Koi in de vijver goede raadgevers...

Plaats reactie
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-12-2014 18:34

Tja, soms moet je ook in de koudere periode gewoon de deur uit richting de waterkant. Al is het om even wat te voeren, een frisse neus te halen, en natuurlijk soms (of regelmatig) ook om een lijntje nat te maken. Niet vissen is nu eenmaal niet vangen, en afgelopen week was een aardige uitnodiging van de natuur...

Maar ondanks dat het weer al iets van een week in mijn ogen ideaal was, lagen de koi ook meerdere dagen overdag verbazingwekkend stil op de bodem van de vijver. Wat er 's nachts gebeurd zie ik natuurlijk niet, maar 's avonds check ik veelal nog even, en vervolgens in de ochtend.

De afweging/huiselijke afstemming om eventueel te gaan vissen met in het vooruitzicht harde wind, hoge luchttemperatuur, en het gisteren daarna inhaken op actieve koi, bracht mij heel prettig binnen een half uurtje een visje op het kanaal (goede twee uurtjes gevist). Ik koos hierbij overigens bewust niet voor m'n voerstek/strook, maar een stek een 100 meter ervan verwijderd, omdat de trek in het water (smaakspoor) én de stuwende wind daar het beste samenkwamen.

Vis is in mijn ogen (begrijpelijk) al veel vaker de beste barometer gebleken, maar zijn er hier op CB meer die koi (vijvervis) als raadgever gebruiken om er vooral tijdens de koudere periode wel of niet op uit te trekken, en wat zijn de bevindingen?

Ps; Alvast prettige feestdagen :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

25-12-2014 09:16

Houd mijn koi het hele jaar door in het oog.
Leer daar veel uit.
Neem soms beslissingen voor het vissen gebaseerd op het gedrag van mijn koi.
Moet er wel bij zeggen dat ik een overkapping over mijn vijver heb staan om de temperatuur stabieler te houden.(ook iets hogere temp maar geen verwarming)
Al menige discussies met collega karpervissers gehad over het al dan niet vergelijken van het gedrag van koi met wilde karpers.
Wat mijn visie hierover is dat je uiteraard de lijn niet volledig kan doortrekken.
Koi zijn geconditioneerd op gebied van voeding maar je ziet bij koude temperaturen wel dat er koi zijn die gewoon rusten op de bodem en toch zijn er enkele koi die rustig rondzwemmen.Momenteel geef ik mijn koi nog steeds eten zij het licht verteerbaar voedsel en zowel zinkend als drijvend omdat enkele vissen liever zinkend voer hebben in de winter en andere dan weer liever drijvend voer.Vele koiliefhebbers stoppen een langere tijd met voeren maar ik niet->wil dat mijn koi sterk het voorjaar ingaan. Volgens mij gaan de vangsten toch bijna nihil zijn bij een watertemperatuur van 2°C of lager omdat de vis dan in een overlevingsmodus gaat en dan is het niet meer overwinteren maar eerder overleven(only the strong survive).
In het verleden voor ik een winterkap had heb ik het 1x meegemaakt en een koi verloren en dat wilde ik niet meer meemaken.
Het is wel zo dat je op grotere wateren een waterlaag hebt van 5°C waar de vissen op dat moment waarschijnlijk zullen vertoeven maar dan mag er geen stroming op het water zitten.Water van 4 a 5°C is het zwaarst en zal dus zakken.Het is wel zo dat van zodra het zonnetje schijnt de vis hier ook op reageert ondanks koude temperaturen en dat je ze dan wel kunt vinden in ondiepere stukken.Zullen ook wel weer uitzonderingen op zijn dus.
In de zomer ook gedrag gezien van de koi bij abrupte luchtdrukveranderingen->dat hebben ze blijkbaar ook niet zo graag.
Gaan ze ook tegen de bodem liggen.
Kan je dit doortrekken naar wilde karpers?
Vind dit een zeer interessant topic en hoop op vele reacties.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-12-2014 12:52

Zijn onze koi beestjes van plastic? De biologie van gekweekte koi is niet anders dan z'n 'wilde' (nou ja) vorm die hier z'n rondje doet, en positieve aasconditionering kan je bij de 'wilde' variant ook aardig bereiken. Gewoon voeren...

