hoe oud word een karper?


Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

24-12-2004 23:25

Al is het oudhollandse buikbruinen of het traditioneel belgisch spelletje rugdrijven van juist die topvissen vaak geen oorzaak van een ziekte. Het is meestal zo dat zo snel als ze gekomen zijn, ze ook weer gaan. Je ziet het vaker (voornamelijk in belgie), binnen enkele jaren gepromoveerd van dertiger naar vijftiger, om binnen 1 a 2 jaar en enkele vangsten weer boven te drijven. Dat de verspreiding van ziektes hier "in de hand" gewerkt wordt door het vrije verkeer van vissers ben ik wel helemaal met je eens, maar dit is volgens mij juist niet de doodsoorzaak van die toppers. Maar goed, veel meer als het goede voorbeeld proberen te stellen kunnen we niet doen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-12-2004 23:52

wat wel dan?
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

25-12-2004 02:39

Bart, Mitsz,

Als het gaat om de langere levensduur van de vissen tussen Eng-BE,NL
1/ Aas is hier denk ik toch ook een van de bepalende factoren. Hier gaat het toch vaak over veel en of dit bijdraagt aan gezonde karpers is niet van belang. In het wereldje van de boilliefabriekanten zijn er maar weinig die openlijk voor kwaliteit uitkomen. Deze zijn dan weer voor onze Hollandse handelsgeest te duur! Terwijl een zakje Koi-voer voor onze eigen vis rustig wat mag kosten, zo is het toch. In ENG ligt de besteding en de aandacht op het gebied van het aas toch vele malen hoger dan hier, en zal er misschien per visser wat minder gevoerd worden, maar dit wordt door de kwantiteit weer goedgemaakt dus gaat er per saldo toch hetzelfde in zo niet meer lijkt me.

2/ Denk ik dat het ook veel uit maakt dat veel van deze ENG. besproken wateren waar de karpers hogere leeftijden halen;Prive(syndicate) wateren zijn. De sociale controle is hier veel beter, en automatisch de behandeling van de vis(LANG LEVE HET BETAALWATER). Je kan er niet onder uit dat op deze wateren de vissen voor het inkomen zorgen en zo ook beter behandeld worden.

Dat we karper een haak door hun lip slaan, boven water tillen, hun levensduur verkorten(zie topic), kussen, netjes behandelen met produkten als Klin-Ik, en dan een discussie beginnen over hoe oud ze kunnen worden is een prachtige paradox binnen deze mooie hooby waar we zelf uiteindelijk mee ten onder zullen gaan.......
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

25-12-2004 03:25

Klaas,
Ooit erbij nagedacht dat een hoop engelsen wel graag willen vissen en dus een hoog bedarg voor de vergunning neertellen.

de conseqeuntie is dan bezuinigen op andere zaken zoals aas, wel willen ze kwaliteit blijven gebruiken zoals Bart al aangaf.
En geloof me ik spreek met deze wel uit ervaring, met diverse engelsen gesproken in het verleden en heden.

Iets te kort door de bocht lijkt me dus je reactie.
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-12-2004 09:12

Nee hoor Peter,

Zeker niet op de top wateren met de top vissen.

FF terug waarom de Engelse vissen minder gevangen worden.

Ik ben een kei in namen :oops: , zal misschien er door elkaar halen.

Horton, in al die plasjes zit naar verhouding veel minder karper dan bij ons. Grote delen zijn minder bereikbaar.

Koningsbrook. hoeveel vissen 10? 15 ?

Sonning aantal? Weinig. Bereikbaarheid 25%

Water waar het voormalige record zwom, naam kwijt sorry, Hiervan is nog geen 10% bevisbaar. Waarvan nog de helft vol ligt met obstakels, waaronder baggermolens. De andere helft wordt je auto in de fik gestoken.

Al met al is de oorzaak niet echt bekend en zijn er een paar opvallende zaken, zoals plotselinge groei.

Afhankelijkheid van vissersaas, zal dat meespelen?

