KSN/VBK

Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

01-09-2003 20:47

Zijn jullie lid van de KSN en/of VBK en waarom?
Ik was in eerste instantie van plan om lid te worden van de KSN, maar na mezelf er wat meer in verdiept te hebben spreekt de VBK me toch meer aan.
En nee, dit komt absoluut niet omdat er 'bekende' karpervissers bijzitten! Bekijk beide sites maar eens, dan zul je er vast hetzelfde over denken!
Maar ik vraag mij af wat jullie motivatie is om bv bij de KSN te gaan, en niet bij de VBK, en vise versa.

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-09-2003 21:37

Stefan, je vraagt aan anderen om hun motivatie maar zelf laat je dat achterwege.:smile:
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

01-09-2003 23:02

eh..stefan, gaat het om de website, of om wat de vereniging voor jou kan doen...

in principe kan de KSN meer voor je betekenen dan het VBK, tenzij jou visserij zich volledig afspeelt in belgië.

ik ben KSN lid omdat ik daar baat bij heb, dit heb ik bij het VBK niet. mede omdat er op een aantal fronten wordt samengewerkt (visstroperij bijv) zal het VBK indirect toch wel wat steun krijgen van mijn KSN lidmaatschap
groetjes Da Fox
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-09-2003 07:54

Ik ben van de KSN lid geworden omdat ik mijn steentje wilde bijdragen aan het behouden en beschermen van onze hobby.

Ik ben me nog aan het bedenken voor het VBK, maar denk dat ik ook hier een dezer dagen lid van zal worden. Is het niet als actief lid, dan is het gewoon als een steuntje in de rug. Ieder extra lid is er weer eentje bij he

mvg
stefan
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

02-09-2003 07:58

Stefan,

Je hebt een prive-mail.

Groet,

Rik
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-09-2003 08:03

By the way Stephan,

maak jij je keuze altijd adhv een site ?

mvg
stefan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-09-2003 08:42

Stephan,

Ik dus allebei.

KSN omdat ik in Nederland vis.

VBK omdat ik onze Belgische collegae wil ondersteunen. Al was het maar als boekjeslid.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

02-09-2003 08:53

Aart, ik ben mezelf nog aan het oriënteren, misschien dat jullie me om kunnen praten :wink: .
En Kees, dat is nou net ook het probleem, momenteel doet de KSN niets voor me(kan het waarschijnlijk ook niet, daar niet van), ik vis nu bv op een water waar nooit iemand van de HSV komt, waar nooit politie komt, ik ben zo goed als de enige visser, ik heb redelijk veel overlast van anderen, ik heb uiteraard wel netjes m'n vergunningen en het water wordt waarschijnlijk binnen enkele jaren (misschien volgend jaar al) grotendeels gedempt... wat kan de KSN dan voor mij betekenen? :sad:
Bovendien zal mijn visserij zich inderdaad volgend jaar voornamelijk in België afspelen, enkele vrienden van mij zijn ook lid van de VBK, en de VBK brengt zo nu en dan nog eens prachtige boeken uit ook (Carpe Diem, bv).
En Stefan, ik maak m'n keuze niet aan de hand van een site, maar het heeft wel invloed op m'n keuze, net als jullie argumenten dat hebben.
Ik weet dat ik met deze topic veel mensen tegen me in het harnas jaag, maar zoals gezegd hebben jullie misschien goede argumenten waarom ik voor één beider belangenverenigingen zou moeten kiezen. Het geld groeit me niet op m'n rug, anders zou ik van beide lid worden.

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

02-09-2003 09:29

Klaas,
bedankt voor de steun. :smile:
Mvg, een Belgische collega.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-09-2003 10:28

Stephan,

Ik denk dat het niet de juiste weg is om lid te worden van een club, omdat er een probleem is, die die club op moet lossen.

Een club/vereniging bestaat uit leden, die gezamelijk een bepaald doel na streven. Van die leden zullen er een aantal zijn die meer/minder in kunnen/willen brengen. Het kan nooit bestaan, dat alle leden zeggen regel het maar. De leden zelf zullen bepaalde acties moeten nemen. Dit geld voor alle clubs/verenigingen.

Wat betreft de KSN: Deze kent geen beroepskrachten, dus de leden zelf ondernemen bepaalde acties. Doordat er een aantal leden een bepaalde ervaring hebben opgedaan en deze weer delen met anderen, ontstaat hopelijk) een landelijk netwerk op het gebied van belangenbehartiging.

