Dubbele run


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

06-10-2003 15:29

Gisteren kreeg ik op twee hengels tegelijk een run. Gelukkig was er een vismaat bij, maar hoe kan ik het het beste aanpakken wanneer ik er alleen zit. Eentje drillen en de ander slechts aanslaan ofzo?
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

06-10-2003 15:41

Ik heb het ook ooit gehad maar toen was mijn vismaat er gelukkig ook bij. Maar je zou terwijl je aan het drillen bent je baitrunnerfunctie open kunnen zetten, of op de grond leggen en erop gaan staan en hopen dat je lijn het houdt, de andere aanslaan en open zetten en vervolgens die 1e binnendrillen. En dan maar hopen dat die andere er nog aan zit... ik weet het anders ook niet.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

06-10-2003 17:09

Stefan, je krijgt een run.
Je slaat aan, je drilt.
Je krijgt op de ander een run, je doet de baitrunner open van de hengel in je hand en legt deze op de grond(anders blijft je pieper zo gillen).
Je pakt je andere hengel en je voelt welke vis jij denkt het zwaarste is.
Die vis dril je (geforseerd) af en je schept hem.
Laat je schepnet half in het water hangen en zet je voet daarop.
Pak de andere hengel en dril ook deze af, scheppen en klaar is kees.

RC

PS voorzichtig met je rug als je de vissen uit het water tilt.
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

06-10-2003 17:23

Heb het ook een keer meegemaakt gelukkig waren we toen ook met z'n tweeen... maar is het geen optie (mist je in niet al te zwaar begroeit water vist) om beide vissen te laten gaan en dan in de gaten houden dat ze de lijn niet in elkaar zwemmen, op een gegeven moment worden ze dan toch rustiger en gaan ze ergens stil liggen dan kies je een hengel en begin je die te drillen terwijl de tweede afwacht?!! Ik kan het fout hebben maar ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.

Groet Niek
Catch them if you can...
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

06-10-2003 19:36

Hee
al 2 X gehad op ut zelfde water mja gelukkig waren we met z'n tweeen
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

07-10-2003 08:22

Niek, of de vis ergens gaat stilliggen is nog maar de vraag.
Als je deze situatie aantreft is het zaak om de vis zo min mogelijk lijn te laten nemen, voor het vastzwemmen.
Het kunnen van de visser speelt dan een grote rol, weten hoe ver je kan gaan met je materiaal en denkend aan de vis zo snel als mogelijk de eerste vis afdrillen.

Het is een gevaarlijke situatie voor de vis, dus goed nadenken waar je mee bezig ben en goed op de opstakels letten.
Een vis laten rondzwemmen met 100 meter lijn achter hem aan, dat kan natuurlijk niet.

RC
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

07-10-2003 10:29

Robert,

ik zou niet eerst de grootste vis drillen, maar de vis die het dichtst bij eventuele obstakels zwemt als eerste drillen. Zo heb je de meeste kans beide vissen te mogen aanschouwen. Jammer genoeg heb ik nog nooit 2 runs tegelijk gehad.

mzzls

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

07-10-2003 11:21

Beter dan je hengel op de grond neer leggen is gewoon de volumeknop van je pieper linksom te draaien.

En eerst de grote vis drillen? Hoe weet je welke dat is? Heb wel eens een vis gehad die op de bodem ging liggen in het diepe alsof het een grote was maar uiteindelijk een 15 ponder bleek te zijn. Andersom ook genoeg voorbeelden.. Matthijs zijn oplossing lijkt me een stuk beter en als er geen obstakels zijn de vis die het dichtste bij is als eerste drillen..

met vr gr
R.Koopal
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

07-10-2003 12:17

Het spreekt natuurlijk voor zich dat ALS (dik gedrukt) er een opstakel in de buurt is van een van de vissen, je deze als eerst afdrild.

Het spreekt ook voorzich dat als je 2 vissen tegelijk beet hebt, je de zwaarste het liefst wil landen (als je moet kiezen)

Zoals gezegd, voel even welke jij DENKT (dik gedrukt) het zwaarste te zijn.

Goed lezen heren, als ik me in Nijntje taal moet uitdrukken, hou ik er mee op.


