KSN/VBK

edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

14-09-2003 20:17

heren,

met het opsturen naar alhier, heb ik eenzelfde concept, edoch andere intro etc, doogestuurd naar Patrick Bauwens, voorzitter VBK zoals bekend. Hij heeft enthousiast gereageerd, en mij met klem verzocht het inderdaad in te zenden. Vandaag heb ik dit afgerond, en zal een iets uitgebreidere versie van bovenstaande dus richting redactie gaan.

billen bloot gedoe, doodeng enzo.

dat terzijde

Heren,

aangaande hoeveelheden voer. Dit is niet door mij aangedragen als een grote oorzaak. Karper is op zich een sterk verterings-machine mijns inzien toch? Nogtans, die gezonde. Feit is echter dat ze ook deels zullen geconfronteerd worden met bagger. Een feit is natuurlijk dat de karpers ook geconfronteerd zijn geweest met een verdomd goede bal met vreten. Gezien dit onderwerp denk ik steeds aan de eerste twee foto's van Marco's powerpoints-presentatie:

eerste slide: Vrouw, type nazaat family freackshow, 300+ pond, naakt frontaal in beeld
tweede slide: pamela anderson (gloof ik, in ieder geval dat type sex-bom)

Ijs gebroken, zaal aan het lachen, en een Marco die droog vraagt: wat willen we nu eigenlijk?

Ik bedacht mij het gezondheidsaspect bij het zien van deze overduidelijk overwichtige madam. Sterft vast vroeg. Parrallen zijn misschien niet gerechtvaardigd, maar het voelt zo eender.

Klaas,

gif , danwel ongezonde conseveringsmiddellen enzevoort werkt in kleine maten over een lange tijdsduur misschien net zo hard als grotere hoeveelheden per keer lijkt me. Sommige toppers, gestorven, zijn jaren bevist naar ik aanneem, zeker als ze reeds op leeftijd zijn. Ik ben geen kenner op dit gebied en wil dan ook niets anders hierover zeggen dat het me niet anders dan in ieder geval niet bevoordelijk oogt.

Koen:

Moesten we maar maar eens NIET die 50-er perse willen, en misschien leeft zij langer? ;o)

Heren,

ik hoop ook dat de intentie van het geheel zeker ook draait on het geheel, zoals het gehele verhaal gepresenteerd wordt. Als je een gevolg wilt onderzoeken, dien je te speuren naar oorzaken, en deze goed door te spitten.

Kort samen gevat:

Vis wordt bevist
vis wordt zwaar
vis wordt zwaarder bevist

Hoe komt dit?

Niet geheel voor niets spreek ik mijn zorg uit over een aantal bestaande toppers, of de nieuwe aanwas erna toe.

Ze staan nog immer keurig geplubliceerd in de picture, met hun naampje, al keurig getransformeerd naar gewilde troffee. Zoals ook hun voorgangers. Open Boek gedoe

Syndycaat werd genoemd in de beantwoordingen. Indien een syndikaat op een water bestaat uit een beperkt cluppie vissers die zich houden aan een beperkte visserij, zoals bijvoorbeeld Peter Otte eens appeleerder oder de topic belangenbehartiging, dan oogt mij dat nog iets veiliger dan een geheel open visserij, wat in veel gevallen in ieder geval al met regelmaat tot overbevissing leidde. Het is echter mij niet de ideale situatie eigenlijk. Anderzijds is het nog immer maar de vraag in hoeverre zulks een syndikaat bereid is grenzen in een eigen visserij te stellen. De top ligt hoog.

Bekende open wateren hebben echter hun bekendheid als aantrekking. Bekende vissers zijn er ook voldoende geweest. Bekende vissen zijn er ook geweest...