Dat een 'zwembad' met koi in de tuin of een natuur vijvertje van vijf a zes m2 (mijn tuin), waar ze ook wat kunnen grazen, niet hetzelfde zijn als een diepe plas of groot open water, dat onderken ik. Maar wanneer mensen liever een barometer in de gaten houden dan de diersoort waar ze op vissen, dan heb ik daar m'n vraagtekens bij. Gebruik dan minimaal het beste van beide werelden.

Hangen de vissen trouwens in de zomer tussen de waterplanten in de vijver, en m'n vijver krijgt van het warmer wordende voorjaar t/m het najaar toch ook veel zuurstof door vallend water via fases gedurende de ochtend, middag en avond, dan weet ik dat het op de ondiepere wateren in de buurt waarschijnlijk ook bikkelen wordt op bodemaas. Broodkorstje of trosje wormen kan dan nog wel eens een uitkomst bieden, maar een biertje in de hand met het zonnetje op de bol schenkt me ook wel voldoening. Bovendien kan een diep kanaal het dan zeker nog een hele tijd lekker doen, en een watertemperatuurcheck op het internet of via je waterthermometer is dan ook altijd een goede neven raadgever. Temperatuur zegt overigens lang niet alles over het zuurstof gehalte van het water.

Algemeen gesteld lijkt me wel dat die activiteit van m'n koi in de koudere periode veelzeggender is voor de vangstverwachting aan de waterkant dan tijdens de warmere periode. Activiteit is tijdens de 'zomer' nog altijd algemener. Waterkennis, inzicht en niet klakkeloos op je (voer)stek neerploffen, maar anticiperen op de omstandigheden lijkt me bovenal altijd erg handig. Lag de vis in m'n vijver 's winters 'vast', dan is het aan de waterkant veelal niet anders gebleken. Uitzondering kan, zeker tijdens echte vorst en sneeuw, wel eens een watervalletje zijn op een sloot of kanaal(tje) met veel doorstroming en weinig stromingsluwteplaatsen voor de vis om te hangen. Daar moeten ze toch meer in beweging blijven en dit vergt energie, welke via voedsel weer terug hernomen moet worden. Een klein trosje maden onder een drijvertje heeft me zo al eens een leuk midwinter verjaardagskarpertje geschonken, en dan heb ik het niet eens over al het andere wat langs kwam. Een stuw of watervalletje tijdens warme dagen ook zeker niet vergeten...

Goede karperdagen zijn me door de jaren heen trouwens ook goede snoekdagen gebleken. Dat zal allicht voor alles koudbloedig met een zwemblaas gelden wat in onze wateren ronddoolt. Het grootste vreetmoment van snoek en karper loopt in het najaar naar mijn idee dan ook aardig parallel en heeft me een paar jaartjes een goede seizoenafsluiting op karper 'gekost' wegens snoekkoorts. Maar ja; keuzes he.., en bovendien op z'n tijd ook leuk!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

25-12-2014 13:57

hier is het een vijvertje van 30m3 filtering inbegrepen,6x3m en 1m60 diep.
Aparte plantenfilter van +-4m3 en meerkamerfilter van 1m3.
Momenteel nog steeds lichte activiteit in de vijver.Vrees wel voor de komende dagen.Zaterdag staat een visdag gepland maar wat een weersvoorspelling, hopelijk valt het wat mee.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-12-2014 14:28

Vis hier ligt op de buik, en ik heb net even de weersverwachting bekeken. Succes Peter :wink: . Hopelijk een luwte stek!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie