Artikelen Maken.... tja... maar Hoe...


Plaats reactie
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-07-2002 21:06

Als er weer een nieuw artikel geschreven is, zit ik het meestal met smart te lezen.
voel me al helemaal weer aan de waterkant.
het is echt mooi om die verhalen van de mensen te lezen.

Maar Hoe maak je nou zo'n artikel ?
er word niet vaak een nieuw artikel geschreven.
soms komen er een paar achter elkaar, maar dan ook weer een hele tijd helemaal niets.
Ik vind 't erg mooi om te lezen, en soms denk ik van, hey, mischien kan ik dat ook wel. Het lijkt me iniedergeval leuk om te doen.

Hoe je zo'n verhaal schrijft snap ik wel.
Gewoon je gedachtegang laten gaan, en je sessie terug halen, beetje in elkaar zetten.
Maar zo makkelijk is het niet.
Maar als je nou zoiets geschreven heb ?
dan mail je het naar karperwereld, en dan beslissen hun ofj e talent heb of niet, en of je online komt of niet ??

naja mischien kunnen wat artikel schrijvers me verder helpen? of andere mensen die er wat vanaf weten ?

Christiaan van Klavere.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-07-2002 22:58

Hoy Christiaan,

gewoon doen dus.
Beginnen bij het begin,alles opschrijven waar je aan denkt.
Later kun je dan alsnog wat wijzigen en/of verwijderen.
Dan opsturen naar 1 van de Site-beheerders en je hoort dan snel genoeg of het wat is of niet.

Persoonlijk mag ik graag de sfeerverhalen lezen van Douwe Bijlsma, Henrie de Vogel, Hans van Moorsel, Pieter de Jongh, Willem Barnas en zeker die van Mike van Zijl.
Gewoon omdat ze er iets meer van maken dan een boekhoudkundig optel sommetje.


Bijvoorbeeld niet zoiets als: We kwamen vrijdagmiddag aan op de stek waar we al enkele dagen gevoerd hadden.
Na een half uur wachten kreeg m'n maat een beet, een ... van 22P, tien minuten later had ik er 1 van 18p.
Dit ging zo door tot 's nachts 2 uur, daarna niks meer.
Enz enz bla bla bla, tot aan zondagmiddag hadden we er 32 waarvan 5 boven de 25 en 20 tussen 20 en 25 pond, dus een prima sessie gehad en voldaan gingen we weer huiswaarts.

Dat voldaan mag dan gerust ergens blijken en vaak vergeet men er een beetje emotie in te doen, het word dan wel erg vlak.

Andersom hoef je ook geen negen kantjes A4 vol te tikken, zoals ik het in eerste instantie deed met mijn verhaal "een 53 er in Frankrijk".
Negen A4tjes over 1 visje is ergens ook wel een prestatie hoor, maar of dat nu wel zo gewaardeerd wordt???

Probeer het dus eens

Sportieve groeten Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2002-07-24 23:03 ]</font>
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

24-07-2002 23:42

Hey Christiaan.

Gewoon doen man! Ik zag er in het begin, net zoals jij, ook wel tegen op maar op verzoek van verschillende mensen om eens wat te schrijven over "karpervissen in Finland" ben ik er toen toch maar aan begonnen. Ik heb toen gewoon in mijn eigen woorden enkele feiten en sessies beschreven zoals ik het beleefde, wat ik zag en hoe het op mij overkwam.
Als ik zo jou postings eens door lees kan jij behoorlijk goed uit je woorden komen dus lijkt het me dat het voor jou niet al te moeilijk moet zijn. Ik bedoel als ik het kan kan iedereen het!
Het hoeft ook helemaal niet over dikke vissen te gaan, mag wel natuurlijk maar die zijn er al zoveel. Ik zal je nog een geheimpje verklappen. Ik ben zo ongeveer de laatste hand aan het leggen aan een nieuw artikel dit zal gaan over "blanken" het zal mij benieuwen of het gewaardeerd wordt maar daar zit ik dan niet mee. Als ik dan zo zit te schrijven beleef ik die sessies weer opnieuw. Ik denk dat jij dat ook wel kunt.
Henk heeft je ook al enkele goede tips gegeven dus klim in die pen en laat ons mee genieten van je belevenissen.

Met schrijvende groet,

Hans

P.S. Henk, bedankt voor het compliment!
Hans-Peter van Ee

25-07-2002 08:11

Cristiaan

Zelf heb ik een paar stukjes geschreven op internet.
Verstuur mijn tekst gewoon via email.
Stuur er wat foto's bij op, en de mannen achter de site maken er dan wel eem compleet artikel van.

Sommige zeggen dat ze het doen voor de waardering die ze van anderen krijgen.
Respons van de lezers, is natuurlijk leuk maar je moet het doen omdat jij het leuk vindt.

Juist hier op internet ligt de drempel heel laag en je artikel plaatsen ze echt wel.
Gewoon doen en neem ons mee op avontuur.

Henk

Een boekhoudkundig optel sommetje, welnee het lijkt meer op een baldzijde uit mijn logboek.

En als ik op het jusite moment in mijn logboek kijk dan komt er altijd inspiratie.
Pak er dan ook wat foto's bij en dan komen er sfeer-beelden vanzelf.....

Aan het water.

Blauwe weidse wolkenluchten. Wuivend gras en wapperende haren. Meeuwen schreeuwen naar elkaar, ze drijven moeiteloos mee met de wind.
Witte zeilen blinken, avondlicht strooit zilveren flonkers op het bewegende water.
Het water klinkt telkens anders: ze babbelt, kabbelt, ruist, bruist en briest.

Mijn hoofd staat op karper en ik staar wezenloos naar het water.
Het water is zo groot, onvoorspelbaar en heel dun bezet met karper.
Hier zwemmen naamloze en onbekende vissen, niets sluit ik hier uit, zelfs 25+ kg niet.

Plotseling knerpt er een delkim, drie korte piepen.
Het is mijn derde stok, op de kop van de krib.
Behoedzaam balancerend over basaltblokken bereik ik de hengel.
De hengel ligt naast de voorsteun, maar zit gelukkig nog goed vast in de achtersteun.

De slip geeft gestaag lijn af en snel pak ik de hengel op.
Ik schakel de baitrunner over op de gevechtsslip, en stuit op een massieve weerstand.
Log doch onstuitbaar zwenkt de vis af richting vaargeul, ik verhoog de druk.....



Uit: Werelden vervagen in een midzomernacht.

HPE
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-07-2002 16:54

Jawel Hans Peter,

that's the way to go,..red sails in the sunset..zie het alweer voor me.

Toch weer anders dan een boekhoudkundigheidje, niet?

Sportieve groeten Henk
Hans-Peter van Ee

25-07-2002 17:31

Henk

Een waar woord.
Het echte karperavontuur draait niet om de cijfers maar om de herinnering.

Als HP de passie preekt, water pas op je karpers :smile:

met gepaasioneerde groet

HPE
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

25-07-2002 20:46

Alle heren,

zeer bedankt voor de informatie.
Ik heb vanmiddag wat in elkaar proberen te tikken, het is me niet echt tegengevallen.
Maar ik kom veel te snel op een 'te' grote lap text uit.
En ik was nog niet echt klaar.
Maar ik vind het 'jammer' om gewoonweg een gedeelte weg te laten, maar ik zou nu nog niet echt weten, wat ik wel, en niet weg zou kunnen laten, of zou kunnen uitdunnen.


Christiaan van Klaveren.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-07-2002 23:00

Nou Christiaan,

Wat let je?..

Opsturen die hap, dan hoor je van ons wel wat je had moeten/kunnen weglaten.
't is twijfel alom ik weet en herken het wel, maar waarom zou jij het ook beter hebben dan wij destijds?? ha haha geintje hoor.

Vooruit laat ons eens iets lezen

Sportieve groeten Henk
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

26-07-2002 15:39

ik heb het eerste gedeelte van 'het artikel' klaar.
Dit is dan (zeg maar) 'artikel1, sessie1'.
deze is bijna 2a4tjes.

Ik was gisteren bezig met 'artikel1, sessie2'.
ik was druk aan het schrijven, en wou niet eerder stoppen, voordat het af was.
ik moest de volgende dag vroeg op, om een 'dags sessie' te gaan houden.
Ik probeerde dus zo snel mogelijk klaar te zijn.
hierop ondekte ik veel fouten, vergat dingen er in te vermelden enzovoorts.
Ik had een gedeelte hiervan gecorriceerd, en kwam steeds verder bij het einde.
ondertussen keek ik naar de klok, en het werd al wat later.
waarna rond half1, me computer vast liep, ik zag het nier meer zitten om te rebooten, en verder te gaan.
gelukkig zit er een autobackup in word, en kan ik nu me verhaal hervatten :wink:
ik zal het zo snel mogelijk naar de redactie sturen, met foto's en al.
en kijken wat er van gezegt word :wink:

iedereen in iedergeval alvast bedankt voor de tips, en de aanmoedeging!

Christiaan.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

29-07-2002 15:34

Ik heb het eergisteren naar De redactie gestuurd, nu wacht ik alleen nog op een / De reactie
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

29-07-2002 16:15

Christiaan,

Het schrijven van artikelen kan, is het voor mij op zeker, een hobby binnen een hobby.

Het schrijven gaat vaak vanzelf en voordat je het weet zit je met een heleboel tekst waarvan jij je dan afvraagt: Is dit interessant voor een ander om te lezen.

Wat ik dan meestal doe is het meerdere keren kritisch doorlezen van het artikel en alvast zelf de tekst redigeren. Je zult vaak zien dat je dingen dubbel op hebt opgeschreven. Deze zaken zie je vaak niet in het begin maar als je de tekst laat bezinken en een paar dagen later nog eens doorneemt zul je ze wel zien. Deze kun je dan weghalen waardoor het korter en beter leesbaar wordt.

Het kan ook nooit kwaad om eens naar artikelen van andere tekijken. Zowel van de bekende auteurs als de "gewone man" die het leuk vindt om te schrijven.

Ik kan je wel vertellen dat de feedback die je krijgt, ook de negatieve, zeer motiverend werkt.

