voerstekken maken op kanaal heeft het zin of geen zin??


Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

03-05-2002 18:52

Ik vraag me of of voerstekken maken op het kanaal zin heeft of niet?? as er schepen varen is het voer toch weg van deze plaats??
hoelang moet men eigenlijk gaan voeren voor me dan gaat vissen? en met wat ka men het beste voeren partikels of boillies???

laat mij iets weten alvast bedankt dan.

vriendelijke karpergroeten nick
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-05-2002 19:26

Nick,

Kijk eens onder de rubriek vissen in Nederland: Kanaaltips. Daar werd deze discussie al eerder gevoerd.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

03-05-2002 21:09

Het is ook niet zo dat een schip je voer kilometers verspreid. Je voer blijft altijd wel wat geconcentreerd in dezelfde sector.
Trouwens, niet alle boten zijn volgeladen en liggen met hun kiel bijna op de bodem, dit maakt ook wel wat verschil uit.
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

04-05-2002 11:22

Heb je er wel eens aan gedacht om op een stuk te voeren wat ruimschoots uit de vaarroute ligt van het kanaal?? Een zijvaart of haven ligt vaak buiten de route en de meeste stroming van die diepliggers. En ook als je in de stroming voert blijven de meeste boilies wel leggen in kuiltjes en dergelijke. Zelfs op de rivier ging voeren goed. Voeren heeft wel degelijk zin op het kanaal, en zeker als je dit doet op de zgn. holding aerea's. Ik raad je aan om drie daagjes te voeren. mvg. Ed
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

04-05-2002 13:10

gewoon drie dagen van te voren gaan voeren en dan 1dag vissen en als men dan een blank heeft de volgende dag weer gaan vissen of terug even gaan voeren?? al hartelijk bedankt voor jullie reacties.

vriendelijke karpergroeten nick
Gast

05-05-2002 10:02

Nick, op het kanaal voor ik nooit!!!

En vang bijna altijd n ook wel goed.

Ik voor niet omdat ik er simpelweg geen vertrouwen in heb dat het blijft liggen.

De rden hiervoor is erg simpel: Ik heb het uitgeprobeerd. Er zit simpelweg geen verandering in mijn vangsten.

Kijk maar wat je doet. De een voert er wel de ander niet.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

06-05-2002 12:01

Als Jullie er zo van overtuigd zijn dat het voer niet blijft liggen, dan vraag ik me af waarom als wij(ik en mijn vismaten) gevoerd hebben en een vis vangen dat deze vis dan altijd het voer van ons uitschijt! Dan moet hij er toch al eerder van gegeten hebben.

Lees ook dat boek van Evert aalten (Karpervissen, Avontuur en passie) maar eens waarin een stuk staat over het Amsterdam Rijnkanaal, je kan zeggen over Aalten wat je wil maar hier had hij wel gelijk in.

Ik zit niet meer zonder voeren aan het kanaal en ik voer gewoon om een uur of 19.00. En is het dan nooit iemand opgevallen dat de vangsten op het kanaal op zondag altijd minder zijn dan door de weeks als de boten veelvuldig varen????
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

06-05-2002 12:11

Ik vis ook regelmatig op een kanaal, dit wordt doordeweeks doorvaren door zware tankers. Nix aan te doen.

Ik voer altijd. Want zonder voeren leverde geen resultaat op. Om 10.00 uur gaat de brug dicht en vaart er dus nix meer. En al komt er dan nog 1 langs pech!! Hij zuigt echt niet je voer op. Het verplaatst hoogstens of wordt wat verspreider.

Voor mij is voeren een must in een kanaal.
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

07-05-2002 18:16

Beste Bob,
Zondag is voor de penvissers! Dan is er de geheledag geen stroming van boten bij ons op het kanaal en is het dus idiaal voor het pennentje. Ik maak dan ca. twee uur van tevoren zes tot acht voerstekken van particles. Zeker in de zomermaanden lukt het me dan heel vaak om op een ochtendje of avondje mijn hengel regelmatig krom te trekken. Zeker voor het penvissen is zondag de beste dag. NB. met de boilie kan ik vaak regelmatig een vissie vangen op een doordeweekse dag met veel stroming. Het gebeurd regelmatig dat na het passeren van een boot er een aanbeet volgt. Toeval??? denk het niet. mgv ED
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

07-05-2002 22:34

Ik denk dat de karper heeft geleerd dat boten voor stroming zorgen. De bodem wordt omgewoeld door de boten en daardoor komt veel voedsel vrij. Dat is dus voor de karper erg interressant.

Ik zeg dit niet met zekerheid maar ik denk dat dit een mogelijkheid is.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

07-05-2002 23:00

Twee zielen een gedachte beste Ed.
Hoe vaak gebeurd het niet vlak na een boot, zeker geen toeval. Desondanks blijf ik van mening dat voeren zeker op de grotere kanalen (lees amsterdam rijnkanaal) zeker beter is.
Afzender: Hij die nooit meer zonder voerstek aan een kanaal gaat zitten :grin:
_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-05-07 23:03 ]</font>
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

07-05-2002 23:27

voeren op het kanaal heeft zeker zin, vaak een dag of drie voeren en kort maar krachtig een sessie maken.(al is het maar voor een avonje) mgv ed
Gast

08-05-2002 01:56

Toch mijne heren, ik doe het dus niet.

