slimme beesten die karpers

Plaats reactie
Tommy Bogaert
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: Lanaken limburg belgie

28-08-2003 21:07

In een lokaal vijverje waar ik op karper vis hebben ze een stuk afgezet met touw als paaiplaats (ongeveer 6 op 6) in een hoek van de vijver.
Meestal plaats ik mijn drijvende korst of pennetje een metertje langs die touw omdat het op die paaiplaats haast alle karpers zitten. Ze weten dat ze er veilig zijn.
De laatse keer zat ik dus ook daar met mijn pennetje ene meter van dat touw, hier en daar kreeg ik een tikje , maar dat zal wel weer een van de vele brasems zijn. Ik vis met 4 maiskorrels.
Het werd 21.30 en de meeste gingen naar huis, ook de wandelaars lieten zich niet meer zien.
Nu dacht ik , omdat ik er al 2 uur zat en geen gevangen had, ik plaats mijn pennetje in de paaiplaats (foei).
Vanzodra het pennetje op het water valt , trekt de dobber al naar rechts, en ik zet de haak. Een karper van 40 cm, niet al te gaaf maarja, ik was al blij dat ik een gevangen had.
Dan nog maar eens, maar wat dichter bij de lelies (wat mij ook opviel, was dat nergens in de vijver lelies stonden, maar enkel lelies in die paaiplaats).
Na een minuutje, weer een karper van 40 cm.
Komaan, een uurtje terug zag je ze nog liggen zonnen , die karpers van om en bij de 80 cm.
Dan maar een ander aas, want boilies en mais werk daar niet meer zo goed.
Ik bevestig een grote witte broods pluim van ongeveer tergrote van een lucifer 40 cm van de dobber af en werp gelijk waar in op de paaiplaats.
Na weer een minuutje of 3, ging mijn pennetje langzaam lopen, net als de beet van een brasem, ik dacht jeetje, weer niet zo een dweil he.
Ik zet de haak, yes een mooie schubkarper van 67 centimeter.
Ik dacht, was het nu het aas ofwat.
Ik gooi opnieuw in, maar dan buiten de paaiplaats een metertje van het touw.
Ik wacht een kwartier, nog steeds niets.
Ik werp terug in op de paaiplaats en boem, alweer een karper van 60 cm.

Ik was echt blij, dit allemaal op ongeveer 25 minuten tijd, terwijl ik eerst maar zat te wachten en wachten.
Maarja, ik heb de regels verbroken, en zo hoort het ook niet, maar pech voor ene keer, en wie weet het.

Zijn die vissen nu zo slim, en weten ze waar ze veilig zijn, of hing het gewoon af van die lelies. Wie weet het?
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

29-08-2003 09:41

ik zou zelf denken aan de lelies :smile: lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat het aan een "verboden te vissen" stuk ligt..
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

29-08-2003 09:57

Ik weet het niet, als er veel gevist wordt, en verder houd iedereen zich aan de regels, dan zou ik toch aan stekdressuur denken (negatieve conditionering op het gehele water, behalve tussen die touwen...?). Hoogstwaarschijnlijk is het een combinatie van die factoren, lelies zijn uiteraard sowieso aantrekkelijk (voor karpers dan hé :lol: ).

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-08-2003 15:25

Ik denk dat het een combinatie van beide is. Karpers houden zeker van lelies, maar als bijna alle karpers daar op een kluitje lagen, denk ik eerder dat het met stekdressuur te maken had. Lijkt me dat ze zich normaal toch iets meer over het water zouden verspreiden.
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

29-08-2003 17:51

Op een vijvertje waar ik vroeger viste werd er bij de paai plaatsen waar dus ook niet gevist mag worden vaak gevoerd door kinderen met brood ofzo. Op die plek raakt de karper vertrouwd met het aas en vreten ze het zonder na te denken op! Als je daar dan een keertje gaat vissen doen ze dat natuurlijk bij jou aas ook vandaar. (Met een voercampagne heb je ongeveer hetzelfde effect)
Hopelijk heb je hiermee een andwoord op je vraag!

groet Niek
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

30-08-2003 17:31

maar hoe weten ze nou dat ze binnen die touwen moeten paaien of brengen ze alle karpers binnen de netten en sluiten ze ze op ofzo?
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

30-08-2003 17:56

het is tog best simpel.
een paar karpers zwemmen in die hoek( waar niet gevist mag worden kunnen in hartelust eten zonder problemen en op de rest van de put niet. nou andere karpers volgen ze en merken dat ze bij die lellie's rusten kunne eten dus blijven ze eerder daar hangen.

groeten,
lorenzo
Plaats reactie