Uitvaren lijnen


Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

30-09-2004 11:40

Mannen ,ik geef jullie een goede tip om lijnen uit te varen.als ik met de elektro vaar neem ik altijd de hengel mee.maarrr,als ik roei doe ik dat altijd met de hengel op de kant en het lood mee.ik zet altijd 2 aparte steunen om de hengel op te leggen,ik doe het altijd met de beugel van de molen open om kinken te voorkomen.wat doe ik dan om de lijn toch op een redelijke spanning te houden .ik steek in 1 van de ogen van de hengel een stuk mous ,die voorkomt dan nadat je gedropt hebt dat de lijn verder van de molen loopt .
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Pieter de Jongh

30-09-2004 21:43

hoi,
ten eerste gebruik gevlochten lijn, geen last van lijn die terug schiet.
Ten tweede gebruik je de baitrunner, niet te los, geen last van kinken, de lijn loopt goed van de spoel, de spoel beweegt namelijk.
Doe je de beugel open, dan blijft de spoel op zijn plaats er draait de lijn ervan af wat meer problemen geeft.
Ten derde neem een lood met rig mee en plaats die op een geschikte plaats.
Vaar dan iets door en leg daar het lood van je meegebrachte hengel mee.
Zo doe je er dus twee te gelijk.
Vergeet in het donker geen fietslampjes te plaatsen bij je steunen, zodat je goed terugvaart.

Ik weet het, het klinkt arrogant, maar na 16 jaar ervaring en tientallen weken in Frankrijk met afstanden tot 400 meter, weet ik maar al te goed hoe het moet.
Ook mensen die ik meeneem om te vissen, en andere gedachtes hebben, moeten mij helaas na enkele dagen gelijk geven.

doe er je voordeel mee, het wiel is al uitgevonden.

Nieuwe tip voor mensen die liefst zonder marker vissen ( zoals ik ) en in het donker ook met slecht weer terug het water opgaan.

GPS= je vooroordelen opzij zetten ten behoeve van nog scherper vissen.
Ik was er tegen, maar heb er nu 1 besteld.

groeten, pieter
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-09-2004 22:32

Pieter,
beetje dezelfde werkwijze als de mijne, wel moet ik je zeggen dat die grote wasknijper ook wel rowrunner genoemd een prima ding is en goed werkt.

het geheel houdt de lijn zowel bij nylon als gevlochten mooier op spanning als de baitrunner.
Indien men wel nylon gebruikt dan weet jij ook dat je dan wel eerder problemen krijgt met kinken, met gevlochten ken ik dit probleem ook niet namelijk.

Groet,
Peter
Aart Appel

30-09-2004 22:43

Gaat nylon eerder kinken als je deze uitvaart "op de baitrunner"? :lol:

Gaat er toch recht af, net als met een reel (weliswaar onder een hoek) met je beugel maar dat maakt technisch gezien geen fluit uit.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-09-2004 22:57

Theorie en praktijk wijken wel vaker af Aart.

mvg,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-09-2004 23:24

Nee Aart, gaat er niet recht af.

Theoretisch kinkt een lijn net zoals in de praktijk. Maar daar ga ik hier geen verhandeling over geven. Denk daar technisch gezien zelf maar eens over na. Gevlochten lijn doet dat net zo goed, alleen is er een zekere buffer omdat gevlochten lijn in bepaalde mate in elkaar kan draaien zonder dat je het merkt. Maar dat kent ook zijn grenzen.