Las gister deel 2 van het intervieuw met sjef van der hoven, hij sprak over het k.k. (dacht ik, kep het blad niet bij de hand) hij beantwoorde op een vraag wat het grootschalige voerplekken gedoe precies voor waarde had. Zoals bekend, werkt dit niet bij meerdere vissers die dit uitvoeren aan één water, tenzij je onderling elkaars visserij / voeren op elkaar afstemd. Hij erkende al dat veel vissers al snel teveel voer betekende wat weer een verslechterde visituatie opleverde wat in weze iedere visser aldaar wel trof. In weze zou een syndikaat hiertoe zelf gedwongen worden dit als zodanig aan te gaan pakken.

overigs, klaas

die bakken van de redmire, hoe (zwaar) werden die bakken bevist en met welke methoden in welk tijdsaspect? Zou een moderne aanpak zoals soms toegepast werd in belgische wateren verplaatst in die tijd die bakken op eniger wijze belemmerd hebben?

anyway

kgroet u allen

ed
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

14-09-2003 21:01

edwin,
Daarom vis ik ook alleen op de 60'ers :wink:

U noemde ook weer het woord syndicaat.
Is het niet nog slechter als de karper door maar enkele vissers wordt bevist?
De karpervissers zullen vaak een boilie samen stellen waar ze al lange tijd vertrouwen in hebben. En stel: Ze doen er het een en ander in, en dat is slecht voor de karpers. Ze hebben dat helemaal niet in de gaten en er is helemaal niemand die 'm op de vingers tikt.

Want...er zijn maar een paar vissers, en ze gaan hun geweldige boilie niet prijsgeven.

Als diegene dan ook nog eens de gene is die veruit het meeste voert, dan krijgen de karpers zeer veel van die troep binnen waardoor het leven een stuk wordt ingekort.


Dan vraag ik mij af wat beter is.
Een openbaar water waar jan en alleman vist en die er ook van die boilies en shit inflikkerd van zeer slechte kwaliteit, maar dat er ook enkele vissers met boilies vissen met een top kwaliteit.

of

Een syndicaatwater dat sterk wordt bevoerd door maar 5 vissers waarvan er een toxic door de boilies heeft geflikkerd.

Waar zullen de karpers een hogere leeftijdsgrens bereiken?
Wat is beter? Slechter?

In mijn ogen is het allebei een grote bende.

En werken die conserveringsmiddelen niet een beetje als roken?
Elke dag nemen de karpers er weer wat van. elke dag worden ze (niet zichtbaar) afgetakeld.

Gewoon ff een paar vraagjes

vriendelijke groet,
Koen
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-09-2003 21:27

Hoi Edwin,

Met veel (genoegen) heb ik het gelezen.
Wat ik me als eerste afvraag, ben je nooit benadert om plaats te nemen in de rotary.
Als er iemand is met een heldere geest, ben jij het wel.
Je schut het zo makkelijk uit je pen, als ik in de redactie van de rotary zat wist ik het wel.
John van Eck heeft het waarschijnlijk te druk om dit te lezen. Een man die geen bekende is in het wereldje, zal niet zo snel benadert worden.

Dat je er een concept van gemaakt hebt is een goeie zet van je, maar voor mij mag die er zo uit hoor.
Je wordt iets voorzichtiger, want het gaat tenslotte om het doel wat er nastreeft wordt.
En of je dat links of recht om bereikt is niet belangrijk.

Dat je in België nog dood gegooid wordt met zware vissen en er zo mee naar buiten treed.
Heeft zeker met naïviteit te maken, van opzet is zeker geen sprake . Het is er wel wat makkelijker om grote vissen te tonen. Verhouding gewijs (andere rassen) komen er gewoon zwaardere vissen voor.Het zijn meer Deense doggen, ook die worden na verhouding niet oud. Lijf kan het niet aan, de groeispurt is zo hard dat het lichaam er onder lijd. Bij mensen is het trouwens niet anders, voor mij is de invloed van grote hoeveelheden boilies wel aanwezig om hard te groeien maar niet doorslaggevend.Toch is dat weer wat in tegenspraak, heb een Nederlandse 20 kg vis mogen vangen die de 30 jaar zeker al voorbij was, (Hij) een meter vis werd regelmatig gevangen, maar zag er (toen) voor zijn leeftijd zeker nog goed uit.