Wel wil ik opmerken, dat de vissen in heel de wereld steeds beter behandeld worden. Gelukkig wel, maar het kan altijd beter.

O ja, niet vissen is geen optie... Maar Albert, de discussie is niet als paradox bedoelt, maar om te achterhalen of en zo ja wat we kunnen verbeteren. 12 Jaar geleden was iemand met een onthaakmat ook een mietje en nu? Bijna standaard.


MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-12-2004 10:34

Albert, in minstens zes van de door jou min of meer geprezen privé wateren in Engeland is ook practisch het hele bestand doodgegaan vanwege uitzetting van enkele nieuwe vissen. En in alle zes gevallen is er alles aan gedaan om dit in de doofpot te stoppen. De Engelse authoriteiten werden geweerd van die wateren toen die graag de doodsoorzaak wilden onderzoeken, wedden dat dit was vanwege de herkomst van de nieuw uitgezette vissen. Jouw gezegde, 'lang leve de betaalwateren' wil ik dan ook met klem naar de prullebak verwijderen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2004 11:11

Mannen, maak je geen illusies.

In de UK wordt voornamelijk met readymades gevist en weinig met homemades. We weten allemaal dat readymades stijf staan van vage toevoegingen en bedenkelijke concentraties voedingsupplementen volgens allerlei onzintheorieën. Flauwekul dus dat de UK met beter aas vist dan het vaste land.

Op commerciele wateren moet gevangen worden. Aangezien conditionering de karpers minder vangbaar maakt moet je door onnatuurlijke overbezetting voor voedselconcurrentie zorgen. Daarmee nemen de gewichten af, zodat je telkens weer nieuwe grote karpers moet uitzetten. Flauwekul dus dat op dit soort water de karpers een erg grote levensverwachting hebben. De praktijk wijst dit ook uit. Haast allemaal krijgen ze eens van doen met vissterfte. Op de wateren met ooit een zogenaamd oorspronkelijk bestand van veel grote karpers zijn de karakteristieke vissen van toen allang verdwenen.

Het is reeds meerdere malen waargenomen dat karpers op veel bevist water weliswaar sneller groeien maar de levensverwachting korter is. Redmire in de oude dagen vormt wellicht een uitzondering, maar is een atypisch voorbeeld. Was dan ook een zeer exclusief water waar amper met boilies werd gevist.

En dan heb je nog de watertjes met een zeer klein bestand aan grote karpers waar je de gevangen vissen niet per sessie maar per jaar telt. Op dit type water komen oude vissen voor, zolang de beheerder de aandrang kan weerstaan om er meer vissen bij te zetten. Maar deze wateren vormen slechts een klein deeltje van wat er zoal beschikbaar is.

Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-12-2004 12:03

Vrijwel helemaal mee eens Kees. Alleen nog een kleine toevoeging. Meestal worden er voor de Engelse 'topvissers' door hun aansponsor aparte ready made boilies gemaakt en deze boilies worden of beter gedroogd of voorzien van slechts zeer geringe hoeveelheden conserveringsmiddellen (net als voor menselijke consumptie) daar deze boilies toch niet langer goed hoeven te blijven dan 1 of hooguit 2 maanden.
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

25-12-2004 13:12

1/ Klaas ik snap het wél; We zijn tegenwoordig bezig zo visvriendelijk mogelijk karpers te haken.
Toch een kleine paradox in deze zin dacht ik zo.

2/ Kees ik ben blij dat jij wel de wijsheid in pacht hebt. Waarom zou er in de UK meer met readymades gevist worden. Hoeveel baitservices heb je hier nu eigenlijk in Nederland. Ik denk dat de ROLLIN bait service de meeste karpervissers meer zegt dan......
Dat praten over vage toevoegingen of readymades zo verderfelijk zijn, klinkt toch ook weer meer als het beoordelen van readymades anno 1992.
Ik heb niet het idee dat als ik wat Trigga's in het water gooi ik de vissen aan het vergiftigen ben. Ze kunnen mijns inziens niet worden vergeleken met ready mades die hier in Nederland voor € 1 of 2 per kilo worden geproduceerd
Ik denk dat over het algemeen prijs en kwaliteit hand in hand gaan. Dus ook een langere levensverwachting. Kijk wereldwijd naar mensen en levensverwachting.


