moet je bij een of twee piepjes op je pieper al slaan


Plaats reactie
Jamie Bakkenes
Berichten: 70
Lid geworden op: 05-08-2002 02:00
Locatie: Delft

21-08-2002 13:44

Ik heb een vraag moet je bij een of twee piepjes al slaan ik zelf wacht todat ik een run krijg is dat goed

groetjes: Jamie
Clifford Knook
Berichten: 84
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00
Locatie: Lekkerkerk

21-08-2002 14:01

Jamie

Zelf heb ik gemerkt dat dat van veschillende factoren afhangt.

Bijvoorbeeld, als ik mijn swinger zie dansen of geleidelijk ziet stijgen/zakken dan probeer ik direct aan te slaan. In een ander geval kan het een lijnzwemmer zijn.

Ik heb nog niet veel ervaring met het uitvaren van de lijnen, maar als dat het geval is dan moet je in de gaten houden dat de lijn nooit strak in een rechte lijn naar je stek loopt maar in een lus. Tevens zit er op de meeste lijnen rek van 6 tot 10 %. De vis zal deze er eerst uitzwemmen, dus de kans bestaat dat de pieper later registreerd en de vis is al enkele meters verder.
In dit geval ben ik geneigt direct na twee piepen te slaan.

Misschien zijn er meer ervaren heren of dames die nog andere ervaringen/theorien hebben?
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

21-08-2002 16:37

Jamie,

Dit kan afhankelijk zijn van vele factoren. ;s winters komt het vaak voor dat die 2 piepjes genoeg zijn om aan te slaan. Ik heb het vorig jaar meegemaakt op n warme zomerdag ,toen ik onder de kant tegen een leliebed was aan het vissen, dat ik om de tien minuten een drie piepjes kreeg en toen weer doodse stilte! Ben toen op die piepjes gaan aanslaan en jawel hoor: Vangen! Ze waren gewoon heel voorzichtig! Maar meestal worden peipjes volle runs! Heb je nu herhaaldelijk last van die peipjes, houdt dan je lijn op het wateroppervlakte in de gaten, gaat die lopen bij die piepjes en stoppen de piepjes als de lijn strak staat, dan kun je het beste bij de volgende peipjes eens aanslaan. Gewoon eens proberen!
Jamie Bakkenes
Berichten: 70
Lid geworden op: 05-08-2002 02:00
Locatie: Delft

21-08-2002 17:29

Bedankt voor de reacties


groetjes:Jamie
mark hofman.

19-09-2002 15:57

hoe zo moet je volgens jou je lijn niet helemaal strak draaien bij uitvaren clifford?
dat slaat toch nergens op.
ik zou jou teorie wel eens willen horen.

mark
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

20-09-2002 00:35

Hoi,

Mijn advies is; kijk meteen naar de hengeltop als je een piep krijgt, daar kan je heel veel informatie uit halen. Zie je niets meer dan was het waarschijnlijk een lijnzwemmer, tenzij je lijn 100% over de bodem loopt.

Vaak zie je de top terugveren:lijnzwemmer of loslater.
Zie je de top langzaam terug bewegen:slaan.
Zie je de top langzaam kromtrekken:slaan!
Bij twijfel:slaan, je weet maar nooit.

Hou er ook rekening mee of je recht vooruit ligt of opzij. Als je naar links of rechts ligt t.o.v. de hengel gaat de spoel van de molen later lijn afgeven omdat de hengeltop de eerste meter opvangt.

Dit zijn natuurlijk maar mijn interpretaties, maar er zijn heel wat mensen die wachten op een run. een karper pakt vaker een haakboilie op dan je mischien vermoeden zou en lang niet altijd krijg je een run.

Voor de uitvaarders het volgende. In het begin gingen mijn toppen automatisch de lucht in als ik over de 100 meter ging want zo hoort het "Frankrijk-style" net als in de boekjes.
Als de bocht uit de lijn is en er geen obstakels zijn vis ik op 150 tot 200m afstand nu gerust met de toppen omlaag. Zolang de lijn strak ligt en de rek een beetje er uit wordt gedraaid heb ik een hele goede beetregistratie. Nylon zinkt, dus met de toppen omhoog creeer je een boog in de lijn die er alleen maar voor zorgt dat de beet later doorkomt. Daarbij is de kans dat de vissen schrikken van de lijn alleen maar groter.

groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

20-09-2002 01:04

Zoals Jeroen al zegt:
goed op je top letten en slaan bij de vermelde dingen.

ik zelf heb meerdere malen met mijn bek wijd opengestaan toen ik op een water tot 3 keer toe een volledig kromme top had staan en geen piep van de zorgvuldig, zeeeeeer gevoelig afgestelde delkim hoorde. Die 3 maal was het ook raak.
In Frankrijk ving ik door het bestuderen van de top 3 vissen van 27,28 en 30 pond.
Vaak gebeurt het op dressuurwater dat de aanbeten niet eens door je beetverklikker geregistreerd worden.
Het enige wat je hieraan kan doen is goed op te top en lijn letten en evt hangwakers gebruiken... deze registreren iedere verandering van de ligging van het lood.

