KWO klimaatpol

Plaats reactie

Verandert de mens het klimaat?

Nee
5
11%
Ja
29
63%
Weet niet
3
7%
Kan me niet schelen
9
20%
 
Totaal aantal stemmen: 46
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

10-11-2016 20:39

Marco Mostert schreef:Ja, wij hebben mazzel in 't westen.

Al is het ook wel een beetje wrang, dat ons gedrag (de mensen in een positie van waaruit je keuzes kan maken) de mensen in bijvoorbeeld Ethiopië nog verder de hongersnood in zullen drukken. Of ze doen besluiten te vluchten voor een uitzichtloos bestaan, om dan vervolgens hier te worden begroet met een afgesneden varkenskop.

Misschien dat het maar goed is dat wij er nooit achter zullen komen hoe de geschiedenis over ons zal schrijven.
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

10-11-2016 21:02

Joost Rippen schreef:@ Cees:

volgens mij wordt er juist veel geld verdiend met vervuilende zaken. en dat is een van de oorzaken waarom duurzaam niet van de grond komt.


Bingo! Maar dat is maar 1 kant van het verhaal. Wat denk je van het volgende: https://www.youtube.com/watch?v=9fat63bqvG8#t=15m20s. In elke business moet er verdient worden. En als je je business minder ziet worden dan probeer je dat tegen te houden. Overal hetzelfde. Of je handelt in auto's, windmolens, olie, groenten, boilies, etc... Een pot nat. Bottom line draait het gewoon om geld. En "groen" geld stinkt ook! Persoonlijk vindt ik het zonde om olie te gebruiken als brandstof. Je kan van deze grondstof namelijk heel veel mooie(re) dingetjes maken. De OPEC is in ieder geval wel weer goed gestemd.

Verder komt onduurzame windenergie niet van de grond omdat de EROI gewoon k-u-t is (al kunnen verkopers uiteraard de mooiste plaatjes maken: OM TE VERKOPEN!). Zweden heeft dit al door en stopt met subsidiëren in van windmolens in 2021. Denemarken gaat volgen. Verzet bij onze Oosterburen wordt ook steeds groter tegen de idiote geldverslindende Energiewende. En zonder subsidie, geen windenergie.

Aan zonnepanelen heb daar in tegen wat meer aan, maar dan alleen als huis, tuin en keuken gebruiker. Nadeel blijft dat je altijd een backup moet hebben, in welke vorm dan ook. Voor de industrie schiet dit in ieder geval niet op.

Ik heb hem al eerder gepost: https://www.youtube.com/watch?v=2Tst9-Be4nY. Echte Hollandse nuchterheid... waar vind je die nog? Geef dan nog eens commentaar na het kijken van dit filmpje.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

10-11-2016 21:21



Het hakenkruis van de toekomst.

Toen de banken gered moesten worden lag er binnen no time X biljoen euro op tafel. Maar het voortbestaan van de menselijke beschaving laten we afhangen van marktwerking.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

11-11-2016 09:05

@ Sebastiaan.

Het kan ons allemaal niet schelen is natuurlijk wat overdreven gezegd.. Misschien kan het ons nog niet genoeg schelen?

Ik heb thuis ook meerdere afvalbakken staan waar ik o.a. plastic en papier apart in verzamel. Elke maand wordt er automatisch een bedrag van mijn rekening afgeschreven voor een één of ander goed doel. En bepaalde producten probeer ik gewoon niet te kopen als ik weet dat er ook vergelijkbare dingen te koop zijn vervaardigd uit een "schoner" productieproces. En ga zo maar door, dus ik heb er absoluut bewust mee bezig.

Interesseert het mij dan iets? Blijkbaar niet(genoeg), want:

Anderzijds stap ik elke ochtend in een diesel, die ik soms lekker laat warmdraaien als het koud is buiten. Loop ik graag rond in dure kleding die waarschijnlijk geproduceerd worden door mensen die functioneren onder barre omstandigheden en zet ik thuis de verwarming maar al te graag een graadje hoger in plaats van dat ik een extra vest aan zou trekken.

