vissen oip het kanaal


Plaats reactie
Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

27-02-2006 20:51

heey mensen

ik wil met een vriend gaan vissen op het kanaal (DE schie)
dit is een druk bevaren kanaal met weinig onderbrekingen

nu wil ik weten hoe pak ik het aan als ik voor het eerst ga vissen
moet ik gaan peilen/voeren enz

alle reacties zijn welkom :lol:
gr Robert :wink:
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

27-02-2006 21:42

Peilen zou ik zowieso doen en voeren pas doen als je weet waar de karper zich ongeveer ophoudt. :wink:
joey martens
Berichten: 35
Lid geworden op: 09-02-2006 18:58
Locatie: alkmaar

27-02-2006 21:51

hoe ken je er achter komen waar de karper zich dan bevinden een kanaal ken heel groot zijn.
bij mij achter ligt ook een kanaal(nh kanaal) bij mij in de buurt zijn geen bruggen hoe pak ik een recht stuk aan hoe kom ik er meer over te weten hoe moet ik voeren????
ik vis meestal meer op meertjes en slootjes maar ik wil nu meer op het kanaal gaan vissen omdat de karper daar toch sterker zijn;);)
wie weet er raad????
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-03-2006 08:30

Mijn bijdrage (na 10 jaar kanaalvissen):

Met een peilhengel kun je op een recht stuk kanaal meestal nog wel interessante spots vinden. Dit kunnen zijn: Een kuiltje (waarin deeltjes bezinken), een ophoging (waar deeltjes achter blijven liggen met stroming), een onderbreking in het taluud, waardoor het dichterbij ligt dan de rest, of juist een soort schiereiland (grofweg gezien) vormt uit het bestaande taluud.

Mijn ervaring hier op het kanaal is dat grote delen van het kanaal zomers als soort van "snelweg"worden gezien, waar de vis gewoon kruist. De plekken waar altijd meer te vangen is dan op andere plekken zijn meestal de logische. Bomen, een keersluis, palenrijen met mosseltjes (hoewel de meeste kanalen grote mosselbakken zijn en je beter een spot die zachter is kunt zoeken waar zachter en makkelijker verteerbaar voedsel te vinden is), bruggen, zijsloten met waterplanten, affijn het welbesproken verhaal.

Wijzelf vingen de grotere vissen altijd op de vlakkere stukken, hoe meer een stek er "karper" uit ging zien boven water, hoe kleiner de vissen, maar hoe meer aanbeten we steeds kregen. Aan de hand daarvan werd ook de voerhoeveelheid bepaald.

- Een recht stuk kanaal en daar dan een kuiltje: ik zeg zelf een pondje boilies, 3 dagen lang precies in het kuiltje, en dan vissen. 1 hengel erin, en eentje een metertje of wat erbuiten.

- Een brug: een kilo tot 3 kilo aas in de zomer, 's winters tot 500gr onder het stuk waar ze liggen om ze te attenderen, meestal vang je daar meer, maar klein (lokale situatie)

- Een zijsloot: het vlak van de kruising bestrooien met een kilo tot anderhalve kilo boilies, of mais of wat bracht hier de meeste aanbeten, tot wel 15 per nacht. (anekdote: 1 keer was het te dol, meer dan 30 runs met 4 hengels (2 personen)).

Let wel op, dit zijn geen feiten, dit zijn mijn ervaringen, die ik in de loop van de jaren heb opgedaan, en waar ik nog steeds m'n voordeel uit haal.

Verder is de watertemperatuur van groot belang hier. Kan mijn bevindingen daarin heel erg gelijk stellen aan de theorie van Evert Aaltenin zijn boek "Karpervissen, Ävontuur en Passie"...


Ook voor een kanaal gelden 3 V's: Vind, Voer en Vang!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-03-2006 15:28

In mijn ogen totaal vergeten stekken zijn juist de rechte stukken tussen twee onderbrekingen in het kanaal.
Inderdaad leggen de vissen grote afstanden af tussen de verschillende sluizen, bruggen havens etcetera, hoewel er altijd een aantal honkvaste vissen zullen zijn.

Mijn ervaring is dat je ook tussen deze gekende stekken de vissen heel goed kan onderscheppen en vangen.

Anders dan anderen zijn wordt steeds belangrijker, ook op kanalen.

vr gr Sjoerd
joey martens
Berichten: 35
Lid geworden op: 09-02-2006 18:58
Locatie: alkmaar

01-03-2006 17:33

werk een fluo-pop-up ook goed op het kanaal
????????????????????
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

01-03-2006 17:51

zou niet weten waarom niet.... try it ;-)

ik zou eerder gewoon met bodemaas vissen op een kanaal....
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-03-2006 11:24

joey martens schreef:werk een fluo-pop-up ook goed op het kanaal
????????????????????
Het belangrijkste op open kanalen is het vinden van plekken waar de vis aast. Wat je er dan aanhangt zal de vis en rotzorg zijn. Maar aangezien ik geen voerstek op kan bouwen met fluo pop-ups zou ik lekker met het spul vissen waar je mee voert ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
joey martens
Berichten: 35
Lid geworden op: 09-02-2006 18:58
Locatie: alkmaar

02-03-2006 13:22

oke
bedankt voor de informatie :wink:
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

02-03-2006 16:55

met de info van:Sven van Anrooy kun je al een heel eind komen :wink:
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
patrick wageveld
Berichten: 26
Lid geworden op: 04-12-2005 17:32
Locatie: rockanje
Contacteer:

03-03-2006 08:57

als ik jou was had ik gezocht naar bruge palen enzo waar je tegen aan kan vissen beetje peilen maar het is wel belangrijk om eerst de vis te vinden
pukka man
Plaats reactie