Wat hebben al deze vissers gemeen
Alijn met een Belgische PB rijen al deze, John Van Eck met de zwaarste Belgische leder (26,3 kg)
vissers, Karpergoeroe Luc De Baets, Nederlands recordhouder Joop Butselaar met 31,4 kg schubkarper met gemeen?
Ze zijn lid van het VBK!

Moet het zo, nee toch.
Als wij als KSN, zo zieltjes zou moeten winnen zou het getuigen het van weinig inhoud.
Ook de VBK heeft nog een lange weg te gaan, ik wens ze er veel succes mee.

We zijn er ondertussen wel achter dat het klimaat , minder van invloed is om grote vis te krijgen. Dan tot voor kort algemeen werd aangenomen. Getuigen het aantal vissen van 25kg dat er nu al in ons landje zwemmen.
Ps, lag al 4 dagen klaar.
Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

14-09-2003 23:29

Ik ben lid van het VBK. Mooie magazines, leuke jaarlijkse meeting met interessante dia-lezingen. Ik ben (nog) geen lid van de KSN, hier heb ik ook geen goede reden voor. Moet snel maar eens lid worden!

Groeten.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-09-2003 00:16

Bart, van harte welkom!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-09-2003 05:05

Beste Koen,

Of het een syndicaat water of een gewoon kanaal aangaat, bij een goed beheer van een syndicaat water geeft dat altijd voor delen. Hengeldruk is stukken minder,voeren kan aan banden gelegd worden, las gewoon een rust periode in.
Geen boilies met conserveringsmiddelen. Kortom je kan veel beheersen, in het belang van de karper en daarom ook voor de karpervisser. Op een kanaal of plas is die beheersbaarheid er niet, hoe vaak komt het niet voor dat er een grote vis gevangen wordt en men er als vliegen op afgaat. Het is dan vaak oorlog in het water en op de kant, de boilies (granaten) vliegen er zo massaal in.

Een aantal vissers vragen zich af, een gesloten tijd is dat nu wel of niet slecht.
Laten we daar maar eens over nadenken.

Groeten, Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-09-2003 09:30

Beste Peter, geruchten buiten beschouwing gelaten is het werkelijke aantal gevangen 25 kg vissen nog steeds klein in ons land. De nadruk op rassen wordt overdreven daar door onderlinge vermenging er nauwelijks nog 'rassen' bestaan. Het klimaat is wel degelijk van invloed vanwege meer of minder gedurende langere tijd de beschikbaarheid van natuurlijk voedsel.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-09-2003 11:57

Ha Bart,

Van harte welkom kerel, eneuhh er is een leuke regio in jouw omgeving. Ik zie je daar wel verschijnen hoop ik..

Peter,

Net als Aart vind ik het heel behoorlijk overdreven (zachtjes uitgedrukt)over die 25 kilo vissen. Geruchten genoeg, maar werkelijke vangsten BAR weinig.
Door zo'n posting lijkt het weer net of iedereen maar 50'ers vangt in Nederland en volgens mij is dat geen goede zaak.

Vr.Gr.

Bertil
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-09-2003 12:21

Peter,


Gesloten tijd? Even in het algemeen.

Periode wanneer met regelmaat karper te vangen is: 1/2 maart tot 1/2 november. Is 8 maanden niet? Zomervakantie is door verschillende omstandigheden bijna niet te vissen. Blijven er nog 7 over.

Dan april en mei het seizoen sluiten?

Nee toch zeker?

MVG

Klaas
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

15-09-2003 13:03

Peter

Dat ik geen bekende visser ben is mijn eigen verdienste. Bewust op de achtergrond gebleven, de hoop koesterend dat alle explosieve groei wel weer zou verder afsterven. Mijn broeksriempje hoop zakte echter af in de periode dat o.a. Luc de beats middels een schrijven een boekje ging open doen, over inhakingen en onderlijnen.

Zelf had ik dit liever niet gezien. Vanaf dat moment werd het vangen en het waarom enigzinds duidelijk voor een veel grotere groep, en juist het gemakkelijkere vangen veroorzaakte mede deze groei van vissers.