RC
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

07-10-2003 12:43

Het spreekt voor zich dat als je 2 vissen tegelijk beet hebt, je ze alle 2 wil landen! Daar zou ik voor kiezen. En je noemt nu pas voor de eerste keer dat ALS er een obstakel in de buurt is .....bla....bla..

Ik zou nog eens een Nijntje boekje doornemen als ik jou was.....
Vis en gij zult vangen!!
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

07-10-2003 12:48

Ik heb dit gelukkig/helaas slechts eenmaal meegemaakt dit jaar. Ik kijk dan welke hengel het dichtste bij een risicogebied ligt (obstakels). Dit is de vis die ik het eerste dril. De andere vis sla ik wel aan en dan zet ik de slip vrij strakt, zodat de vis zich hierop al kan vermoeien. Een dan wel natuurlijk een tandje strakker drillen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

07-10-2003 14:02

Ben ik even blij dat ik een dergelijke situatie nog nooit heb meegemaakt. Eerlijk gezegd hoop ik hem ook niet mee te maken. Ik denk dat er complete paniek uitbreekt...met een groter risico op minder leuke gevolgen voor alle betrokkenen.

Persoonlijk heb ik wel zo mijn bedenkingen bij het vaster zetten van de slip. Dit vergroot volgens mij het risico dat de hengel van de steunen getrokken wordt...en dan ben je helemaal de pineut. Bovendien denk ik niet dat je de vis hiermee significant zal vermoeien, daar de actie van de hengel en de hengelaar ontbreekt. De vis zwemt dus op de rek van de lijn en bij nylon is dat aardig wat. Zoals gezegd speel je als hengelaar geen rol in deze "dril", die vindt immers op de lijn plaats. Kortom, naast een groter risico op het verdwijnen van de hengel ook een groter risico op lijnbreuk. Wat als de slip dermate dicht staat dat de vis geen lijn kan nemen? Dan gaat deze van links naar rechts scheren en dat is m.i. nou net iets dat je niet wilt hebben, want dit vergroot weer de kans op het verstrikt raken met de andere lijn. Je hebt liever dat de vis recht van je af beweegt, nog liever dat 'ie haaks van je af beweegt. Ik denk dat je dit eerder berijkt met een wat vrijere lijn, dan met een strakke lijn. Door een strakke lijn heeft de karper eerder de neiging te gaan scheren, bovendien denk ik niet dat 'ie bij een vrije lijn niet uit vrije wil naar het kabaal van de andere karper zal zwemmen.

Zomaar wat persoonlijke gedachten. Zoals gezegd...hopelijk overkomt het mij nooit.


O ja, bij obstakelrijk water luidt het advies op de karper te drillen die het dichts tegen de obstakels aan licht. Ik beschouw een plompenveld ook als obstakels. Ik denk echter dat je juist in een dergelijke situatie ten positieve gebruik kunt maken van het plompenveld. Laat de karper die je niet direct drilt vrolijk op de baitrunner het plompenveld inzwemmen. Er hierbij overigens vanuitgaande dat het materiaal waarmee gevist wordt deze obstakelvisserij toelaat, d.w.z. een hengel met body en stevige draad (nylon/ gevlochten) die niet op een willekeurige plompenstengel knapt. Als de karper het plompenveld inzwemt, zwemt deze zich veelal zelf vast. Er dus vanuitgaande dat het materiaal ook daadwerkelijk is afgestemd op de obstakelvisserij, kan de karper rustig verder ploeteren en is de kans op lijnbreuk gering. Immers, er is maar een partij die kracht uitoefent; de hengelaar oefent geen tegenkracht uit. Denk hierbij ook aan graskarpers: hoe meer gerommel ze voelen hoe meer tegengas ze geven. De kans is zeker aanwezig dat de karper zich hierbij relevatief gezien rustig in het plompenveld laat hangen. Het feit dat de hengelaar in deze "dril" ontbreekt is met het oog op lijnbreuk volgens mij een niet te verwaarlozen factor. Bij het zich vastzwemmen van de karper loopt de hengelaar wel het risico dat deze zich van de haak ontdoet.

