zelfhaak systemen en lood perikelen


Plaats reactie
Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

26-09-2004 19:10

hallo allemaal

ik vis inmiddels al weer een redelijke tijd met de pen op karper, en ik denk dat ik op dat gebied inmiddels redelijk het klappen van de zweep ken. Nu ben ik echter ook geinterreseerd geraakt in statisch vissen met "piepers". daarvan heb ik om het maar even rustig te zeggen niet erg veel kaas gegeten, altans ...nog niet. vandaar hier wat vragen.

1. zijn alle statische manieren van vissen op karper (lees: piepervissen) gebasseerd op een zelfhaak systeem? of zijn er ook andere manieren?

2. als ik het goed begrepen heb werkt zo'n zelfhaaksysteem doordat de vis het aas pakt, vervolgens met haak in de bek wegzwemt en door de weerstand van het lood zichzelf haakt. klopt dit, of mis ik nog iets?

3. hoeveel lood is nodig voor een effectieve zelfhaak actie? en met welke loodgewichten wordt zo ongeveer gevist?

4. zou je een standaard rig/lood/zelfhaak montage voor me kunnen beschrijven? (ik stel me daar iets bij voor in de trend van: haak met hair aan een onderlijn van X (?) cm. einde onderlijn wartel (?) die aan een speldwartel (?) aan de hoofdlijn komt. daarna lood (met of zonder tube?) en stopper na X (?) cm. ik gok dat dit nergens op slaat, maar het idee is duidelijk hoop ik)

alle andere extra informatie over lood en zelfhaak systemen is uiteraard ook zeer welkom.

bij voorbaat dank
jelle
Gebruikersavatar
Pim Kersten
Berichten: 165
Lid geworden op: 05-04-2004 17:01
Locatie: Duiven

27-09-2004 13:08

jelle,
het zelfhaken werkt op de manier zoals jij zegt, maar dan moet je wel je lood met de onderkant op je tonwartel vastklikken.

Ik weet niet wat het minimum aan gewicht is voor zelfhaking want ik maak zelf vaak gebruik van een redelijk zware gewichten(90-120 gram)

Bij een standaart rig mag je zelf weten hoe lang je hem maakt maar zelf neem ik meestal een cm. of 20, dan aan het einde een tonwartel die je metteen aan de hoofdlijn vastzet(dus geen speldwartel ertussen) en je lood op de tonwartel vastzetten(zelfhaking) en ik maak zelf geen gebruik van een stopper

Ik hoop je hiermee wat verder te hebben geholpen,
Pim
Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

27-09-2004 16:56

dank voor het antwoordt :D

dingen beginnen reeds wat duidelijker te worden.

het enige wat ik nog niet snap is hoe je je lood op die wartel vastkrijgt?!? is dat speciaal lood ofzo ?

en gebruik je dan geen anti-tangle tube (of hoe het ook mag heten)?

thanks alvast
jelle
Gebruikersavatar
Pim Kersten
Berichten: 165
Lid geworden op: 05-04-2004 17:01
Locatie: Duiven

27-09-2004 19:10

tja, dat ligt er ook aan met wat voor een loodmontage vist maar als je een safety rig gebruikt kun je het onderste gedeelte over de tonwartel schuiven en als je je lood over de hoofdlijn hebt zit daar onderin een gat en die kun je dan over de tonwartel schuiven. 8)
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

27-09-2004 22:23

jelle,

tim legt het wel uit :wink:

maargoed hier een aantal antwoorden:
1: nee niet al het pieperij vissen is gebaseerd op vastlood vissen al lijkt dat soms wel zo. Je kunt prima met een licht loodje glijdend op de lijn lijn wat slap en een licht wakertje op karper vissen. werkt goed en het schijnt ook nog dressuurdoorbrekend te zijn :wink:
Veder kun je zelfs met de pen vissen met de pieper (staat iig in een boek beschreven. Ze visten na donker gewoon met een pen en een pieper en op de lijnclip zodat ze een paar piepen kregen als de lijn strak liep en uit de clip sprong. Maar goed dat gaat vrij ver vind ik, kun je net zo goed met slappe lijnen vissen.

2: hier heb je helemaal gelijk in!!! je hengel zorgt als je met strakke slip of baitrunner vist ook nog voor een extra zelfhaaksysteem.