3/ Aart, dat van dat privewater was een beetje aangedikt in het maken van een punt. Tocn ben ik het eens met de geschetste situatie die Kees aangeeft.

En dan heb je nog de watertjes met een zeer klein bestand aan grote karpers waar je de gevangen vissen niet per sessie maar per jaar telt. Op dit type water komen oude vissen voor, zolang de beheerder de aandrang kan weerstaan om er meer vissen bij te zetten. Maar deze wateren vormen slechts een klein deeltje van wat er zoal beschikbaar is.


Waar zul je deze situatie het eerst tegenkomen...... Op een goed geleid prive/betaalwater.
Dus een goed geleid privewater geeft een verhogende levensverwachting voor de karper.
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

25-12-2004 14:00

Mitsz,

Dacht dat dit uit de text wel op te maken was: te eenzijdig dieet van niet altijd het geschikte voer, vervetting resulterend in een ongezond vissenlichaam. Wordt tijd dat we op sommige wateren die vissen eens op een dieet zetten. Ik ben ervan overtuigd dat op sommige wateren die grote vissen nog voornamelijk leven op die in overvloed aanwezige hoeveelheid balletjes, puur omdat het een stuk gemakkelijker is, soort verslaving. Anders zou ik niet kunnen verklaren waarom juist de grotere vissen op een water elk jaar weer gevangen worden op die balletjes en elk jaar juist zij in gewicht toe blijven nemen.

Al moet ik zeggen dat sommige vissen het ook gewoon in hun hebben om snel dik te worden, een genetische eigenschap dat het stoplicht altijd op groen zet om te eten zonder grenzen. Zo heb ik dit jaar een vis gevangen die in de afgelopen 4 jaar 11,8 kg in gewicht is toegenomen en een aardige hangpens heeft waar menig duitser jaloers op is. Dit is een jonge vis die waarschijnlijk niet lang zal leven, gewoon omdat deze zo snel vet wordt. En dit puur met natuurlijk aas (water staat vol wier = berg natuurlijk voedsel) en natuurlijk wat snackjes tussendoor, maar zeker niet in overmaat. Ik denk dat de genetische eigenschappen van sommige karperrassen dus ook de oorzaak zijn van de snellere sterfte van vissen. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden bekend van topvissen die de laatste 5 jaar extreem aan het doorschieten zijn, dit sinds de introductie van het ondoordacht en ongecontroleerd luccen op behoorlijk wat wateren. Juist die vissen is niet gezond, die snellere gewichtstoename, verslaafd net als de huidige generatie westerse wereldbevolking aan junkfood.

Daarom is een doordachte samenstelling ook wel degelijk van belang. Ik weet dat jij hier veel mee bezig bent, gewoon af te lezen aan de berg van informatie die je tot je beschikking hebt. Ook weet ik dat oa Koos, maar ook bijv. Herman zeker ene zeer goede boilie fabriceren. Het zijn juist die boilies van bijvoorbeeld CF die in het water verdwijnen wat ongezond is voor die vissen. En ook die honderden tonnen verdwijnen jaarlijks in het water! Ook veel in het buitenland, maar toch. Deze is ook voor Kees en hoef ik jouw al zeker niet te vertellen, er zit een wereld van verschil tussen een readymade met conserveringsmiddelen dan wel een readymade freezerbait. Het weglaten van die conserveringsmiddelen is al een hele verbetering voor die karper. En dat een berg Engelsen met readymades vissen is zeker waar Kees, maar dan toch wel zeker Readymade Freezerbaits!