Met mijn kruiwagen toendertijd (begin 90-er jaren) was dit voor mij al duidelijke koek, echter best fijn te weten dat een goed vangend systeem voor velen nog erg onduidelijk was.

De door jou aangehaalde bekende karpervissers zijn mijns inzien bekend geworden door juist meerdere mensen te laten vangen, dmv van schrijven hoe in combinatie met het publiceren van successtories. Terdege geld dat het tijdsaspect nogal varieert met de huidige tijd, echt kwalijk is ze het niet te nemen, er stonden er teveel klaar dit te gaan ondernemen, plus denk ik niet dat toendertijd geheel duidelijk is gerealiseerd dat er een zodanig grote groei zou gaan plaats vinden, dat er zelfs van overbevissing sprake zou kunnen zijn, met gevolgen als beschadiging etc.

Toen al had ik de kans in te groeien in de KSN, middels mijn kruiwagen (Rob Schneider) en zelf bewust de keuze gemaakt dit achterwege te laten, met name gezien de aanvang van het groeien toendertijd.

Bekende vissers hebben allen 1 ding gemeen, namelijk een groei in het aantal karpervissers. Goed of slecht, maakt mij niet zoveel uit. Ik wil dat niet op mijn geweten hebben ;o)

zover, kmoet weer aan de slag....

ps, nee, ik ben nog nooit gevraagd voor een rotary etc. Niemand tot aan het meedoen in dit forum had ooit van mij gehoord namelijk ;o) Patrick opperde wel dat mijn schrijven eigenlijk in de rotary thuishoort. Of ik daar zelf echter thuis hoor is een tweede, want over het vissen zelf heb ik maar bitter weinig zinnigs te vertellen, anders dan het herhalen van andermans woorden....

Maar eerlijk is eerlijk, het schrijven alhier maakt me scherper, en andersdenkend over een aantal zaken, plus het feit dat ik nu bijna 15 jaar ouder ben speelt ook een rol, je wordt wat serieuzer; minder speels.

Ooit zei ik tegen mijn kruiwagen lang gelee, toen een en ander te sprake kwam over lid worden van de KSN etc: Hoeft niet voor mij, Ik wilde der maar eentje eigenlijk ooit ontmoeten, Joris Weitjes. Volgens hen kon dat alleen via hem, dus hoefde dit voor mij niet. Ik bereik de dingen liever zelfstandig, net als in het vissen zelf. En nu ga ik vergaderen eind september, en zoals het er nu naar uitzie, is Joris daar ook bij (?)

Das lachen toch? ;o)

niet van belang dit alles; het vertelt echter mij iets over hoe ik op het moment met zaken bezig ben. Vandaar misschien ook wat meer voorzichtig geworden. Tijd voor proefballonnetjes ala LPF zijn voorbij denk ik. Stof voldoende opgedaan.

groeten ed

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2003-09-15 15:35 ]</font>
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

15-09-2003 13:30

Een gesloten tijd.
Dat wil dus wel zeggen dat er een bepaalde periode een hoge hengeldruk heerst.
Ze kunnen namelijk niet zo lang vissen.

Maar dat zal denk ik wel meevallen doordat er simpelweg niet zo heel veel vissers zijn.

Gesloten tijd vind ik wel een goede zaak.

Edwin,
Ik vind ook dat U een fijne manier van schrijven heeft.
Een artikel of rotary van jou hand zal ik naar alle waarschijnlijkheid met plezier lezen.

groet,
Koen
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

15-09-2003 18:06

Koen,

beleefdheid is een schone zaak, tenzij je de ander er mee ongemakkelijk laat voelen. dus gewoon jij en je voor mij als het effe kan. Ik ben maar Ed weet je ;o)

Beste Koen,

kep eens drie dagen nonstop zitten pennen op een artikel, mede op 'verzoek' van een van de beheerders alhier. Kep um ingestuurd, na een berg met zweten; neen jongens, ik mag veel schrijven, gemakkelijk gaat het niet immer. Anyway, de enige reaktie die ik heb gehad is dat ik nog een reaktie zou krijgen.....

waarschijnlijk was het niet boeiend genoeg zelfs maar ervoor te bedanken.

