Karper in bewaarzak?


Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

04-07-2002 18:43

aart die hielke begrijpt het tenminste....
jute zakken zijn toch al uit de moduh...
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

04-07-2002 21:32

beste heren.
er staat volgens mij de juuste manier behandeld.
en ook dat aart een foto gaat maken om te proberen te verkomen dat de vis een bewaarzak ingaat.
lees het nog maar eens goed door.
Franca.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

04-07-2002 23:26

iedereen heeft zijn eigen manier van vissen en zijn eigen manier van het behandelen van de vis.....
zolang je een vis niet beschadigd dan ben je volgens mij goed bezig.
Iedereen heeft er een andere mening over maarjahh vraag dan eerst ook de dierenbescherming maar weer wat zij van vissen vinden.......
mensen wees trots op de vissen die je vangt en behandel ze nog zorgzamer als je eiguh vrouwtjuh...
mzzzls
thijs
(als ik vind dat ik een vis kan zakken dan zal ik dit als het nodig is zeker doen)
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-07-2002 10:43

Goed lezen blijft moeilijk Thijs:)
Hans-Peter van Ee

05-07-2002 11:59

Heren

Het zakken van karpers waar komt dat eigenlijk vandaan??
Zelf heb ik het ook nog meegemaakt dat de karpers in een jute-zak tijdelijk werden bewaard.
Men had toen ook van die verhalen dat een beetje karper wel twee tot drie uur op de kant kon verblijven zonder te sterven.....

Zelf zak ik nog steeds af en toe een vis.
Het geeft geen goed gevoel, maar voor mij is een goede foto vooral van persoonlijke waarde.
Het helpt mij mede herinneren aan mooie vervlogen tijden.
Wanneer ik s'nachts een vis zak dan kan ik de slaap niet meer vatten, regelmatig controleer ik of de vis het goed maakt.
Het belang van de vis staat bij mij dus wel voorop, ook al zak ik deze.

Ja, hoe komt dat toch dat wij karpers zakken??
De oorzaak ligt volgens mij bij ons zelf.
Karpervissers geloven op voorhand nooit wat een ander vangt, foto's zijn dan vaak gewenst.
Nachtfoto's zijn vaak te onduidelijk, de vingers zijn te dik of de foto is van te veraf genomen.
Men doet zulke vangstfoto's dan af als visserslatijn!!
De oplossing ligt dus in duidelijke en goede foto's.
Zo ken ik iemand die hebben ze totaal afgebrand op een aantal vangsten, tot bleek dat het waar was.
Mislukte of slechte foto's zeggen niet alles maar het rechtvaardigt wel het bestaan van de bewaarzak, vandaag de dag.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die zeggen dat het hun niet scheelt of ze een goede foto van een vis hebben of niet, maar zo werkt het gewoonweg voor velen van ons niet.
Weken van voeren, zoeken. peilen en blanken gaat er soms aan vooraf, en is het dan zo vreemd om in de vorm van een aantal schitterende foto's bevestiging te krijgen van jouw harde werken en beleving aan de waterkant??

met zakkende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-07-05 21:53 ]</font>
Geoffrey Schatteman
Berichten: 47
Lid geworden op: 20-02-2002 01:00
Locatie: Zele

06-07-2002 10:46

Henk is fan van The Ramones. Rock rock rock ' n roll high school, hey ho lets go :smile:.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-07-2002 13:43

De mannen met gewetensbezwaren zijn ook weer aangeschoven zie ik.
Kom op man 88 platte in een leefnet kan allemaal wel en met de grootste zorg een karper zakken zou jou een mindere karpervisser maken?
Ik geef eerlijk toe dat ik graag met het eerste licht een mooie foto van mijn vangst maak als dit niet anders kan.
Zolang dit op een verantwoorde manier gebeurd (spelregels zijn in deze topic uitvoerig besproken) moet dit naar mijn idee kunnen.
Of mag je niet meer trots zijn op wat je vangt en de foto's aan anderen laten zien?
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

31-07-2002 12:40

Wat ik eigenlijk nog mis, is het aspect dat je de zak beter niet in of nabij waterplanten kunt hangen... die onttrekken 's nachts zuurstof aan het water
Ruud Beekman
Berichten: 37
Lid geworden op: 23-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

31-07-2002 13:08

Van mij hoeft het niet zo'n bewaarzak. Ik kan in het donker ook wel een goed genoeg fotootje schieten. En als mensen dan toch mijn vangst in twijfel trekken dan rotten ze maar een eind op!
Als je toch een zak wilt gebruiken doe het dan met verstand zodat het zo min mogelijke belastend is voor de vis. Er staan genoeg tips hier boven dus het zal wel loslopen (hoop ik).
kevin ferrmans
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00

31-07-2002 13:59

Nu we het toch over de bewaarzak hebben had ik er graag nog wat aan toe te voegen waar we het in deze topic nog niet over hebben gehad. Ik vis op een rivier en daar heb je heel erg veel last van ratten. :sad: Wat denken jullie nou. Denken jullie dat die ratten de karper met rust laat of kan ik de karper beter niet laten zakken. Ik heb ze nog altijd gezakt maar ik blijf er toch wel aan denken. Want flavours en boilies heb ik ook liever niet in m'n bivvy.
En als die k*t duitsers en polen wel een karper lusten, wat lusten die ratten dan wel niet.

