ff wat vraagjes


Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

02-01-2003 10:57

hallo,

ik had wat vragen over het maken van boilies en nog wat algemene vragen, hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden.

vraag: 1
kun je een marker plaatsen zonder een bootje?? zo ja hoe??

vraag: 2
als het mistig is of als het vochtig weer is en ik trek mijn gevoerde warmtelaarzen aan, dan merk ik dat mijn sokken helemaal nat zijn.
weten jullie hier iets op zodat mijn sokken niet meer nat worden??

vraag: 3
hoeveel suiker of zout moet toevoegen aan een kilo mix, zodat de boilies ongeveer 3 a 4 dagen buiten de vriezer houdbaar zijn??

vraag: 4
welk soort suiker voegen jullie dan toe aan jullie mix?? (kristalsuiker, basterdsuiker, bruine basterd suiker of rietsuiker)

vraag: 5
hoeveel ml. maggie (of andere smaakversterker) voegen jullie gemiddeld aan een kilo mix toe??

vraag: 6
ik kan van iemand 2 shimano 4500 baitrunners van iemand kopen voor een prikkie (80 euro),maar ik vertrouw dit niet zo (eventuele defecten) hebben jullie wat tips om te controleren of de molens enige defecten of mankementen hebben hebben?? (een dag ermee vissen is geen optie voor mij)

vraag: 7
wat zijn jullie ervaringen met de 4500?? (eventuele mankementen, defecten enz.)

alvast bedankt.
mvgr Richard

_________________
het is niet het materiaal, maar de visser die het em doet

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: richard van der vliet op 2003-01-03 18:36 ]</font>
Jeroen Leuven

02-01-2003 12:07

Richard,

Hier wat antwoorden.

Vr 1 :

Ja maar het ligt er aan waar je gaat vissen.

Op een grote brede plas zou ik de marker inwerpen en een toploodje aan het draad bevestigen en vervolgens het draad met een pen in de grond vastzetten, maar dan moet je uitkijken met het drillen van je vissen dat ze niet door het nylon van je marker zwemmen

In een niet al te brede sloot zou ik naar de overkant lopen en vervolgens de marker op de gewenste plek te deponeren (dan hoef je geen gebruik te maken van een lange lijn naar de kant toe)

Als het mooi weer is kan je de marker ook zwemmend op de plaats van bestemming brengen.

Je kan ook je marker plaatsen met een hengel en dan de marker met PVA draad (gebruik wel de sterkste) aan je hoofdlijn bevestigen.
Nadeel hiervan is dat je in een keer goed moet gooien.

Vr 2 :
De avond voor dat je gaat vissen je laarzen binnen bij de kachel zetten

Vr 3 :
ongeveer 5 % van het totaal gewicht

Vr 4 :
Licht een b-tje aan de kleur van je mix, is dus zelf in te vullen.

Vr 5 :
Zie antwoord van vraag 3

Wat ik wel wil benadrukken is dat dit mijn bevindingen zijn een ander zal hier waarschijnlijk heel anders over denken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr.
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

02-01-2003 15:47

heej Richard,

als je sokken nat worden in je laarzen moet je een plasticzakje om je voet doen :wink:


Robin
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

02-01-2003 15:48

Als het water niet al te diep is (tussen 1 en 3 meter) kun je dit met een kattepult ook goed doen.

Neem gewoon 80 gram lood, een lijn en je marker aan het einde.

Leg het lood in de kattepult en laat de marker schijn achter je op een obstakelvrij stukje grond liggen.

Schiet het hele zooitje nu naar je stek en klaar is kees.
Heb ik op een simpel water weleens gedaan, en werkt perfect, alhoewel een bootje toch een stuk handiger is als het om grote markers gaat!!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-01-2003 16:19

Koop gewoon een bootje van de bart smit oid. Het is niet het allerveiligste, maar als het niet al te hard waait/stroomt dan is dat geen probleem. Gewoon uitroeien en neerleggen. Tegenwoordig betaal je bijna niks voor die bootjes.