Beugel moet dus los bij een werpmolen. De hengel in de boot nemen is de beste methode zolang je nog redelijk recht kunt binnenvaren en er geen obstakels zijn waar de lijn achter kan blijven hangen. Bij dat laatste is iemand op de kant die de zaak strak houdt weer handig. Moet je wel met zijn tweetjes vissen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-09-2004 23:38

Kees,
precies waar ik op doelde en uit ervaring ook over sprak qua lijn.
als je puur sang theorie technisch bekijkt kan ik me voorstellen dat Aart dit denkt ook al is het anders opgebouwd zeker hierin meenemend de werking van de baitrunner op zichzelf.

groet,
Peter
Pieter de Jongh

01-10-2004 23:08

Sorry kees,
ben het niet met je eens. ( mag toch)
Nylon kinkt niet met de baitrunner aan.
Ik had veel last van de wind, verleden week, en had de eerste 100mtr nylon gebruikt van slechte kwaliteit, om de lijn te laten zinken.
Na 1 keer gebruik, kinkt de lijn wel 10 keer op een hengellengte lang.
Ik haal de kink eruit, en heb dan geen last meer bij het uitvaren van het kinken.
Wat die gevlochten lijn betreft, ik ben nogal een krent, en heb er sommige gevlochten lijn al wel een jaar of 6 opstaan, ik knoop telkens erbij op, indien nodig.
Heb nog nooit gemerkt dat gevlochten lijn kan kinken, of in elkaar draait, zoals jij het zegt.

toch raar dat jij andere ervaringen hebt
groeten, pieter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-10-2004 23:37

Ik vind het best, Pieter.

Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-10-2004 00:07

Pieter,
ben ik weer niet met jou eens :D
Spreek uit ervaring dat nylon kinkt op het moment als je uitvaart met je baitrunner open.

Dus als ik goed begrijpt spreek je over een soort voorslag om het zinken te bevorderen van je gevlochten op, dit stuk nylon is 100 meter en je haalt de kink er uit?

houdt toch in dat dit stuk nylon dus wel kinkt, nu ga ik er even van uit dat je alleen nylon gebruikt en op 250 meter zit, welke gevolgen zal dit hebben voor je lijn.

Verder heeft Kees qua indraaivermogen gelijk, te technisch om uit te leggen maar dit heeft te maken met de opzet van vezelstructuur.
Dit is met het blote oog niet waar te nemen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

02-10-2004 00:11

Kees, wat je zegt klopt als een huis maar dat wist je wel al :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-10-2004 11:00

Tja, Robert. Maar natuurlijk. :roll:

Zal ik toch een poging wagen. Maar er zullen ongetwijfeld ongelovigen blijven.

Waar we het eerst over eens moeten zijn is dat een rechte lijn die om zijn as verdraaid wordt gaat kinken. Dat kan met een eenvoudige proef.

Neem een paar meter lijn en bindt één uiteinde ergens aan vast. Pak het ander uiteinde tussen duim en wijsvinger en houdt de lijn op spanning. Draai nu de lijn tussen duim en wijsvinger voortdurend één richting op. Met een boormachine gaat het nog beter. Als je genoeg gedraaid hebt, pak je de lijn in het midden vast en brengt beide uiteinde bij elkaar. Het resultaat is een in elkaar getwiste lijn. Zo een lijn kun je trouwens heel goed als soepele voorslag gebruiken (tip van de week).

Bovenstaande is wat wij sportvissers dus kinken noemen. Dit lukt net zo goed met gevlochten lijn als met mono.

Nu de werpmolen. Dat is abstracter, dus lastiger uit te leggen. Als de lijn goed is opgespoeld ligt deze in nette slagen zonder kinken op de spoel. Doe je nu de beugel open, dan komt de lijn in slagen van de spoel. Houdt je het uiteinde van de lijn tussen duim en wijsvinger vast, dan verdraait de lijn daarbij in de lengterichting. Er komen dus kinken in. Houdt je de lijn nog steeds tussen duim en wijsvinger vast en spoelt deze weer op door aan de slinger te draaien, dan draai je de kinken er weer uit. Conclusie, in de lijn komen bij het werpen met open beugel kinken die je er weer uit draait bij het opspoelen. (Bij het binnendraaien is het dus prettig als rig en lood niet gaan spinnen: zie antikinkloodje bij het spinneren.)

