De juiste werptechniek

Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

19-08-2003 22:37

Ik heb 2 carbon karperhebgels met van 2.3/4 lbs en ik kryg er 90 gram mee weggezet maar dit komt maar enkele meters verder dan met 50 gram, zouden jullie eens kunnen vertellen hoe je het beste gooit
greetz xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Willem Barnas

19-08-2003 23:02

Beste Xavier,

Mag ik uitleggen hoe ik gooi?

Ik vis met 2-ponds IMX'en van Hutchinson, dat zijn twaalfvoets mediumtapers met redelijk wat peper in hun reet (lees kracht onderin).

Ik vis met 34/00 nylonlijnen en 2-3 ounce inline loden. Rigs zijn tussen de 10 en 50 cm. lang en er zitten 18 of 22 mm. boilies of particles op.
De molens zijn Shakespeare Sigma's (oudjes) die niet zo heel best opspoelen, maar niets minder als een USA 4500A.

Ik draai de lijn altijd op tot een ruime meter onder de top en ga dan met mijn voeten naast elkaar staan. Ik leg vervolgens de hengel over mijn schouder (niet erop) en maak een overhead worp. Tijdens deze worp, laat ik mijn bovenlichaam naar voren vallen en stap ik met mijn linkerbeen naar voren, ik concentrrer me continu op het punt waar ik op gooi. Tijdens de worp trek ik de gestrekte linkerhand naar achteren (hard) en met de gebogen rechterhand (die om de reelhouder) trek ik de hengel zo hard mogelijk naar voren. De balans in de beweging tussen beide handen moet zuiver en goed geco-ordineerd zijn.
Op deze manier gooi ik zeer precies tot ongeveer tachtig meter.

Wat zou ik er aan kunne doen om verder te gooien met mijn materiaal i.c.m. deze overhead worp (die ik prefereer en perfect beheers)?

Dunnere lijn; 25/00-30/00 met shockleader van tweemaal de hengellengte; 35/00 nylon.

Wartellood met slanke vloeiende vrom; 2,5 of drie ounce is dan perfect voor mijn stokken.

Kortere rigs gebruiken, want die remmen minder; max. 10-20 cm. Helaas moet dit allemaal ook amar net kunnen en helaas...

Dyneemalijnen als hoofdlijn, want die lopen vloeiender door de ogen.

Als ik mijn hengels en molens enkel voor het werpen aan zou passen zou ik strakke >2,75 lb'ers kopen met weinig, maar grote SIC-ogen; fasttapers met topactie - werpkanonnen. De molens moeten dan grote, hoge spoelen hebben met een flinke diameter en niet onbelangrijk: ze moeten die lijn perfect opspoelen.

Jij hebt het echter over 2,75lbs. hengels en daar is v.w.b. het werpen heel veel uit te halen. Ik denk dat je veel moet gaan oefenen op die overhead worp en zoals ik heirboven eenbeetje beschreven heb, je materiaal (lijn, rigs, lood etc. etc.) ietwat aanpassen. Ook zijn er wel video's te huur over lange afstandsvissen. Wat je ook kunt doen is eens bij iemand gaan kijken die echt goed kan gooien, of stap eens het strand op als ze daar staan te meppen, kiken is leren en oefening baart kunst.

Kortgezegd komt het erop neer dat je een bepaalde worp 'moet' gaan perfectioneren met aangepast materiaal. Op het laatst zul je zien dat je echt veel meer uit dat materiaal kunt halen!

Ik ben niet echt een afstandsvisser, maar een kantvisser; vis het liefst zo kort mogelijk. Ik weet echter zeker dat er hier vast heel goede werpers op dit board rondsurfen, dus er komt vast wel wat meer los.

Groeten en succes,
WB :wink:
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

19-08-2003 23:15

deze teckniet die hier boven staat en oefenen op het perfecte moment om los te laten


ik vis nu al 5 jaar met werphengels en het heb mi 2 a3 geduurd tot ik het werpen goed onder de knie krijg en verbeter hem nu nog steeds
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

19-08-2003 23:17

Probeer de techniek van buurland bewoner Franck Warwick :lol: Echt een belachelijke zwiep geeft hij aan die hengel!!