Natte binnenkant van je laarzen ? Leg ze in je foudraal oid, of leg er gewoon even iets op (tacklebox oid). Om te drillen heb ik altijd een paar slippers klaar staan. Laarzen leg ik in het foudraal. Scheelt een hoop. Je kan je voeten beter niet in een plastic zakje doen want dat transpireert als een idioot. Heb je nog natte voeten en dat willen we net niet.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

02-01-2003 16:53

Fantastische dingen die rubber bootjes. Gebruik ze ook altijd, gaat perfect. ik verslijt er echter wel minimaal 5 per jaar.

Vorige week plofte er nog eentje bij het instappen......pffff was verdomd koud hoor. Gelukkig direct na het instappen en niet na een paar minuten aangezien ik altijd de gewoonte heb om mijn visvinder mee de boot in te nemen :grin:

groet,Ronski
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

02-01-2003 17:57

hallo,

Jeroen,
mijn laarzen zet ik altijd voordat ik ga vissen bij de verwarming, en voordat ik ga vissen föhn ik mijn laarzen ook nog van binnen warm. dus mijn ervaringen zijn dat dat niet zoveel helpen.

Stefan,
mijn laarzen draag ik altijd de hele sessie.
(nachtvissen mag ik nog niet van mijn ouders)
dus dat zal jammer genoeg (nog) niet helpen, maar het is wel een handige tip voor als ik mag n8vissen.
oja en een bootje heb ik ook wel en die gebruik ik soms ook wel, maar ik vind het zo'n karwei om die dingen op te pompen en ff 5 minuutjes mijn markertjes uit te roeien en effe voeren en dan mijn bootje weer leeg te laten lopen.

kiron,
5 bootjes per jaar?? :eek: dat is wel erg veel zeg, je moet eens bij een (goede) kampeerwinkel gaan kijken voor bootjes, ze kosten misschien 3 keer zoduur dan een bart shit bootje, maar ik doe er al 5 jaar mee en we nemen em ook altijd mee op vakantie om van de stroomversnellingen af te gaan, en we hebben em misschien iets van 5 keer geplakt.
vroeger gebruikte ik ook welleens van die bootjes van bart smit haha was altijd wel lollig als ik erdoorheen zakte, alleen op den duur gaat dat weer vervelen en heb ik toch maar een goede boot gekocht

Robin,
watvoor zakjes gebruik jij dan om om je voeten te doen (boterhamzakjes pas ik niet met mijn maat 43 :grin: )

met sportieve groet:
Richard

_________________
het is niet het materiaal, maar de visser die het em doet

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: richard van der vliet op 2003-01-02 17:58 ]</font>
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

02-01-2003 18:41

Richard, kijk ik kan wel langer met een bootje doen, als ik hem netjes opruim, normaal mee omga en zo af en toe plak. ik doe geen van alle. ik prop hem gewoon terug in de doos (nat) of gooi hem gewoon achterin de bus. Ik vaar overal met die bootjes, desnoods de struiken in als dat noodzakelijk moet zijn (ev. bevrijden van een verstrikte vis, heb ik al meerdere keren moeten doen) en eenmaal geplakt heb ik geen vertrouwen meer in een bootje waar een visvinder van duizend piek in ligt. oke al is ie nog helemaal heel hek er ook niet echt vertrouwen in maar jah.

in de toekomst komt er wel een zodiac, maar tot die tijd.

gr. kiron
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

02-01-2003 20:02

Richard,

misschien zijn vuilniszakken een idee? :grin: :lol:


Robin
Jeroen Leuven

03-01-2003 11:57

Richard,

ff terug komend op je vraag over je laarzen.

Bij de diverse campingwinkels kun je ook gewatteerde schoenen kopen die tevens ook waterdicht zijn.
Misschien is dat een oplossing.

Het kan ook zijn dat je snel transpirerende voeten hebt....gewoon ff bij de apotheek langs gaan daar hebben ze vast wel een middeltje.