En ook ik ben geen zuinige voerder, ook ik zal de grote vissen waarschijnlijk voorzien in hun gewenste hoeveelheid junkfood en ook ik zal daarmee wel meehelpen aan het inkorten van de levensduur van de karpers waar ik op vis. Zolang je maar weet waar je mee bezig bent, je voert met een doel, om de vissen op je stek vast te houden dan wel vertrouwen te geven in dat aas en die stek. Dus niet om ze dik te voeren. Het klinkt tegenstrijdig, is het misschien ook wel, het is wel zo dat inderdaad het bevissen van die karpers de levensduur zal verkorten. Waarbij heel de beinvloeding van het natuurlijke milieu en het leefgedrag van die vissen niet tot iets goeds zal leiden. Maar er zijn ook zaken waar je als visser vrede mee moet hebben, wij mensen zijn nu eenmaal gebruikers grenzend aan misbruikers.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2004 14:04

Albert,

Er wordt hier ook met Trigga gevist en heel wat meer merken die met zogenaamde moderne aasjes pretenderen een voedingsbron te leveren voor karper. Ikzelf ben bijvoorbeeld jarenlang klant van Mainline spullen geweest. En met mij vele anderen. Vergis je daarin dus niet.

Ik kan mij voorstellen dat als je van je zakgeld vist niet naar die dure merken grijpt, maar dat is in de UK niet anders, hoor. Overigens is een Martin SB waar velen hier om de kosten te drukken naar grijpen nog lang geen slecht voer. Ook het veelgebruikte ProLine zou ik niet inferieur durven noemen.

Niettemin hebben ze allemaal gemeen dat niemand precies weet wat er in zit. Net zo min dat jij precies kunt vertellen wat het Trigga systeem in detail bevat, kan ik je zeggen wat er bij de 8-ball komt kijken waar ik jaren mee gevist heb. De commercie staat mij dus niet toe om de wijsheid in pacht te hebben. Heb ik ook helemaal niet.

Wel ben ik geïnformeerd over de ontwikkelingen op koi gebied. In het koi wereldje begint de laatste jaren het besef te groeien dat de voeding de primaire basis vormt voor de gezondheid en levensverwachting van koi. Over het hoe is men nog lang niet uitgepraat. Zo veel is niet bekend en het kost jaren om die kennis op te bouwen. Er is ook nogal wat controversie tussen de verschillende experts hierover. Dat veel koi op den duur een (te) vroege dood sterven doordat de voeding tekort schiet lijkt inmiddels wel aangetoond.

Met het commerciële koi voer is het niet anders dan met boilies. De kwaliteit laat vaak te wensen over. Er wordt met conserveermiddelen gewerkt en met goedkope vulmiddelen. Ook hier moet de marge hoog gehouden worden ten koste van de samenstelling. Sommige koi houders maken hun voer daarom uit veiligheid maar zelf. Geeft ook geen garantie overigens.

Het is dus niet dat ik beweer dat het ene persé goed en het andere persé slecht is. Volgens mij verschilt de situatie in Engeland daarvan helemaal niet zoveel van het vaste land. Aan beide zijde weten we niet precies waar we mee bezig zijn. De nadruk bij boilies ligt ook op het vangen van karper en niet eens op zijn gezondheid. Zolang wij echter niet pretenderen de dagelijkse voeding van karpers over te nemen met boilies, zal de schade beperkt blijven. Helaas hebben de moderne aasjes wel die pretentie.

Dat tegenwoordig karpers langer zouden leven door beter aas is gewoon niet te onderbouwen. Alleen al omdat we niet eens weten wat dan betere voeding zou moeten zijn en dit al niet eens nastreven in ons aas.

Groet, Kees

Ps. Conserveermiddelen woren alleen weggelaten omdat het de vangsten negatief beïnvloed. Maar wat doet boterzuur bij bepaalde concentraties op den lange duur? Om maar een voorbeeldje te noemen van iets wat veel gebruikt wordt.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-12-2004 14:15

Mannen, hoor hier maar steeds dat kwaliteit boilies een belangrijke rol in het geheel is.
Geef mij eens een kwaliteit norm, welke grondstoffen zijn goed en welke niet, in verhouding tot de prijs en de gezondheid van de karper.
Een boilie van 20 euro de kilo is natuurlijk altijd beter dan een van 5 euro, kul of niet.
Of is alleen readymades contra homemades.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