Gr. Kevin
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

31-07-2002 14:48

Kevin,

ik denk dat dat soort humor (*als het tenminsten als humor bedoeld was ?) niet echt simpathiek overkomt.

dan over naar je eigenlijke vraag:

Ik denk dat je beter niet kan zakken daarzo.
Die ratten gaan toch op onderzoek uit.
Dit heb ik eergisteren zelf gemerkt. Het is geen pretje als je die beesten vanalles hoort uitvreten in de buurt van je tent.
Ik denk dat ze dat ook zullen doen bij je bewaarzak+karper.
Die karper kan, als hij er in zit, niet 'van zich afbijten' oftewel wegzwemmen.
Als de ratten op onderzoek uitgaan, denk ik dat ze bestwel eens aan je bewaarzak kunnen gaan knagen, en die beesten kunnen dat aardig goed.
volgens mij is de gezakte karper daar dus niet echt veilig in.
In het beste geval knagen ze je bewaarzak alleen kapot, en knagen ze 'langs' de karper, en raakt hij niet gewond.
in het ergste geval ? don't even think about that !


naja dit is wat ik er over denk, dit is niets wetenschappelijks, of zelf ervaren, maar gewoon even een gedachtengangetje :wink:
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

31-07-2002 15:21

In welk water zitten geen ratten? Als je er zo over nadenkt, zouden er ook ratten in je achtertuin kunnen zitten, naast je goudvissen.
Ik kan me goed voorstellen dat die beesten je zak aan barrels knagen, maar bij mij is het nog nooit voorgekomen, en dat moet tog ook een verklaring hebben zou je zeggen.
Ik denk dat het beste is om je bewaarzak te laten liggen en direct een mooie foto te schieten. Tenzij het egt niet anders kan.
Gebruikersavatar
Rene Velthuis
Berichten: 55
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

31-07-2002 22:02

douwe,
het schijnt dat de vis er ook niet beter op word als je zijn volle gewicht in je 2 handen legt als je er een foto van maakt. een foto is niet noodzakelijk want een visser hoeft alleen maar te vissen, anders had je fotograaf moeten worden. nou kan een foto maken geen kwaad, maar het blijkt dat het ook geen kwaad kan als je een vis zakt mits je dit op de goede manier doet.
dus als je echt het beste voor hebt met die vis, maak je er ook geen foto van maar houd je alleen de herinnering eraan. (dit doe ik zelf niet zo trouwens)

mijn mening is dus dat je een vis best in de bewaarzak kunt doen als dit mooiere foto's oplevert, want de vis kan er wel tegen, net als dat hij ook wel tegen foto's maken kan. en als je iets doet, doe het dan goed en maak foto's zoals ze het mooist zijn. oh jah ik vind foto's die overdag genomen zijn toch echt wel mooier dan als ze snachst gemaakt zijn.
Maargoed, als jullie vinden dat je de vis niet moet zakken moet je het niet doen.... ik doe het zelf ook niet vaak, omdat ik bijna nooit wat vang, en al helemaal niet snachts :grin:
kevin ferrmans
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00

01-08-2002 14:48

Beste Cristiaan. Ten eerste, ff over mijn humor, (*als het tenminsten als humor bedoeld was ?) Het is toch echt zo. Bij de Maas vissen echt heel veel duitsers en Polen en die nemen gegarandeerd iedere vis wat ze vangen mee. Ik kom uit Venlo, dat ligt naast Duitsland voor als je dat niet snapt. En die duitsers die moeten in hun eigen land genoeg betalen voor een vergunning dus komen ze de wateren in Nederland maar leegvangen. En ik ben echt niet de enige die dat niet leuk vindt!!!

Nu ff terug naar die ratten. Ik heb er zelf dus nog geen last van gehad en jij ook niet zeg je zelf. Ik denk toch maar dat ik de karpers gewoon blijf zakken. Ik ga zowiezow vaker kijken hoe het met m'n visje gaat, en zie ik dat er dan ratten bij zitten dan laat ik de volgende x maar geen vis meer zakken. Of er moeten nog meer reacties komen die zelf ervaren hebben dat ze WEL last hadden van ratten bij hun bewaarzak.

Gr. Kevin
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

04-08-2002 23:23

misschien een beetje topic schoppen, maar ik denk er over om een bewaarzak te kopen...
nou zit ik alleen ff te denken; hoe zorg je ervoor dat de karper niet te dicht bij de kant ligt? moet je het water in em em een eindje van de kant leggen? of moet je em erin gooien?!
en dan heb ik een vraag; je moet controleren of de karper nog OK is, maar hoe? steeds je zak binnenhalen, open maken vinnen goed leggen, dicht doen, en dan weer terug?
hoe zit dat nou?
graag heb ik hier serieuse reacties op, want het zou niet best zijn als ik op een ochtend mn bewaarzak binnenhaal, en er zit een half dode karper in...
Hans-Peter van Ee

05-08-2002 04:57

Robbert

Er lopen momenteel drie discussie's over bewaarzakken.
Ook bij de stelling van de maand Augustus wordt er uitvoerig over bewaarzakken gesproken.
Lees ze eens na en jij wordt vast een heel stuk wijzer.
Blijf jij met vragen zitten laat dat dan weten want daar is dit board voor.

met nat-geregende groet

HPE
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

06-08-2002 01:05

Hallo Robert.

Misschien heb je hier wat aan?
http://www.carpweb.com/artikelen/zijl/index.html