hoe oud word een karper?


Gebruikersavatar
Gijs van Hierden
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-12-2004 16:01
Locatie: Brummen

23-12-2004 16:30

hoe oud kan een karper worden?
dat is iets wat ik me al heel lang afvraag.
ik zou ook wel eens willen hoe veel een jonge karper gemiddeld aankomt.
Gebruikersavatar
chris koekoek
Berichten: 146
Lid geworden op: 12-12-2004 18:32
Contacteer:

23-12-2004 16:33

Men zegt dat ze wel 70 jaar kunnen worden,maar dit wordt momenteel onderzocht.
Exemplare die op de befaamde redmire pool voor de oorlog(WW2) werden uitgezet leven er nu nog.
Een karpertje van 35 cm is al 2-3 jaar oud.
Dit is afhankelijk van watertemperatuur,voedsel etc.
Je kan dus nooit zeggen van deze is klein zal wel een jonkie zijn!
Of deze is groot zal wel een oude zijn!
Gebruikersavatar
Gijs van Hierden
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-12-2004 16:01
Locatie: Brummen

23-12-2004 16:50

bedankt Chris

en dan nog iets,

toen er een schub van een schubkarper in het landingsnet bleef zitten, werd mij verteld dat je er jaarringen in kunt zien als je de schub in het licht houdt. het klopt wel dat er een soort ringen staan, maar hoe is dat dan te verklaren?
heeft het soms te maken met de groeiverloop van de karper, omdat ze in de winter haast niet groeien?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-12-2004 17:00

Gijs, is te vergelijken met de jaarringen bij b.v. een boom. En als we ons aan de feiten houden, die tot dusver bekend zijn, kan een karper dus in ieder geval een leeftijd van 60 jaar bereiken. De meeste zullen dit echter niet bereiken.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-12-2004 17:11

[quote="chris koekoek"]Men zegt dat ze wel 70 jaar kunnen worden,maar dit wordt momenteel onderzocht.
Exemplare die op de befaamde redmire pool voor de oorlog(WW2) werden uitgezet leven er nu nog.
quote]

Chris,

De oudste vis uit Redmire is op iets meer dan 60 jarige leeftijd gestorven,en dat is nu al wat jaren geleden.
Verder zwemmen er nu dus al wat jaren enkelt "verse" vissen.


Weet iemand of dit een verzinsel is:
"This is most obvious, perhaps, with coloured koi carp. In Japan, the fish are treated almost as members of the family, and they are passed on from one generation to another. As a result, there are innumerable records of koi carp older than 50 years and of many which have lived to more than 100. The oldest is ‘Hanako’, a female fish living in a pond in Higashi Shira-kawa, in Japan’s Gifu Prefecture. In 1974, she was aged at 228 years!"

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-12-2004 17:19

Ik lees zojuist ergens dat er dus toch nog een originele vis zou zwemmen op Redmire,genaamd "no pelvics"
Deze vis moet nu dus iets meer dan 70 !!! jaar oud zijn.

Dacht zelf altijd dat "raspberry" de oudste Redmire bewoner was :roll:

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-12-2004 19:59

Zeer interessant! Zijn er misschien foto's ergens te zien van die hele oude vissen van Redmire. Ik wil weleens zien hoe die eruit zien. Of van andere hele oude karpers.
Ik denk ook dat je de oudste karpers in Japan moet zoeken bij koikwekers. Zij kweken al honderden jaren karpers dus...
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

23-12-2004 21:25

ik weet dat rini met een van de oude garde in zijn boek; "het grote karperboek" staat.

verder weet ik dat er meerdere wateren zijn in engeland, die oude vis bevatten, verklaren dat ze juist in engeland zo oud worden kan ik niet.

ik hoop dat jullie er iets ana hebben.
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

23-12-2004 21:46

Dat ze daar zo oud worden heeft volgens mij te maken met de professionele manier van behandelen en met de manier van vissen qua aas. Het is in mijn ogen dan ook een fabeltje dat vissen sterven door een zeer grote hengeldruk. Als je de verschillende banden ziet (bijvoorbeeld de Yateley season '02/'03 band) dan staan er misschien wel een dozijn man te helpen tijdens het fotograferen van zo'n vis. De bodem bezaaid met matten, etc. Er kan eigenlijk dus niks fout gaan. Ook geldt er op veel wateren een verbod op het zakken van een karper, wat de gezondheid natuurlijk ook alleen maar ten goede kan komen.

