Struinen -> Welke onthaakmat?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

09-12-2003 11:42

Dit is eigenlijk een snoekvraag, maar aangezien jullie karperaars wat op voor lopen op onthaakmatgebied stel ik 'm hier.

Welke onthaakmat is ideaal om kilometers mee te maken? Met andere woorden :

- Weegt niets
- Neemt geen ruimte in beslag
- Toch nog redelijk visvriendelijk

Is er zoiets in de handel en zo nee, hoe en van welk materiaal maak je de ideale struin-onthaakmat?
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

09-12-2003 12:02

Vincent,

Een opblaasbare onthaakmat, die ook nog tamelijk ongevoelig is voor haken lijkt me ideaal, maar is moeilijk te realiseren en zal erg duur zijn.

Ik gebruik bij het oppervlaktevissen een onthaakmat van Janssensport met 2 flap-pen. Hiermee kun je de vis vastzetten, wat zeker bij het snoeken handig zal zijn. Bovendien weegt hij weinig, is ie compact op te rollen (ik vervoer hem opgerold tussen de riempjes op mijn rugzak) en heeft ie draagriemen. Bovendien kost hij behoorlijk weinig (19 euro). Het is een goed compromis tussen visvriendelijkheid (hier is het cypromodel naar mijn mening het beste) en gebruiksgemak.

Jongens, applaus voor de snoekvisser die een onthaakmat wil gebruiken!! Je geeft een goed voorbeeld en ik hoop dat je dit ook doorgeeft op het discussieforum voor snoekvissers (als je daar ook zit).

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

09-12-2003 13:44

De dikste mat van Cipro is de beste.
tegenwoordig zijn er talloze imitaties van deze onthaakmat, en deze zijn volgens mij kwalitatief net zo goed. Ze kosten rond de 40 euro.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-12-2003 14:18

Sebastiaan,
Ik ben het helemaal met je eens dat de cipro een fantastische onthaakmat is, maar heb jij al eens geprobeert om met dat ding onder je arm een paar km te lopen onder het snoeken?
Misschien kan je beter de eerste post nog eens doorlezen, het gaat hier om een mat voo het struinen.
Vincent,
Zelf gebruik ik de X2 soft onthaakmat. Die is makkelijk klein op te vouwen/rollen en als je er een klein spanbandje omheen zet blijft tijden het transport de lucht eruit. Het is niet de dikste onthaakmat in de handel, maar zeker als je de vis niet laat klapperen bied hij genoeg besherming.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

09-12-2003 14:19

Sebastiaan,
Vincent vraagt om een mat die weinig weegt en nauwelijks ruimte in beslag neemt. Zo zou ik een cypro mat toch niet echt omschrijven :smile: Maar je hebt wel gelijk, het is wel de beste!

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-12-2003 14:23

Moet de onthaakmat voor snoek dan superdik zijn??? een snoek is heel wat minder zwaar gebouwd dan een karper..
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

09-12-2003 14:53

Kevin,

Maar een snoek is veel wilder op de kant en kan zich dus eerder beschadigen. Uitgangspunt is steeds: hoe dikker, hoe beter. Maar bij het struinen heb ik ook een dunnere (maar wel nog voldoende dikke) mat omdat die gewoon veel makkelijker te vervoeren is. Die flappen op een mat lijken me zeker bij het snoekvissen handig, omdat je hiermee de vis kunt afdekken en hij niet zomaar van de mat springt.

Cobra heeft overigens een speciale snoekmat met flappen en extra lang, maar ik weet niet of die erg compact is. Die kostte volgens mij rond de 45 euro.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

09-12-2003 16:03

een onthaakmat voor het struinen? komop he ik heb meestal niet eens een schepnet bij me.. Ik struin eigenlijk altijd in de polder door weilanden dus heen met gras van zeker 30 cm hoog, heb ik geen onthaalmat nodig hoor. Heb je ook een struinbare aanhanger voor me dan?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Frans Knijff
Berichten: 112
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00

09-12-2003 16:24

Lexus,

Dat geld niet voor iedereen je hebt ook hoog gras maar wel met stenen erin, als jij een vis hebt gevangen ga je dan eerst voelen of dat er geen stenen liggen??
En dan ben ik ook nog nieuwschierig hoe jij die vis op de kant krijgt zonder landingsnet??

Frans
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

09-12-2003 16:50

Ja, inderdaad Lexus,

daar ben ik ook wel benieuwd naar, hoe jij een karper zonder landingsnet veilig op de kant krijgt.
Kieuwgreep of met de duim in de bek???
Dat laatste heb ik ook wel eens moeten gebruiken, gaat wel maar gebruik liever een net.
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-12-2003 17:09

Ik gebruik voor het struinend vissen een oprolbare mat van ultimate of fox,welke ook nog aardig zitten(in opgerolde vorm).
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-12-2003 18:00

Ik gebruik sinds kort een super fijn struin matje voor het pennen die ik op de karpermeeting in Leerdam heb Gekocht van Aart Lokhorst! deze is super licht en is dus perfect om te struinen.

Er staat geen merk op maar er zijn dat ik weet zat matjes op de markt die makkelijk zijn voor het snoeken!

groetjes Kevin
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

09-12-2003 20:08

kleinere vissen met 1 hand optillen haak eruit halen. Grotere vissen, boven lip vast pakken, haak eruit halen.. nix aan de hand
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

09-12-2003 20:15

De kleine matjes van Shakepeare kan je klein maken door drie keer te vouwen en dan met twee elastieken bandjes vastzetten. Een maat van me gebruikte deze bandjes ook wel eens als ware het een rugzak! Hoezo mobiel!?

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

10-12-2003 08:28

Jurgen,

Een opblaasbare lijkt me op zich wel handig voor de statische visserij, maar struinend zal ie, eenmaal opgeblazen het ruimtevoordeel kwijt zijn.

Ik zal eens bij mijn hengelsportwinkelier naar die Cobra informeren.

Lexus,

Fijn voor jou dat er in jouw polder geen enkel steentje, takje of strohalmpje ligt waaraan een spartelende snoek zijn ogen, die hij niet kan sluiten, kan beschadigen.

Ik vis onder andere omstandigheden waarin ik een onthaakmat nodig acht.

Alle anderen,

Bedankt voor de tips! :smile:
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-12-2003 08:29

Lexus,
Waar ik aan de oppervlakte vis liggen veel takjes en steentjes en er is een diepe kant. Beetje lastig zonder onthaakmat en schepnet dus. Geen probleem dat je de vissen in het gras onthaakt (heb ik vaak genoeg gedaan), als je maar zorgt dat er geen scherpe voorwerpen onder liggen.

Maar goed, mijn struinuitrusting voor de oppervlakte bestaat uit twee hengels (een beaasd en een met een spod), schepnet, onthaakmat, stoeltje en tasje met aas en materiaal. Niet echt lichte bepakking dus om te struinen :smile:

Hoe doe je dat eigenlijk als je een 25-ponder vangt bij het struinen. Lip-greep??

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Plaats reactie