Opletten dus en gewoon slaan als je iets hoort en ziet bewegen.
ik heb vele malen gezien dat mensen niets vingen omdat ze niet aansloegen bij een tikkende top. Een half uur later trok ik er een dikke 20er uit doordat ik de top een keer ongeveer een cm naar links zag tikken
Martijn Schild

20-09-2002 14:51

Ik had een paar uur geleden helemaal geen piepjes op mijn hengel, maar ving wel een mooie 18 pond spiegelkarper! Ik was vergeten mijn pieper aan te zetten. Verder was dat niet zo'n probleem zolang je maar goed op je hengels let.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

20-09-2002 16:45

Frank,

Kromme top zonder piep?? Gemakkelijk te voorkomen, vis met lossen steunen zodat je lijn precies richting je stek loopt. Dit geeft een veel betere registratie.....

Verder ligt het aan te veel omstandigheden of je moet aanslaan op een paar piepen. Wanneer de stek erom vraagt (obstakels) zal ik zeker aanslaan, soms zelfs op 1 piep. Beter sla je een aantal keer voor niets aan dan dat de vis zich vastzwemt. En zo zijn er nog veel meer dingen die van invloed zijn.

Met groet,
Kiron
Hans-Peter van Ee

20-09-2002 16:59

Heren

Gelukkig verzeilen we langzamerhand steeds meer in de situatie dat boilie's minder vis gaan opleveren.
Hat aantal piepjes zal nog gaan toenemen in de toekomst.
Ook de pure boilie-vissers zullen in de toekomst anders gaan piepen, als blijkt dat slapen gaan tijdens het vissen er niet meer bij is.

met wakkere groet

HPE
ruben stelma
Berichten: 9
Lid geworden op: 27-12-2002 01:00
Locatie: sassenheim

29-12-2002 15:35

Karper vrienden een tip:

Sla niet bij een of twee piepjes maar wacht bij je hengel tot je echt een run krijgt. doe je dit niet, dan heb je vaak niks.dat komt omdat twee piepjes vaak een lijnzwemmer is of rommel aan je haak. doordat er iets tegen je lijn komt of rommel aan je haak blijft hangen, hor je dus een piepje.

is het een run die maar door blijft piepen, sla je natuurlijk, weet je het niet zeker of het nou en run is, luister dan naar je slip of ie loopt, dan weet je het wel.

met runnende groet van Ruben Stelma. :smile:
:smile:
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

29-12-2002 16:12

om het nog gekker te maken, stond een keer een vis te drillen, krijg ik beet op 1 van de andere hengels. twas af en toe wat piepjes en een serie tikken op de top. dacht zelf aan brasem dus liet de hengel maar mooi ff liggen, eerst de andere vis binnendrillen. een minuut later volgde alsnog de run.

ben na dit voorval meer op de hengeltoppen gaan letten, en pakte ineens ook vissen die al voor een langere periode niet gevangen waren, en zelfs enkele vissen die volslagen nieuw waren, o.a. een zeeer herkenbare zwarte schub.
ook een spiegel die 3 jaar niet gevangen was werd mijn deel, maar wel 7 pond zwaarder dan bij zijn laatste vangst.

dit water staat echt niet bol van de dressuur, er vist bijna niemand op karper, de afgelopen jaren zijn er hooguit 4 vissers serieuzer bezig geweest.

_________________
groetjes Da Fox

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Vaags op 2002-12-29 16:13 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-12-2002 16:29

Ik moet zeggen dat ik ook meerdere karpers heb gevangen zonder ook maar een piep te horen. Ik zag de top slaan, pakte de hengel en hangen. Vooral in de winter heb ik dit meerendeels meegemaakt.

Bart
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-12-2002 17:17

Ha Da Fox,
ik ga zelfs nog verder door met slappe lijnen te vissen wanneer het kan.
Veert de lijn ook maar een ietsje op, onmiddelijk slaan, is meestal hebbes.

Die piepers staan ons enkel toe om in slaap te vallen, niet om te vangen!!

Sportieve groeten Henk
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

29-12-2002 18:16

vraagje aan ruben stelma
Vuil aan je haak en dan gaat je pieper af????
met hoeveel gram lood vis je.
Ik sla altijd als ik een een paar piepen krijg en 9 v/d 10 keer hangen.
gr patje
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

29-12-2002 19:07

De twijfel is groot. Ik durf vaak niet aan te slaan na 1 piep. Waarom niet ?
Omdat ik tot nu toe nog nooit goed sloeg, na 1 piep. (lees: nooit 'hangen').
Maar wel is het dan altijd peinzen geslagen. Ligt me rig er nog wel goed bij? Zit de boillie er nog aan? Er is toch niets mis mee nu ?