Dan het aas verhaal, de meeste Engelsen vissen instant met zeer kleine hoeveelheden aas en al sinds jaren met enkel kwaliteitsaas. Het is iets waar ze daar geheel niet op bezuinigen, de vissen worden er dus niet onnatuurlijk vetgemest maar hebben een veel gevarieerder voedselaanbod. Iets wat hier op het vaste land helaas vaak anders is. De reden dat veel topvissen in (helaas is het zo) Belgie ons ontvallen is de grotere voerhoeveelheden van snacks met helaas niet altijd een goede samenstelling icm het vaak zakken van die vissen. Als je bijvoorbeeld naar Nederland kijkt zie je dat daar het gros van de grote vissen toch geleidelijk groot is geworden met minder en niet alleen op een dieet van enkel vissersaas. Vaak zijn de grote vissen in Nederland dan ook een langer leven gegund (niet op alle wateren). Ook is de hengeldruk hier stukken minder, wat weer betekend minder aas, minder gevangen worden, minder hard groeien, langer leven. Het valt gewoon op dat de vissen die snel door het plafond schieten des te eerder weer terugvallen.

Het blijft gewoon een feit dat hoe meer de vissen bevoerd en bevist (waarbij niet optimaal behandeld) worden, des te eerder ze ons zullen ontvallen. En ook ik doe hier gedeeltelijk aan mee, ben zeker niet heilig. Ook ik zak een grote vis, voer voor (wel doordacht) en vang vissen. Ook ik zorg ervoor dat zo'n vis waarschijnlijk wat eerder zal sterven. Het is iets wat je als visser ook niet kan voorkomen, of je zal de stokken aan de wilgen moeten hangen.
mvg

Bart van den Hurk
bart hoefsloot
Berichten: 48
Lid geworden op: 12-12-2004 21:35
Locatie: breda

23-12-2004 22:00

ha die bart, ik vond je artikelen in de karperwereld fantastisch!wat een doorzettings vermogen en ook hele mooie plaatjes van een vissen .
ik heb begrepen dat je testvisser van proline bent,want ik ben binnenkort van plan om diepvriesboillies te gaan halen wat kun je mij aanraden voor een dressuurwater?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

23-12-2004 22:04

Doen we wel even in een PB, lijkt me net zo goed voor de topic :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-12-2004 22:11

He bart,
wat is het nou?

"Het is in mijn ogen dan ook een fabeltje dat vissen sterven door een zeer grote hengeldruk".

of

"Het blijft gewoon een feit dat hoe meer de vissen bevoerd en bevist (waarbij niet optimaal behandeld) worden, des te eerder ze ons zullen ontvallen".

zeer dubieus Bart

:o
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

23-12-2004 22:15

Mitsz,

De bevissing is het probleem niet, de manier van bevissing wel! Nu ik het lees klinkt het tegenstrijdig, maar is zeker niet zo bedoeld. Dus weinig vissersvoer en de "perfecte" behandeling is nu eenmaal beter voor die vissen dan "zo goed mogelijke" behandeling en meer voer. Nu wel duidelijker?
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-12-2004 22:22

de stress van het gevangen worden, blijft hetzelfde Bart. Dat is het moment wanneer het gebeurd.

We kunnen ons hoofd niet in het zand steken..........
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

23-12-2004 22:36

Ik denk toch ook dat het vele voeren niet gezond is .bv is een karper bij ons 10 kg verzwaard op 4 jaar.Ook geef ik toe dat ook ik bij momenten zwaar voer.
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-12-2004 22:40

moet je goed aas gebruiken............. :D
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-12-2004 23:42

Bart,


Grijs heeeeel veel grijs. Ook in engeland sterft zo ongeveer de gehele populatie uit.


"Dan het aas verhaal, de meeste Engelsen vissen instant met zeer kleine hoeveelheden aas "

15 kilo per dag gevoerd tussen 14 en 28 januari. niet veel?

Ben er eens geweest. Niemand keek op van een 70 kilo aas in de week.

Grootste gelul is eerder, dat er, zeker naar onze maatastaven, niet zoveel gevangen wordt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

24-12-2004 01:21

De vraag of vissen door de hengeldruk nu wel of niet ouder zouden worden zou ik toch zelf moeten beantwoorden met niet.
Of hierbij het gebruikte voer de doorslag geeft, en of de hengeldruk is moeilijk te bepalen. Wel denk ik dat de oudere hengelaars onder ons je uitgelachen zouden hebben als je 15 jaar geleden vertelt zou hebben welke "targets" we hebben en wat voor vissen we hebben gevangen Deze enorme groei komt gewoon door de grote hoeveelheden voer die hedendagen te water gelaten worden. Aangezien de kwaliteit van een boilie nergens te sprake komt draagt hier vooral de commercie(waarin wij als klant ook zitten, (wij bepalen de vraag)) zijn steentje aan bij.
Maarja het gaat nu eenmaal om gewichten. Natuurlijk zijn er nu weer genoeg voorbeelden van, maar die karper is al zo en zo oud, en zo en zo vaak gevangen, en er wordt zelfs het gehele jaar gevist!!!!
Het gaat hier mijns inziens dan toch vaak om een incident.

Waarom ik dit nu denk; De karper in mijn vijver eet uit mijn hand, leeft stressvrij heeft genoeg ruimte en heeft een gemiddelde leeftijd van zo'n 25 jaar. Vraag het aan een koi-kweeker en die geeft zo 50 -60 jaar op voor een karper(met voldoende ruimte, goede condities en goed voer).
Ik denk als ik een hengel aan mijn vijver zet en deze karpers zou gaan vangen het hun stressgevoeligheid niet ten goede komt.

Dus de hengeldruk en het aasgebruik(kwaliteit) lijkt mij vaak niet ten goede komen voor de vis, en de realiteit wijst dit vaak genoeg uit.
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

24-12-2004 12:22

Heel mijn verhaal bijna af, taait de computer vast, dus hier een enigzins ingekorte versie:

Grijs gebied zeker, dat voeren, maar de situatie die jij voordoet Klaas zijn uitzonderingen (vaak gesponsorde vissers). Voor de gemiddelde visser in Engeland zijn zo'n grappen gewoon niet te betalen (zelf draaien kunnen of kennen ze zo goed als niet daar, dus dat betekend een schamele 15 euro per kg bollen). Het gros vist dan ook zeer weinig voer op in een jaar, vist kleine voerplekjes dan wel single. En als men grotere hoeveelheden toepast is het vaak in de vorm van particles dan wel pellets. Door de veel grotere hoeveelheid witvis bij ons en bij onze zuiderburen is hier de omslag gemaakt naar het gebruik van zo goed als enkel boilies, waarbij sindsdien de cholesterol spiegel als ook de vervetting van de karper aardig de lucht in zijn gegaan. Daarbij in BE nog meer dan in NL, puur door de voerhoeveelheden en de grotere concentratie van de vissers.

Hengeldruk (ook voor Mitsz) is zeker wel levensverkortend, maar niet de bepalende factor in het eerder sterven van de karpers wat we tegenwoordig zien op veel wateren. Anders zou ik niet kunnen verklaren waarom de vissen die al sinds lange tijd belaagd worden door relatief veel vissers, maar met meer dan gemiddelde zorg en minder dan gemiddelde voerhoeveelheden, het zo lang uithouden. Kijk maar bijvoorbeeld naar het Yateley car park in Engeland of bijvoorbeeld de Zwaan dichter bij huis (al is bij de laatste het aantal keren wat de vissen op een jaar gevangen worden voor mij wel verontrustend, maar blijkbaar niet voldoende om er de geest aan te geven). Natuurlijk wel een vereiste op die wateren is dat ze gezond zijn, kleine vispopulatie (kg p ha), etc., maar daar gaat het nu even niet over.
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-12-2004 12:59