MVG

Klaas
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

02-09-2003 10:36

je gooit wel ff een knuppel in het hoederhok



ik zou gewoon lid worden van de ksn heb je gewoon meer aan zeker als je dat putje gered wil zien kunnen zei wel iets betekenen

tja maar je zecht ook dat je volgend jaar in belgie gaat vissen dan is het vbk weer leuk


maar wel vind ik dat het feit dat de ene af en toe een boek uitbrengt niet van invloed mag zijn het gaat er per slot van rekening om wat ze voor de karper doen.
volg mij op twitter: @rickschoonaard http://twitter.com/rickschoonaard
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

02-09-2003 10:37

ben rescent van beide nu lid, waarbij ik bij de VBK toch wel steeds meer mijn twijfels begin te krijgen.

Juist de belgische karpervisserij vind ik een beetje teveel van het biggen-met-een-naampje showparade.

Daar ik zelf actiever wilde worden qua beleidsvoering ben ik mij net als jij gaan orienteren in beide verenigingen stephan.

Voor mij is van belang in hoevere beide verenigingen zich voor de karper en haar leefmileu inzetten. Bij met name de VBK heb ik het gevoel dat zij zich veel en veel te veel slechts op de visser haar belangen richt.

Hierbij duidelijk vermeld dat mijn indrukken tot op heden nogal oppervlakkig zijn: ik heb wat meetingen bezocht, wat op hun sites gekeken, wat boeken en magazines gelezen etc.

Bemerk ik echter uit ervaring dat een van beide, danwel allebei, zich naar mijn idee teveel op de visserij als sport richten ben ik der weer weg.

Daar ben ik niet mee gediend, want de karper ook niet.

ed
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

02-09-2003 10:51

Het was ook maar 'n voorbeeld omdat Kees zei dat ik eens moet kijken wat de KSN voor mij kan doen. Wat dat betreft dus helemaal niets, ik zou bij de KSN aan kunnen kloppen als ik er lid van zou zijn, maar dan gebeurt er nog niets. Wat kan ik, als enige visser op dat water, beginnen als zelfs de HSV niet achter me staat?
Ik koop ieder jaar weer een hele stapel vergunningen die noodzakelijk zijn om op dat water te mogen vissen, maar wat heb ik er aan? Er wordt nooit gecontroleerd, de politie durft zich er niet te vertonen (jaren geleden heeft zich er e.e.a. afgespeelt). En zoals ik al zei, ik heb er overlast van anderen (in m'n vergunningen staat bv dat ik me niet op of in het water mag bevinden, maar er wordt wel veel gezwommen en gesurft, maar al te vaak boven m'n stek, door m'n lijnen, vervolgens is dat volgens diegenen mijn schuld...) en het water wordt waarschijnlijk gedempt. De karperbezetting van het water is ook nog eens veel te klein, al doet dat er niet meer toe, ze willen het water gaan dempen...
Maar wat kan ik beginnen (ook al zou ik contact opnemen met de KSN)? Ik ben en blijf een roepende in de woestijn, het is voor mij lastig genoeg, maar het is de realiteit!
Naar eenzame blankers wordt toch niet geluisterd... :sad:

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

02-09-2003 10:54

Kijk, aan zulke antwoorden heb ik tenminste wat, Ed.

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

02-09-2003 14:22

Heb ik nog even 'n vraagje, moet je lid zijn van de KSN of de VBK om naar één van hun meetings te gaan? Of is het mogelijk om daar vrijblijvend naar toe te gaan?
Dat lijkt me nog wel de beste manier om te kijken wat me het meeste aanspreekt, en om een mening te vormen wat betreft welke belangenvereniging doeleinden heeft die mij het meeste aanspreken.
Het is precies zoals Edwin zegt, de belangen van de karper en haar leefomgeving staan voorop!

Met vriendelijke groet,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-09-2003 14:43

Stephan,

Bezoeken van een regio avond is als introduce meestal geen probleem. Bezoeken van een landelijke meeting is alleen voor leden.

Stel nu eens, dat de 900 leden zeggen : "Ik doe niets."
- Geen regio avonden
- geen landelijke meetings
- geen De Karper
- Geen overleg OVB/NVVS/HVen/overheden etc.
- geen jeugdviskampen
- geen helemaal nix.

Als iedereen iets doet, het liefst waar ie verstand van heeft, heb je ineens een bloeiende vereniging.

Kan je je voorstellen, dat 10 man van een CBB niet in staat zijn om alle problemen in Nederland aan te pakken? Kan je je voorstellen, dat daar zo van lieverlede een boel kennis aanwezig is? Als jij dan als lid daar een vraag neerlegd in de trant van " Hoe kan ik dat aanpakken.? Je dan antwoord krijgt? Waar mogelijk met raad en daad terzijde wordt gestaan?

De CBB spitst zich toe op de landelijke problemen, vbc's, spiegelkweek, stroperij etc. Zo van lieverlede ontstaan er in de regio's groepjes, die de plaatselijke problem,en aanpakken. Misschien ben jij we de pionier in TMoN?