Gr.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-01-2003 22:19

Talkpoeder op je voeten doen...
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

04-01-2003 18:02

Beste richard

om 3 tot 4 dagen houdbaarheid te krijgen droog je je boilies langer, en vriest ze in voordat je gaat, suiker of zout toevoegen is dan niet nodig als conserveermiddel(moet dan ook echt heavy bij, en is als zodanig niet interessant omdat je boilies oplossen).

wat voor voering zit in die laarzen?? Als dat nat worden gebeurd tijdens het vissen in een vochtige nacht, zet je laarzen dan met de opening onder je stretcher, en met de opening naar de ahterkant van je tent. Nemen ze dan nog vocht op? dan afdekken die hap met een plastic zak

mvg

RF
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

05-01-2003 10:56

hallo,

jeroen,
dat zal ik volgende keer eens proberen, want ik heb nogal zweetvoeten ja.
en talkpoeder heb ik wel in huis.
maar eigenlijk wou ik nog een jaartje met mijn schoenen doen, dus die schoenen uit de kampeerwinkel zijn nu nog geen optie, maar misschien later wel.

roger,
er zit een gewatteerde voering in mijn laarzen (ik denk dat het schapenwol is ofzo maar dat weet ik niet precies)

robin,
ik denk dat dat iets teveel van het goede is :grin:

mvgr Richard
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

21-01-2003 21:18

hier heb ik nog ff een paar vraagies,

8 ) hoever kun je ongeveer gooien met een voerschep??
9) wat kost een voerschep ongeveer??
10) wat is een andere optie om snel veel voer op een stek die ongeveer 50 meter uit de kant ligt te krijgen?? (geen rubberbootjes of voerbootjes)
11) wat vinden jullie de beste (baitrunner) molen??
12) misschien een beetje een domme vraag hoor, maar wanneer begint de paaitijd zo ongeveer dit jaar denken jullie??

mvgr Richard
_________________
het is niet het materiaal, maar de visser die het em doet


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: richard van der vliet op 2003-01-25 18:29 ]</font>
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

22-01-2003 14:25

In de discussie hoek staat een complete topic over de baitrunners, Bij Materiaal trouwens ook dacht ik.

mvg Rob
Martijn Schild

22-01-2003 17:16

:cool: niet ongelooflijk ver, ligt ook een beetje aan jezelf.
9) weet ik niet, sorry.
10) Voerbuis, katapult, zwemmen?
11) koop maar een dure baitrunner, want die goedkope zijn niks, dat is mijn mening.

Oh ja, die stek van 50m uit de kant... omlopen??? (ken de situatie natuurlijk niet)

Mvg,
Martijn
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

22-01-2003 17:25

martijn,

een katapult heb ik al geprobeert, maar dan ben ik nog een uur bezig met schieten als ik mijn 2 stekken wil bevoeren met 500 gram boilies.
hehe goeie tip dat ik een dure moet kopen, dat die goedkope rommel zijn ben ik ook al achter:D

en die stek op 50 meter uit de kant, die ligt aan de oevers van prive terrein.

mvgr richard
Martijn Schild

22-01-2003 17:37

Tsja, als je geen (voer)bootje wil zit er denk ik niets anders op dan met katapult of voerbuis te voeren.

Misschien dat je aan iemand kunt vragen of je af en toe zou mogen voeren? Als je er vaak genoeg vist, zullen ze dat vast niet erg vinden.

Mvg,
Martijn
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

24-01-2003 10:26

martijn,

daar was ik al bang voor (dat ik een bootje nodig had om op die afstand snel te kunnen voeren), maar ik dacht ik zet het er toch maar op, want misschien zijn er wel mensen die hier een handigheidje voor hebben bedacht.

en op die oevers kan ik echt niet komen, want het is van een zwembad dat terrein en er is een hek, maar dat staat altijd op slot.

mvgr Richard
Erik vd westen
Berichten: 58
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: haarlem