25-12-2004 14:35

Peter,

Zeker niet alleen de conserveringsmiddelen. Zal ik dan maar beginnen, een van de drie groepen hoogdbestanddelen die ik liever niet in overmaat gebruik zijn vetten. We moeten gewoon oppassen voor bestanddelen die een hoge mate van vet bevatten en ook trouwens de suikers die een grote energieleverancier zijn (net zoals bij mensen trouwens). Die grote vissen die uitgegroeid zijn en beginnen uit te dijen hebben in verhouding minder energieverbruik, dus ook armer voer nodig. Ik praat hier niet dus over de jongere kleinere vissen. Zoals het trouwens in heel de voedingsindustie (al dan niet petfood) werkt. Zie het hetzelfde als de hondenbranche waar ik heel bekend mee ben. In eerste instantie een zeer eiwitrijke brok met veel energie, voor de groei. Een onderhoudsbrok die aangepast wordt aan de activiteit. Tenslotte een seniorenbrok die lichter verteerbaar is met weinig dikmakers.

De boilie die ik gebruik, en ook zo te koop is bevat een redelijke hoeveelheid eiwitten (redelijk niet te veel), is laag in zijn vetten en bevat zeker niet te veel suikers. Het is een boilie waar de karper zich juist bij voeren happy bij lijkt te voelen en deze ook steeds beter begint te werken. Het nadeel hiervan is wel dat de instantwerking gewoonweg wat minder is, al wordt dit ook stukken beter gezien bijvoorbeeld de laatste serie mixen. Tenminste dit is mijn ervaring. Maar wat aas betreft zijn er hier meer die er het nodige van weten.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2004 14:39

Bart,

Veel wijsheid wordt ontleend aan de mensenwereld. Er is geen aasfabrikant die zich verdiept heeft in het feit dat een karperlijf heel anders omgaat met koolhydraten en suikers.

Groet, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-12-2004 17:04

Kees, De koi industrie heeft in mijn ogen ook geen goede naam meer. De dure vissen uit Japan, vol met medicijnen mag zeker niet de norm zijn. Is een industrie die zich zelf instant houd, karpers dus ook koi worden al langer gemanipuleerd. Waardoor het vrij makkelijk is allemaal dezelfde dure speciale vissen te kweken. De markt stort dan wel in, daar is de klant wel mee gediend maar de handel niet. Heb beelden gezien van allemaal dezelfde vissen qua uiterlijk.
Hier in Veghel zit een groothandel met een nieuw koivoer uit Japan, weet de prijs niet meer maar wel dat ik het belachelijk vond. Loopt echter wel als een tiet zeker bij die Amerikanen. Wie lach er in zijn vuistje, we geloven met ze alle nog steeds duur is goed?

Bart,

Een beetje meer of minder maakt niet veel op de prijs en kwaliteit uit. Meel,bloemproducten, eiwitten, en wat vetstof om het soepel te laten draaien daar praten we toch over, dierlijke eiwitten, plantaardige eiwitten mannen doe eens een gooi? Ben van mening dat smaakstoffen (geen suikers) een veel grotere invloed hebben niet op de kwaliteit maar wel op de prijs?
Laat me niet uit over wat voor merk boilie dan ook, daar ik totaal niet weet wat men voor stoffen men buiten de meelproducten en eiwitten gebruikt.
Maar dat was ook niet mijn vraag, waarop ik geen antwoordt verwacht? Ga er dan wel van uit dat het woord kwaliteit (buiten readymades) van boilies niet meer gebruikt zal worden.

MVG,

Peter
Aart Appel

25-12-2004 17:30

Is ook het ras van de karper niet belangrijk?