Als je intresse hebt stuur ik je een URL alwaar mijn site op te vinden is, mits je deze voor je kunt houden.... goed? ;o)

groeten ed
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

15-09-2003 18:53

Edwin,

Commentaren is met dubbel m

Met wetende groet :grin: ,

Kiron Zaal
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-09-2003 19:29

Oké’ Aart, rassen is verkeerd gekozen. Maar in mijn ogen staat de (plaag) van de 25 % wildbloed (ook geen ras) waar we nog een groot aantal jaren aanvast zitten wel een ontwikkeling in de weg op veel waters,los daarvan of je dat wel of niet wilt. In België kent men dat probleem niet, en is het net over de grens mogelijk om bij dezelfde klimatologie als hier, en een goedbeheer de groots mogelijke vissen te vangen. Mee eens!!

Onder dat beheer moet het voor mij ook mogelijk zijn om een water voor een bepaalde tijd te sluiten als de omstandigheden daarom vragen. Voor grote oppervlakte waters is dat zonder meer moeilijk ( zie dat een Federatie zeker niet doen) maar voor wat kleinere waters heb ik er geen moeite mee. maar ja waar kies je voor, dat is voor een ieder weer anders. Een discussie daar over moet toch mogelijk zijn Klaas, onder het genot van een pilsje.Even een klein voorschotje, de zomermaanden waren dit jaar bar en boos. Als HSV kan ik me voorstellen even dicht heren.Wat ik al eerder aangegeven heb. Op een plas is een groot deel van het bestand begin of half juni al gevangen, even een adem pauze in lassen heren vissers. Nou mag jij hem er aan de andere kant inschieten. Gaat je denk ik beter af als die miljonairs Persoonlijk vindt ik het een verademing om naar meningen van andere te luisteren, ook al staat men op een ander standpunt. Heb het al vaak moeten wijzigen.

Aart wat de beschikbaarheid van natuurlijk voedsel betreft heb je zonder meer gelijk. Maar even iets anders, bij mensen is het dacht ik zo dat de ene meer energie omzet in lengte en gewicht als een ander, bij karpers anders!! Daar komt nog bij dat het eetseizoen maanden verlengt wordt op veel plaatsen met (boilies en partikels) .Dat moet dat zonder meer tot uitdrukking komen in lengte en gewicht. Op rivieren zal dat ongetwijfeld veel minder van invloed zijn.

Bertil, je mag je best hard uitdrukken hoor, van jou heb ik er geen moeite mee.
Een 20 kg vis, was voor een 10 tal jaren voor een enkeling in Nederland weg gelegd.
Nu is het voor een aantal mensen vooral in een bepaald circuit, al een stuk makkelijker geworden. Met 25kg vissen gaat het of je wild of niet, dezelfde kant uit.
Ik praat nog steeds over de mensen in het circuit, in België is het niet anders.
Heb er geen moeite mee, maar we moeten de ogen niet sluiten.
De andere 99,5% van ons karpervissers moet het nog een groot aantal jaren met veel plezier doen met de wat kleinere vissen.
Heb al wel namen horen noemen, van mensen. Waar rook is, is vuur??
Je bent wel gek om er mee naar buiten te treden, de tijd zal het leren Bertil.
Ik moet je dus en Aart gelijk geven, wat Nederland betreft zijn het verhalen die (nog) niet aan het papier zijn toevertrouwd .

Nog een vraagje, wie durft een schattig te doen over de hoeveelheid voedsel dat er nu jaarlijks in het water gekieperd wordt en met hoeveel % stijgt dat jaarlijks.
En wat is de invloed daarvan op de karper,(vis)voer voor biologen??


Ed, mag dat??

