06-09-2004 18:22
Volgens mij zijn de geldproblemen binnen het karpervissen niet leeftijdsgebonden, ze verschuiven alleen langzaam. Mensen onder de 16 hebben zelden hun materiaal perfect in orde, dus dat zal bij hen een probleem kunnen vormen. Wordt je ouder, en heb je meer en beter materiaal, dan komt voer steeds meer om de hoek kijken. Ik neem aan dat gelijk met de verbetering van materiaal ook het leerproces vorderd. Als ik naar mezelf kijk is het verschil met een paar jaar geleden dat ik tegenwoordig veel meer voer. Ik draai er soms wel een paar kilo boilies per week door! Dat was een tijd geleden voor mij ondenkbaar, ik deed weken met een 5 kg zak boilies en 25 kg hennep. Dat verschil heb ik opgevangen door tegenwoordig 95% van mijn boilies zelf te draaien, dat kost me < 3 euro per kilo, ipv de 10 euro per kilo die sommige goede ready's kosten. Nog ietsje ouder en ook frankrijk komt om de hoek kijken. Reken voor jezelf maar eens uit wat een tripje naar het beloofde land kost, denk aan benzine, tol, vergunningen en vooral materiaal. Herwin Kwint maakte in de KW al eens zeer terecht de volgende opmerking: Extra is hét frankrijkwoord! En zeg nou zelf, wat mij betreft is extra het lange sessie woord, frankrijk is voor de meeste karpervissers nou eenmaal onlosmakelijk verbonden met lange sessies. Wie gaat er voor 2 nachten naar frankrijk? Ik niet hoor, daar weegt voor mij de reistijd niet tegen op.
Tot slot, hoe kom je aan je geld? Ik heb al ongeveer 2 jaar een grote folderwijk, daarmee kan ik precies rondkomen, in de zomer meestal minder dan 150 euro op me rekening, in de winter ietsje meer. Ik heb voor folders gekozen omdat het me in depraktijk totaal geen vistijd kost, zelfs als ik vakantie heb. Ik kan het altijd wel zo inplannnen dat ik net even tijd heb om ze rond te brengen. Een andere optie is natuurlijk vakanitewerk, maarja, in de vakantie ga ik liever vissen. Vakken vullen heb ik zelf ook aan gedacht, het nadeel daaraan vind ik weer dat het niet echt flexibel is. Uiteindelijk zal je toch vistijd moeten inleveren en het juiste evenwicht moeten zoeken.