Probeer altijd net voordat je aas het water raakt de rig af te remmen. Zo strek je de onderlijn en voorkom je dat de rig zich na de knal op het water in de knoop zit
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

19-08-2003 23:31

willem ,

ik ben het met je eens maar ik doe het iets anders.
Ik hou de hengel boven mijn hoofd, met mijn linker hand omvat ik de onderkant, met mijn rechter de reelhouder. de hengel loopt evenwijdig met mijn neus...
Als ik een zwieper geef dan gaat de hengel eerst achterwaarts in een soort hefboom beweging, en dan trek ik met mijn linkerhand de hengel naar voren.

Met mijn Hengels, 3 LBS shimano powerloops slinger ik zo 3,5 oz naar dik 100 meter...
en dit ook nog nauwkeurig..
Ik zeg niet dat jou worp niet goed is, integendeel, maar misschien gooit hij lekkerder met de hegel over zijn hoofd, ik heb jou worp ook gehad maar ben overgestapt.
eenieder moet toch zijn eigen worp vinden.

ook mijn advies, Blijven Oefenen !!!!!
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

20-08-2003 00:37

Het is sowieso heel belangrijk dat je je lood volgt. Dit in verband met het haken van struiken, leliebedden, bomen en al die troep.

Zelf gooi ik als volgt: (ik ben rechtshandig)

Ik ga met m'n linkervoet ong 30cm voor m'n rechtervoet staan, en tussenruimte 40 cm.. in weze sta ik zo enigszins diagonaal. Ik zorg er voor dat ik ongeveer een meter lijn tussen m'n lood en m'n top heb, hang iets achterover en laat m'n lood ietsje slingeren (centimeters dus).

Vervolgens kijk ik vooruit, naar waar ik wil gooien, en terwijl ik loeihard uithaal, draai ik tevens m'n bovenlichaam bij en breng ik het naar voren, om nog meer kracht te zetten, zo gooi je ook vanuit je rug dus. De inzet wordt gegeven vanuit m'n linkerheup.

Wat heel (HEEL) belangrijk is, is dat je HEEL goed je lood volgt. Zo kan je in ieder geval bekijken of je rig in de war raakt in de lucht (gebeurt soms bij veel wind), en of je al dan niet te ver gooit. 9 van de 10 keer vis ik in een kom, waarbij 90% van de kant bestaat uit overhangende takkenbossen, bomen, leliebedden etc etc. Aangezien de karpers in "mijn" put altijd op de ondiepe plekken zitten (put is in het midden wel dieper, maar lijdt onder een dikke laag 'giftige' (biologisch giftig) bagger, waardoor de vis zich in de ondiepere secties bevindt. Er wordt nog wel eens een boilie op een meter of 3 gepakt, maar meer niet. Derhalve ben ik gedwongen om strak tegen het kantje te vissen, en dat helpt er weer wel bij dat je een stuk secuurder gaat gooien.

Even een offtopic vraagje trouwens, ik gebruik op het moment wartellood, omdat het lood wat ik vroeger gebruikte, inline lood met SOEPELE tube, nergens meer te vinden is. Enige inline lood wat ik kan vinden is met stijve tube, maar dat weiger ik te gebruiken omdat dat heel de natuurlijke omgeven + natuurlijke aasaanbieding verstoort. Iemand die weet waar ik inline lood met SOEPELE tube kan krijgen??
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

20-08-2003 00:44

Oh ja, nog even een kanttekening:

Ik vis met 2-21/4lbs Elite Canal King karperstokken (heeeele mooie groene stokken met gedeelde kurken handgrepen), licht parabolisch (buigt tot m'n startoog door), en gooit als een juweeltje :smile:

Heb meerdere malen al vissen uit takkenbossen en leliebedden moeten halen, maar daar zijn m'n stokken sterk genoeg voor (tenzij ze er rondjes in gaan zwemmen, dan is het einde verhaal). Met mijn stekkeuze loop ik dus gevaar, maar ik weet dat als ik de spanning op de lijn hou, en de vis van z'n apropos weet te brengen, ik een veel grotere kans maak om de vis uit een bos of bed te trekken. Altijd de spanning erophouden dus, en als het even kan, de vis uit z'n evenwicht trekken (omtrekken dus). Geen centje pijn :smile:

back ontopic :wink:
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

20-08-2003 11:41

heren bedankt, zal eens flink gaan oefenen op het grindgat als er niemand zit te vissen
greetz xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