De namen die ik aan het papier toevertrouwde, is een slogan van de VBK had hem niet verzonnen. Even voor de duidelijkheid.
Oké geen bekende visser, maar je naam wat je pen aan het papier (pc) toevertrouwt is ook al in België bekent en dat kunnen er niet veel zeggen.
Wat de groei betreft weet ik het niet,door eigenschuld en andere factoren. Wordt het in verschillende delen van ons land haast onmogelijk gemaakt om s’nachts te vissen in een tentje en de camper. Wordt dit een trend??

Voor de voorstanders zie ik een lichtpuntje, er moet een gelijkheid beginsel zijn zegt de wet.
In Volkel kampeert al jaren een actiegroep die tegen kernwapens is,voor vernielingen worden ze wel veroordeelt maar voor het kamperen niet,dit is voor mij rechtsongelijkheid.
Wie weet hier meer van af!!

Ben het niet gewend om zo lang er achter te zitten,laat even de vingers masseren. Peter
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-09-2003 20:09

Peter,

Als ik het alleen al zie bij 1 aasfirma, zie ik het de laatste 4 jaar elk jaar verdubbelen! Tot dit jaar ongeveer 150 ton voer, dan heb je nog eens carpfood die als ik me niet vergis een 6 a 700 ton voer wegzetten (wel voornamelijk in het buitenland). Dan zijn er ook nog eens de ready's van SB en dan hebben we de hobbyisten nog eens niet meegeteld. Het zou goed kunnen dat er in dit kikkerlandje een 500 ton boilies te water gaat en dan nog eens niet de particles en het witvisvoer! geteld. Geen wonder dat het aantal 40+ ers ook in Nederland de pan aan het uitreizen is. En is daar wat tegen te doen, (helaas) niet. Gelukkig beginnen steeds meer karpervissers na herhaaldelijk publiceren wel te begrijpen dat een boilie zonder die conserveringsmiddelen toch echt wat beter is dan een met conservering. Dit wat de gezondheid van de karper alleen ten goede kan komen. Maar goed dit is het beeld wat ik heb van de voerhoeveelheden als antwoord op jouw vraag tussen de regels door.

mvg

Bart van den Hurk
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-09-2003 21:32

Ho Ho, Bart

Of dat ze de pan uitreizen het aantal 20 kg karpers kan ik niet beoordelen, dat er ontwikkelingen gaande zijn is een feit. Mede onder invloed van Spiegelkarperprojecten.
500 ton kan er haast geen voorstelling van maken, of toch wel.
Dat soort schepen varen wel op het kanaal.
Dat hoop ik zeker dat mede door invloed van dit medium, de markt van conserveer boilies in elkaar stort.


Groeten, Peter
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

15-09-2003 22:25

heren,

wat als deze vooropgestelde vijfhonderd ton goed voer is, maar evengoed schadelijk is als blijkt dat de vis zichzelf geneigd is dood te vreten, met wat zij met het gewone natuurlijke aanbod niet zou kunnen bewerkstelligen?

En de stressfactor?

truste

benne een mooie dag geweest
;o)

ed
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-09-2003 23:42

Al weer slapen Edwin?

Een karper vreet zich eigen niet dood. Is het gestel van het beestje niet op gebouwd. Wat niet verteerd kan worden komt er onverteerd weer uit. En van eten raken ze niet gestresst.

Het is wel een aanslag op het milieu. Dat wel.

Met voorlopig nog wakkere groet, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

16-09-2003 10:37

Trouwens,

Wat stelt een gesloten tijd nog voor, als je kijkt naar de huidige mentaliteit van een heel aantal karpervissers (en ja, in sommige gevallen moet ik ook naar mezelf wijzen ja...) :roll:

vr gr Sjoerd
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

16-09-2003 10:49

ja kees, slapen.
Bittere noodzaak

Het leven van opvoeder en werkman vreet een hoop wakkere tijd, helaas.

Misschien niet dat ie zich dood vreet, maar is het mogelijk dat (mede) ons aas een overgewicht veroorzaakt, wat op zich een aanslag op zijn gezondheid, inclusief levensverwachting kan betekenen?

Of bezie ik de vis nu teveel als een mens?