Als ik er zo bij nadenk ben ik eigenlijk maar een hypocriet ventje. :roll: Aan de ene kant wil ik mezelf laten geloven dat ik mijn beste beentje voort heb met het milieu en de mensheid... En anderzijds geniet ik dusdanig van onze eigen verwende welvaart dat ik hier nauwelijks tot geen concessies in wil plegen.

En dit verhaal gaat voor heeeeel veeeel mensen op.
Stop wishing... Go fishing!
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

11-11-2016 09:39

Ik ben nu alweer 48 jaar oud en heb de laatste 20 jr wel heel erg de indruk dat het klimaat hier in Nederland en de rest van de wereld sterk aan het veranderen is.
Dit gaat met zo een snelheid dat dit mijn,s inziens wel moet komen door het samen gaan met de industriële revolutie en dus de uitstoot van broeikasgassen (geeft mijn boerenverstand me ook in trouwens), maar ook ik ben eigenlijk net zo hypocriet als David.. Ik heb 4 maal voor nageslacht gezorgd heb een (zuinige) diesel waar mee ik naar mijn werk rij daar waar ik ook zou kunnen fietsen let ook niet altijd op mijn plastic papier verbruik werk in een fabriek die tonnen gas per shift verstookt enz
Ik ben dan ook heel erg bang dat er een tijd gaat komen dat de klimaat,s veranderingen ook in dit werelddeel invloed gaat krijgen op de bewoonbaarheid van ons stukje aarde hier in het westen :roll:
Vooralsnog zal ik mijn tijd wel uitzitten denk ik maar maak me wel reuze zorgen voor mijn nageslacht of in ieder geval hun kinderen.
Ik steek daarom ook bewust mijn hoofd in het zand omdat ik van mezelf weet dat wanneer ik me er teveel mee bezig houd ik depressief zou worden.
Wel is het zo mocht er een omslag komen (ijdele hoop) waarin iedereen geacht wordt om soberder te gaan leven ik wel voorop zal staan om daarin mee te gaan!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-11-2016 11:03

Ja precies dat.

David Janssen schreef:En dit verhaal gaat voor heeeeel veeeel mensen op.

Waaronder ik!

Wanneer we maar blijven roepen dat het ons allemaal weinig kan schelen zal de markt ons nooit als interessante doelgroep zien, of de politiek ons als waardevol electoraat.

Voor een veiligere toekomst zijn we afhankelijk van allebei.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-11-2016 23:01

Misschien is het al gezegd, maar heb niet alle reacties gelezen.
Dat mensen het klimaat veranderen is niet te veranderen. Ja we kunnen het beter doen als de mensheid, maar de mensheid (om te leven zoals we dat willen) zal altijd voor vervuiling zorgen, in welke vorm dan ook.
Gisteren hoorde ik op het nieuws dat de mijlpijl van de 100000ste gebruiker van een elektrische wagen is behaald. Waar komt die energie dan vandaag om die auto'sop te laden? Hoe word dat opgewekt? Hoe worden die accu's vervaardigd en ook weer afgebroken als ze op zijn?
We kunnen ons erover druk maken, maar helpen zal het niet. Egoïstisch, omdat je daarmee de kinderen van je kinderen tekort doet? Nee, want wij zijn niet bij machte.
Vis is vis
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-11-2016 17:22

Mooie samenvatting van dit topic Ben, helaas heb je volgens mij wel gelijk.
En over de efficiëntie van zo'n elektrisch karretje :cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

17-11-2016 18:13

He Ben!