Voor mij totaal geen toegevoegde waarde. S;avonds rond 1900 uur stopt op maandag t/m vrijdag de scheepvaart. Op zaterdag stopt deze omstreeks 1600 uur. Op beide dagen voer ik rond 20.00 uur een 15 boillies per hengel en om 20.05 uur ligt het haakaas erop. vanaf 21.00 uur kun je echt leuke uren beleven. De meest productieve uren liggen hier tussen 2100 uur en 3.00 uur. Tussen 3.00 uur en 9.00 uur heb ik er in al die tijd slechts eentje gevangen. Ik durf dus gerust te zeggen wat betreft mijn kanaal: Na drieen kun je rustig gaan maffen. je zult geen stoot meer krijgen.

Mijn aanpak dus ongevoerd en werkt goed. Ook proberen te voeren. Ging ook goed maar niet beter!

En daarbij komt dat ik er niet van overtuigd ben dat knikkers ter plekken blijven liggen als daar een bootje overheen kachelt. Laat me dat maar even zien, met onderwater beelden en dan ben ik overtuigd.

En jullie zeggen het zelf al: De boten komen langs en woelen de bodem om............ En rara: Jullie knikkers blijven dan liggen??? Jazeker!
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

08-05-2002 03:24

Ik ben geen riviervisser. Het enige wat ik kan vertellen is dat een maat van mij al jaren alleen op de rivier vist en gewoon continu voert en niet te zuinig. Zijn resultaten liegen er niet om dus ik denk dat voeren op de rivier weldegelijk je visserij bevorderd. Ook blankt hij soms wel 10 tot 15 sessies achtereen maar blijft doorvoeren. Ik denk dat je voor de visserij op de rivier een goede dosis geduld nodig hebt. Maar nogmaals zijn resultaten liegen er niet om, en als ik zijn verhalen hoor en foto's bekijk dan begrijp ik gelijk waarom hij er zoveel geduld voor heeft. Er is volgens hem niets onvoorspelbaarders dan de rivier, en zijn motto is "blijven voeren" en het vangen komt vanzelf, hoelang het ook duurt.

Bart
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

08-05-2002 08:48

Beste Tim, ik heb bedoel ook niet dat ze steevast op de zelfde milimeter blijven liggen maar als je goed kijkt naar de stroming die een boot veroorzaakt, dan is dat eerst een voorwaartse stroming, als de voorbij komt krijg je een achterwaardse stroming.
Natuurkunde zegt dat deze twee stromingen precies evenveel waterverplaatsing hebben naar beide zijden dus heffen deze elkaar op.
HIER IS ONDERZOEK NAAR GEDAAN! en dat krijg je ook als lesmateriaal als je je vaarbewijs gaat halen waarvan ik een gelukkig bezitter ben.

En als je me nu nog niet gelooft dat het voer dicht in de buurt blijft, verklaar mij dan maar waarom mijn gevangen karpers het voer uitschijten wat ik de dagen er voor heb ingedonderd. En waarom ik de meeste aanbeten binnen 2 uur na de voertijd krijg, dit was een zeeeeer opvallend iets in mijn logboek 2001 en van nog 2 maten die ook op het kanaal zitten.

Tevens vis ik wel redelijk strak tegen de wal kant aan, de boten komen nooit zo dicht bij dat ze over je stek heen varen ze blijven altijd minimaal 10 meter uit de kant anders varen ze er met de eerste de beste stuurmaneuvre tegenaan. En dat is dus wel negen meter verder van mijn stek af. Als een boot de bodem omwoelt doet hij dat in de vaargeul, door de turbulentie bij de schroef worden deeltjes (ook voedseldeeltjes) van de bodem naar boven getrokken in een soort van stofwolk die weer langzaam neerdaald op de bodem, hierdoor komen dus eetbare deeltjes bloot te liggen, zowel in de geul als langs de wal.
Als ik nu nog niet genoeg uitgelegd heb dan weet ik het ook niet meer.

Greetz Bob

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-05-08 09:02 ]</font>
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

08-05-2002 12:08

Goedemiddag,

Al een aantal jaren vissen wij op de Drentse kanalen en de enige scheepvaart waar wij last van hebben is de pleziervaart,een enkel grindschip daar gelaten (betoncentrale).In het begin waren wij een van de weinige die hier visten/voerden.Meestal rond tienen werd er gevoerd en een aanbeet volgde binnen het half uur !!De laatste drie jaar is het aardig drukker geworden met Collega's,die ook regelmatig voeren.Wat blijkt nu,de aanbeten komen later in de nacht danwel s'morgens.Met de gedacht in het achterhoofd dat de karper een "nomade" is,wil ik komend jaar eens proberen instant te gaan vissen op deze kanalen,dus zonder voor te gaan voeren. Mijn haakaas met daar omheen een klein handje voer zodat wanneer ze langs komen mijn haakaas vrijwel direct vinden.