De stress haalde ik aan als onderdeel van ook het kunnen beschadigingen, zoals vermeld o.a. in het ingezonden stuk schrijven voor de VBK. Marco was hier vrij duidelijk in dacht ik, en stond los van het gehele eet verhaal.

Hoewel, als ik soms bezie hoe onrustig veel mensen eten, gehaast etc, bedenk ik mij wel eens dat ook dat strees kan veroorzaken, maar dit geheel terzijde.

Als ik de foto bezag die hier op het forum eens te sprake kwam, de nieuwe topper van Cassien, of bijvoorbeeld de vis van die oosterijker op raduta, kan ik mij gewoon niet indenken dat we hier te maken hebben met een gezonde vis.

Heeft de karper eenzelfde zelfbeschermings-element element in zich, zoals de mens haar denken heeft, en de biologie lessen op school etc?

Peter

wat voor een type karper was ´HIJ´ eigenlijk?
plus, wat mag eigenlijk? Overigs, het knopen van een voorraad onderlijntjes is een beste vingermassage ;o)

kga weer aan de slag
groeten ed
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-09-2003 12:45

Ed,

De feiten zijn hier moeilijk te achterhalen. Zo veel is er niet van bekend. Het blijven dus allemaal veronderstellingen.

Stress wordt tegenwoordig gezien als een van de belangrijkste factoren die primair de gezondheid van een vis bepalen. De gedachte is dat de fysieke weerstand tegen ziektes samenhangt met stress. In stress situaties neemt de weerstand af en krijgen de altijd aanwezige ziekteverwekkers in het vissenmilieu een kans. We praten niet over menselijke stress. Daar moet je Marco maar eens over nalezen. Karper leeft een stressvol bestaan en karpervissers zijn niet de enige bron voor stress. Zijn gestel kan ook best wel met stress omgaan. Er wordt wel met een zekere regelmaat gemeld dat een gestorven karper niet lang daarvoor is gevangen. De vangst hoeft op zich evenwel niet de primaire factor voor de sterfte te zijn geweest, maar kan er slechts toe hebben bijgedragen. Dat voedsel stress veroorzaakt betwijfel ik.

Wat voeding betreft is een karper een alleseter. De karper kan meer eten dan nodig is bij een overvloed aan voeding. Het teveel verlaat daarentegen direct onverteerd de darm. Dat is dan ook de reden dat ze zich kennelijk kunnen overeten. Wat hier wel degelijk meetelt, meen ik, is de kwaliteit van het voer. Bij wat karpervissers de karper voorzetten kunnen best wel enige vraagtekens gezet worden. En dan gaat het niet alleen om conserveermiddelen en ready-mades! Zelfs de EA methode is ontoereikend voor een goed uitgebalanceerd dieet. Doet er niet zoveel toe, zo lang ons aas niet de primaire voedselbron verwordt. Slechts in het uiterste geval wordt een karper afhankelijk van ons voer. Een situatie die kan ontstaan bij veel voeren op kleine putjes. Dan gaat de kwaliteit een rol van enig belang spelen. Op een aantal kleine Engelse putten wordt leververvetting gemeld. Maar dit is niet de dagelijkse praktijk op veel Nederlandse wateren. Werkelijk, zoveel karperputjes van het Engelse type hebben we nou ook weer niet. Wat betreft Cassien of Raduta kan ik me overigens heel slecht voorstellen dat de karpers op deze immense wateren in algemene zin afhankelijk zijn van vissersvoer.

Wat mij betreft is de discussie best wel waardevol. Daarentegen worden uitzonderlijke situaties zoals die op sommige karperputten zou kunnen ontstaan al te makkelijk veralgemeniseerd.

Groeten, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-09-2003 21:59

Kees,
Wat mij betreft is de discussie best wel waardevol. Daarentegen worden uitzonderlijke situaties zoals die op sommige karperputten zou kunnen ontstaan al te makkelijk veralgemeniseerd.