Bart,

Dat verhaal in de laatste KW. Horton. Daar wordt bij een beetje witvis wedstrijd algauw 20 a 30 kilo witvis gevangen. Record brasem 8 kilo plus. Dacht je dat er iemand risico neemt en wel 500 pond betaalt voor een vergunning en dan bezuinnigd op aas? No way

Grootste gelul is eerder, dat er, zeker naar onze maatastaven, niet zoveel gevangen wordt.
:oops: :oops:

Moet zijn:
Grootste voordeel is eerder, dat er, zeker naar onze maatastaven, niet zoveel gevangen wordt.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Gijs van Hierden
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-12-2004 16:01
Locatie: Brummen

24-12-2004 15:55

ik woon redelijk dicht in de buurt van Bussloo, waar dit jaar dé karper van het water overleden is, namelijk: Moby Dick. ( http://www.karperwereld.nl/artikel/moby1.php ) weet iemand hoe oud deze robuuste vis is geworden? :-?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-12-2004 21:50

Gijs, even bij navigatie zoeken aanklikken en daar Moby Dick intypen dan kom je een topic Moby Dick tegen waar je kunt lezen hoe oud Moby Dick was.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-12-2004 22:14

Bart,

ik heb er toch wat moeite mee. Kom ik zo op terug.

De topic gaat over hoe oud karpers kunnen worden. Vissen helpt hier niet aan mee. Full stop.

Ten eerste wordt er in Engeland wel degelijk flink gevoerd. Neem bijvoorbeeld het verhaal van Dave Lane en de vangst van Sonning Eye. 15 kg per dag ging er in. Zo zijn er ook nog een aantal voorbeelden uit mijn vriendenkring aldaar. Deze jongens vissen op de Engelse topwateren en daar wordt gevoerd Bart. Reversed history...............

"Hengeldruk (ook voor Mitsz) is zeker wel levensverkortend, maar niet de bepalende factor in het eerder sterven van de karpers wat we tegenwoordig zien op veel wateren."

Wat is wel de bepalende factor Bart?

Hoe oud zouden de vissen zijn geworden, als ze niet door ons belaagd zouden zijn geworden? Laat me raden.....
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

24-12-2004 22:56

En het goede antwoord is Mitsz: ouder! Win ik nu de wasmachine :wink: . Wat ik alleen raar vind zoals Tim ook al aangaf is dat de vissen in de Engelse topwateren over het algemeen een stuk ouder lijken te worden dan hier. Waar zit het hem het verschil dan in? Hengeldruk als doodsoorzaak; nee, als levensverkortende factor; ja (tenminste zie verder). Zoek de verschillen tussen tussen de wateren daar en hier, kom je toch bij het voer en behandel verhaal.

Dan haalt Klaas het hengeldrukverhaal aan, waardoor het juist omgedraaid wordt, tenminste zo zie ik het dan. Juist de grotere hengeldruk zorgt voor een veel grotere conditionering en daardoor minder vangsten, weer resulterend in een langere levensverwachting. Zou best kunnen. Ook ligt het misschien wel gewoon aan het soort (ras) wat ze daar hebben, eerder geneigd om het natuurlijke voedsel te eten, ik durf het zo niet te zeggen. Feit blijft dat ze het gros hier eerder lijkt te sterven dan daar, dat de topvissen hier groter schijnen te worden dan daar (inheemse dan wel), dat het gros daar langzamer in gewicht toeneemt dan hier. Snellere gewichtstoename, resulterend in een "overgewicht", verkort de levensduur.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-12-2004 23:10

Bart,

wat dacht je van het volgende verschil: Nederlandse vissers kunnen vissen waar ze willen. Op deze manier kunnen ze elk virus het hele land door transporteren en zal de verspreiding van ziektes een meervoud zijn van de landen (engeland),waar men day/season tickets verkoopt per water. Het is wat mij aangaat de verspreiding, meer dan iets anders.

Dat snelle gewichtstoename eerder fatale gevolgen heeft, ben ik het mee eens. In Nederland wordt nu eenmaal zeer beroerd voer gebruikt.

MVg Mitsz