Zo, dan de "eerste" karper uitdrillen. Even op adem komen en je plan van aanpak voor de "tweede" karper overdenken: langzaam druk opvoeren, bootje gebruiken, etc.

Let wel, bovenstaande geldt m.i. enkel voor plompen. Als men bij bomen, steenmassa's e.d. vist, gaat het verhaal niet meer op.


Groet,

Ron
jan van kranenburg

07-10-2003 14:44

Heb vissend met de pen, toen met 2 hengels, meegemaakt dat de andere hengel als een speer het water invloog, terwijl ik met 1 hengel aan 't drillen was. Grote fout van mij natuurlijk, want slib was stevig afgesteld, waardoor de karper zich ahw zelf haakte.
Was niet zo'n groot water en max. 2 meter diep, gelukkig hengel met fors kurken handvat. Bleef dus min of meer drijven. Na binnenhalen van de ene karper, kon ik mijn andere hengel nog te pakken krijgen door het redelijke op temperatuur zijnde water in te gaan.
Karper(tje) van ca 10 pond zat er nog aan.

Nadien (en doe ik nog steeds) zekerde ik mijn hengels bij 't penvissen d.m.v. stuk koord via molenvoet aan bankstick. En nam me voor bij dril op de ene hengel, de molen bij de andere open te zetten (als je daar de kans voor zou krijgen).
Bij het afstands-vissen (doe ik pas kort) heb ik nog geen 2 gelijktijdige runs meegemaakt. Alle bovengenoemde tips zijn voor mij waardevol.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

07-10-2003 14:49

Op 2003-10-07 12:43, schreef Matthijs Raaben:
Het spreekt voor zich dat als je 2 vissen tegelijk beet hebt, je ze alle 2 wil landen! Daar zou ik voor kiezen. En je noemt nu pas voor de eerste keer dat ALS er een obstakel in de buurt is .....bla....bla..

Ik zou nog eens een Nijntje boekje doornemen als ik jou was.....






Fijne vent, lezen is ook een vak.

Als je moet kiezen staat tussen haakjes.

Op het moment dat je de tweede run krijgt weet je niet of je ze allebei gaat landen(je gaat het wel proberen natuurlijk) dus de zwaarste vis eerst, of eh, ehm, de gene die jij denkt die zwaarder is.
Voelen welke zwaarder is, is iets wat ik zelf doe, dat hoeft natuurlijk niet.

Posting van mij van 08.22

Het is een gevaarlijke situatie voor de vis dus goed nadenken waar je mee bezig ben EN GOED OP OPSTAKELS LETTEN.

Toch maar in het Nijntjes dan maar.

De groeten,

RC

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robert Campbell op 2003-10-07 15:15 ]</font>
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

07-10-2003 16:44

Robert,

Volgens mij liggen onze prioriteiten anders, dat is het enige dat ik wil aangeven. Ik zou bij 2 runs de vis die zich het eerst vast zou kunnen zwemmen afdrillen en jij de 'grootste'. .....EN GOED OP OPSTAKELS LETTEN geldt voor elke vis die je aan je hengel krijgt en niet in dit geval in het bijzonder. Ik hou het nu voor gezien, heb mijn Nijntje nog niet uit........

mzzzzls

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
kenneth pepels

07-10-2003 16:46

stefan ik zou de ene gewoon uitdrillen en de andere dan aanslaan, en dan terugleggen op de rodpod met de slip of baitrunner gewoon open.

groetjes kenneth
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

07-10-2003 18:45

Beste Matthijs, ooit weleens niet bij opstakels of in de buurt daarvan gevist?

Met niet meelezende groet
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

07-10-2003 19:47

Bedankt voor alle tips, ik hoop niet dat ik ze hoef toe te passen. Maar ben nu in ieder geval voorbereid.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-10-2003 10:38

ik heb het ook wel es gehad ..dit jaar 2 keer op een ochtend zelfs! ik dril gewoon de eerste hengel die afgaat uit wanneer een tweede afgaat sla ik de wel aan maar leg daarna de hengel weer op de steunen(lijn naast de pieper) met de slip open dan probeer ik de erste vis zo snel mogelijk af te drillen en te onthaken waarna nummer2 volgt, vaak gata de vis na een tijdje wel liggen hoor!
Jurgen Pfalz
Berichten: 13
Lid geworden op: 09-10-2003 02:00
Locatie: Houten

09-10-2003 16:37

ik heb het zelf niet mee gemaakt maar een maat wel en die heeft toen beide hengels in zn handen gehouden en de karpers zo gestuurd dat ze van elkaar weg zwommen
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-10-2003 08:57

Op 2003-10-07 18:45, schreef Lexus Cuyten:
Beste Matthijs, ooit weleens niet bij opstakels of in de buurt daarvan gevist?