Dag, Kees

Daar heb je toch een discussie voor wat je zelf al aangeef, zet het maar wat hard neer.
Voor mij is het al positief dat men er over nadenkt, de neuzen hoeven echt niet allemaal de zelfde kant op te staan. Voor mij zijn het ook uiterste een overbevolkte put, geen natuurlijk voedsel. Een hengeldruk waar je u tegen zegt, een constante hagel (boilie) regen.
En het voorbeeld wat ik aanhaalde, weet waar jij voor kiest Kees.
Dat voorbeeld is zeker niet algemeen, ken er nu met zeer positieve resultaten.
Aan twee kanten,voor de vis en de visser.
Nieuwe ontwikkelingen roepen weerstanden op , ook dat moet kunnen.

Kees wat je stelt over Cassien, weet ik zo net nog niet.
Vissers die er veel komen wil ik wel eens horen, ik zal er waarschijnlijk nooit komen om te vissen. In het verleden was er een klein bestand en minder hengeldruk, krijg nu de indruk dat het bestand vele malen groter is. En het aantal vissers ook.
Het natuurlijk voedsel zal dat ook vermeerderd zijn??Hoeveel kg vis per ha.

Lees je bijdragen overigens graag, Peter
jan van kranenburg

17-09-2003 01:35

Vraag me af wat het effect op waterkwaliteit is van grote hoeveelheden boilies. Aaannemende dat ze niet direct door de karper worden geconsumeerd.

Ik herinner me dat zo'n 40 jaar geleden, toen ik lid was van de Zuid-Hollandse HSV het voeren met aardappels ten strengste was verboden omdat aardappel het water aantoonbaar verzuurde.

Deze discussie gaat voornamelijk over de al of niet negatieve invloed op de karper van veel voeren met boilies. Alleen Kees memoreert even "een aanslag op het millieu".
Is er iets bekend over mogelijk negatieve invloed op het millieu? Afgezien van op de karper?

Mijn lekenverstand zegt me dat alles wat je in het millieu mietert wat er oorspronkelijk niet thuishoort, schade aanbrengt.
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

17-09-2003 07:14

Jan,
het milieu komt dit niet bepaald ten goede.
Van echte vervuiling kun je niet spreken, maar er gaat vroeg of laat wel een verstoring zijn van het ecologische evenwicht in en rond het water. Het probleem zit m vooral in de toevoeging van voedingsstoffen in een ecologisch stelsel. Want alle eiwitten, koolhydraten, enz blijven gedurende (zeer) lange tijd deel uitmaken van een kringloop binnen dat stelsel, of die nu gegeten worden of niet. Immers, opgenomen bestandelen zullen worden opgeslagen in het organisme dat ze binnenspeelt (spiermassa, vetweefsel), en zullen terug vrij komen in het milieu bij het afsterven van dat organisme. Dit leidt uiteindelijk tot eutrophiëtring , om het met een duur woord te zeggen. Dit houdt onder andere in dat de zuurtegraad zal dalen, maar kan ook een explosieve algengroei (hetzelfde effect als in een slecht onderhouden en gefilterd aquarium of vijvertje) tot gevolg hebben.
Het was trouwens hierop dat de (voor vissers althans) omstreden regel 'niet meer voeren' in de VEN-akoorden (België) gebaseerd was.
Deze regel is na de betoging van 11 mei geschrapt.
Natuurlijk zal dit op grote en/of stromende wateren veel minder aan de orde zijn, maar het is wel iets waarbij door bijna geen enkele visser wordt stilgestaan.

Zo, die lessen bosbouw hebben dan toch nog nut.
Mvg, Rob.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-09-2003 08:53

Heren,

De effecten op het milieu zijn volgens mij min of meer te verwaarlozen. Al eens nagedacht hoeveel ton blad een paar bomen te water laten?

Reken eens uit de hoeveelheid voer per ha water?

Zal er echt zoveel voer overblijven?

Al eens gezien hoeveel koeiestront erin de bodem, dus later in het (grond)water komt?

Voor mij is dit dezelfde discussie als het niet meer autorijden ivm milieu. Een enkel percentje.

MVG

Klaas