3:hier valt over te discussieren.
Mijn mening is dat je met gewichten vanaf 60 g gewoon runs krijgt en ook diep genoeg gehaakt worden (tuurlijk ook lichter, maar om dan te spreken van echt zelfhaken) maar ik denk dat een vis zich past echt volledig haakt als je loodgewichten gebruikt van rond de 160 tot 200 g
Niet lachen dat is zo denk ik. En waarom?? ik heb het getest op 60 m afstand mijn vinger tegen de haak en een ruk geven. Tot 90 g kon ik de haak er zo afschudden (moet je kijken wat de karper er dan mee kan doen) tot 140 gram werd het lastig soms bleef hij erin, en met rond de 180g kwam hij er pas benoemenswaardig diep in. (let wel dit is allemaal onderwater met duikbril) dus wat is het beste gewicht. Tja. ONdanks mijn bevinden vis ik vaak tussen de 80 en 140g als je zwaarder zit krijg je meer lossers door het gewicht wat telkens op de haak beukt via de onderlijn. Dus ga gewoon rond de 90 g zitten en dan zit je altijd goed denk ik zo.

4: de rig + aanhangsels. Mijn rig ziet er alsvolgt uit vanaf boven gezien.
Ik zet er voor het gemak ook even merken bij zodat je ergens naar kan vragen als je in de viswinkel bent (titus blom voor jou denk ik :wink: )
1) een glijdend olivette loodje van onegveer 5 gram (zorgt ervoor dat de laatste meters over de bodem lopen
2) een stuk korda tube weedy green van minimaal 50cm
3) een conerubber (ultimate ) om de tube met de safetyclip de verbinden.
4) een safety clip (ultimate) met een stuk korda of X2 lood van rond de 90 g zou ik doen als ik jou was
5) onderin de safetyclip zit een opening waar je je wartel in moet drukken om een zelfhaaksysteem te krijgen. Daar gaat de wartel die aan de onderlijn zit in
6) de onderlijn en haak (owner haak zit je vaak goed en fox serie 2 altijd) voor onderlijn moet je maar even op een aantel sites kijken.
Ik vis vaak met een haak maat 8, knotless knot, en onegveer een lengte van een centimeter of 15 . Niet moeilijk doen dat komt later wel.

Ik hoop dat ik je een beetje opweg heb geholpen, en succes met proberen


groetels Bart
Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

28-09-2004 08:19

hey bart

super antwoord man, weer een boel opgeheldert :D

ik denk dat het toch ook een kwestie is van gewoon eens met iemand meegaan en daarna maar gewoon zelf proberen. dan komt het vast goed allemaal.

een ding in jou montage zou je me nog even toe kunnen lichten....
dat 5 grams loodje, dat zet je dus schuivend op de lijn... toch? hoe zorg je ervoor dat het na het ingooien niet gewoon tegen je grote lood aanlicht, maar dat het een paar meter afstand neemt?

thanks en tot ziens hier in t grun 8)
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-09-2004 17:21

als je dat loodje gebruikt moet je zorgen dat je wakers het loodje niet optillen! de wakers dienen dus heel licht afgesteld te worden. tenzij je op erg grote afstanden vist en dit loodje wel plat gaat liggen.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

28-09-2004 17:27

klopt helemaal frank,

en ook niet je toppen in de lucht zetten dus dat werkt ook averechts :wink:

bart
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-09-2004 14:06

Ik denk dat wanneer je op grote afstand vist, de laatste meters lijn zowieso op de bodem liggen. Het schuivende loodje is niet noodzakelijk, kan wel handig zijn om de laatste meters dus plat te leggen zoals gezegd. Een andere optie hiervoor zijn toploodjes. Die hang je aan de lijn na het ingooien en liggen dus op de bodem net voorbij je hengeltop. Hierbij wordt dus de lijn naar de bodem gedrukt door de toploodjes. Nadeel is de wat indirecte beetregistratie omdat je lijn in een hoek richting de haak ligt. Maar dit is allemaal niet direct van belang om goed te kunnen "pieper-vissen".
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

30-09-2004 12:47

pieper vissen haha deden ze dat vroeger niet met aardappels! :lol:
Plaats reactie