15-02-2003 18:15

effe over die beetrunners 4500 die vind ik persoonlijk super molens heb ze zelf ook en een vismaat van mij ook die vind het ook goede molens let goed op bramen op die molen en kijk of de tandwielen niet naar de klote zijn gewoon effe een knoopie aan de kachel of zo en trekken maar slaat ie door met een hoop gekraak niet kopen let inderdaad wel goed op weet niet hoe oud die molens zijn als ze 1 of 2 jaar oud zijn kan er weinig mee gebeurt zijn en ik neem aan dat je die gene kent dan weet je ook wel hoe die met zijn spullen omgaat nietwaar ik hoop dat je hieraan wat heb gegroet
laat je piepers maar brullen
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

17-02-2003 19:21

Ligt er aan watje met de marker wilt doen. Als ie vast moet blijven liggen dan ontkom je bijna niet aan een bootje (in dat geval volg stefan zijn Bart Smit raad op)

Als de marker niet hoeft te blijven liggen, zou ik dus een hengel met een weedmarker (van bv fox) een stuk lood gebruiken. Voordeel: Je hebt een marker, je weet de diepte en je kan de bodem 'aftasten'.

Nadeel: Je kan hem dus niet permanent laten liggen, maar als je een vast richtpunt en een lijnmarkering aanbrengt is dat geen probleem!!

Ik heb een niet echt dure laars die gevoerd is maar heb daar geen last van! Eerder had ik wel laarzen die gevoerd waren en had daar dus wel last van! Allereerst: Je kunt je sokken uitlaten! Was bij de mijne voldoende warm en ik had geen natte sokken of voering meer! Ten tweede: Zoals stefan al zij: Vooral tijdens langere sessie het gebruik van je laarzen mijden. Zorg idd voor slippers of iets anders waar je snel kan instappen.

Over de suiker en houdtbaarheid: 3 tot 5 %
Wat ook helpt: Hang je boillies in een bewaarzak buiten in de wind aan een tak!

Ik moet helaas even stoppen en stuur je strax of morgen de rest van mijn antwoorden!!

groetjes tim
patrick hoepie
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: callantsoog (nh)

17-02-2003 22:06

he richard is het hek al gemaakt dan bij de wiel laatst nog niet?
richard weet je hoe ik veel voor op 50m afstand (niet te veel voeren geen kilos) gewoon een pva zakje klein voor in doen bijv mais, bix enz, en een pva lijn voor een stuk of 10 bolies. word wel een beetje zwaar gooien maar met goed draad red je dat wel.

en je vraag over die marker.
gewoon een oude werphengel met leuk draad er op.
daar maak je een peil dobber lijn op.
je weet wel een los loodje van 80gr(is wel genoeg). en op het einde een dobber/kurk enz.
die lijn gooi je op de plek waar je hem wil hebben en zorgt dat je dobber boven water komt (lijn vieren) dan doe je een toploodje op, tegen lijn zwemmers of inzwemmers. dan zoals ik het wel eens doe (als je altijd op die stek vist) knip je je lijn door.
die lijn maak je aan een steen of aan de wal.

zo heb je een marker waar je op kan mikken en als je weg gaat kan je je dobber ondertrekken en niemand ziet je marker.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

18-02-2003 08:34

patrick,

wanneer heb je dan op de wiel gevist??
want toen ik laatst ff ging kijken was het gat in dat hek nog steeds niet dicht, maar volgens mij weten ze daar niet eens dat er een gat in hun hek zit.

en over dat voeren, ik heb laatst ff een spod bij nipro gekocht, en als het ijs weg is dan gaan ik ff proberen te voeren met een spod.

mvgr Richard
patrick hoepie
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: callantsoog (nh)

18-02-2003 21:29

richard zeg dan even wanneer dan kom ik even kijken.
ik heb dat ook nooit gezien. of gedaan.


gr toekomstig karpermaat
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-02-2003 18:38

patrick,

bedoel je wanneer ik ga vissen???
hehe ik ging er ook niet van uit dat jij dat hek had gemold hoor, ik heb zo mijn vermoedens wie dat heeft gedaan, want die vuilnisbak die er stond is ook opgeblazen met een betonstrijker ofzo en bij dat oude tennisveldje hangen ook altijd jongeren rond, dus ik denk dat het die gasten zijn.

mvgr Richard