baitrunner en de gewone slip


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-11-2003 11:07

uhm kees....een foutje onze hengel is welliswaar een hefboom maar NIET met onze lijn meer met onze arm! een hefboom heeft een draai punt nodig(onze elleboog) maar de conclusie die jij trekt mbt de lijn klopt natuurkundig van geen kant! de vis moet onder de kant harder trekken om door (dezelfde afgstelde) slip te komen dan op afstand omdat de wrijving in de ogen groter is door een diepere buiging van de hengel en een grotere hoek met het topoog!
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-11-2003 11:37

Martijn,

Maar is het niet zo dat de hengel gezien kan worden als een verlengstuk van de arm?

Ik denk juist het tegenovergestelde. De vis hoeft onder de kant juist minder kracht te ontwikkelen, daar de kracht veel directer op de slip wordt doorgegeven (door minder verlies van de kracht op het minder aantal uitstaande meters lijn).

De wrijving kan volgens mij ook in dit verhaal worden ingepast. De wrijving zal m.i. toenemen naarmate de druk toeneemt. Ikzelf heb geen flauw idee in hoeverre deze wrijving van belang is. Zeker gezien de huidige stand van zaken voor wat betreft de ogen. Met de diepere buiging kom ik vervolgens niet echt weg. Hoe dieper de buiging hoe meer de lijn in het verlengde van de slip komt. Een diepere buiging zal veelal betekenen dat de speling op de hengel verminderd en daardoor de kracht directer op de slip komt.

Hij wordt leuker en leuker :smile:

Eigenlijk ontstijgt deze materie de "beginnershoek. Alhoewel, ook weer niet, want ik heb duidelijk nog wat te leren :wink:.

Groet,
Ron
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-11-2003 11:40

juist! een verlengtuk van de arm, daarom moet je bicep ook redelijk veel kracht onwikkelen om de hengel omhoog te houden. Maar je kan de hengel niet zien als de ene kant van een hefboom, en de lijn de andere kant van de hefboom, in theorie klinkt je verhaal aannemelijk maar ik zet mijn slip altijd lichter onder de kant omdat ie nou eenmaal minder snel reageert je mist ook nog een stuk rek in je lijn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Nederpel op 2003-11-20 11:45 ]</font>
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

20-11-2003 11:43

Ik zet ook de slip lichter als ik de vis onder de kant heb. Precies wat Martijn al zegt je reactie is dan te laat en als de karper er als een gek vandoor gaat is de kans groot dat het op een gegeven moment patsss is omdat namelijk de rek van de lijn onder de kant snel eraf is omdat je een niet al te groot stuk lijn uit hebt staan! als een karper onder de kant een schot maakt moet je hem niet tegen houden vier mee met je hengel ga niet proberen om het tegen te houden!

groetjes Kevin :razz:
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-11-2003 12:57

Martijn,

Even resumerend: ik stel mijn slip af op circa 1,5 meter nylon en met een m.i. verantwoorde buiging (demping) van de hengel. Gedachte hierachter is dat deze situatie juist overeenkomt met een dril dicht onder de kant.

Ik betwijfel overigens over er sprake is van een vertraging in slip-reactie bij een dril dicht onder de kant. Reden is dat in mijn ogen de slip bij een bepaalde instelling ook altijd onder dezelfde druk in werking dient te treden. In mijn ogen is dit nu ook net de factor waarin goede molens zich onderscheiden van de mindere molens. Goede molens zijn in mijn ogen molens die bij een constante druk ook constante lijn afgeven. Met andere woorden, ik wil geen molen hebben waarvan de slip de neigen tot horten en stoten heeft. Ben je in de ongelukkige situatie dat je wel over een dergelijke "foutieve" molen beschikt, dan zou ik inderdaad uit voorzorg de slip lichter instellen. Het nemen van risico's is uit den boze!


Kevin,

In een eerdere posting heb ik reeds gemeld dat ik het tijdens een dril dicht onder de kant meevieren met de hengel een gevaarlijke optie vind. Zoals je zelf al aangeeft heb je weinig lijn uitstaan, dit betekent ook dat het nylon je weinig speling geeft. Daarnaast is het zo dat je bij het meevieren van de hengel ook de door de hengel geboden speling wegneemt. Kortom, een directere impact op de slip. In mijn ogen betekent dit dat je bij het toepassen van deze techniek inderdaad een goede slip dient te hebben en je bij de slipafstelling ook rekening dient te houden met het feit dat je weinig tot geen speling op het nylon en de hengel hebt. Dit zal m.i. betekenen dat je de slip lichter dient af te stellen. Tel daarbij op dat bij een molen het nylon door de lijnspoel veelal haaks op de molenspoel zal staan. Dit zal voor het doorgeven van de kracht op de slipschijven voor vertraging zorgen. Die vetraging kan net voldoende zijn om ervoor te zorgen dat de door de karper ontwikkelde kracht groter wordt dan de breeksterkte van het nylon...zie daar lijnbreuk. Zoals gezegd, een van voordelen van reels is dat het nylon in het "verlengde", het normale verloop van de molenspoel ligt en er hierdoor een directere overbrengen op de slipschijven is.


Groet,

Ron
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-11-2003 13:00

juist ron en die druk is bij een dril onder de kant kleiner omdat deze wordt "tegehouden" door de ogen van de hengel!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

20-11-2003 13:02

euhm dit gaat wat boven mijn pet ik hou het erop dat ik mijn slip onder de kant wat losser zet
Greetz bart
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-11-2003 13:17

Bart,

Het zij je vergeven :smile: Als je de kern van het verhaal maar begrijpt, namelijk verantwoord drillen is niet-geforceerd drillen.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

20-11-2003 13:42

Natuurkundige berekeningen hebben hier in mijn ogen slechts een marginale betekenis. Dit gaat alleen op als je van tevoren bepaald hoeveel druk je gaat uitoefenen, hoeveel druk vis de vis uitoefent, hoeveel rek er in je lijn zit en nog tal van onzekere factoren.

Drillen doe je op gevoel. Hierbij benut je eerst de rek in de lijn (hier heb je weinig invloed op), dan de kracht van de hengel en pas dan de slip. Hoe je dit het beste kunt aanpakken leer je door veel te drillen :grin:

Trouwens is er op grotere afstand volgens mij wel meer vertraging op de inwerkingtreding van de slip. Het is namelijk niet perse zo dat alle rek uit de lijn verdwenen is voordat de slip in werking treedt en aangezien er op een lange lijn nog steeds meer rek zit dan op een korte lijn is het contact met de slip op korte afstand groter. Daarom zal ik op korte afstand de slip iets losser instellen.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-11-2003 14:45

Jongens,

Het voorbeeld geeft slecht weer dat aan weerzijde van de hefboom de momenten elkaar opheffen of in balans zijn. Dit geeft dat de uitgoefende kracht aan onze (kortere) kant van de hefboom groter is dan de kracht aan de andere (langere) kant van de hefboom.

Wat jullie er voor de rest bijhalen doet daaraan niets af. Wat je eruit kunt halen is dat als je de slip zodanig afstelt dat hij op het juiste moment gaat als de hengel in gevechtstand is met 10 meter uitstaande lijn het weinig zin heeft de slip bij te stellen voor grotere afstanden. Slechts wanneer je minder lijn hebt uitstaan dan die 10 meter en je de hengel krommer trekt, heeft het zin de slip losser te zetten.

En Ron het gaat niet om het moment, maar om de kracht die je uitoefent op de vis. Uitgeoefende kracht maal de afstand is het moment.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

20-11-2003 15:09

dan je ron
enne verantwoord drillen is idd niet-geforceerd drillen. maar ik hou het erbij dat mijn slip onder het kantje wat losser gaat :smile: hahah
greetz Bart
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-11-2003 15:39

Martijn,

Helemaal geen foutje. De hengel vormt de hefboom. Wij oefenen een kracht uit onder op het handvat van de hengel. Dat wijzelf daarbij ook verschillende krachten moeten uitoefenen met ons lichaam om die kracht op de hengel tot stand te brengen is een apart verhaal en doet daaraan niets af.

Groeten, Kees
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-11-2003 15:49

Kees,

Je hebt (ik zou bijna zeggen, natuurlijk) gelijk.

In mijn hoofd kan ik de wiskunde naar de praktijk vertalen. Het wil me helaas op dit moment niet lukken om dat ook in letters tot uitdrukking te brengen. Wellicht omdat het te logisch en te voor de hand liggend is.

In ieder geval zijn we weer leuk en constructief bezig geweest en is het niet allemaal board-vervuiling.


Bart, het is dat ik je niet weet te wonen, maar anders :wink: .



Allen, groet en bedankt,

Ron



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2003-11-20 15:50 ]</font>
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-11-2003 10:17

anders ron dan had die henegl met dichte slip :smile: nu in mijn anus gezeten ???? hahahaahah Ieder zijn mening he
Greetz Bart
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

21-11-2003 10:59

Nee hoor, maar als het wel zo zijn, dan is het te hopen dat je geen Shimano Big baitrunners hebt :wink:
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-11-2003 11:12

nee 6500 a's hahahaha
greetz bart
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

25-11-2003 01:25

hhhhhhhhhhh(zucht)
bartje toch, bartje toch...:smile:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: tim vd veen op 2003-11-25 01:25 ]</font>
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

25-11-2003 09:56

ssssssstttt timmetje zolang jij niet vist......... hahahah :smile: :razz:
greetz Bart