Bij de biatrunner wordt feitelijk, net als soms bij een dril, lijn door de slip afgegeven. De lijn komt daarbij zonder kinken van de spoel. Dit is dus het omgekeerde van de open beugel waarbij de lijn altijd in kinken wordt afgegeven. Het binnendraaien gaat echter nog precies hetzelfde. Dus bij het binnendraaien wordt kinken in de lijn gedraaid. Conclusie, in de lijn komen kinken zodra door een slip met gesloten beugel afgegeven lijn wordt binnengedraaid.

Dit verhaal is al net zo oud als de werpmolen en ik ben zeker niet de enige met deze ervaring (wat is de relevantie van ervaring bij natuurkundige eigenschappen?). Iedereen heeft dit en na verloop van tijd krijg je er last van. Maar tijd en ergens last van hebben is een relatief begrip en nog afhankelijk van hoe je de lijn behandeld en de eigenschappen van de lijn. Verkeerd opspoelen of geharde lijnen geven bijvoorbeeld veel sneller problemen met kinken. Aan kinken kun je uiteindelijk niks doen (geen vis vangen helpt wel) en is verder onafhankelijk van het beugelrolletje. Dus kijk maar wat je doet met claims van sommige werpmolenfabrikanten.

En Pieter, ik voorspel dat je het niet met mij eens bent, maar dat mag altijd.

Groet, Kees
Pieter de Jongh

03-10-2004 20:01

hoi, kees.

gaat niet over principieel voor of tegen.
Spreek alleen uit ervaring.
Maar dat zal jij ook doen.
Misschien dat de natuurkrachten boven of onder de sloot anders werken. :roll:
Maar spreek nog meer over ervaringen met medevissers die jou verhaal verkondigen en vervolgens bij de eerste de beste "uitvaart" kinkende lijnen hebben, zodat je na 100mtr uitvaren weer terug kunt.

Laten we allebei maar ons voordeel doen van het geleerde.
Zijn we toch met dezelfde overtuiging bezig.
Wil echter niet zeggen dat ik niet opensta voor andermans ideëen.
Maar ik heb het op dit moment nog redelijk onder controle.

groeten, pieter

groeten en succes.
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

04-10-2004 02:45

ik ben het eens met pieter:-)

ik heb nog nooit meegemaakt dat een gevlochten lijn gaat kinken. ook niet een heel klein beetje.

groeten mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-10-2004 08:33

Maar dat was de stelling niet, Mark.

Deze was of in een lijn kinken komen als je die verlengd via de (baitrunner) slip. En dat gebeurt in principe bij alle lijnen. Bij mono krijg je geheid last van die kinken als je op de slip uitvaart. Uitvaren op de slip met mono is daarom af te raden. Lees het board maar eens na over de klachten van kinken in mono. Daar zitten er veel bij van mensen die op de slip uitvaren.

Bij gevlochten lijn merk je dat niet zo. Maar dat zegt nog niet dat het niet kan. Het principe blijft hetzelfde, maar je merkt het niet zo. Totdat je over de grenzen van de tolerantie heen bent. Overigens heeft ook niet alle gevlochten lijn dezelfde tolerantiegrens. Er zijn bijvoorbeeld ook gecoate lijnen.

Of je daarom zou moeten kiezen voor gevlochten lijn? Beide hebben zo hun voor en nadelen. Op 400 meter afstand vissend zijn er meer positieve dan negatieve eigenschappen. Maar dat wordt een ietsje genuanceerder verhaal en gaat buiten de stelling. Is hier ook al uitvoerig besproken en behoeft geen herhaling.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

04-10-2004 10:05

hoi kees,

je hebt gelijk betreffende de nylon lijn. ik had gisteravond de tekst aangepast maar zie nu dat het niet helemaal gelukt is. :-( Had er bij gezet dat ik vond dat nylon ook kinkt als je het uitvaart op een te zwaar afgestelde baitrunner.

met een gevlochten lijn heb ik nog nooit meegemaakt dat er ook maar iets een lus in komt als je hem op de baitrunner uitvaart. je hebt het geprobeerd goed uit te leggen maar wat de gevochten lijn betreft ben ik het met pieter eens.

groeten
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

10-11-2004 01:14

Over gevlochten lijn : er zit verschil in of je ronde of platte lijn gebruikt.