De mens zal nog wel even vervuilend blijven ja. Er zijn zo door de tijd heen wel een paar volkeren geweest die in harmonie met de planeet wisten te leven, al lijken die me in onze tijd nou niet echt een realistisch uitgangspunt. Er wordt op het moment wel behoorlijk wat onderzoek gedaan naar betere materialen en energiebronnen enzo. Cradle to cradle, closed cycle economies, energiebronnen met een steeds sneller wordende terugwin ratio, dat soort dingen. 100% groen zijn we in ieder geval nog lang niet. Maar van de andere kant, we hebben ons hier ook nog niet echt lang en hard voor ingespannen, als technologisch ontwikkelde diersoort die we zijn.

Wat CO2 zo'n zorglijk ding maakt is de schaal waarop het effect heeft, min of meer totaal zeg maar gerust. Dus hoewel de productie van bijvoorbeeld accu's ook behoorlijk vervuilend kan zijn blijft de ecologische schade enigszins beperkt tot de productieomgeving en gebieden die grondstoffen leveren. Daarbij kan een (lithium) accu nu al redelijk goed gerecycled worden. En gelukkig zijn er meer manieren om energie op te slaan, en valt er nog een hoop te winnen in onze manier van leven. Elektrisch vervoer is waardevol omdat het CO2 neutraal opgewekt kán worden. Elke kilo CO2 die vandaag de lucht in gaat is er over 1000 jaar nog.

Het sterven van kril en koraal, het verdwijnen van pool ijs en daarmee de stabiele jetstream, dreiging voor laagliggende landen en steden, fellere ziekte uitbraken, mislukkende oogsten door verdroging, overstroming of verzilting, tekorten in drinkwater voorraden... De effecten van een abrupte CO2 onbalans in een gesloten ecosysteem (de Aarde) zijn zo enorm dat een energie/technologie revolutie zo'n beetje het enige acceptabele alternatief lijkt op ons fossiele bestaan.

Het onderzoek naar ons klimaat dat momenteel plaatsvind laat steeds duidelijker zien dat een "kat uit de boom kijk" houding mega gevaarlijk is. Dus hoewel duurzaamheidssceptici gelijk hebben wanneer ze zeggen dat duurzaamheid ook maar relatief is, is het alternatief (sceptisch blijven en doorgaan waar we mee bezig zijn) "misschien" nog wel veel gruwelijker. En dan zet ik misschien tussen aanhalingstekens omdat de meeste het er inmiddels wel over eens zijn dat een 5 graden warmere Aarde geen plek is waar wij (en heel veel andere vormen van leven) comfortabel kunnen bestaan.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-11-2016 18:53

Mag van mij nu wel 5 graden warmer zijn...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

17-11-2016 18:54

Sebastian. Noem mij een doemdenker, maar ik denk dat het alleen maar erger gaat worden. Ik kijk niet dagelijks naar de laatste ontwikkelingen, maar ben wel op de hoogte (discovery :D )
De machtige mensen op deze wereld houden dit in stand en dat zal altijd zo blijven.
Vis is vis
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-11-2016 19:00

Een betere wereld begint bij jezelf.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

17-11-2016 19:04

Dat begrijpen mensen helaas massaal verkeerd Marco. Iedereen leeft in zijn eigen wereld.
Vis is vis
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-11-2016 19:12

Da's helemaal waar Ben. Maar niets dat ons zelf zou moeten tegenhouden. Nou ja.., 'hoogstens' het gemak van de moderne wereld (het probleem).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-11-2016 20:04

Sebastian Huvenaars schreef: Elke kilo CO2 die vandaag de lucht in gaat is er over 1000 jaar nog.


De aarde is geen dood ding hoor en weet echt wel raad met wat kleine schommelingen in de atmosfeer. De mens is maar een scheetje hoor.
Je vind de mensheid heel wat als ik jouw scenario's van wat ons allemaal te wachten staat lees, helaas kunnen ze in werkelijkheid het weer van morgen niet eens voorspellen :lol: :lol: :lol:

Cradle to cradle leg dat eens aan een Chinees of Indier uit :P
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

17-11-2016 21:03

ben scholten schreef:Sebastian. Noem mij een doemdenker, maar ik denk dat het alleen maar erger gaat worden. Ik kijk niet dagelijks naar de laatste ontwikkelingen, maar ben wel op de hoogte (discovery :D )
De machtige mensen op deze wereld houden dit in stand en dat zal altijd zo blijven.


