mais of aardappel als aas


Plaats reactie
Joris Driepinter

15-10-2003 21:23

Hoi,

ik ben beginnende karpervisser en ik wil vrijdag gaan vissen. ik vraag me alleen af met welk aas ik het zal proberen. ik heb nog wat aardappelschijfjes in de koelkast liggen. van die kant en klare zakjes zeg maar. Die hoef ik toch niet meer te koken ofzo? Die zijn al voorgekookt volgens mij. Ben alleen bang dat ze van de haak gaan in het water.

Ook heb ik ergens gelezen dat je mais eerst moet weken en dan moet koken. Is dat om te zorgen dat er minder witvis op bijt? Hoe lang moet ik de mais koken voor karper dan? Ik heb 2 blikjes zoete mais.

Joris
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

15-10-2003 21:38

mais moet je 24uur laten weken en ongeveer 30min. laten koken van de aardappel weet ik niet
wie de kleine nie eert is de grote nie weert
Gebruikersavatar
Tim Sanders 3
Berichten: 116
Lid geworden op: 29-01-2003 01:00
Locatie: Didam

15-10-2003 21:45

En met blik mais hoef je niks te doen!
En harde mais moet je doen zoals stefan zegt
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

15-10-2003 22:36

De reden dat je particles eerst moet laten weken is omdat het bij het weken altijd nog uitzet, een groter volume krijgt. En het is dus niet de bedoeling dat dit proces zich ontwikkeld in een karper!! Een blik mais, heeft niet anders gedaan dan weken, dus die zijn zo al goed genoeg. Nadeel van blik is wel weer dat het vaak een stuk minder hard is naar mijn mening, en daardoor ook witvisgevoeliger is.

M.v.g Jeffrey
jan van kranenburg

16-10-2003 02:15

Joris (alweer mijn twijfel of dit je echte naam is). Geen driepinters in Culemborg (Kuilenburg) te vinden.

Aardappels schijfjes zijn voor vissen totaal ongeschikt. Voorgepakte krieltjes uit de Super kan je wel gebruiken; wel ca 5 minuten in kokend water!

Gewone aardappelen, geschild, in koud water opzetten op vol vuur.
Na ca 15 minuten, prikken met vork. Kun je je vork er enigzins inkrijgen,; gas uit, afgieten, en even laten opstijven en afkoelen.
Je hebt dan een prima aas.
Aardappel dan in brokjes snijden van ca anderhalve cm doorsnee.
Wil je wat verder werpen, dan stukje boomblad of grasspriet op je haak ter voorkoming van het mogelijk los gooien.

Succes.

Jan
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

16-10-2003 08:23

Jan, waarom zijn aardappelschijfje voor het vissen totaal ongeschikt? Gewoon proberen!

Of Joris zijn echte naam gebruikt, zal mij eerlijk gezegd worst wezen. Zolang hij maar geen dubbele persoonlijkheid aanneemt. Waar dat toe kan leiden kunnen we in een andere thread lezen. Ik ben nu wel benieuwd of je mij ook hebt gescreend. Mocht je Google'n en xxx-gerelateerde info vinden...it wasn't me :wink:

Joris, ik heb jou laatst een privebericht gestuurd. Wellicht heb je deze niet gelezen. Misschien eens een keertje ergens afspreken om het karperarsenaal en de te voeren tactieken eens door te nemen?


Groet,

Ron
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

16-10-2003 10:11

die krieltjes uit de supermarkt zijn beter/makkelijker te gebruiken dan schijfjes, want je kunt ze makkelijker op de haak/hair doen en ze blijven beter heel. Je hoeft ze ook niet te koken. Je kunt ze natuurlijk wel lekker krokant bakken :smile:

Mais koken is inderdaad nodig op opzwelling in de karper te voorkomen. Bovendien worden volgens mij door het koken bepaalde enzymen in werking gezet en zetmelen afgebroken waardoor het aas aantrekkelijker is voor de karper. Bovendien kun je ook nog suiker of flavours toevoegen aan de mais om een apart aas te creeren.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

16-10-2003 11:38

Offtopic !
Jurgen Munten,heb je mijn priveetje nog gelezen,en het aanbod van Jan gezien mbt de fotootjes van de RW1 ?
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

16-10-2003 11:48

Dennis,

Yep! hartstikke bedankt, ik heb de foto's al binnen van Jan. Ik heb je trouwens ook teruggepriveet.

Als het even lukt kom ik de 25e wel kijken, een beetje info opdoen voor ik aan het verzamelen sla.

groeten,
karperlimbo

P.S. Sorry voor de off-topic
Het is een kwestie van geduld.....
jan van kranenburg

16-10-2003 12:41

Ron,

Die schijfjes kon ik niet fatsoenlijk op de haak krijgen.
Alleen door ze te "kneden" lukte 't een beetje.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

16-10-2003 12:45

Jan (B. De Winter),jij moet toch als geen ander de aardappelplak methode kennen ?
lijn met fleurnaald door plak/schijf,haak aanknopen en dan rustig terugtrekken,sprietje plukken en er tussen steken.
Dennis :wink:
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

16-10-2003 12:55

probeer het eens met kikkererwten, die zijn steviger dan een aardappel, zodat ze bijna niet van je haak glijden. Eerst 24 uur weken, en dan 20 minuten op laag vuur koken. Gewoon in het kookvocht bewaren en dan maar vissen! Er zit in kikkererwten al een gaatje waar je gemakkelijk je haak doorheen kan prikken, zorg er wel voor dat je haakpunt erdoorheen komt en dat je haken gebruikt met een wijde haakbocht. Is superaas om met de pen te gebruiken, ik heb er al veel karpertjes mee verschalkt.....

Succes,

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
jan van kranenburg

16-10-2003 14:45

Dennis,

Misschien val ik - als iets niet direct lukt- wel te snel terug op een methode die ik wel beheers!

Dank voor je tip,

Jan
Plaats reactie