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

11-05-2002 21:30

Naar mijn mening moeten ze er gewoon zitten. Overigens, het ene kanaal is het andere niet. Bij ons heb je zo'n nieuw soort kanaal met damwanden en een voorspelbare bodem. Een collega karpervisser heeft de gewoonte om eerst een tijd (paar weken) flink te voeren met boillies en particles. Ik zelf heb de methode 2à3 keer voeren en dan vissen. Hij heeft zat zitten blanken en ik ook. Hij heeft gevangen en ik ook. Hij wat meer maar dat kwam omdat hij wat meer tijd had. Dus, geen verschil in weze. En ik praat over dezelfde plek. De karper moet gewoon aanwezig zijn, zijn ze er niet, dan kun je het vergeten. Je kunt dan nog zo'n grote voerplek hebben die je met de meeste zorg van de wereld 2 weken hebt voorbereidt. Als de boys niet aanwezig zijn vang je ze niet. En het is moeilijk om ze met het voeren op de plek te houden. Daar kun je niet tegen voeren.

Nogmaals, dit is mijn mening op het kanaal waar ik mijn vistijd doorbreng.
Vissie kump zo!
jeffrey hokke
Berichten: 75
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: zoetermeer

31-05-2002 22:49

HEyzyzzyzz

heeft niet zoveel zin als er scheepvaart iz
op kanaal wordt je lood als je iets te licht vist (2.5a3oz) wordt het ook al weg gestrokken laat staan bolies of particels die worden het kanaal op geslingert en vervolgens een stuk verder dan jou stek weer neer gelegd.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

02-06-2002 22:31

Ook op het kanaal kan voorvoeren zeer effectief zijn!! Je kunt alleen niet stek gericht in de vaargeul voeren.Langs de kanten kan dit wel tot redelijk maar in de vaargeul zal je aas toch wel iets verplaatst worden waardoor het aan te bevelen is om gewoon breed te voeren indien dit mogelijk is.Boillies of mais dat maakt niet zoveel uit het gaat erom dat je de vis aan het azen krijgt en hierbij heeft iedereen zijn eigen voorkeur voor het een of het ander.
mzzls
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

03-06-2002 00:37

[quote]
in de vaargeul zal je aas toch wel iets verplaatst worden waardoor het aan te bevelen is om gewoon breed te voeren indien dit mogelijk is.

einde quote

Vraagje, waarom breed voeren als je aas toch al verspreid word?
Als je dit doet wordt de voerstek dan niet helemaal verschrikkelijk groot volgens deze theorie?
Kan je dan nog wel van een voerSTEK spreken?
Idd ik denk dat in de vaargeul de onderstroom bij grote schepen te groot is maar zoals ik eerder al aangaf, langs de kanten no problem.
Ik voer trouwens op 1 a 2 vierkante meter en dan vlak bij de kant, heeft goede resultaten.

Met vragende groet, Bob.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

03-06-2002 16:24

Bob daar heb je wel gelijk in maar een gerichte stek in de vaargeul is niet mogelijk dus doe ik dit ook nooit..
Mijn ervaring is dat je gewoon een verspreide stek van 20m naar links en 20 m naar rechts moet maken...hier heb k de meeste runs op gehad..
En onthoud wel boten komen van 2 kanten dus het voer zal zeker in de buurt blijfen liggen.
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Bjorn de Jong
Berichten: 17
Lid geworden op: 08-07-2002 02:00

15-07-2002 10:59

-- niet meer relevant
Laatst gewijzigd door Bjorn de Jong op 25-08-2010 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

04-08-2002 23:50

zelf woon ik in lelystad en vis op de vaart,
hier komen nooit grote boten, alleen particulieren bootjes...
nu heb ik 2 nachtsessies achter de rug zonder te voeren; bij de eerste ving ik tot half 2 snachts vis(2 om precies te zijn)
en de 2de keer ving ik er 3 in de ochtend(uurtje of 4-5) en verspeelde er 1...
nu heb ik 3 dagen van te voren gevoerd met hennep, harde mais, boilies en trouvit, en ga er morgen 2 nachten zitten...
nou, ik ben benieuwd :smile:
en als ik wat gevangen heb zal ik het melden.

robbert


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robbert Spuijbroek op 2002-08-04 23:52 ]</font>
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-08-2002 00:01

ik had trouwens ook bericht gehad van mensen die daar 17(!!) runs op een nacht kregen! met 6 hengels, dat wel, maar toch...

en ook heb ik meldingen gehad van 20 ponders, maar zelf nog nooit eentje gevangen :sad:

maaaaaar; misschien wordt morgen de eerste :razz:
De zutter kjell
Berichten: 110
Lid geworden op: 18-07-2002 02:00
Locatie: denderhoutem

09-08-2002 09:46

Wie weet mischien
kdz