En dat de karpers op een water groot geworden zijn door die paar kilo aas van vissers lijkt mij in 9 van de 10 gevallen twijfelachtig.
(10 karpers van een kilo of 10 eten ongeveer 1 ton aas per jaar (in gewicht))
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

25-12-2004 21:35

Beste Kees,

Link leggend om het duidelijker te maken, maar het blijft toch zo dat suikers en vetten meer energie opleveren, dan wel het meer moeite koste kost om Eiwitten om te zetten in energie. Of geldt dit ook niet voor karpers?
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2004 22:24

Bart,

Verbranding van eiwitten en koolhydraten leveren een gelijke hoeveelheid energie. Vetten iets meer dan twee keer zoveel. Maar de omzetting van koolhydraten levert voor de karper geen waardevolle reserves. Een karper die zijn wintervoorraad opbouwt uit alleen koolhydraten kan in het voorjaar die reserves niet snel genoeg aanspreken en loopt kans op verhongering of dood door een voorjaarziekte als gevolg van een verminderde weerstand.

Peter,

Ik weet alleen dat koi in Japan gekweekt wordt door selectie uit broed van specifieke ouderdieren. Zeer waardevolle oude karpers waarvan bekend is dat ze de specifieke kenmerken overdragen worden jaar in jaar uit daarvoor gebruikt. De dood van deze ouderdieren is een ramp voor de kweker. Uiteindelijk zullen er van 100.000 stuks broed minder dan 10.000 karpertjes geselecteerd worden voor de handel. De rest vertoont niet de specifieke kenmerken en wordt absoluut doorgedraaid. Je mag dit manipulatie noemen, maar is slechts onderdeel van een kweek door zeer strenge selectie zoals die al jarenlang geschiedt. Bij transport worden er wel middelen toegevoegd aan het water in de plastic zakken waarin ze vervoerd worden. Dit ter voorkoming van ziektes die op kunnen treden bij de stress van het vervoer. Veel meer dan dat is het niet. De kweek in Japan kent een jarenlange traditie en staat op een zeer hoog niveau. Een Japanse kweker zal deze reputatie niet makkelijk schaden door een mindere kwaliteit te leveren.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-12-2004 22:58

Bart,

dank je voor je duidelijke betoog. het is echter een stuk complexer dan je hier aangeeft.

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: Een karper heeft geen moer aan koolhydraat. Zo.... het hoge woord is er uit. Vetten zijn voor een vis geen probleem. Zeker niet, indien slechts gecombineerd met eiwitten. dan zit het wel goed met de vetverbranding. Zodra koolhydraat mee gaat doen, beginnen de problemen.

Denk nog maar eens heel goed na, eer je met die schrale aasjes in de weer gaat. het zijn "killers" :-?

Inderdaad zijn we (met name in Nederland) bezig onze karpers stelselmatig te vergiftigen met die koolhydraatrijke ballen. Lees dit er maar eens op na:

P. KESHAVANATH, K. MANJAPPA & B. GANGADHARA

Four diets (T0-T3) were formulated reducing the fishmeal (Indian) component by 100 g kg-1 from 300 to 0 g kg-1 and including proportionately increasing quantities of maize. Diets were fed for 120 days at 50 g kg-1 body weight to triplicate groups of common carp (av. wt. 2.11-2.18 g) stocked at 1 m-2 in mud bottomed cement tanks (18 m2), fertilized with poultry manure. Fish growth, SGR and FCR in the different treatments were statistically not significantly different (P > 0.05). PER was lowest for the 300 g fishmeal kg-1 diet treatment (diet T0), increasing with decrease in dietary fishmeal content (diets T1-T3). Fish survival ranged from 96.29 to 100%. Diets influenced carcass composition and digestive enzyme activity. A significant increase in lipid deposition was recorded with increasing dietary carbohydrate content. Amylase, protease and lipase activities were higher in fish fed with diets T2 and T3. The protein sparing effect of dietary carbohydrate and the economic implication of eliminating fishmeal from the diet are discussed.

Zo heb ik nog een aantal voorbeelden.

Het ideale aas/voer is in boilievorm schier onmogelijk. Dit is waar ik nu al een aantal jaren mee bezig ben. Dit jaar voor het eerst licht aan het einde der aastunnel kunnen waarnemen. Volgend jaar wordt er driftig getest met dit "karpervriendelijke" aasje.