Gewoon doen dus is het devies.
Veels sucses en ik ben benieuwd naar je artikel.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

31-07-2002 13:22

ik schrijf vooral voor mezelf, omdat ik op die manier kwijt kan wat in mijn kop ronddwaalt. Mijn liefde voor het vissen, hoezeer ik er op bijna elk moment van de dag ermee bezig ben. Ook dingen die je in dit hedendaagse karperwereldje beter niet hardop kunt zeggen, kan ik toch altijd kwijt aan het papier, een goede vismaat, aan wie je alle kunt vertellen, en die elk geheim bewaart.


Maar ik ben de laatste tijd wat meer bezig om ook eens een 'gewoon' artikelt te schrijven. Alleen al omdat de stijl die ik heb wanneer ik voor mezelf schrijf gewoon niet geschikt is om aan anderen te laten lezen. Er ontbreekt te veel. de helft zit dan nog in mij hoofd. de rest dient er eigenlijk alleen voor die mooie herinnering weer op te roepen.

Maar aldus; het lijkt ook mij leuk om eens wat op internet te zetten en het zou leuk zijn als meer mensen dat zouden doen. Want hoe meer nieuwe artikelen, hoe meer vreugd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

31-07-2002 14:54

Ik heb vooral gemerkt, dat als je 'voor je zelf' iets gaat schrijven, dat je al snel details vergeet.
Toen ik voor me zelf ging schrijven, was het meer van:
"we komen aan, run, 15pond, 5min later weer run, 5pond, 10min later bas run, 16pond..."
en ga zo maar door. Dit is meer een opsomming van de vangsten, en meer niet.
Dit is niet interessant om te lezen voor andere mensen.
Op deze wijze begon ik dan ook m'n 'artikel'. dit alles ging dus dan ook totaal de mist in.
Daarna begon het een beetje bij me te dagen, en snapte ik wat er ongeveer een beetje aan miste.
Dit heb ik er dan proberen tussen te 'bouwen', en het was aardig gelukt.
Het enige wat nu nog moet komen, is de echte passie om te schrijven. want dit zal je dan ook meteen merken, als het gelezen word door de 'lezers'.
En daarbij komt natuurlijk de 'schrijf ervaring' kijken. maar dat komt vanzelf met de jaren. (*lees: 'met de artikelen')
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

31-07-2002 15:36

Hallo Heren,

Schrijven is voor de één een hel en voor de ander een heerlijke bezigheid.
Wat opvalt aan de vele mensen die inmiddels voor onze site hebben geschreven is dat ze als ze, soms na heel veel aandringen van mij :smile: , iets gaan schrijven ze er meestal toch veel plezier aan beleven en vaak meerdere artikelen schrijven.

Ik hoop dan ook voor "ons" allemaal dat velen van jullie ook de pen gaan opvatten om je avonturen met ons te delen, succes of geen succes, nieuwe tactieken te beschrijven, montages etc. etc.

Vr.Gr.,

Bertil

Ps. Christiaan je artikel zal binnenkort zeker te lezen zijn op onze site. Ik meel je er vanavond nog even over.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

31-07-2002 15:39

Zeg Bertil,

Is gerrit ritmeester op vakantie ofzo, wnat ik mailde hem over 'T seizoen van...' maar ik kreeg geen antwoord, terwijl ik vorige keer gelijk antwoord had.
Misschien wee jij het?

Groetjes, Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

31-07-2002 16:25

Bertil,

dat doet me goed, om dat te kunnen horen.
Zeer Hartelijk bedankt daarvoor, en ik zal nog even op dat mailtje van u.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

31-07-2002 16:34

Beste Sjoerd,

Gerrit is inderdaad op vakantie, je kunt die email ook even naar mij sturen: Bertil@karperwereld.nl

Christiaan komt allemaal goed, als je me maar nooit meer U noemt :smile:

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

31-07-2002 18:35

Ok, zal ik doen, maar dan moet ik hem helemaal opnieuw typen geloof ik :sad:

Maar het heeft geen haast hoor. Ik had mijn profiel naar hem gestuurd voor 't seizoen van...' maar ik ben toch nog bezig met schrijven van het eerste stuk. Dat komt allemaal wel, maar als ik het af heb en Gerrit is nog niet terug zal ik je ff een meeltje sturen.

Sjoerd
matthijs voschezang
Berichten: 67
Lid geworden op: 10-07-2002 02:00

04-12-2002 18:41

Ik zou gewoon sturen dat artikel. Ik heb zelf ook al een paar artikelen gemaakt. Voor me eigen site (kwamen ze zeker op te staan:D)
Maar ook wel voor andere site's. En daar kwamen ze ook allemaal wel op te staan. En, als karperwereld, ze niet wil, stuur ze dan naar een andere site of zo. (Weet je er echt niemand voor, mag je ze mij ook wel mailen:D)Maar over het algemeen word een redelijk goed artikel op de meeste site's wel geplaatst. Nou, succes ermee he

Gr. Matthijs
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

04-12-2002 19:53

Kijk eens naar de datum :roll:
Vissie kump zo!
Plaats reactie