20-08-2003 12:16

Hoi Xavier,

Ik denk dat je misschien meer vertrouwen hebt op met lichter lood te gooien dan met zwaarder. Ik had zelf in het begin ook problemen met werpen met zwaarder lood. Misschien moet je eens proberen om gedurende een bepaalde tijd het lood te verzwaren. Je werpt eerst een week of 2 met 60 gram, dan een week of 2 met 70 enz. Zo krijg je gaandeweg meer gevoel met werpen en merk je ook welk gewicht het prettigst gooit en welk gewicht optimaal is voor het halen van flinke afstanden. Ik vis momenteel met Jim Gibbinsom Eclipse hengels met een testcurve van 2 1/4 lbs waarvan het optimale werpgewicht 3 ounz (!!!) is. Dat is behoorlijk veel voor een hengel met zo'n lichte testcurve. In het begin had ik ook het idee dat ik mijn stok doomidden gooide als ik de Frank Warwick lancering benaderde.

Groetjes

Rik
Willem Barnas

20-08-2003 13:05

Hoi allemaal,

Je wilt niet weten wat voor geluiden mijn hengel maakt als ik met een 2,5 ounce die worp maak. Het is alleen iets anders richten en een kwestie van heel erg veel oefenen om ook met die worp exact 'spot-on' te gooien.
vergeet ook die tip van het afremmen niet, dat scheelt veel ergernis. Probeer jezelf ook eens aan te leren dat je het llod aan een licht afgeremde lijn kaarsrecht naar benden laat zakken, zo kun je zelfs al een kleine indicatie van dieptes krijgen.
In combinatie met het afremmen ligt je lijn zo ook met stevige wind gelijk goed richting aas, scheelt veel geklooi met bochten in de lijn. Soms zie je mensen de worp niet afstoppen en laten ze alles slap vallen, de lijn igt in een bocht, rig misschien zelfs om de tube gedraaid tijdens het afzinken....
Het zijn slechts 'kleine' dingetjes, maar die doen het 'm wel!

Heel veel mensen zijn bang dat ze hun hengel kapot gooien op een stevig stuk lood. Wanneer je echter met een beetje karperhengel vist kun je hier belachelijk rare toeren mee uithalen. Ook ik kan met een 3 ounce lood snoeihard uithalen en dat doe ik nu al vier jaar. Durf dus het maximale uit je spullen te halen zodat je weet wat je kunt geven als het nodig is. Ook met drillen zal het je op gaan vallen dat je veel meer macht hebt over zo'n vis. Een goeie karperstok gooi of trek je echt niet zomaar aan splinters hoor, dat valt reuze mee.

Beste Rik,

Die JG Eclipsen van jou, wat voor actie en wanddikte hebben die hengels en hoeveel ogen van welke diameter hebben ze? Ik heb er veel goede berichten over gehoord en ook aan aankoop zitten denken, maar zag toen die IMX staan en tja, dan ben je verkocht he...?

Fijn gooi- en smijtwerk!
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

20-08-2003 13:12

Ik gooi niet vaak van die mega-afstanden, maar soms, na het vissen wil ik wel eens "uithalen".

Dan ga ik een beetje stabiel staan, en gooi ik ongeveer op de zelfde manier als Toon Fokkema. Alleen ik laat het lood op +/- 1,5 a 1,8 meter onder het topoog hangen.

Dat laat ik dan heen en weer slingeren (in het verlengde van de hengel) (als een slingerklok) en als het lood dan weer van mij af gaat, dan haal ik de hengel op een niet zo zachtzinnige manier naar voren.

Het lood wordt dan als het ware door de middelpuntvliegende kracht, en de lengte + actie van de hengel gelanceerd.
Ik weet niet hoever ik dan gooi, maar ik doe dit dus nooit 5 a 10 keer achter elkaar, want het binnendraaien duurt mij veel te lang.

De hengels die ik gebruik zijn shimano perfections, van 2,25lb en het lood is 2,5 oz en de lijn die ik gebruik(te) is 30/00mm.