Platte lijn zal op een gegeven moment gaan torderen.


Over t uit varen : heel simpel , op je stek laten zakken en lekker vol gas terug varen ( electromotor) met beugel open en vinger op de spoel.

N betere manier heb ik nooit gevonden , en roeien met n hengel in je hand lijkty mij niet zo handig.

Enne jah ik gebruik alleen nylon .


Gr
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

11-11-2004 12:58

zoals Peter al zij de Rowrunner werkt echt perfect zeker als je alleen gaat vissen.

ik gebruik met uitvaren z'on Bic bootje {kunststof bootje van 2.50 meter lang word veel gebruikt als bij bootje van een jachtje}
ik vaar een hengel uit met de rowrunner en neem de andere hengel mee in de boot die leg ik dan als laatste uit en dan met de hengel in de hand terug werkt perfect.


gr : Sander :roll:
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

09-01-2005 17:15

Als er één advies is wat ik je kan geven: gebruik nooit de baitrunnerstand bij het uitroeien! KINK KINK KINK is het resultaat!

was al gemeld geloof ik, maar toch meld ik het ook nog even...

Hengeltje voor hengeltje, één voor één , en dan aan de hand laten zakken... Vismaat bedient de hengel op de kant en houdt de lijn slap tijdens het terugroeien. Dan swingertje erop, en beetje voor beetje strakdraaien....kan even duren als je op afstand vist....

Moet het doen zo, geloof me dat uitroeien 100x beter is dan inwerpen, maar daar was jij ook al over uit denk ik zo!

Groeten
er zwemt een karper in mijn hoofd
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

10-01-2005 22:16

is het niet het simpelste om de hengel mee te nemen in de boot, rig droppen en dan terugvaren met top onder water en baitrunner???

kinken zijn volgens mij dan onmogelijk en de lijn is al redelijk strak...
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

11-01-2005 16:25

vind ik nogal lastig met een rubberbootje terwijl ik ook nog moet roeien....je beschikt vast over de luxe van een electromotor?! Ik niet!

Groeten
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

11-01-2005 17:11

Ik snap niet wat jullie moeilijk doen over het feit hengel in de hand onder het roeien? Je kan de hengel toch gewoon tegen de achterkant van de boot zetten zodat de top naar de stek wijst? Dat is tenminste mijn theorie..
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

11-01-2005 17:57

Dat is een goeie mogelijkheid, bij stil weer en strak water.... maar ik spreek uit ervaring als ik stel dat het dikwijls gebeurt dat er of een kink om de slinger van de molen vliegt, of de lijn krult om de top....Ik noem maar een paar dwarsstraten. Zeker met wat wind of golfslag...Eén zo'n hapering trekt zo je lood een endje van zijn plaats, zeker als je nogal een gangetje hebt...lekker een brok rotzooi van de bodem op je haakpunt...mijn vertrouwen is dan weg.

Maarre, je hebt gelijk dat het soms prima gaat op de door jouw beschreven manier... er zijn zoveel wegen die naar Rome lijden...

MvG
er zwemt een karper in mijn hoofd
bart hoefsloot
Berichten: 48
Lid geworden op: 12-12-2004 21:35
Locatie: breda

11-01-2005 18:44

op orient vorig jaar moesten we ook uitroeien nam de hengel gewoon mee in de boot ,op de terugweg zette ik de hengel tussen me knieen en roeide terug totaal geen problemen mee gehad en het stormde goed hard!
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

12-01-2005 15:25

Klopt, het weer heeft geen invloed op die manier van uitvaren, het enige lastige is dat je soms haperingen of kinken op je spoel hebt waardoor het idd mogelijk is om je lood iets te verplaatsen..

Als je met de beugel open roeit gaat er meestal iets meer lijn af dan nodig is en wanneer er een hapering is kan je op tijd nog stoppen als je ziet dat de lijn strak trekt..