Ohh nee ja ben ook niet echt positief gestemd hoor. Maar dat weerhoud me er niet van een positieve houding tegenover een ontwikkelende mensheid aan te nemen 8) Status quo aanbidders blijf je altijd houden.

Dat de Aarde raad weet met een schommeling in CO2 lijkt me ook wel ja. Het leven op die Aarde heeft er op zo'n korte termijn alleen wat moeite mee. (waaronder wij, ook een vorm van egoïsme dus haha)

Een CO2 piek zoals we nu meten is trouwens wel nieuw voor de Aarde dus voor een menselijk scheetje meurt ie aardig. En dat China en India grotere vervuilers zijn dan wij wil natuurlijk niet zeggen dat we daarom onze gang maar kunnen gaan. Ik bedoel jullie nemen je afval toch ook mee na een nachtje vissen? Ongeacht wat die hangjeugd aan de overkant doet.

(China is trouwens wel marktleider op het gebied van duurzame industrie)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-11-2016 21:24

Status quo aanbidders blijf je altijd houden.


Whatever you want :D .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 0283,d.d2s

En 'Rockin' all over the world' heeft ook veel brandstof gekost met al die vluchten en busritten...

https://www.youtube.com/watch?v=t-8K8Hj ... Hj8bxE#t=6
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 17-11-2016 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

17-11-2016 21:31

Haha moest er ook aan denken :P
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-11-2016 21:41

Ik hoorde net tijdens de reclame op TV;

Oerknal blijkt aangestoken!

Daar begon het probleem dus al. Rookontwikkeling...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-11-2016 23:07

Sebastian Huvenaars schreef:(China is trouwens wel marktleider op het gebied van duurzame industrie)

Daar is momenteel goud geld mee te verdienen dus duhhhhhh.
Verder zijn ze daar wel lekker groen bezig ja. :lol:
https://www.theguardian.com/environment ... oxic-lakes
Met de groetjes uit Baotou de kankerhoofdstad van de wereld.
https://www.youtube.com/watch?v=t_UdqZdFr-w
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

18-11-2016 00:20

Precies, lokale vervuiling :wink: Al is dat gifmeer inderdaad wel diep triest ja... (typt Sebas op zijn Apple laptop, lekker ironisch) Zal nog wel meer troep gemaakt worden op weg naar een minder CO2 afhankelijke wereld. Dat er geld verdient wordt met opkomende technieken lijkt me zo slecht nog niet, marktwerking is zo'n beetje het enige waar de politiek vandaag de dag in is geïnteresseerd.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-11-2016 10:39

Lokale vervuiling?????
Een lekkend giftig meer dat zoals bijna altijd uitmondt in een oceaan.

Man man man :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Oh we hebben nog steeds geen gram CO2 bespaard hoor met al die verzinseltjes.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

18-11-2016 14:48

Niet? Laat 'ns zien dan.
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

18-11-2016 16:28

Sebastian Huvenaars schreef:Niet? Laat 'ns zien dan.


Laat jij eens zien dat de aarde nooit meer dan 400ppm CO2 heeft mee gemaakt. En kom eens met zelf uitgezochte onderbouwingen ipv paniek zaaien door alle groene ge-subsidieerde journalisten na te praten.

Sebastian Huvenaars schreef:

Het hakenkruis van de toekomst.



Een erg domme vergelijking. Maar hierdoor verleg je wel weer mooi de aandacht om je van commentaar te onthouden op het filmpje van onze Nederlandse geoloog.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”