MVrGr;
Wouter StegginK

Ps. oefening baart kunst, en afstand gooien is leuk & aardig en zo, maar "precies" gooien, da's veel belangrijker (lastiger)...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-08-2003 13:26

Wouter,

De werp techniek die jij beschrijft ken ik!
Met deze techniek kun je inderdaad een heel
stuk werpen! Strandvissers gebruiken deze
werp techniek ook vaak!
Wat wel belangrijk is dat je op het juiste
moment de worp inzet! Je laat het lood inder-
daad in het verlengende van de hengel heen en
weer slingeren, maar nu komt het! Op het mo-
ment dat het lood achter je komt moet je de
worp inzetten wanneer het lood eigenlijk te-
rug wil slingeren, dus wanneer hij zich op het dooie punt bevind! Dus als ware wanneer
ie even een fractie van een seconde achter je
stil hangt!
Oefening baard kunst! :smile:

groetjes Benny
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

20-08-2003 13:30

ja er moet idd precies geworpen worden, je zit op een soort schiereiland, en vanaf daar heb je overal om je heen water en aan de overkant mooie begroeide/overhangende struiken en bomen, dit zal ongeveer tussen de 60/80 m uit de kant zijn, diepte tussen 1 en 6 meter, diepste deel middenin ongeveer 11/12 meter(ligt aan de waterstand), maar ik zal jullie werpmanieren eens goed uitproberen, groeten xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-08-2003 13:41

Xavier,

De techniek die Wouter en ik beschrijven, is
bedoelt om ver te werpen! Maar nu komt het!
Het is bij ver werpen de kunst om ook nog
precies exact op de plek te werpen! Dus oefe-
ning baard kunst! :wink:

groetjes Benny
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

20-08-2003 13:51

ik wil zelf ook nog wel eens met power worp gooien dus met het lood op de grond en dan in een keer power de achter maar doe dit niet op een stad vijvertje
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

20-08-2003 15:45

Nou Willem,

Ik moet je deze antwoorden schuldig blijven, maar volgens mij zijn mijn hengels fast tapers welke bij een redelijke belasting toch al mooi parabolisch buigen. Die fast taper eigenschappen zijn puur voor het uitwerpen. De wanddikte, geen idee eigenlijk. De blank zelf is behoorlijk slank en de hengel is in het bezit van een super molenhouder en een perfecte afwerking.
Willem Barnas

20-08-2003 15:55

Okee,

dan,

WB :wink:
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

20-08-2003 23:59

nog meer manieren zijn altyd welkom, ik zal dezen eens uitvoerig testen
greetz xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-08-2003 00:07

Xavier,

Of waad een stukje het water in als de diep-
te het toe laat, dat scheelt altijd weer een
paar meter met inwerpen!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

21-08-2003 00:24

Ik neem mijn hengel in de rechterhand,vervolgens open ik de beugel,leg mijn loodje en rig in het bakje van de voerboot,WERP deze de plomp in en vaar naar desgewenste plek..... :wink:
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

21-08-2003 00:32

ja benny en weer ene paar euro's voor een waadpak... haha
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

21-08-2003 00:34

maar het loopt dara in de kant meteen al zo'n 2 meter uit de kant 2 meter af en zo groot ben ik niet :razz:
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-08-2003 00:39

Xavier,

Dan probeer je het in je twee witte kadetten
(billen)......! :lol:
Even zonder gekheid, nee dan houd het inder-
daad op!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

21-08-2003 00:39

Moet je wel oppassen dat je de boot niet ondersteboven het water in dondert...:smile:

Nu even serieus:

Toine, tegenwoordig is er veel los inline lood te koop ( ik neem aan dat jij die zwarte inline loden bedoelt met een tube die er aan vast zit ) Op die losse inline loden zit een rubberen 'dopje'. Daar kan je een stuk losse tube indoen, in allerlei kleuren en diameters ( wat je natuurlijke presentatie alleenmaar ten goede kan komen )

Je schuift dus eerst de losse tube op de lijn, dan het dopje, dan het lood en dan knoop je de onderlijn vast en druk je de tube in het lood.

Bovendien is de wartel beter in het lood te drukken voor een vastlood montage dan bij die zwarten.

Misschien weet je dit al en is het oud nieuws voor je, maar ik vind het huidige inline lood een stuk beter als die 'ouderwetse' zwarte inline loden.

vr gr

Sjoerd
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

21-08-2003 00:40

Ik ben er ook een van de flinke zwiepers.
Hengel kaarsrecht boven `t hoofje en een ruk met mijn linkse hand naar achter en tevens druk naar voren met rechts.
Toon,ze hebben van Fox inlinelood waar je een line aligner in kan draaien,dit is een soepele toch stevige tube dat perfect werkt.
Deze zit verpakt aan 1 stuk van ik schat 2a 3 mtr ,je knipt `m op lengte en draait hem in het rubbergedeelte dat door `t lood zit.
Koop hierbij combi lead converters (wel op maat )en je hebt in notime een wartelloodsysteem.