Ik laat hem meestal nog even liggen. En soms komt er dan ook wat leuks uit. Na een halfuurtje een run.
Maar komt dat doordat je hem heb laten liggen ? Of had je hem het halfuur daarvoor bij de eerste piep ook al kunnen hebben.
Vaak genoeg is het na die ene piep ook niets meer. Blanken ? Mischien had het niet gehoeven, als je bij die piep had aangeslagen.
Jammergenoeg (of gelukkig?) weet je niet hoe het zich afspeeld daar bij je rig als je die ene piep heb.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Christiaan van Klaveren op 2002-12-29 19:08 ]</font>
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

29-12-2002 20:10

Ik vis met delkim op de gevoeligste stand krijg zeer regelmatig een piep van de wind, Bartje daar kom je donderdag nacht ook wel achter :lol: . Als er vis aan zit gaat mijn pieper dus helemaal te keer. Een maat van mij heeft gewoon optonics van 12 euro (die van vlemmix) en heeft zeer regelmatig een vis zonder een piepje te hebben gehad. Dus het hangt ook van de gevoeligheid af. (Maar die dingen van 12 euro zijn ruk want die geven geen terugzakker aan)
richard van der veen
Berichten: 115
Lid geworden op: 15-08-2002 02:00
Locatie: groningen

29-12-2002 21:48

christiaan hoe herkenbaaar!
en als je nu op stromend water vist ?
dan krijg je werkelijk veel piepjes moet je dan op elke slaan?
dacht zelf van niet eerder zonder swingers of anders hele zware en op de toppen letten!
ik denk dat het slaan op een enkele piep wel nut heeft op zeer zwaar bevist water .
carpbusters groningen
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

10-05-2004 00:20

Ben van zaterdag op zondag (8 en 9 mei 2004) wezen vissen op een leuk stukje kanaal.. zonder voorvoeren of peilen of dergelijke... gewoon puur op de gok en mijn watersense.. nou had ik 3 hengels inleggen (2 van mij en 1 van mijn vriendin die dus ook meewas, volkomen legaal dus!!) op de middelste hengel (die was dus van mij) aan het begin van de avond 2 piepjes (geen wind want die stond er niet!!) afijn ik check mijn swinger en staat nog steeds hetzelfde, dus niets aan de hand denk ik..
S,nachts rond een uur of half één een halve run.. Iets van 4 a 5 piepen achter elkaar.. ik stuif op de hengels af en weg run!! wat had ik moeten doen?? alsnog aanslaan terwijl deze run al was gestopt?? ik had geen zaklamp bij me alleen gewone lamp waarmee ik mijn top dus niet kon zien (volgende keer gewoon zaklamp mee.. weet het!!) maar goed ik heb mijn hengel gewoon laten liggen, later die nacht nog 1 piep gehad en verder niets.. volgende morgen om 10 uur volle fluiter, resultaat een mooie 11 ponder.. ben blij met elke vis!! maar de vraag blijft in mijn hoofd rondspoken of ik nou had moeten aanslaan bij die halve run?!?!?! gebeurt me overigens wel vaker.. denk dat ik volgende keer toch echt ga aanslaan!!

MVG RC
RoBerT Knijnenburg
Berichten: 114
Lid geworden op: 27-03-2004 18:28

10-05-2004 08:23

Ik was vorig jaar op een vijvertje in frankrijk aan het vissen en daar namen meer dan 60% geen run, alleen de top bewoog een beetje...
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

10-05-2004 18:40

ja ik heb ook regelmatig dat ik 1 piepje krijg dan laat ik hem gewoon liggen en w8 op meer vervolg en als ik nou wat meer piepjes krijg in regelmaat dan weet ik bijna cker dat er een brasem aan zit die mijn 100gram lood niet mee krijgt maar om na 1/2piepjes aan te slaan vind ik meestal riskand en verder moet je natuurlijk goed kijken naar je swinger en hengeltop zie je die sterk bewegen dan altijd aanslaan ik had en paar weken terug dat mijn lijn onder een groote steen vast zat en de karper kon niet weg alleen me hengel krijg af en toe een flinke ruk (30meterlijn naar de knoppe :evil: ) het blijft gewoon ook een kwestie van gevoel.

en wat ik net las dat iemand ze hengel toppen niet kon zien daar heb ik soms ook last van dan pak ik een breek staafje en plak die op me hengel top dat werkt echt uitstekend.en dan heb ik nog een laatste vraag je hoe zorgen jullie dat je lijn strak komt te staan zodat je swinger er op kan???
ik gooi er soms toplood op maar dat kan ook niet overal en als ik me lijn eerst 5meter moet indraaien voordat hij strak komt te staan dan heb ik altijd het gevoel dat ik hem in het wier heb gedraaid
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

10-05-2004 22:38

Hey raymond.. dat probleem met je lijn strak draaien om de swinger er op te zetten daarmee bedoel je waarschijnlijk als je op wat grotere afstand vist.. tenminste dat neem ik wel aan.. heb daar niet zoveel ervaring in omdat ik eigenlijk nooit echt ver lig, en op de wat kortere afstanden is het niet echt moeilijk strak draaien..

vanmiddag weer ff gevoerd en vanavond weer kleine 2.5 uur gezeten.. barstte echt van het leven in het water.. 2 halve runs gehad (lees 3 a 4 piepjes achter elkaar) en dan stopte het weer..
normaal gesproken laat ik de hengel dan liggen, maar vandaag deed ik dat niet.. resultaat is dat ik 2x in het luchtledige aan het slaan was..
kort daarop een volle fluiter op mijn tijgernoten.. ik aanslaan, mocht niet baten.. heb m niet eens gevoeld..
dat had ik nog nooit meegemaakt dat ik een volle fluiter niet had?!?!
Ach voor alles moet een eerste keer zijn.. (maar ja hoeveel pech kan je hebben in 2.5 uur..)

MVG RC
oenick oenema
Berichten: 12
Lid geworden op: 28-04-2004 11:58
Locatie: Swifterbant

12-05-2004 21:41

[quote="Ronald Clowting"]Ben van zaterdag op zondag (8 en 9 mei 2004) wezen vissen op een leuk stukje kanaal.. zonder voorvoeren of peilen of dergelijke... gewoon puur op de gok en mijn watersense.. nou had ik 3 hengels inleggen (2 van mij en 1 van mijn vriendin die dus ook meewas, volkomen legaal dus!!) op de middelste hengel (die was dus van mij) aan het begin van de avond 2 piepjes (geen wind want die stond er niet!!) afijn ik check mijn swinger en staat nog steeds hetzelfde, dus niets aan de hand denk ik..
S,nachts rond een uur of half één een halve run.. Iets van 4 a 5 piepen achter elkaar.. ik stuif op de hengels af en weg run!! wat had ik moeten doen?? alsnog aanslaan terwijl deze run al was gestopt?? ik had geen zaklamp bij me alleen gewone lamp waarmee ik mijn top dus niet kon zien (volgende keer gewoon zaklamp mee.. weet het!!) maar goed ik heb mijn hengel gewoon laten liggen, later die nacht nog 1 piep gehad en verder niets.. volgende morgen om 10 uur volle fluiter, resultaat een mooie 11 ponder.. ben blij met elke vis!! maar de vraag blijft in mijn hoofd rondspoken of ik nou had moeten aanslaan bij die halve run?!?!?! gebeurt me overigens wel vaker.. denk dat ik volgende keer toch echt ga aanslaan!!

MVG RC[/quote]

Ik had aangeslagen hoor ! na een serie van deze paar piepjes
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

12-05-2004 22:02

Tijdje geleden iemand zien vissen die 2 piepjes kreeg, hij wacht nog heel even en legt zijn lijn wat slapper, lijn loopt weer weg, hij slaat aan, hangen. Die ving hij dus was er een van 24 pond. Half uur erna precies hetzelfde en die hing ook, echter hij verspeelde hem.

Dat zou je dus ook nog kunnen doen, lijn slaphangen :wink:[list=][/list]
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

13-05-2004 22:45

Hmm.. het is een idee, je lijn slap hangen bij een paar piepjes.. maar k wil de theorie daar wel eens achter weten dan!?
Op het moment dat je af en toe 1 piepje krijgt of zelfs een paar achter elkaar en je swinger is daadwerkelijk een stukje verplaatst, dan houdt dat in dat je lood een stukje is verplaatst door een azende karper die jouw boilie of ander aas heeft gevonden. (lijnzwemmers ff uitgezonderd dan he!!)
De karper heeft zichzelf dan al lichtelijk geprikt en heeft dus iets gevoeld dat niet klopt..
Hij zal zich dan ook proberen te ontdoen van de haak en doet dit vanuit nagenoeg stilliggende positie..
Op wat voor manier heeft het slap leggen van de lijn op zo'n moment invloed op het toch haken van de karper??
Het lijkt mij dat aanslaan een betere oplossing is..
Je kan ook wachten totdat de run echt doorzet, maar meestal kwam er bij mij nog 1 piepje ofzo en verder niets meer..
Heb van de week tot 2 keer aan toe halve runs gehad van een paar piepen en meteen daarop aangeslagen, het heeft niet geholpen..
Maarre 3x is scheepsrecht toch!!!!!

MVG RC
Plaats reactie