkracht bij een lage diameter, dit is zeer zeker ook in het voordeel... een karper zal een dikke 35/00 nylon lijntje met ong 9kilo trekkracht eerder zien en voelen dan een gevlochten of dyneema lijn van 16/00 al 15kilo!!! zie je het verschil? :roll:


en daarbij: gevlochten lijn is in vele kleuren verkrijgbaar! dus je kunt de kleur aanpassen aan de situatie!
(crystal fireline bijv. is voor 90% onzichtbaar onder water!!!)


en daarbij :D : of het nu gevlochten lijn of dyneema is ligt aan de vezel waarvan de lijn is gemaakt..

en daarbij :D : je hebt meteen contact met de vis!


en nog een weetje :D : omdat je met gevlochten/dyneema lijn bijna geen rek hebt stel je SLIP GOED AF!!!

Hopelijk kun je wat met deze nuttige informatie :D
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
Wesley Raven
Berichten: 19
Lid geworden op: 23-11-2006 19:01
Locatie: geleen limburg

10-12-2006 21:46

bedankt Luke voor de info. ik zal er nog eens over nadenken wat ik nou precies doe. ik kan het natuurlijk op bepaalde wateren wel gebruiken .
bijvoorbeeld waar veel mosselen liggen en stenen en lelies enzo.

mvg Wesley Raven. :wink:
waar een wil is is een weg. geduld moet je wel hebben.
Gebruikersavatar
Wesley Raven
Berichten: 19
Lid geworden op: 23-11-2006 19:01
Locatie: geleen limburg

10-12-2006 21:53

maar je moet toch ook aan het welzijn van de karper denken.
je kan bijvoorbeeld niet te hard gaan trekken aan die hengel.
je moet toch echt goed kunnen drillen. wil je de vis niet beschadigen.
ten minste zo heb ik het begrepen van een colega van mijn werk.
en aangezien ik pas op karper vis van 2004. kom ik nog wat ervaring
te kort op dat gebied. snap je.

maar nogmaals bedankt voor de info

mvg Wesley Raven :wink:
waar een wil is is een weg. geduld moet je wel hebben.