Kees,

Bart zei het al, maar je uitspraak over ready mades in Engeland is niet correct. De meeste vissers die ik ken (misschien niet helemaal eerlijk) vissen met freezerbaits of rollen zelf hun -kant en klaar- ingekochte mixen.

We moeten het onszelf ook niet teveel kwalijk nemen. Deze studie is nog zo jong en er valt nog heel erg veel te leren.

een fijne Kerst Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2004 23:32

Mitsz,

Als je de Engelse forums volgt zijn de discussies niet veel anders dan hier. Over homemades wordt veel minder gesproken dan hier. Meer freezers daar zou best wel eens in evenwicht kunnen zijn met meer homemade hier.

Maar de juiste statistiek is niet zo van belang. Freezers bevatten (vermoedelijk :-? ) geen conserveermiddelen. Maar dat zegt helemaal geen moer over andere toevoegingen die wel in een schadelijke dosis aanwezig kunnen zijn. We concentreren ons teveel op één element van het aas. Is al mooi dat die er niet in zit, maar zegt verder weinig.

Nog steeds ben ik niet geneigd aan het gebruik van freezers een grotere levensverwachting voor de karper toe te schrijven. Leververvetting heeft niks met conserveermiddelen te maken. Overigens is algemeen gebruik van freezers nog te kort om er ook maar iets aan toe te schrijven.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-12-2004 23:34

heb ik dat gezegd dan? Leververvetting en conserveringsmiddelen komt niet van mij. Wil je me aub geen woorden in de mond leggen Kees.

Mvg Mitsz
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-12-2004 01:48

Klaas van den Herik schreef:Nee hoor Peter,
Zeker niet op de top wateren met de top vissen.
MVG

Klaas


Klaas,
Kun je die even verder uitdiepen zoals deze zin rer nu staat raak ik het spoor ff bijster :o
De heren waar ik mee gesproken hebben vertelden me toch dat dit de zaken waren waar ze tegen aan liepen, ik spreek hier niet over sponsorboys maar over gewone engelsen die net als wij hier graag hun hobby willen beoefenen.

Dit gaat hier wel een stuk makkelijker dan daar trouwens.
Qua aas:
er zal zeker verschil zitten in de kwaliteit van de bol maar het blijft gissen daar je niet exact weet wat de samenstelling van het aas is.
Dit kun je oplossen door gewoon zelf je aas samen te stellen of je eigen samenstelling te laten draaien.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-12-2004 09:57

Mitsz,

Het was niet mijn bedoeling woorden die ikzelf gebruik in jouw mond te leggen. Sorry, als dit er op lijkt.

Ik onderschrijf overigens jouw woorden dat we het onzelf niet teveel kwalijk moeten nemen, maar laten we ons ook geen illusies maken.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-12-2004 10:43

mitsz van der kamp schreef:Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: Een karper heeft geen moer aan koolhydraat. Zo.... het hoge woord is er uit. Vetten zijn voor een vis geen probleem. Zeker niet, indien slechts gecombineerd met eiwitten. dan zit het wel goed met de vetverbranding. Zodra koolhydraat mee gaat doen, beginnen de problemen.

Denk nog maar eens heel goed na, eer je met die schrale aasjes in de weer gaat. het zijn "killers" :-?

Inderdaad zijn we (met name in Nederland) bezig onze karpers stelselmatig te vergiftigen met die koolhydraatrijke ballen. Lees dit er maar eens op na:

P. KESHAVANATH, K. MANJAPPA & B. GANGADHARA

Four diets (T0-T3) were formulated reducing the fishmeal (Indian) component by 100 g kg-1 from 300 to 0 g kg-1 and including proportionately increasing quantities of maize. Diets were fed for 120 days at 50 g kg-1 body weight to triplicate groups of common carp (av. wt. 2.11-2.18 g) stocked at 1 m-2 in mud bottomed cement tanks (18 m2), fertilized with poultry manure. Fish growth, SGR and FCR in the different treatments were statistically not significantly different (P > 0.05). PER was lowest for the 300 g fishmeal kg-1 diet treatment (diet T0), increasing with decrease in dietary fishmeal content (diets T1-T3). Fish survival ranged from 96.29 to 100%. Diets influenced carcass composition and digestive enzyme activity. A significant increase in lipid deposition was recorded with increasing dietary carbohydrate content. Amylase, protease and lipase activities were higher in fish fed with diets T2 and T3. The protein sparing effect of dietary carbohydrate and the economic implication of eliminating fishmeal from the diet are discussed.