Rick, ook het VBK brengt af en toe een boek uit. :wink:

De KSN vooralsnog alleen met bepaalde jubilea. 20 jaar bijv. Dat was in 1994.

MVG

Klaas
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

02-09-2003 19:55

Stephan.

ik ben lid van het VBK om de reden dat ik achter de standpunten van hun sta. oa het verkrijgen van een maximum maat, het legaliseren van het nachtvissen,...
Ook sta ik erachter dat ze het medebeheer proberen te krijgen op wateren die dreigen "groen" te worden. En dat daar dan exclusief VBK-leden een vergunning van kunnen bemachtigen vind ik dan ook de normaalste zaak van de wereld. Het VBK steekt er ook geld en moeite in.

Verder hebben ze ook inspraak in het uitzettingsbeleid.

Ik sta achter al deze punten, in mijn ogen kan het de visserij alleen maar ten goede komen.

Verder heb je ook nog de magazines en de meetings die zeker de moeite waard zijn.

Naar een regio-meeting kan je normaal wel een keer gaan zonder lid te zijn. Natuurlijk geen jaar aan een stuk! Maar dan kun je ook best eerst even met de regio-verantwoordelijke bellen.

Voor verdere informatie kun je mss beter contact opnemen met Patrick, Alijn of Etienne. Hun nummers kan je terugvinden op de website.

Veel succes met je keuze!

MVG
Piotr
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

02-09-2003 20:04

Kan 1 van jullie mij als newbie zijnde vertellen wat KSN/VBK is? site url? ty :smile:

mvrgr
Tobias

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tobias Boot op 2003-09-02 20:04 ]</font>
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

02-09-2003 20:17

Tobias,
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl" target="_blank" class=bericht>www.karperstudiegroep.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.vbk.be" target="_blank" class=bericht>www.vbk.be</a><!-- BBCode auto-link end -->


groeten,
Daaf
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

02-09-2003 20:23

Ik ben zelf lid van de KSN, ik ben lid geworden omdat ik las over hun jeugdviskampen, dit leek me leuk om een keer te doen. Toen ik me er in ging verdiepen bleek ook dat ik me heel goed kan vinden in de standpunten van de KSN.
VBK heb ik hier niet zo veel aan en omdat ik niet zwem in het geld ben ik daar niet lid van.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

02-09-2003 21:25

Beste Edwin,

Dat je met een aantal twijfels zit kan ik me voorstellen.
Iets te willen veranderen in bestaande structuren kost altijd een hoop tijd, de KSN is die weg een paar jaar geleden in geslagen.
Het wordt mijn inziens een meer open structuur, waarin tal van commissies werken.
Hier in kan een ieder die de karper en de karpervisserij hoog in het vaandel heeft staan een steentje bijdragen.
Het is met namen belangrijk dat er mensen met verschillende uitgaanspunten in dat soort commissies zitting hebben. Dat vereikt alleen maar de kennis, je weet kennis is macht wil je iets voor de karper en visserij bereiken.
Dat er een hoop kennis aanwezig is moet jou toch ook opgevallen zijn.
Gezien het feit dat er nu een beroepsvisser gepakt is mede te danken aan mensen binnen de KSN, hoef je geen namen te noemen.
Dit was voor een aantal jaren geleden niet mogelijk.
Het CBB kan voor mij goed uit de voeten met mensen die zo begaan zijn met de karper zo als jij. Hoe is je kontact met Klaas v d Herik, je had toch een uitnodiging??
Leden die hun mond houden hebben we al veel,(nog te weinig) leden die hun nek uitsteken en natuurlijk af en toe op hun gezicht gaan, (ik ook) nog veel te weinig.
Dat ik een vereniging als de KSN belangrijk vind mag duidelijk zijn, ook al kunnen er dingen zijn die je minder aanspreken.
Hoop je een beetje over de drempel getrokken te hebben,spreek hier niet namens de KSN
mocht je dat soms denken dit is een persoonlijke noot.

Groeten, Peter
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

02-09-2003 23:06

Stephan,

Klaas heeft helemaal gelijk. Als jouw belangen behartigd moeten worden, ligt de sleutel tot succes bij jezelf. De KSN kan je altijd ondersteunen eventueel. Die put bij jouw moet worden aangepakt bij de plaatselijke HSV.

Gr. John
Regiovoorzitter KSN Amsterdam
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

04-09-2003 08:58

Laat ik ook maar eens een knuppeltje opgooien.

Zijn er hier ook mensen lid van de Dierenbescherming?
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

04-09-2003 17:01

hahahahahahahaha....grapjas
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

04-09-2003 20:16

valt de "stichting viervoeters" af? anders bevind ik me schuldig :razz: