Penvissen


Plaats reactie
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

03-06-2002 19:28

Hallo,

Ik heb een paar vraagjes, ik wil binnenkort met de pen gaan vissen op karper. Toch maar eens proberen :smile: Maar ik heb nog een paar vraagjes:

- Moet je de dobber 'stuiten' zodat niet alles op de bodem komt, of moet je alles naar de bodem laten zakken?

- Moet je het aas op de haak schuiven, of moet je een kleine onderlijn + hair maken?

- Hoe diep moet je ongeveer liggen?

Alvast bedankt!
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

03-06-2002 19:47

Moet je van die natte kattebrokken nemen?
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

03-06-2002 19:52

Dan hoef je ook niet te voeren ofwel?

Maakt het uit welk merk je hebt?
Welke gebruik jij?
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

03-06-2002 20:20

Maar moet je nou pijlen, en de dobber stuiten, of alles gewoon laten zakken?
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-06-2002 23:54

Ik gebruik een engelse montage (? zo heet dat toch ?) van de pen, dus met 2 stuitjes en de pen ertussen laten bengelen, wel hou ik zo'n 5 cm ruimte tussen de 2 stuitjes. Verder lood ik de dobber zo uit dat hij net met het puntje boven water blijft drijven als er geen aas aan de haak zit. Ik zet meestal zo'n 2 tot 3 cm boven de haak een loodhageltje, dit is voor mijn lichte pennetjes zat. Bij zwaardere pennen zet ik zo'n 10 cm boven het onderste loodje nog een loodhageltje en, indien echt nodig, direct (1 cm) daarboven de rest. Maar mijn advies is om een hele lichte pen te nemen, zodat 1 loodhageltje genoeg is. Lekker licht, dus de karper zal hem nauwelijks opmerken.. Als je dan aas aan de haak hangt (ik gebruik meestal 3 maissies), dan zinkt de dobber dus. Nu de dobber op de juiste diepte zetten; Alleen het topje van de pen mag boven water komen. Dit betekend dus dat je vrij vaak de pen op diepte moet zetten als je net wat verder wil liggen of als je naar de volgende voerplek gaat, maar daar wen je snel genoeg aan :grin:
Verder zet ik het aas (meestal mais dus :wink:) zo aan de haak, dat de haakpunt, en het gedeelte van de bocht bij de haakpunt, vrij zijn. Het aas zit dus vrij ver op de haak. Ik gebruik meestal een boiliehook maatje 6 van Drennan. Ook andere haakjes maatje 6 werken goed. Eventueel kun je ook een maatje 8 nemen, maar dat resulteerde bij mij in meer missers.

Groeten,

Albert 'Met de pen lukt het wel, op afstand niet :wink:' van Peppen


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Albert van Peppen op 2002-06-20 00:01 ]</font>
Plaats reactie