Met niet meelezende groet




Zoals gewoonlijk, jij snapt het Lex.

RC
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

10-10-2003 12:01

Gelukkig jij ook Robert.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-10-2003 13:02

Voor jou Ron,

Bij mijn situatieschets van 2 runs tegelijk ging ik niet uit van opstakels, wel waarschuwde ik om op te passen met opstakels.

Vervolgens word er gezegd, nee niet de zwaarste maar degene die het dichtsbij opstakels ligt, nou dit lijkt mij vanzelfsprekend, niet??

Mathijs spreekt mij tegen terwijl we allebei hetzelfde zeggen, kwestie van goed lezen dacht ik zo.

Nu hou ik er mee op, het gaat al lang nergens meer over.

PS wat vinden jullie van mij nieuwe onderschrift.

Pas op voor babbelende Nederlanders, een luchtig gesprek word altijd een discussie.

RC
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

10-10-2003 13:13

Ik heb het "helaas" een paar weken geleden nog meegemaakt !
Terwijl ik last heb van een zeer pijnlijke rechterarm(nee,niet van het r*kken)besloot ik toch te gaan vissen.
Ik krijg beet op mijn rechterhengel,pak hem op en begin vrij voorzichtig(ivm arm) te drillen,krijg meteen een aanbeet op mijn linkerhengel,moet die dus ook pakken,moet ze beide wegsturen bij een eilandje,en ze zwemmen beide direkt onder de steiger vanwaar ik zit te vissen :sad:
Na veel geklooi en vooral een zeer pijnlijk arm weet ik de kleinste het net in te krijgen(met de andere hengel tussen mijn benen)en laat die vis daarin zitten en zet mijn voet op de netsteel.
Vervolgens moet ik ook nog eens met de hand mijn lijn losmaken die om een paaltje staat onder de steiger,terwijl ik daar een vette schub zie rukken en trekken aan mijn arme lijntje.
Ik krijg hem los en doe een poging ze beide in mijn net te krijgen,deze lukt en ik ben dolgelukkig met een 19 en een 26 ponder.
Met pijn in arm hebbende groet,
Dennis
PS geloof het of niet maar de volgende ochtend had ik weer twee runs tegelijk !!
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-10-2003 23:17

Tja,
Het likt wel of er een vloek op mij rust wat betrefd dubbele runs. Ik heb het regelmatig. Op een water waar ik vroeger vaak vist leek het soms wel of ze het afspraken. Ik krijg de hele ochtend geen beet, opeens 2 runs vrijwel tegelijk en daarna de rest van de dag geen beet. Een van de laatste keren dat ik er zat was gelukkig samen met een maat van me, nadat we er allebij een paar haden anderhalf uur niks meer. We zaten net aan inpakken te denken toen we opeens drie runs tegelijk kregen. We hebben toen de derde even laten gaan, totdat ik de eerste vis teruggezet had.
Ons nieuwe record stamt van een paar maand geleden en slaat echt alles. Op een ander (moeilijker) water 4 runs in minder dan 10 minuten. Dit keer konden we het gelukkig nog net afgrijpen en leverde het leuke foto's op, maar het blijft vervelend als er opeens meerdere hengels vrijwel tegelijk gaan lopen.
Ik heb het een paar keer gehad, ik leg meestal een hengel met de baitrunner los terug op de steun (wel even de optonic uitzetten) en dril ik de andere. Welke vis ik eerst dril hangt af van de situatie, bijv het verwachte formaat van de vis, evt obstakelsof gewoon de eerste afdrillen.
groeten,
Daaf
ps Ik ga niet nog Nijntje achtigger doen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie