Vraagjes over peilen


Plaats reactie
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

01-11-2003 02:18

Zat op http://www.karpervissersonline.nl het een en ander te lezen over het peilen:
-----------------------------------------
"Peilen is bij het karpervissen praktisch onmisbaar. Het vooraf goed in kaart brengen van de bodem van het betreffende water is deels bepalend voor een goede vangst. Neem voor het peilen ruim de tijd en doe het voordat je met een voercampagne of het vissen begint."
-----------------------------------------
Ben dit jaar begonnen met karpervissen en tot nu toe heb ik altijd zonder te peilen gevist met soms wel en soms geen resultaat. Eigenlijk is dit vissen in de hoop dat het aas goed ligt, dus ik zie nu het nut van het peilen ook wel in. Het aas moet natuurlijk niet in de drek, maar op een mooie harde(re) ondergrond liggen!

Er staat op http://www.karpervissersonline.nl ook helemaal perfect uitgelegd hoe het in z`n werk gaat, dus dat is het probleem niet, maar toch heb ik nog enkele vragen over het peilen:

-Hoe kan je dan zien/voelen of je op een harde of zachte bodem ligt? Er staat ook dat je dat aan het trillen van je hengeltop kan zien, maar hoe gaat dit ongeveer in zijn werk?

-Naar welke plekken moet ik gaan zoeken? Diepe of juist ondiepe stukken? Of mss juist aan de rand van een diep stuk?

- Kan je ook peilen met een thermometer i.p.v. met een peildobber zodat je gelijk de warmste plekken in een water kan vinden?

-Als je eenmaal goed gepeild hebt, hoef je daar dan voorlopig(bv een paar maanden) niet meer te peilen?
Of kan een bodemgesteldheid soms ook veranderen en peil je elke keer opnieuw vlak voordat je gaat vissen?

Het zijn mss domme vragen maar ben dit jaar pas begonnen met karpervissen dus please dont shoot me!

_________________
Met de vriendelijke groenten,

Mazter Paz...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mazter Paz op 2003-11-01 02:31 ]</font>
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

01-11-2003 09:14

Hallo Maz,

peilen heeft bij mij persoonlijk een van de belangrijkste zaken in mijn visserij. Het maakt voor mij verschil tussen vangen en niet vangen, en dan soms vang ik nog niets...

Maar om op je vraag terug te komen.

Best kan je gebruik maken van gevlochten draad, hier zit geen rek in waardoor je direct contact hebt met je lood.
Het verschil tussen een harde en een zachte bodem voel je duidelijk. Je zorgt ervoor dat je draad gespannen is, vervolgens haal je de lijn opzij/naarboven/...(niet draaien). Nu zal je voelen of het hard of zacht is en met wat voor bodem je te maken hebt. Bij een harde zand bodem schuift het lood gemakkelijk mee. Bij een modderbodem gaat het met schokken meekomen, eerst blijft het lood hangen en vervolgens springt het een stuk naar je toe. Als je een bodem met kiezel hebt dan zal je zien dat als je je hengel naar achter haalt dat je lood met hele kleine schokjes meekomt. Het trilt mee bij wijze van spreken. Hier kun je ook te maken hebben met mosseltjes, dan voel je volgens mij nog kleinere schokjes. Maar het verschil tussen mosselen en kiezel is moeilijk om uit te leggen, daar kom je na verloop van tijd zelf wel achter.

Naar welke plaats je moet zoeken is moeilijk te zeggen, dit is op ieder water verschillend. Zelf verkies ik meestal een talud, waar ik dan meestal mijn vissen op de bovenste rand vang. In de winter kan dit ook onderaan de talud zijn. Wat ik wel heb gemerkt en wat ook gezegd word is dat de grotere vissen meestal onderaan de talud worden gevangen. Maar mijn mening is dat je hier veel langer moet wachten op je eerste run. (natuurlijk ook verschillend per water)


Met een thermometer peilen lijkt mij niet handig. Ten eerste verkies ik lood van een 90gram bij het peilen, hierdoor heb je vaster contact met de bodem. Ten tweede zal je toch niet de temperatuur krijgen van de plaats waar je inwerpt. Ofwel kan je maar één keer inwerpen--> kijken diepte --> en inhalen. Dus niet een stukje bijdraaien en weer kijken hoe diep het is.


Ja, veranderen van de bodemgesteldheid. Afgelopen zomer waren we op een moment dus niet meer op de juiste plaats aan het vissen. We dachten juist te vissen, maar het was dus niet zo. Hier zijn we naderhand achter gekomen. Kleine veranderingen kunnen misschien optreden, maar grote betwijfel ik ten sterkste...


Hopelijk heb ik je wat verder kunnen helpen.

mvg
Piotr
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

01-11-2003 17:32

Bedankt voor de duidelijke uitleg! `t is nu geheel duidelijk! :smile:

Ik ga voortaan toch ook maar ff peilen voordat ik ergens ga vissen, en niet meer "op hoop van zegen" ingooien.


En ik vroeg me gewoon af of er geen peildobbers/thermometers bestaan. Maar dat gaat dus niet
Lijkt me wel handig dat als je eenmaal je plekje gevonden hebt, ook nog ff de temperatuur gelijk kan meten op die plek.


En als je dus echt zeker wilt zijn over de bodemgesteldheid kan je dus toch het beste ff een paar keer peilen op je plekje voordat je gaat vissen...

Okee dan, nogmaals thnx voor de info :wink:

_________________
Met de vriendelijke groenten,

Mazter Paz...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mazter Paz op 2003-11-01 17:33 ]</font>
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

01-11-2003 17:53

Graag gedaan.

Maar als het een water is waar je al regelmatig gevist hebt de afgelopen tijd, dan zal je ook wel weten hoe het er een beetje uitziet. Als je je nu één of twee dagen(afhankelijk van de oppervlakte) eens goed met dat peilen bezig gaat houden dan weet je al heel veel. Daarna kan je volop vissen, en als het resultaat er niet is, weet je mss ook naar waar je kan uitwijken. Of als na een tijd de vangsten minder worden kan het mss zijn dat je niet meer juist ligt te vissen en neem je nog eens 2 uurtjes de peilhengel. Dan ben je weer vertrokken...

mvg
Piotr
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-11-2003 13:27

Mazter,

Piotr heeft het goed uitgelegd! :wink:
Zelf vind ik peilen met een hengel vaak ef-
fectiever, dan met een dieptemeter! Waarom?
Omdat je veel beter de bodem aftast! Let wel
dit geld voor niet al te grote wateren, an-
ders zou je dagen bezig zijn om het water uit
te kammen!
Vooral randen van taluds en plateaus zijn
vaak zeer productief.....................! :wink:

groetjes Benny
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

02-11-2003 18:29

Benny,

ik heb op een water eerst met de dieptemeter gepeild. We dachten daar genoeg aan te hebben, maar dat was dus niet het geval. Naderhand met de peilhengen erover en we zagen dat we niet juist aan het vissen waren. Met de peilhengel heb je het bodemprofiel precieser!

Dus Benny, volkomen mee eens...

mvg
Piotr
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

02-11-2003 21:13

ff inpikken?
Soms, als het een beetje waait, dan zie je dus rimpeltjes op het wateroppervlak (duh!), maar soms ook niet overal, stukken waar het oppervlak glad blijft, temidden van de rimpels... duid dit dan op verschil in bodemverloop?
vroeg ik me zo eens af...
tanke schön
Plaats reactie