Zo heb ik nog een aantal voorbeelden.

Het ideale aas/voer is in boilievorm schier onmogelijk. Dit is waar ik nu al een aantal jaren mee bezig ben. Dit jaar voor het eerst licht aan het einde der aastunnel kunnen waarnemen. Volgend jaar wordt er driftig getest met dit "karpervriendelijke" aasje.


We moeten het onszelf ook niet teveel kwalijk nemen. Deze studie is nog zo jong en er valt nog heel erg veel te leren.

een fijne Kerst Mitsz

Hallo Mitz
Was je kerstkalkoen soms aangebrand gisteren? :-?
Het is me nogal wat wat je hierboven schrijft, als je een weekje gewacht had , dan was het vast en zeker al de stelling van 2005 geweest.
Jij weet waar je over praat, dus hopenlijk kun je ons ook wat licht in de tunnel gunnen?. Moet zeggen dat ik met het technische Engels in jouw reply niet zo goed me om kan gaan, kun je s.v.p. verklaren wat er staat?
Neem nu een klassiek product als roggebrood wat nogal wat koolhydraten bevat...iets wat ik graag gebruik tot nog toe..is dit dan ook foute boel ?

Heeft jou input te maken met het feit dat de combinatie van vetten en suikers (koolhijdraten) gewoon ook slecht voor de voor de mens is?. De laatste tijd hoor je steeds meer dat voor de mens de combi van vetten en suikers een verkeerde combi is en er de oorzaak is van overgewicht bij velen . Meen eens gelezen te hebben dat juist de combi van vetten (patat) en suikers (die lekkere milkshake of cola ) fataal is en de negatieve effecten van elkaar nog eens versterken.
Nu heeft de mens hersenen en kan hij zelf bepalen of hij junkfood wil eten en vooral hoe vaak , met de bijbehordende risicos zoals klachten in de toekomst als overgewicht en te hoge cholesterolgehalte met daar weer alle bijbehordende risicos als hartklachten er weer bij.......maar de karper heeft dus geen hersenen en kan niet bepalen wat gezond is en hij zal ervan blijven eten met alle negatieve aspecten erbij ...is dit de kant die jij opgaat met jou gedachtes?
Nou..je hebt me wel bezig gehouden met je posting..dus ik kruip nog ff terug mijn bed in :roll:
gr
Hans Brinkel
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-12-2004 11:21

Here,

Nu zijn we weer terug in 1988? HP, HNV, LNV en crap? Toen kwamen "we"er niet uit, ik denk nu nog niet.

Leuk in deze zijn de schrijfsels van Schaperclaus, of hoe heet ie.

De waarheid zal ergens in de midden leggen. Een "kweker"wil zijn vis zsm zo groot mogelijk krijgen, met zo min mogelijk kosten. Helaas heb ik de links niet meer, maar ergens op het net, kan stukken vinden hoe de voermakers er mee omgaan en ook gedwongen worden ermee om te gaan Wat opvalt is het vrij hope percentage aan eiwit, maar ook aan vet.


Peter,

Neem een aantal van de topwateren in engeland. Die met de grootste vissen. Stel ik wil er graag vissen. eindelijk na jaren krijg ik een vergunning voor Coningsbrook of kan mij schelen. 3 of 400 pond voor een jaartje vissen is niet gek. Dacht je dat er dan iemand was, die dan op zijn aas gaat bezuinigen? Ik niet in elk geval.


MVG

Klaas