rig in het 'eigen' kantje 25-30 meter verderop


Plaats reactie
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

23-05-2005 23:13

Hoi,

Ik heb sinds kort een voerplek aangelegd die redelijk dicht in de kant ligt. Zelf ga ik dan aan de andere kant van de gracht zitten en dan zit ik ongeveer recht tegenover de voerplek.

Nu zag ik vanavond in de kant waar ik mijn hengels op ga stellen (dus de andere kant dan de voerplek) een karper. Dit was echter wel een meter of 25-30 van de plek waar ik mijn hengels op wil stellen.

Ik vraag me af of het verstandig is om mijn 2e rig op de plek te leggen die 25-30 meter van mijn hengels af ligt. Er ligt dan dus 25-30 meter een lijn dicht bij de kant die ongeveer evenwijdig aan de kant loopt. is de kans op lijnzwemmers en dus schrikkende vissen die mogelijk niet meer op mijn voerplek komen dan niet erg groot?

Door begroeiing is het nauwelijks mogelijk om de hengel dichter bij de plek te leggen waar ik de karper zag. Bovendien houd ik er ook weer niet van als mijn hengels ver uit elkaar staan.

Bert
killian de bruijne

23-05-2005 23:35

top lood>?
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

26-05-2005 12:44

Gelijk neerleggen onder je kant.
Gewoon de hengel op aparte steunen evenredig langs de kant zetten, top omlaag, toploodje erop net voor de top.
Lijn loopt zo netjes over de bodem naar de stek toe en als je er een beetje vanaf zit, heeft de stek alle rust.

Ik heb precies dezelfde situatie op een groot water.
Lig ik met 1 hengel tegen de eigen kant aan, ook zo'n 30 meter verder.
Is een ondiep stukje en alles gaat op deze manier perfect.

Succes ermee,
Denny
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

26-05-2005 18:44

En dan maar hopen dat die vis niet naar het midden toe zwemt. Je kan dan lang wachten voordat je ook maar een piep krijgt met alle gevolgen vandien. Niet echt de ideale beetregistratie dus. Vis gewoon met een slappe lijn en alles komt goed.

Niels
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

26-05-2005 18:46

Geef mij een reden waarom je het niet zou doorkrijgen?
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

26-05-2005 18:53

Niels Hofman schreef:En dan maar hopen dat die vis niet naar het midden toe zwemt. Je kan dan lang wachten voordat je ook maar een piep krijgt met alle gevolgen vandien. Niet echt de ideale beetregistratie dus. Vis gewoon met een slappe lijn en alles komt goed.

Niels


Heb je gelijk in, slappe lijnen is een optie of gewoon een flying backlead en toppen onder water. Toplood vind ik niks, alleen als er grote schepen langskomen gebruik ik het.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

26-05-2005 18:54

Denny Verdoold schreef:Geef mij een reden waarom je het niet zou doorkrijgen?


Omdat je lijn via het toplood door je optonic heenloopt ipv rechtstreeks van je lood naar je optonic.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

26-05-2005 20:08

Maakt toch niets uit?
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

26-05-2005 20:59

Ooit weleens nagedacht over beetregistratie....?
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

26-05-2005 22:25

Denny Verdoold schreef:Maakt toch niets uit?


Er zit dan toch een hoek in... Je beetregistratie is niet direct en daardoor duurt het wat langer voordat je optonic gaat piepen. Als je dicht tegen obstakels vist kan dit problemen veroorzaken.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

27-05-2005 00:46

Misschien onnozel, maar hoe vis je met slappe lijnen? Kan ik dan geen waker gebruiken? Die trekt immers de lijn strak. Worden terugzwemmers dan wel geregistreerd?

Bert
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

27-05-2005 10:58

Bert Snoek schreef:Misschien onnozel, maar hoe vis je met slappe lijnen? Kan ik dan geen waker gebruiken? Die trekt immers de lijn strak. Worden terugzwemmers dan wel geregistreerd?

Bert


Waker moet er juist in, anders worden de zakkers niet geregistreerd. Gewoon je lijn niet te strak draaien en er een waker inhangen.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Patrick van der Geest
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-05-2005 11:44
Locatie: Zoetermeer

27-05-2005 14:18

Als ergens een karper zie dan gaat er een rig heen. Onder de kant of niet. En anders ff een haak eraan en een korst :lol:
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

27-05-2005 14:20

Waker moet er juist in, anders worden de zakkers niet geregistreerd. Gewoon je lijn niet te strak draaien en er een waker inhangen.


Zilver papiertje??
Zo heb je je lijn slap en een goede registratie voor eventuele zakkers..
Alleen als het hard waait is het wel wat irritant en bij stromend water :D
Maar anders zeer zeker geschikt. :wink:


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

27-05-2005 14:28

Rick Van Derks schreef:
Waker moet er juist in, anders worden de zakkers niet geregistreerd. Gewoon je lijn niet te strak draaien en er een waker inhangen.


Zilver papiertje??
Zo heb je je lijn slap en een goede registratie voor eventuele zakkers..
Alleen als het hard waait is het wel wat irritant en bij stromend water :D
Maar anders zeer zeker geschikt. :wink:


Mvg Rick


Ja dus gewoon je waker op de lichtste stand...
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

27-05-2005 15:31

[quote="Tim Beeren"][quote="Denny Verdoold"]Maakt toch niets uit?[/quote]

Er zit dan toch een hoek in... Je beetregistratie is niet direct en daardoor duurt het wat langer voordat je optonic gaat piepen. Als je dicht tegen obstakels vist kan dit problemen veroorzaken.[/quote]


Ja, maar er werd gesproken over dat de karper naar het midden kan zwemmen en dat je het dan niet doorkrijgt.
Maar dit is totale onzin, je krijgt het echt wel door, ondanks de hoek in de lijn.
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

28-05-2005 08:59

Denny Verdoold schreef:
Tim Beeren schreef:
Denny Verdoold schreef:Maakt toch niets uit?


Er zit dan toch een hoek in... Je beetregistratie is niet direct en daardoor duurt het wat langer voordat je optonic gaat piepen. Als je dicht tegen obstakels vist kan dit problemen veroorzaken.



Ja, maar er werd gesproken over dat de karper naar het midden kan zwemmen en dat je het dan niet doorkrijgt.
Maar dit is totale onzin, je krijgt het echt wel door, ondanks de hoek in de lijn.


Je krijgt het inderdaad wel door, maar het duurt iets langer en dat KAN fataal zijn. Als de karper precies in dezelfde hoek naar het midden zwemt hoor je met strakke lijnen ook geen enkele piep. Laatst draaide mijn maat ze hengels binnen en aan een hengel zat karper. Deze vis was precies in een gelijke hoek naar het midden/kant gezwommen waardoor er niks geregistreerd werd (met strakke lijnen).
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

28-05-2005 13:01

Ja dus gewoon je waker op de lichtste stand...


Ookal heb je je waker in je lichtste stand is ie vergeleken bij een zilverpapiertje ( logisch ) altijd zwaarder..materiaal?
Maar goed.. Het gaat erom dat je zo licht mogelijk vist en daar zijn inderdaad vele mogelijkheden voor :wink:


Succes,


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

28-05-2005 13:07

ik ben het met je eens rick, je kan het beste gewoon een stukje aluminium folie oprollen en dan om je lijn hangen, reageert veel beter dan een lichte waker, komt nog bij dat je lijn ook nog slapper kan.

dit is beter dan een swinger op de lichtste stand of een waker denk ik.
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

01-06-2005 12:37

Ik ben van plan snachts te gaan zitten en dan 2 rigs in het eigen kantje te leggen, de ene een stuk naar rechts toe en de andere naar links. BIj ingooien zit ik vaak vast in de rotzooi op dat water en vis ik dus mogelijk voor niks. Verder wil ik van tevoren mijn st ekken die in het eigen kantje liggen schoonharken zodat ik weet dat de rig niet in een tak o.i.d. ligt.

I.v.m. wind is aluminiumfolie denk ik geen optie snachts. Raden jullie me juist af met strakke lijnen te vissen? Misschien moet ik gewoon een lang stuk rig tube gebruiken van bijv. 80cm en dan wel met redelijk strakke lijnen vissen.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

01-06-2005 18:59

Hallo jongens nooit gehoord van "Sliders", een klein schuifloodje op de lijn die bij het uitgooien een aantal meter naar achteren schuift waardoor de laatste meters plat blijven liggen. Probeer wel de hengel zo diagonaal mogelijk te zetten hé!!!!

Succes....
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Plaats reactie